ВЕБ-КВЕСТ ЯК ЗАСІБ СТВОРЕННЯ РОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УЧНІВ НУШ

Про матеріал

Веб-квест є одним із новітніх засобів використання інформаційно-комунікаційних технологій з метою створення уроку, орієнтованого в першу чергу, на учнів, залучених до навчального процесу. Гейміфікація, безумовно, робить освітній процес цікавішим, та є ще одна перевага: діти залучаються до роботи, захоплюються, радіють грі, а вчитель на цих позитивних емоціях може провести залишок уроку з більш традиційними вправами, які складно подати у вигляді завдань до квесту.

Перегляд файлу

                                      Члек Олена Віталіївна, вчитель початкових класів

                                  ОЗЗСО Торчинський ліцей Торчинської селищної ради

                                                                      elena_chlek@ukr.net

          ВЕБ-КВЕСТ ЯК ЗАСІБ СТВОРЕННЯ  РОЗВИВАЛЬНОГО         СЕРЕДОВИЩА У ПРОЦЕСІ  НАВЧАННЯ УЧНІВ  НУШ

Сучасний процес навчання неможливий без використання різних сервісів мережі Інтернет та електронних освітніх ресурсів. Для сучасної дитини застосування інформаційних технологій стало частиною її повсякденного життя. У цьому контексті завдання педагога полягає в тому, щоб той ентузіазм, з яким діти працюють із комп'ютером вдома, просто граючись чи листуючись із друзями, впливав і на формування ключових компетенцій, визначених сучасним змістом освіти.

З вимушеним переходом на дистанційне навчання, в своїй роботі я почала активно використовувати технологію веб-квест. За змістом від традиційної вона відрізняється лише тим, що гра проходить у цифровому, віртуальному середовищі.

     Актуальність використання цієї технології

Життя показує, що сучасні діти краще засвоюють знання у процесі самостійного добування та систематизації нової інформації.

Використання квестів сприяє вихованню та розвитку якостей особистості, що відповідають вимогам інформаційного суспільства, розкриттю здібностей та підтримці обдарованості дітей. Окрім цього, веб-квести сприяють розвитку логічного мислення, привчають дітей розмірковувати над завданнями, різнобічно оцінювати ситуацію, аналізувати інформацію, дозволяють пов’язувати матеріали кількох предметів, залучаючи логіку, творчість і критичне мислення.

Веб-квест є одним із новітніх засобів використання інформаційно-комунікаційних технологій з метою створення уроку, орієнтованого в першу чергу, на учнів, залучених до навчального процесу. Гейміфікація, безумовно, робить освітній процес цікавішим, та є ще одна перевага: діти залучаються до роботи, захоплюються, радіють грі, а вчитель на цих позитивних емоціях може провести залишок уроку з більш традиційними вправами, які складно подати у вигляді завдань до квесту.

Поняття «освітній веб-квест» можна тлумачити як проблемне завдання, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету. Така форма діяльності найчастіше містить елементи рольової гри, адже дітям, для досягнення потрібного результату, потрібно приміряти на себе різні ролі, виконуючи ті чи інші навчальні завдання.

 Веб-квести можуть стосуватися окремої теми чи навчального предмета, або ж бути міжпредметними. Всі уроки такого типу мають подібну структуру:

1. Проблема + інтрига чи таємниця

При повідомленні теми чи проблемного питання, вчитель повинен враховувати, що засвоєння матеріалу відбувається ефективніше, якщо дитина здивована або заінтригована.

2. Розважальний характер.

Навчання у формі веб-квесту, як і у формі будь-якої гри має  приносити задоволення.

3. Зв'язок із життям, потребами і запитами дітей

Коли дитина зацікавлена, навчання проходить ефективніше, знання опановуються краще.

4. Сюжет, правила, завдання та критерії досягнення потрібного результату

Мета будь-якого квесту – послідовно виконати завдання і, дотримуючись правил, досягти мети.

