Міністерство освіти і науки України
ДНЗ «Вище професійне училище №2 м. Херсона»
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
з дисципліни «Безпека життєдіяльності»
підготовки фахових молодших бакалаврів
галузь знань 19 «Архітектура та будівництво»
освітньо-професійна програма «Будівництво та експлуатація будівель і споруд»
спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія»
Схвалено на засіданні цикловою випусковою комісією за напрямом підготовки «Будівництво та експлуатація будівель і споруд» за спеціальністю 192 «Будівництво та цивільна інженерія»
Протокол № від « » 2021 року
Голова циклової випускової комісії спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія» Лисенко О.М.
Херсон – 2021 рік
Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів з навчальної дисципліни „Безпека життєдіяльності” для студентів галузі знань 19 «Архітектура та будівництво» спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія», 2021 року – 70 с.
Розробник: Воїнова Л.Л., викладач
Обговорено та рекомендовано до використання цикловою випусковою комісією за напрямом підготовки «Будівництво та експлуатація будівель і споруд» за спеціальністю 192 «Будівництво та цивільна інженерія»
Протокол № від « » 2021 року
©Воїнова Л.Л. 2021
© ДНЗ «ВПУ №2 м. Херсона» 2021
Завдання для самостійної роботи студентів з
дисципліни «Безпека життєдіяльності»
ОРГАНІЗАЦІЯ ТА ФОРМИ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
Самостійна робота студентів є одним з компонентів навчального процесу, одним із основних методів засвоєння навчальної дисципліни, оволодіння навиками професійної і науково-дослідної діяльності.
Мета самостійної роботи студентів — засвоїти в повному обсязі навчальну програму дисципліни «Безпека життєдіяльності» і сформувати самостійність як особистісну рису та важливу професійну якість, сутність якої полягає в умінні систематизувати, планувати та контролювати власну діяльність.
Доцільними при вивченні дисципліни «Безпека життєдіяльності» є такі форми проведення самостійної роботи, як:
- пошук та огляд наукових джерел за заданою проблематикою;
- підготовка рефератів, доповідей, есе;
- формулювання понять;
- ретельна підготовка до семінарських занять і дискусій різних видів.
Методичні вказівки із підготовки і написання есе
Есе - це короткий прозовий твір (обсягом 1-3 сторінки), де автор викладає свою думку з конкретного питання, яке відображене в темі, зважуючи всі аргументи «за» і «проти». В тексті можна використовувати цитати з письмових творів і думки інших авторів, але з чітким зазначенням їх прізвищ і джерел звідки взята цитата (думка) у зносці, і вони не можуть становити більше однієї третини тексту. На окремій сторінці слід зазначити список джерел (підручники, спеціальна література, Інтернет-джерела, виступи або промови), які використовувались під час написання есе.
Форма викладу есе:
Логічність (визначається наявністю причинно-наслідкових зв’язків, логічністю переходів, взаємозв’язком частин);
Ясність (часто визначається зрозумілістю використаних термінів і наявністю прикладів);
Оригінальність (визначається наявністю вдалих аналогій, цитат, афоризмів, малюнків);
Повнота (наявність основних структурних частин, необхідних для розкриття теми).
Методичні вказівки з підготовки рефератів, доповідей
Підготовка рефератів, доповідей є однією із форм поточного контролю знань. Для її успішного виконання необхідно систематично опрацьовувати навчальну, довідкову і наукову літературу.
Реферат – це теоретична робота науково-дослідного характеру.
Реферат може не включати власних аналітичних і практичних досліджень, однак наявність узагальнень і висновків студента з даної проблеми є обов’язковим.
Підготовка рефератів здійснюється на окремих аркушах формату А4 і включає в себе:
- самостійне опрацювання літератури;
- вивчення матеріалу із обраної теми;
- написання реферативного дослідження з урахуванням поглядів різних авторів, узагальнення у вигляді власних висновків з матеріалу теми.
Основні вимоги до рефератів:
1) Обсяг реферату – від 10 до 12 сторінок друкованого тексту
- Наявність титульної сторінки (не нумерується) :
2) Наявність плану реферату (друга сторінка) за зразком:
ПЛАН Вступ (не нумерується). І Розділ (….) . ………………… ІІ Розділ(…..) …………………………………………
(кількість розділів реферату обирається студентом на власний розсуд в залежності від обсягу опрацьованого матеріалу, але повинно бути не менш як два розділи).
Висновки (не нумеруються).
Використана література (не менше 5 джерел)
Додатки (не є обов’язковим елементом. Можуть включати в себе схеми, ілюстрації тощо).
3) наявність чіткої структури реферату згідно плану. Основні характеристики:
Вступ. У вступі студент обґрунтовує актуальність теми свого реферативного дослідження, коротко викладає зміст реферату, здійснює перегляд та аналіз опрацьованої літератури (обсяг – 1 сторінка).
Розділи. Кожен розділ починається з нової сторінки і складається з короткого вступу, викладу основного матеріалу та коротких висновків.
Висновки. Формулюються загальні висновки з усієї теми дослідження (обсяг – 1 сторінка).
Використана література. Включає в себе перелік використаних підручників, наукових статей, інтернет-ресурсів у алфавітному порядку.
Доповідь – це розгорнуте повідомлення з певної теми з метою сформувати думку слухачів про порушені питання, визначити характер подальших практичних дій.
Після викладу матеріалу відбувається усна співбесіда за змістом реферату, доповіді, есе.
Модуль 1. Теоретичні основи безпеки життєдіяльності. (8 год)
Змістовий модуль 1.1. Категорійно-понятійний апарат з безпеки життєдіяльності, таксономія небезпек. Ризик, як кількісна оцінка небезпек.(4 год)
Самостійна робота 1. Природні та антропогенні фактори середовища проживання (небезпечні й шкідливі ).
Теми для доповідей:
1. Поняття про безпеку життєдіяльності: безпека, життя, діяльність.
2.Середовище проживання людини: навколишнє, виробниче та побутове. Вплив шкідливих факторів навколишнього середовища на здоров’я людини.
3.Джерела забруднення виробничого середовища.
4.Класифікація шкідливих і небезпечних факторів (фізичних, хімічних, біологічних та психофізіологічних).
5.Профілактика професійних захворювань.
6.Засоби індивідуального захисту працівників.
7.Прилади для вимірювання мікрокліматичних умов.
Проблемні теми для обговорення:
1.Методи та засоби оцінювання мікрокліматичних умов праці.
2.Обстеження житлових і виробничих приміщень. Складання схеми обстеження житлових і виробничих приміщень.
3.Оцінювання середовища проживання людей. Оцінювання мікроклімату навчальної кімнати.
Література: [1,2,4,5,6,7,8].
Самостійна робота 2. Роль і завдання інженерно - технічних робітників в забезпеченні безпеки життєдіяльності людини, збереження навколишнього середовища .
Теми для доповідей:
Проблемні теми для обговорення:
Література: [1,2, 6,7].
Самостійна робота 3. Запобігання небезпечних ситуацій на будівельному майданчику
Теми для доповідей: .
Проблемні теми для обговорення:
Література: [1,5, 6,7].
Самостійна робота 4. Виробниче середовище. Виробництво й технічні способи підвищення безпеки. Ризик-орієнтований підхід. Екологічні ризики в будівництві
Теми для доповідей: .
1.Охарактеризувати основні компоненти здорового способу життя.
2. Навести основні компоненти здоров’язберігаючої компетентності майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю.
3. Охарактеризувати напрями енергозбереження у будівельній галузі.
4. Навести приклад виникнення ризикової ситуації на будівельному майданчику та можливі шляхи її розв’язання.
5. Навести методи оцінки ризику діяльності кваліфікованого робітника на будівельному майданчику.
6. Навести джерела будівельного забруднення екосистем.
7. Які шкідливі речовини генеруються будівельною галуззю
8. Проаналізувати життєвий цикл будівельного матеріалу (цементу, буту, виробів з дерева, віконного скла, металевих конструкцій тощо).
9. Пояснити значення еко-нейтральних технологій у будівельній галузі.
10. Навести приклади енергозберігаючих, енергоефективних та відновлювальних будівельних технологій.
11. Навести приклади індивідуальних здоров’язберігаючих траєкторій робітників різних будівельних професій.
Проблемні теми для обговорення:
Література: [1,5, 6,8,9].
Змістовий модуль 1.2. Природні загрози, характер їхніх проявів та дії на людей, тварин, рослин, об’єкти економіки (1 год)
Самостійна робота 5. Природні явища – джерела негативних факторів
Теми для доповідей:
Проблемні теми для обговорення:
1. Вплив шкідливих звичок (тютюнопаління, алкоголізм, токсикоманія, наркоманія, зловживання їжею, зловживання сонячним промінням, азартні ігри, занурення у віртуальний світ тощо) як соціальних небезпек на здоров’я, тривалість життя і працездатність людини.
2. Вплив юнацької субкультури і засобів масової інформації на формування культури міжстатевих стосунків підлітків.
3.Генетично модифіковані продукти харчування: міфи та реальність.
4. Екологічні злочини і здоров’я людини.
5.Залежність здоров’я людини від кліматичних умов навколишнього середовища
6.Значення якості харчових продуктів у життєдіяльності людини.
7.Можливість виживання й адаптації окремої людини і людства в умовах екологічної кризи.
Література: [1,5, 6,8,9].
Змістовий модуль 1.3.Джерела небезпеки життєдіяльності людини та породжені з ними фактори (3 год)
Самостійна робота 6. Виробничий шум, вібрації. Джерела їх виникнення. Засоби профілактики шкідливої дії шуму і вібрації.
Теми для доповідей:
Проблемні теми для обговорення:
Література: [1,5, 6,8,9].
Самостійна робота 7. Освітлення виробничих приміщень і робочих місць. Гігієнічна характеристика освітленості. Електробезпека, особливості дії електричного струму на організм людини. Засоби захисту від ураження електричним струмом.
Теми для доповідей:
Проблемні теми для обговорення:
Література: [1,5, 6,8,9].
Самостійна робота 8. Дорожньо-транспортна аварійність і безпека руху. Причини дорожньо-транспортних пригод /ДТП/, їхня кількість і оцінка. Результати аналізу дорожньої поведінки водіїв. Поведінка дітей на дорозі. Засоби безпеки транспортних засобів.
Теми для доповідей:
Проблемні теми для обговорення:
1.Які заходи можливо розробити щодо забезпечення конституційних прав громадян, захисту їхнього життя і здоров’я від шкідливих наслідків автомобілізації.
2. Чому критична ситуація, яка склалася у сфері забезпечення дорожнього руху, продовжує погіршуватися?
3. Від чого залежить безпека дорожнього руху?
Література: [1,5, 6,8,9].
Модуль 2. Безпека життєдіяльності в сфері проживання (5 годин)
Змістовий модуль 2.1. Менеджмент безпеки, правове забезпечення та організаційно-функціональна структура захисту населення та АТО у НС. Управління силами та засобами ОГ під час НС.
Самостійна робота 9. Надзвичайні ситуації воєнного часу. Вплив застосування сучасної зброї масового ураження і звичайних озброєнь на промислові об’єкти і людей.
Теми для доповідей:
Проблемні теми для обговорення:
Література: [1,5, 6,8,9].
Самостійна робота 10. Характеристика можливих стихійних лих, аварій та катастроф на території України, в області, місці знаходження учбового закладу.
Теми для доповідей:
Проблемні теми для обговорення:
Література: [1,5, 6,8,9].
Самостійна робота 11. Державна комісія з надзвичайних ситуацій.
Теми для доповідей:
Проблемні теми для обговорення:
1.Що таке режим надзвичайної ситуації.
2. Ваша поведінка при виявленні підозрілого предмету.
3. Що означає режим надзвичайної ситуації та підвищеної готовності
4. Дії у разі виникнення пожеж та надзвичайних ситуацій
Література: [1,5, 6,8,9].
Самостійна робота 12
Законодавче та нормативно-правове забезпечення функціонування системи БЖД в Україні
Теми для доповідей:
1.Основні законодавчі та нормативно-правові документи з безпеки життєдіяльності.
2. Функції та завдання системи управління безпекою життєдіяльності в Україні.
3. Контроль за функціонуванням системи БЖД в Україні.
4. Моніторинг як основна форма контролю за функціонуванням системи БЖД в Україні.
5. Види нагляду за функціонуванням системи БЖД в Україні
Проблемні теми для обговорення:
Література: [4, 6,8,9].
Самостійна робота 13
Методика оцінки стійкості об’єкта в надзвичайних
ситуаціях
Теми для доповідей:
1. Які є види захисних споруд? Дайте їх стислу характеристику.
2.Яким чином проводять інформування й оповіщення населення про НС?
3.Дайте визначення поняттю «стійкість роботи об’єкта».
4.Які фактори впливають на стійку роботу об’єкта у разі НС?
5.Яким чином здійснюють оцінку стійкості роботи об’єкта?
6.Назвіть заходи підвищення стійкості роботи об'єктів у НС.
Проблемні теми для обговорення:
1.Що передбачає підвищення стійкості роботи промислових об’єктів
2.Яким чином здійснюють оцінку інженерної та пожежної
обстановки?
3.Назвіть основні заходи та засоби захисту населення і територій у разі виникнення НС.
4.Наведіть класифікацію засобів індивідуального захисту.
Література: [1,5,7,8].