Тема : «Вчимося слухати і чути мелодії пісень»
Мета:
-
учити учнів бачити надзвичайне у звичайному;
-
показати красу і жвавість української мови;
-
розвивати грамотне, виразне, емоційне мовлення;
-
збагачувати словниковий запас школярів;
-
розвивати основні види мовленнєвої діяльності (говоріння, письмо, слухання, читання); виховувати шанобливе ставлення до своєї роботи;
-
учити учнів слухати і чути образний зміст музики ти вміти висловлювати враження від музичних творів;
-
учити передавати у виконанні настрій і характер музики;
-
засвоїти поняття пов’язані з характеристиками музики;
-
поглиблювати знання учнів про видатні музичні постаті;
-
розвивати вокально-хорові навички, творчі здібності, фантазію, уяву, відчуття емоційної чуттєвості учнів;
-
виховувати інтерес і любов до музики, пісні, бажання слухати і чути музику.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно -
Плине час хай недаремно.
Будемо уважні і старанні всі.
Сядемо рівненько на місця свої.
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийшла дівчина до хати,
Узялась хазяйнувати:
Вправно скриню відімкнула,
В жовту свитку ліс вдягнула. ЛЕСЯ ВОЗНЮК
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
-
Повідомлення мети та завдань уроку
Який цікавий світ навколо,
Ти, друже, тільки придивись!
На небі сонця жовте коло,
А поруч з домом сад і школа,
Живи, дорослішай і вчись!
Дивись на квіти, на дерева,
Вивчай птахів, комах, тварин,
Ти станеш кращим і , напевно,
В життя підеш сміливо й певно,
Та пам’ятай, ти не один!
З тобою вся твоя родина:
Батьки, бабусі та діди,
З тобою друзі, Батьківщина,
Тож, уперед, мій друже, йди!
-
Дійсно, якщо визирнути із вікна, ми побачимо не тільки дерево або будинок, але й побачимо маленьку частинку рідної землі – нашої країни. Сьогодні на уроці розвитку зв’язного мовлення ми будемо складати і записувати речення, що передають, описують вигляд із вікна. Якщо б ми взяли фарби і намалювали те, що побачили, можливо, у нас вийшло б так..
Фарби дасть мені матуся,
Малювати я навчуся.
Намалюю рідний край –
Дім в селі, ставок і гай.
Синє небо, жовте сонце
Загляда до нас в віконце,
Чорнобривці тут на гряді,
Полуниці в палісаді,
І хліба вже чималі,
В небі линуть журавлі.
Тут і гори і долини,
Тут річки, моря, рівнини,
Тут тварини і птахи,
Ось струмок сховавсь у мхі.
-
Сьогодні ми теж станемо художниками. Ми будемо малювати словами. Це іноді складніше ніж фарбами. Тільки небайдужа людина зможе дібрати потрібні фарби-слова, побачити у знайомих речах щось незвичайне.
-
Вправа «Мікрофон»
-
Яка зараз пора року?
-
Що можна розказати про осінь? Спробуйте! (діти по черзі складають декілька речень про осінь, передаючи одне одному мікрофон.)
Вересень.
Вересень спішить у гості та веде з собою осінь.
І везуть вони в візку ось компанію яку:
Черевань гарбуз сидить,
Про щось з перцем гомонить,
І пузаті капустинки,
Наче баби у хустинках,
Жовті дині і квасоля,
І картопля прямо з поля,
І веселі три морквини,
В купі суконь цибулину,
І червоний бурячок,
Щоб варити борщичок.
ІV.Фізкультхвилинка
Жовта осінь походила,
Жовте листя розгубила.
Ті листочки назбираємо
І в пучечки поскладаємо.
Хай і з нами під дубочком
Закружляють у таночку.
V. Побудова і записування речень, що передають, описують вигляд із вікна
-
Розповідь учителя з елементами бесіди.
-
Яка осінь вам подобається? Чому?
Тихо звучить аудіо запис п’єси П.Чайковського «Пори року. Жовтень»
-
Осінь…Як можна не любити цю пору року! Тільки восени радість і смуток ходять поруч. Тільки восени можна помітити сліди, що залишилися з літа, відчути палаючий погляд осені, помітити тінь зими. Осінь – це шелест і шепіт, галас і тиша. Це десятки фарб і сотні відтінків. У кожного із нас своя осінь. Хтось сумує, дивлячись на похмурий дощик за вікном; хтось радіє листопаду поривам вітру.
Я сиджу біля віконця,
Із-за хмар не бачу сонця,
Дощ іде – на дворі шумно,
А мені самотньо й сумно.
І я б на дворі погуляв:
М’яч футбольний поганяв,
Я б на гойдалці катався,
Зі спускалки я б спускався.
-
А хтось бачить осінь такою…
Барвиста осінь намалює небо синім,
Таким прозорим і ясним, мов скло,
І полетить в небеснім верховинні
Ключ журавлів, шукаючи тепло.
І позолота упаде з її палітри,
І зачарує ліс, і луг, і зелен-гай,
І пісня листя під сопілку вітру
Заколисає милий серцю край.
В. Чикало
-
Складання речень
-
Заплющте очі! Уявіть, що ви йдете осіннім парком. Під ногами шарудять, перекочуються, потріскують листя. Який запах у осіннього багаття! Хочеться бігти до цього багаття, підкидаючи оберемки золотого листя. Вимовте слово «осінь» з тим почуттям, що виникло у вас зараз у душі. (Діти по черзі вимовляють слово «осінь», намагаючись передати свої відчуття інтонаційно.)
-
А тепер визирніть у вікно. Що ви побачили? Намагайтеся побачити в звичайних речах щось незвичайне.
-
Складіть три-чотири речення про побачене. Оберіть певний предмет, що бачите за вікном, і складіть про нього речення, пов’язані за змістом.
-
Речення яких типів можуть бути у вашій розповіді?
-
А тепер візьмемо до рук «фарби» та «пензлі». Створимо свої картини-замальовки. Замальовка це тільки нарис. Художник добирає кольори на палітрі, обмірковує кожен мазок. Використовуйте палітру і ви. Творіть.
На партах аркуші «палітри» , на яких подано епітети до слів – назв предметів.
Небо
|
Холодне, важке, дощове, синє, чисте, прозоре…
|
Сонце
|
Осіннє, тепле, низьке…
|
Дерева
|
Голі, високі…
|
Листя
|
Зелене, жовте, пожовкле, сухе, зів’яле…
|
Вітер
|
Холодний, різкий, сильний, теплий…
|
Будинки
|
Великі, маленькі, низькі, високі…
|
-
Самостійна робота учнів
-
Перевірка написаного
-
Прочитайте складені речення.
-
Проаналізуйте , що вам сподобалося у розповідях товаришів, що слід доопрацювати.
-
Чи використовували учні порівняння?
-
Як ви вважаєте, що доцільно змінити чи вдосконалити?
VІ. Слухання та інтерпретація музичного твору.
-
З уроків музичного мистецтва нам відомо, що композитори і музиканти спілкуються мовою звуків, також ми пам’ятаємо, що музику можна «побачити», відчути, уявити у її гармонічному поєднанні звуків те, що хотів відобразити митець, який її створював.
-
Сьогодні ви вже чули цю цікаву мелодію, послухаємо її ще раз і спробуймо передати словами наші враження. Звучить П’єса Петра Ілліча Чайковського «Пори року. Жовтень»
-
Автор цієї п’єси відомий нам російський композитор Петро Ілліч Чайковський. Петро Ілліч Чайковський ( 25 квітня (7 травня) 1840 — 25 жовтня (6 листопада) 1893) — російський композитор, диригент, педагог, музично-громадський діяч.
Походив з українського роду Чайок.
-
Він є автором багатьох творів, у яких замальовується краса природи, її мінлива особливість, зміна сезонів. Якою він зобразив осінь у п’єсі «Осіння пісня»? (спокійна, лірична, сумна, повільна, стримана, ніжна, сльозлива, загадкова, душевна)
-
Згадайте кольори осені, розфарбуйте листочок кольором який вам навіяла осіння мелодія. Прикрасимо нашу дошку вашими різнокольоровими листочками.
-
Разом із осінніми листочками закружляла нас музика у хороводі, для кожного в уяві змалювала свої образи. Заспіваємо пісню, що вивчали на уроках музичного мистецтва «ОСІНЬ» музика В. Гребенюка, слова М. Познанської, Н. Прихотька.
Тихо осінь ходить гаєм, ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає, дуб нахмурений стоїть.
Хтось в хустинці червоненькій став у лісі між дубів,
Може дівчинка маленька назбирать прийшла грибів?
-
Під час виконання, зверніть увагу, на «кольори» мелодії, засоби музичної виразності, особливості інтонації.
-
Молодці!Втілюючи відчуття у музичному виконанні ми передали відчуття пісні та створили осінній настрій.
ПІДСУМОК УРОКУ
-
Чому був присвячений урок?
-
Кому сподобалася картина, що ви побачили і почули із вікна?
-
Хто насправді відчув себе художником, творцем?
-
Бажаєм вам навчатися цінувати те, що оточує нас щодня, - сонце і небо, вітер і хмари, берези і трави, ясний літній ранок або темний осінній вечір. Учіться чути природу, відчувати її. Тоді вона відповість вам вдячністю і відкриє безліч таємниць. Спасибі за творчість!
VІІ. ДОМАШНЕ ЗАВДАННЯ
Намалюйте вигляд із вікна.
Вчителі: Сліпченко Катерина Федорівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель – методист, відмінник освіти України; Янушек Ольга Валеріївна, вчитель музичного мистецтва, спеціаліст другої категорії.