Точної класифікації уроків-квестів в педагогіці поки немає, але найзручніше проводити такі уроки у наступних форматах:

  1. Подорожі. Уроки, на яких учням пропонується пересуватися з місця на місце, від одного завдання до іншого. Діти шукають предмети, підказки, докази або елементи головоломки, які потрібно зібрати в ціле, щоб перемогти. Ці уроки вимагають просторого приміщення або можуть проводитись в парку, на території школи чи іншій безпечній частині міста чи села.
  2. Замкнена кімната. Це уроки, які побудовані за принципом «Виберись із кімнати / лабіринту». Дітям потрібно виконати ланцюжок завдань або послідовних дій, щоб знайти ключ і досягти мети. Ці уроки зазвичай вимагають приміщення з відеоспостереженням і можливістю спілкування з куратором гри, наприклад, за допомогою гучного зв'язку. Обов'язковим мінімумом є наявність замикальних механізмів типу сейфа або валізи з кодом. Для навчання це складно організувати, тому такі кімнати, зазвичай, віртуальні і створені за допомогою спеціальних сервісів.
  3. Пошук. Це уроки, коли дітям необхідно відвідати різні сайти й зібрати необхідну інформацію для отримання потрібних знань та(або)виконати певні вправи.

Форми роботи над веб-квестом можна обрати будь-які: урок-квест  урок – повторення (закріплення, узагальнення) матеріалу, контрольна робота,  виховна година тощо.

Перший етап уроку - адаптація. Це момент, коли дитина зі свого повсякденного життя переходить в режим гри. Завдання на цьому етапі краще підібрати нескладні, щоб діти відразу потрапили в ситуацію особистого успіху і відчули смак легкої перемоги.

Потім йде зав'язка. Події стають динамічнішими, а завдання складнішими. Діти повинні активно діяти. Дуже важливо, щоб завдання даного етапу були командними, щоб гравці взаємодіяли один з одним.

Третій етап - це кульмінація. Найскладніші завдання, найвищий темп у розвитку сюжету. Саме в цей момент може ввімкнутися будильник - механізм самознищення скарбів, прозвучати звукове сповіщення про екстрену евакуацію з планети і подібне.

Останній етап - фінал. Він повинен бути чітко прописаний. Інакше всі старання будуть марними. Перемога повинна бути максимально ефектною!

Звичайно, є багато спеціальних платформ для створення квестів, більшість з них платні, але я знайшла для себе прості, навчальні бюджетні сервіси, які допоможуть організувати цікавий та змістовний квест-урок.

Розповім про сайт Learnis (https://www.learnis.ru/), що дає можливість створити квест кімнату, з якої потрібно вибратися: її можна відкрити на інтерактивній дошці й учні повинні будуть виконати декілька завдань, щоб отримати код від дверей. Якщо це дистанційне навчання – діти отримують посилання на кімнату та проходять квест. Отриманий результат відправляють учителю на електронну адресу, або іншим способом зворотного зв’язку.

Платформа створена російськими розробниками, але доступна для українських користувачів. Як все працює? Квест створений у форматі «ескейп рум» - виберись із кімнати. Учасникам пропонується якась локація (можна обрати на платформі, нижче зразки кімнат).

 

Learnis – квест «Комната с окном»

 

Learnis – квест «Зеленая комната»

 Учасникам потрібно  відкрити двері, для цього потрібен код. Щоб отримати код, потрібно пройти всі завдання квесту, для цього необхідно знаходити підказки, натискаючи на різні предмети, картини, та всі можливі зображення, які зустрічаються в кімнаті, відкривати шухляди, пересувати меблі і т. д.

Отже, учасник досліджує кімнату, правильно відповідає на всі завдання та отримує певний набір цифр, який допоможе відкрити двері та вийти з кімнати. Обмеження у часі такі завдання не мають, тому такий вид веб-квесту доцільно використовувати при дистаційному чи змішаному форматах навчання.

Щоб створити такий квест необхідно зареєструватись на платформі. Сервіс має як платні, так і безкоштовні функції, та на практиці, в роботі з молодшими школярами, безкоштовних локацій (видів кімнат) достатньо.

На сайті краще зареєструватися, адже створені без реєстрації квести видаляються через деякий час, а зареєстрований користувач може завжди знайти та відредагувати свій квест у власному кабінеті.

Після реєстрації потрібно обрати квест-кімнату. Для цього необхідно перейти на головну сторінку та натиснути кнопку «Створити квест». Кожна кімната наповнена певними унікальними ігровими механіками та дозволяє вбудовувати різну кількість завдань.

  Як завантажити предметні завдання

Формат для завантаження - графічні файли (зображення) популярних форматів: jpg, png, bmp тощо. Завдання найпростіше підготувати в редакторі презентацій і зберегти її у форматі зображень.

Можливе завантаження декількох варіантів завдань і відповідей.

Після створення, можна отримати номер квесту і повідомити його своїм учням, або пройти квест разом з ними.

Квест можна проходити багато разів. Якщо варіантів завдань було декілька, то вони будуть формуватися випадковим чином (Ховатися за різними предметами).

Для створення веб-квесту можна використати майже всі сервіси в яких є можливість добавляння гіперпосилань. Їх можна поєднувати. Наприклад створити квест на Google Sites, Google Forms Blogger. (Розробляємо та додаємо завдання, дотримуючись структури  квесту. Якщо квест у Google Forms - налаштовуємо поля відповідей.  Важливо все спланувати так, щоб учень не міг перейти до наступного запитання доки не знайде правильну відповідь).   У вигляді завдань до таких квестів можна додавати гіперпосилання на різні сайти, на вправи, розроблені в Learning Apps чи на інтерактивні дошки. 

 Можна організувати веб-квест так, що після виконання роботи на одній з таких платформ ( зразок за посиланням: https://cutt.ly/iR5UuFO) школярі потрапляють (переходять за гіперпосиланням) до квест-кімнати розміщеної на сайті Learnis (зразок тут: https://www.learnis.ru/544346/), з якої мають вийти. Якщо завдання виконані і двері кімнати відчиняться, то кожен отримає, наприклад, адресу електронної пошти, на яку потрібно надіслати виконане завдання чи 2 додаткові бали до майбутньої оцінки. Така форма роботи з учнями допоможе в цікаво та ефективно організувати дистанційний рок.  Обговорення роботи, представлення робіт можна провести, наприклад, на Zoom конференції).

Якщо дітям складно виконувати завдання квест кімнати, то на початку можна давати підказки. Наприклад, якщо кімната у вигляді лабораторії, то підказки можуть бути наступними:

Learnis – квест «Химическая лаборатория»

 

Квест-кімната зображена у вигляді лабораторії. Для початку потрібно

звільнити кімнату від газу, увімкнувши витяжку.

Щоб дізнаватися підказки потрібно знайти книгу дослідів (у третій шухляді).

Текст у книзі дрібний, тому потрібно знайти лупу та навести її на книгу.

Одна з підказок знайдеться, коли натиснути на полицю з книгами.

У сейфі лежить флеш накопичувач, який потрібно навести на комп’ютер за допомогою комп’ютерної миші, щоб прочитати наступну підказку. Для того щоб відкрити сейф, потрібно дізнатися код. Підказка коду на портреті Менделєєва (роки народження та смерті).

У кишені білого халату є записка. На полицях стоять пробірки з невідомою речовиною, їх потрібно зняти на стіл. За допомогою пінцета

потрібно взяти записку та навести її на одну з пробірок. Тоді відкриється ще одна підказка. Для знаходження відповідей діти можуть користуватися інтернетом, підручниками, обговорювати між собою тощо.

 Отже, чому веб-квест?

Містить інтерактивні вправи, виконання яких передбачає участь у грі-змаганні, стимулює інтерес учнів, забезпечує активність і залучення всіх учасників, згуртовує колектив учнів, а використання мережі Інтернет сприяє створенню мотивації навчальної діяльності з урахуванням вікових та особистісних особливостей учнів, розвитку критичного мислення, реалізації міжпредметних зв'язків на основі мобільності будь-яких педагогічних дій.

 

docx
Додано
14 січня 2022
Переглядів
2218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку