Вчись вчитись Перший раз у перший клас Довідничок-помічничок

Про матеріал

Посібник містить поради, заповіді школяра, правила етикету, тренувальні вправи, пам'ятки, які допоможуть адаптації учнів першого класу до навчання в школі.
Довідник призначений для учнів, батьків і вчителів початкових класів.

Перегляд файлу

Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. с. Годомичі

 

 

 

Вчись вчитись

Перший раз у перший клас

Довідничок-помічничок

 

 

 

 

 

 

 

 

            Ващук Н.П.

 

 

 

 

Годомичі – 2018 р.

Ващук Н. П.

 

 Вчись вчитись 

Перший раз у перший клас

Довідничок-помічничок

Посібник містить поради, заповіді школяра, правила етикету, тренувальні вправи, пам’ятки, які допоможуть адаптації учнів першого класу до навчання в школі.

Довідник призначений для учнів, батьків і вчителів початкових класів.

 

 

 

Рецензенти: З. В. Дмитрук – вчитель-методист ЗОШ I-IIIст. с.Годомичі

   О. М. Попович – заступник з навчально-виховної роботи

                              ЗОШ  I – III ст. с. Годомичі

 

 

 

 

 

с. Годомичі

2018

Любі хлопчики й дівчатка!

Ви тепер вже не малятка.

Першокласники ви нині

В нашій вільній Україні.

Будьте чемні, вправні, дужі,

До науки не байдужі.

То ж навчайтеся завзято,

І здоров’я вам багато!

Маленький школярику!

 Ти потрапив в чарівний світ навчання. Тут тебе радо зустрінуть дуже цікаві навчальні дисципліни. Хочеш одержати міцні знання, навички, вміння? Ця книжечка допоможе тобі. Прислухайся до її порад. Є прислів’я: «Посієш звичку – пожнеш характер». Якщо навчишся з дитинства бути організованим, працювати чітко, швидко, самостійно, то зможеш легко вчитися і працювати в майбутньому.

 Тобі завжди будуть у пригоді знання, вміння і навички, одержані в початковій школі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Благослови нас, Україно-Мати,

Життя, науку пізнавати,

Охоту мати до роботи

І вірними тобі зростати.

 

Ми живемо в Україні. Ми – українці.

Красивий, щедрий рідний край,

І мова наша солов'їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься Україна.

 G:\Україна,2.jpg

 

 

 

 

Україна має свої державні символи

 

 

.F:\герб.png

         Тризуб                                             Синьо-жовтий прапор  

 

Державний гімн –

урочиста пісня держави

Ще не вмерла України і слава, і воля,

Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.

Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.

Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.

  Приспів:

Душу й тіло ми положим за нашу свободу,

І покажем, що ми, браття, козацького роду.

  Музика М. Вербицького.

  Слова П. Чубинського

 

 

 

Твої перші 10 правил

 

Щоб тебе всі поважали,

Щоб любили і пишались

Не багато і не мало –

Треба знати 10 правил!

  1. Як прокинувся – вставай.

Лінькам волі не давай.

  1. Квіточку роса умила,

А тебе умиє мило.

  1. Але ти не поспішай,подивись спочатку,

Чи нічого не забув, чи в портфелі все в порядку.

  1. І дивись – не барись,

В школу швидко-швидко мчись.

  1. В школі, в класі не брудни,

Сміття бачиш – підніми.

  1. Не носи в кишені жуйки, крейду, яблука і булки,

Кнопки, цвяхи, сірники, а носи носовички.

  1. Будь охайним завжди сам,

Уникай дірок і плям.

  1. Вдома близьким не груби,

Менших захищай завжди.

  1. Скільки в небі світить ясних зірок,

Стільки за знання повинно бути гарних оцінок.

  1.  Щоб тобою всі пишались,

Перехожі озирались,

Так роби, щоб люди звикли:

Ти у всьому завжди приклад.

 

Як вести себе в новому для тебе колективі ?

 

Ми усі – одна сім я,

Неповторні ти і я.

Будемо дружити

Й мирно в класі жити.

- Кличуть грати – йди, не кличуть – сам попросись, це не соромно.

- Грай чесно, не підводь своїх товаришів.

- Не дражни нікого, не канюч, не випрошуй нічого. Два рази ні в кого нічого не проси.

- Не забирай чужого, але і не все своє віддавай.

- Попросили – дай, намагаються відняти – спробуй захищатися.

- Не ображайся без причини.

- Не нашіптуй ні на кого за спиною у товаришів.

- Не будь нечупарою, діти бруднуль не люблять, не будь і чепуруном – діти не люблять і чепурунів.

- Частіше говори: нумо дружити, нумо грати, давай разом підемо додому.

