Розробка матеріалу для асистентів на тему:
Вдосконалення пам’яті. Асоціативні зв’язки у дітей з ООП
Підготувала асистент вчителя:
М. Дніпро КЗО «СЗШ № 89» ДМР
Масловська Любов Миколаївна
м. Дніпро, 2022 р.
Пам’ять – психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні, наступному відтворенні та забуванні минулого досвіду, дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини.
Розрізняють наступ види пам’яті: зорову, образну, словесно-логічну, рухову, емоційну, моторну, музичну, слухову, і за активністю – мимовільна та довільна.
Виконаємо так завдання:
Розмножимо на столі картинки, розглядаємо їх і запам’ятовуємо. Потім накриваємо листочком всі картинки. Через хвилинку відтворюємо запам’ятоване. Так проводимо декілька раз з учнями.
Зробимо висновок: Одна людина може запам’ятовувати швидко і довгий час держати образи картинок в голову, друга людина швидко забуває.
Частина опитуванних зможе запам’ятати картинки, коли їх побачить (зорова), друга, коли їм розкажуть, почують (слухова), а треті, коли запишуть на листку (моторна).
Пам’ять кожної людини має індивідуальні особливості.
Запам’ятовування інформації може бути різне по глибині і осмислено. Чим глибше усвідомити інформацію, то і легше її запам’ятовувати.
У дітей дошкільного віку найбільше розвинена пам’ять на образи, на емоції. Вони ще не можуть гарно усвідомлювати інформацію, тому в них розвинута образна, емоційна, рухова.
Діти шкільного віку вже можуть усвідомлювати і запам’ятовувати. Їх пам’ять зв’язана з обдумувати і мисленням. Таке пам’ять має назву логічної. Вона так будується, що всі образи запам'ятовуватися, якщо вони зв'язані один з одним. Логічний ланцюжок.
Для того щоб легше запам'ятати весь ланцюжок потрібно запам'ятовувати інформацію, умовно поділену на ланки ланцюжка. Слова подібрані по смислу запам'ятовуються краще і скоріше.
Наприклад: море – корабель,
хліб – мука.
Для того, щоб запам’ятати інформацію потрібно прочитати весь матеріал, виділити головне і розбити умовно на частини. Кожна частина – головне. І так кожну частину інформації. Потім проаналізувати і зв’язати кожну головну думку частини. Це і буде ланцюжок, який легко запам’ятовується.
Можна головні думки в кожній частині записати. Це поліпшить запам’ятовування. Можна ще записати як схему, чи таблицю. Але ще закріплює запам’ятовування це повторення. Повторення повинно бути усвідомленим і систематичним.
Для нашої пам’яті властиво забувати. Ми забуваємо не важливе , не потрібне. А можемо і забути і потрібну інформацію. Для того, щоб не забути важливе, треба усвідомлювати, що заучуємо.
Пропонуємо кілька завдань для розвитку запам’ятовування:
№1. Написати 10 слів і постаратися їх запам’ятати. Потім закрий слова і відтвори їх. Після уяви кожне слово в образі предмета і «постав на стіл». Уявлення повинно бути чітким і яскравим. Відтвори.
Такий прийом можна використовувати для вивченні літер, дітям з ООП.
Представляємо літери в образах, які придумує дитина сама для кращого запам’ятовування.
Наприклад: к – королева;
н – драбинка;
л – трикутник.
Це має назву мнемонічний прийом.
Приклади прийомів розвитку пам’яті:
1. «Повтор»
Ціль вправи: Розвиток моторно-слухової пам’яті
1. Вистукування ритму і повторення
2. Чередування вистукування (ритму)
2. «Рухова»
Ціль вправи: Розвиток моторно-слухової пам’яті
Показати комплекс рухів із 3-4 дій. Повтор рухів.
3. «Слухай і виконуй»
Ціль: Розвиток уваги і пам’яті.
Вчитель озвучує кілька дій, але не показує. Діти повинні повторити дії послідовно.
1) Голова наліво, прямо, вниз, прямо.
2) Ліва рука вверх, права рука вверх, обидні руки до низу.
3) Підняти ліву ногу, стояти на правій, поміняти ноги.
4) Повернутися наліво, присісти, встати.
4. «Своє місце»
Ціль: Розвиток моторно-слухові і просторової пам’яті.
Ставимо іграшки по кімнаті, запам’ятовуємо, потім збираємо і знову ставимо по своїх місцях.