-         Пам’ятай! Ти не кращий за всіх, ти не гірший за всіх! Ти – неповторний для самого себе, батьків, учителів, друзів! Іди до школи, і нехай вона буде тобі в радість.

 

 

 

 

 

 

Азбука організованості

Вмій організувати себе на уроках і на перерві

  1. На уроки приходь вчасно, ніколи не спізнюйся.
  2. Зайшовши до класу, слід привітатися спочатку з вчителем, а потім – із товаришами.
  3. Якщо до класу заходить дорослий (учитель, директор, батьки), усі учні дружно підводяться і вітаються.
  4. Приготуй все, що потрібно на урок (підручник, зошит, щоденник, ручку…) Зустрічай вчителя біля свого робочого місця.
  5. На уроці не розмовляй, уважно слухай пояснення вчителя і відповіді учнів.
  6. Не вигукуй, а підведи руку, коли хочеш щось сказати чи спитати.
  7. Відповідай на запитання вчителя стоячи.

 Пам'ятай!

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно, гарно.

Не базікать на уроках,

Як папуга чи сорока.

 

Вузлик на пам'ять

На уроці не тільки слухай, а й прислухайся,

Не тільки дивись, а й придивляйся.

 

  1. На перерву виходь тоді, коли дозволить вчитель.
  2. На перерві не бігай, не галасуй, а грайся з друзями. Не бийся і не штовхайся! Не сідай на підвіконня. Не бігай сходами, не влаштовуй на них забав, не з’їжджай з перил.
  3. Бережи власне та шкільне майно, не псуй парти,стільці, стіни, двері – це твій дім.

Азбука ввічливості

Слова привітання: Доброго ранку! Добрий ранок!

     Доброго дня! Добридень!

     Доброго вечора! Добрий вечір!

     Доброго здоров’я! Здрастуйте!

 

Слова подяки: Дякую! Щиро дякую!

        Дуже вдячний!

        Спасибі!

Слова звертання:Скажіть, будь ласка!

   Будьте ласкаві!

   Дозвольте запитати!

   Поясніть, будь ласка!

   Прошу вас!

 

Слова вибачення: Пробачте, будь ласка!

     Даруйте!

     Перепрошую!

     Вибачте!

 

Слова прощання:До побачення!

   На добраніч!

                       Бувайте здорові!

   На все добре!

   Всього найкращого!

 

Бачите, слова ці коротенькі.

Їх ви чуєте щодня.

Вони століттями живуть на світі.

Запам'ятати їх давно пора.

 

До всіх сердець, як до дверей,

Є ключики малі,

Їх кожен легко підбере,

Якщо йому не лінь.

Ти, друже, мусиш знати їх,

Запам'ятать не важко:

Маленькі ключики твої –

«Спасибі» і «Будь ласка».

 

Правила етикету

  • Говори спокійно, чітко, не кричи.
  • Дивись у вічі співрозмовникові.
  • Вимовляй слова правильно.
  • Вживай слова ввічливості.
  • Пообіцяв – виконай, не можеш – не обіцяй.
  • Поважаючи людину, поважаєш себе.

 

Книга – твій вчитель, мудрий порадник

 

Щоб зберегти її, треба:

  •обгорнути;

  •зробити закладку;

  •зберігати в портфелі або на поличці.

Прохання книжки:

  • Не беріть мене брудними руками.
  • Гортайте сторінки обережно, не згинайте їх.
  • Не малюйте і нічого не пишіть на сторінках і обкладинці.
  • Не вставляйте між сторінками ручку або олівець.

 

Заповіді учня

1. Я – людина, я мушу дбати, щоб цвіла Земля.

2. Сторінки роду свого  знати і свято берегти:

 а) вартий пошани сивий волос

 і старенький тихий голос;

 б) я люблю й шаную батьків своїх;

 в) дай, Боже, щоб я виріс,

 в школі добре вчився,

  щоб я батькові і неньці

 добре відплатився.

3. Моя рідна школа – святиня моя:

 а) я шаную, поважаю вчителя свого;

 б) буду гідним скрізь і всюди, 

            щоб нести вам радість, люди;

4. О слово рідне, що без тебе я?

5. Без пісні, що співала мати, я навіть дня прожити би не зміг.

6. І рушник цей вишиваний, чи бабусин, а чи мамин,

    буду довго зберігати, з ним повернусь я до хати.

7. Людей буду я любити,

    добро й ласку їм чинити.

8. Любов і милосердя хай запанують в душі моїй.

9. Святими нехай для мене стануть слова:

            «Людина людині – друг».

10. Я буду гідним нащадком роду свого і матері-Землі.

 

 

Розрізняй букви та звуки

  •  

Коли ми ротик розкриваємо,

Тоді ми звуки вимовляємо.

Коли ми ручку беремо,

Тоді ми букви пишемо.

 

  Звуки      Букви

 

вимовляємо   чуємо                                бачимо        пишемо

 

  Звуки      Букви              друковані 

                       рукописні

голосні  приголосні                          великі      малі 

    

          тверді   м які

 

Абетковий вірш

А, Бе, Ве –

Коник у траві живе.

Ге, Ґе, Де, Е –

Мама дівчинку веде.

Є, Же, Зе –

Чорний жук в траві повзе.

І, Ї, Йот –

Хоче спатоньки єнот.

Ка, еЛ, еМ –

Лисенятко під кущем.

еН, О, Пе –

Песик носиком сопе.

еР, еС, Те –

Гарна квіточка росте.

У, еФ, Ха –

Я сміюся: ха-ха-ха!

Це, Ча, Ша –

Кіт в дорогу вируша.

Ща, ь, Ю, Я –

Гарний віршик знаю я.

 

 

Пиши каліграфічно букви

F:\пишемо букви.jpg

 

 

 

Вчись правильно писати цифри та знаки

 

F:\пишемо цифри.jpg

 

Вчись розподіляти увагу

 

Пофантазуй!

 

Трохи вигадки, уяви – перетвори круг у якусь річ

(сонечко, годинник, яблуко, тарілку, дорожній знак, кавун, обличчя, м’яч чи ще щось).

 

Поміркуй!

 

Скільки голів у корів, якщо ніг 12?

Скільки голів у курей, якщо ніг 12?

 

На скільки у правій фігурі менше трикутників, ніж у лівій?

 

 

 

 

 

 

Знайди зліва всі трикутники, а справа стільки ж чотирикутників.

 

 

 

 

 

 

 

 

Час – це велике багатство людини

 

Дні тижня

Підкажи словечко

Вранці ми із добрим ділом

День вітаєм … (понеділок).

 

Ніченька минула скоро, -

Трудовий іде … (вівторок).

 

За ним спритна, молода

Поспішає … (середа).

 

А четвертий день тепер

Називається … (четвер).

 

Діло добре ладиться,

Як настала … (п’ятниця).

 

Дома скрізь кипить робота,

Як почнеться день … (субота).

 

Як прийде до нас дозвілля,

То настане день -  … (неділя).

 

 

 

 

 

 

 

Вчись цінувати час

 

Той, хто ціну часу знає,

 швидше цілі досягає.

 

Вчись і ти володіти своїм часом. А для цього треба знати, де і як його витрачати.

 

Найперша порада: навчися користуватися годинником.

 

Щодня ти вмиваєшся, снідаєш, одягаєшся і йдеш до школи…

Скільки часу на це витрачаєш?

 

Спробуй протягом тижня зробити підрахунок: скільки хвилин снідаєш, одягаєшся, витрачаєш на дорогу до школи, обідаєш?

Скільки часу робиш уроки? Гуляєш на вулиці? Допомагаєш вдома?

 Цікаво, на що більше витрачаєш часу? Порадься з батьками, чи не можна якісь справи робити швидше, а якісь – в інший час.

 

Позмагайся з друзями, хто за хвилину:

  • напише більше букв, цифр, поставить хрестиків, нуликів,чергуючи їх;
  • зав'яже більше вузликів на шнурочку.

Через тиждень результати, побачиш, будуть значно кращими.

Спробуй!

 

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.

 

Вчись самостійно працювати вдома !

 

1.Підготуй все необхідне для  роботи.

2.Прибери з робочого місця все зайве.

3.Навчальні посібники розклади по порядку.

4.Розпочавши роботу, не поспішай.

5.Під час роботи не їж, не пий.

Роби це під час перерви.

6. Якщо щось не виходить, не хвилюйся, відклади роботу або звернись за порадою до старших.

7. Закінчив роботу – впорядкуй робоче місце.

 

 

Щоб бути здоровим лікар радить:

 

  • Привчай себе завжди сидіти прямо. Лікті клади на парту чи стіл.
  • Книжки і зошити тримай на відстані 30-35см від очей.
  • З допомогою дорослих склади режим дня і неухильно виконуй його.

 

Чи знаєш ти, що діти, котрі дотримуються режиму дня:

-стають вищі ростом на 3-4 см;

-стрибають вище на 6 см;

-стрибають дальше на 35 см;

-хворіють в два рази рідше;

-вчаться краще;

-працюють і читають більше.

 

Спробуй – переконайся!

 

 

 

Пам’ятки

Тепер ти зустрінешся зі словом «пам’ятка». Це, ніби вузлик на пам’ять, щоб не забути, правила  викладені коротко.

 

Як читати вголос?

 

  1. Вдихнути повітря і читати вголос на видиху.
  2. Голосні звуки вимовляти голосно і широко.
  3. Приголосні звуки вимовляти без напруження.
  4. Наголошені склади виділяти голосом.
  5. Якщо в кінці речення стоїть крапка, тон голосу знижуй.
  6. Якщо в кінці речення стоїть знак питання, тон голосу різко піднімай вгору.
  7. Якщо в кінці речення стоїть знак оклику, тон голосу тримай на одному рівні.

 

Як вивчити вірш напам’ять?

 

  1. Прочитай вірш і подумай, що тобі сподобалось в ньому?
  2. Прочитай вірш ще раз і завдання до нього.
  3. Чи зрозумів його зміст? Відчуваєш його мелодію?
  4. Повтори ще раз. Спробуй відтворити по строфах.
  5. Зверни увагу на складні  місця і знову читай весь вірш.
  6. Тепер читай напам’ять для себе або для когось із дорослих.
  7. Спробуй прочитати ще раз перед дзеркалом.
  8. Перед сном, а також  зранку повтори вірш.

 

 

 

 

Робота над задачею

 

  1. Прочитай уважно умову задачі і розкажи її.
  2. Уяви собі, як це відбувається в житті.
  3. Якщо важко уявити, то намалюй або накресли.
  4. Запиши коротко умову.
  5. Виясни: вона проста чи складна.

В простій задачі вибери дію.

В складній – знайди те число, без якого не можна зразу відповісти на поставлене в задачі питання.

  1. Запиши розв’язання у вигляді окремих дій з поясненням.
  2. Склади вираз.
  3. Подумай, чи можна дану задачу розв’язати іншим способом.
  4. Перевір її розв’язання.
  5.  Напиши повну відповідь.

 

 

 

Як виконувати письмову вправу?

 

  1. Уважно прочитай вимогу до неї.
  2. Знайди і повтори правило, яке допоможе виконати її.
  3. Прочитай і виконай завдання так, як подано в підручнику.
  4. Пиши, диктуючи самому собі.
  5. Перевір, записане за підручником.
  6. Виправ помилки.

 

 

  Візьми собі на замітку!

 

-Ти здібний і сильний.

Будь упевнений у своїх силах і здібностях.

-Вчись мислити самостійно.

Тренуй  память. Частіше запитуй  «Чому?».

-Постійно шукай практичне застосування своїм знанням.

-Будь завжди уважним  до самобутності, потреб, прагнень інших.

-Шукай  і шануй друзів: життя без друзів неможливе.

-Поводь себе по-товариськи, зважай на людей, що тебе оточують,

будь милосердним до них.

-Суперечки, конфлікти з іншими вирішуй  з позиції розуму.

-Вибачай тим, хто свідомо або несвідомо став причиною неприємностей.

-Хочеш, щоб тебе поважали – поважай  інших.

-Прислухайсь до думок інших і зважай на них.

-Будь доброзичливим, веселим, поступливим.

-Пізнай себе, зроби правильний вибір, визнач  цілі та зміст життя.

-Повір  у себе – і досягнеш усього. Щасти тобі !

 

 

 

 

 

 

 

Зміст         

 

Iрозділ

 Твої перші шкільні кроки

 

  1. Ми – українці.
  2. Державні символи України
  3. Твої перші 10 правил
  4. Як вести себе в новому для тебе колективі
  5.  Заповіді учня.
  6. Вчись жити в новому колективі.
  7. Азбука організованості.
  8. Азбука ввічливості.

 

II розділ

  Вчись вчитись

 

  1. Книга – твій мудрий порадник
  2. Розрізняй букви та звуки
  3. Пиши каліграфічно
  4. Вчись розподіляти увагу

 

IIIрозділ

Час – це велике багатство

 

  1. Дні тижня
  2. Вчись цінувати час
  3. Працюй самостійно
  4. Пам'ятки на кожен день

 Візьми на замітку

 

Список використаних джерел

 

  1. Іващишин М. Навчаємося граючись  ∕ М. Іващишин  ∕∕ Розкажіть онуку. – 2014. - №4. – с. 58-62.
  2. Єфименко О. Спрямованість на отримання знань як цінності  ∕

О. Єфименко  ∕∕  Початкова школа. – 2015. - № 2. – с. 48-49.

  1. Матеріали курсової перепідготовки у ВІППО. – 2016
  2. Г. П. Мороз «Ми йдемо у перший клас» -К., 2016.
  3. Л. М. Павленко «Абетка гарних слів» - К.,2011.
  4. Я. В. Брязгіна «Нові години спілкування у першому класі» -

      Харків, 2016.

  1. М. І. Микитинська «Розвиток просторових уявлень молодших школярів» - К., 2014.
  2. О. П. Лашина «Спілкуватися, щоб виховувати» - К., 2009.
  3. Розвиток пізнавальної самостійності молодших школярів.

 

 

 

 

 

   

docx
Додано
7 березня 2018
Переглядів
1452
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку