Мета вечора фізики «Ой, ця фізика» - розвивати пізнавальний інтерес до фізичних явищ; активізувати розумову діяльність учнів; показати важливу роль науки в житті людини; виховання свідомої особистості школярів,розвивати логічне мислення, виховувати інтерес до фізики. Стимулювати
учнів до
глибокого і всебічного
вивчення фізики. |
Декада фізики в школі.
Фізичний вечір
З досвіду роботи вчителів фізики Новопетрівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Смольської К.М., Кравченко О.І.
Добрий вечір!!!
Усіх шанувальників фізики запрошуємо на фізичне свято, де ви зможете добре відпочити, повеселитись і дечого навчитись.
Фізика! Яке багате слово!
Фізика для нас не просто звук!
Фізика ― опора і основа
Усіх, як є, без винятку наук!
( звучить гімн фізиці)
Гімн фізиці
Гей, нумо, друзі, в тісному крузі
Фізику ми прославляймо,
Довгого віку, щастя без ліку
Фізикам всім побажаймо.
Формули точні, мудрі закони
Завжди на службі людині.
Фізика з нами в школі і вдома
Кожної ночі і днини.
Мчать по орбітах всі електрони,
Яблука падають в трави.
І хоч ми з вами ще не Ньютони,
Фізику вивчим на славу.
Знати природу,
вміти в ній жити,.
Щоб стало в світі світліше.
Фізика зможе всіх нас навчити,
Фізика найцікавіша.
А ви знаєте, що таке фізика?
Фізика вивчає різні явища природи:
Механічні, теплові, звукові і світлові;
Електричні і магнітні… явища фізичні.
На основі спостережень, дослідів, законів.
Хоч тернистий, неосяжний фізики – науки світ,
Інтерес до знань зростає з кожним днем,
Із року в рік.
Фізика – слово дзвінке і разюче:
В ньому хмаринка і сонце палюче,
Все, що літає, дзвенить і блищить,
Плаває в водах, холоне, кипить.
На всі боки озирнись
І уважно подивись
Ти побачиш тоді враз
Фізику навколо нас!
Фізика – дивовижна та цікава наука. Шкільний курс фізики – це джерело цікавих фактів. Але чимало цікавих фактів з фізики, які так і залишаються за рамками шкільного курсу!
Ще Наполеон Бонапарт говорив: «Від великого до смішного — один крок». А ми стверджуємо, що часто в житті і від смішного до великого — один крок. Можливо, сьогодні на вечорі народиться майбутній Ньютон, Ломоносов або Ейнштейн. Бо брати Гонкур стверджували: «Сміх — це показник розумового розвитку».
Сценка Ньютон (7 клас)
Всі ви знайомі з багатьма відомими фізиками. Це були геніальні, скромні, привабливі люди, які мали велике почуття гумору, вони навіть іноді здавалися чудними, розсіяними. В їхньому житті траплялися анекдотичні випадки, різні цікаві історії, про них ходили легенди. Але це ніяк не зменшувало їх видатних заслуг.
Поведінка геніїв була неординарною, мислення — оригінальним, а результати — надзвичайними. Фізика і гумор абсолютно сумісні. Фізики вміли і вміють жартувати.
Наприклад, видатний учений Резерфорд говорив, що є дві науки: фізика і колекціонування марок.
А.Гілберт казав, що він став поетом, бо для заняття фізикою у нього було дуже мало уяви.
Академік Арцимович гумористично запевняв, що найважливіше для генія — це своєчасно народитися.
Знайомство з біографіями вчених-фізиків дозволяє знайти ряд цікавих відомостей і цікавих збігів
Діалог
Якось кореспонденти запитали Ейнштейна:
- Що являє собою закон відносності? Мабуть, ви його вигадали? Ану розкажіть! Це повинно бути дуже цікаво
Учений пояснив:
- Коли ви держите гарну дівчину на своїх колінах цілу годину, - сказав Ейнштейн, - то вам здається, що це тільки одна хвилина. Коли ж ви посидите на гарячій печі одну хвилину, то вам це буде видаватися цілою годиною. Це і є відносність.
- Дивіться, як усе просто! - дивувалися кореспонденти. - А казали люди, що це дуже складна річ
.
Американська журналістка місіс Томпсон брала інтерв'ю в Ейнштейна.
- Яка, на вашу думку, різниця між часом і вічністю? - запитала вона.
- Дитино,- добродушно відповів Ейнштейн,- якби в мене був час, щоб пояснити вам цю різницю, то минула б вічність, перш ніж ви б її зрозуміли.
Ейнштейна одного разу запитали, як, на його думку, з'являються винаходи, що перетворюють світ.
- Дуже просто, - відповів він. - Всі знають, що зробити це неможливо. Серед них трапляється один дивак, котрий цього не знає. Він і робить винахід.
Одного разу Ейнштейн йшов по коридору Прінстона ( университет США), а назустріч йому - молодий і дуже малоталановитий фізик. Порівнявшись з Ейнтейном, він фамільярно плеснув його по плечу і запитав:
- Ну як справи, колего?
- Колего? - здивовано перепитав Ейнштейн. - Невже Ви теж хворі на ревматизм?
Учні 9 класу (Гуморески)
Під час роботи Ісаак Ньютон завжди замикався у своїй лабораторії. Туди мав право заходити тільки його старий слуга. Якось уранці, коли слуга прийшов запитати Ньютона про сніданок, він побачив, що його господар сидить перед каміном і про щось зосередженно думає. Помітивши старого, Ньютон сказав:« Дивись, я ніяк не можу зрозуміти, в чому справа: ось уже близько години я варю яйце, а воно й досі незварилося!». Слуга зазирнув у горщик: там варився годинник, а яйце Ньютон тримав у руках.
Сер Ісаак Ньютон, у вільний від наукових роздумів час, любив іноді майструвати що-небудь в будинку. Одного разу він випиляв у вхідних дверях отвір для кішки, щоб вона могла вільно виходити в двір, коли їй надумається. А коли кішка народила шістьох котенят, Сер Ньютон випиляв в дверях ще шість маленьких отворів
.
У 1802 році французький учений Жозе Луї Гей-Люссак проводив в Парижі наукові досліди. Йому були потрібні скляні трубки, які тоді вироблялися склодувами тільки в Германії. Коли учений їх виписав, французькі митники наклали таке високе мито, що він не міг викупити посилку.
Про це дізнався Олександр Гумбольд і вирішив допомогти Гей-Люссаку. Він порадив відправникам запаяти кінці трубок і наклеїти на них етикетки: «Обережно! Німецьке повітря!»
Повітря? Митного тарифу на повітря не існувало, і цього разу трубки дійшли до французького ученого без всяких мит.
Діалог
Над дверима свого сільського будинку Бор прибив підкову, яка, згідно повір'ю, повинна приносити щастя. Побачивши підкову, один з відвідувачів вигукнув:
— Невже такий великий учений, як ви, може дійсно вірити, що підкова над дверима приносить успіх?
— Ні, - відповів Бор, — звичайно, я не вірю. Це забобон. Але, ви знаєте, говорять, вона приносить успіх навіть тим, хто в це не вірить.
Одного разу під час навчання в Геттінгене Нільс Бор погано підготувався до колоквіуму, і його виступ виявився слабким. Бор, проте, не занепав духом і на закінчення з посмішкою сказав:
– Я вислухав тут стільки поганих виступів, що прошу розглядати мій нинішній як помсту.
Славетний англійський фізик Резерфорд зайшов якось увечері в одну із своїх аудиторій і побачив співробітника, що сидів над приладами.
- Що ви робите так пізно? - питає Резерфорд.
- Працюю,- почув відповідь.
- А що ви робите вдень?
- Звичайно, працюю, - відповів той, чекаючи, що вчений його похвалить.
Але Резерфорд розсердився й запитав:
- Слухайте, скажіть мені, а коли ж ви думаєте?
Відомо, що Галілео Галілей наповнював винайденим термометри не ртуттю і не спиртом, а вином. Якось один із таких приладів великий італієць надіслав своєму другові-вченому в Англію. Разом із термометром він послав записку, в якій описав призначення приладу. В дорозі записка, мабуть, загубилася, а, можливо, друг Галілея не зрозумів її змісту. Через деякий час Галілей одержав таку відповідь: «Вино було справді чудове. Будь ласка, надішліть мені ще один такий прилад».
Один з клієнтів палітурній майстерні , член Лондонського королівського товариства Дено , помітивши інтерес Фарадея до науки , допоміг йому потрапити на лекції видатного фізика і хіміка Гемфрі Деві в Королівському інституті. Фарадей ретельно записав і переплів чотири лекції і разом з листом послав їх лектору . Цей «сміливий і наївний крок», за словами самого Фарадея , справив на його долю вирішальний вплив. У 1813 Деві (не без деякого коливання) запросив Фарадея на звільнене місце асистента в Королівський інститут , а восени того ж року взяв його в дворічну поїздку по науковим центрам Європи. Ця подорож мало для Фарадея велике значення : він разом з Деві відвідав ряд лабораторій , познайомився з такими вченими , як А. Ампер , М. Шеврель , Ж. Л. Гей -Люссак , які в свою чергу звернули увагу на блискучі здібності молодого англійця .
Якось відомий фізик і математик Ампер ішов вулицею і вираховував щось у голові. Раптом він побачив перед собою чорну дошку, таку ж, як в аудиторії. Зрадівши, він підбіг до неї, дістав шматочок крейди, яку завжди мав при собі, і почав писати формули. Дошка, однак, зрушила з місця. Ампер, не усвідомлюючи того, що робить, пішов за нею. Дошка набирала швидкість. Ампер побіг. Отямився він тільки тоді, коли почув нестримний сміх перехожих. Аж тепер учений помітив, що дошка, на якій він писав формули, - це задня стінка чорної карети.
На життя потрібно дивитись позитивно. Наприклад, в тому, що вас ударило струмом, було не тільки мінус, але і плюс.
Учні 10 класу покажуть ,що і до фізики можна відноситись позитивно.
Танець (рух молекул)
Своїм танцем хлопці зуміли показати будову речовини в різних станах. Вони справно виконували рухи, немаючи ні транспору ні прав на їх керування . Тому з дозволу шкільного ГАЇ вручаємо їм транспорт і права на їх керування.
Світ загадок дивний, адже предметом народної поезії ставав будь-який фізичний об'єкт або фізичне явище, технічна конструкція або споруда.
Мова загадки точна і лаконічна, загадка має серйозне пізнавальне значення. Будучи за своєю формою не простим, буденним, а хитромудрим поетичним описом, загадка досліджує кмітливість, оригінальність мислення, розвиває уяву, розкриває очі на поетичну красу і багатство навколишнього світу, вчить помічати красу звичних і буденних сторін дійсності.
Я пропоную вам проявити свою кмітливість і відгадати декілька загадок (правильна відповідь – приз)
Можу прямо пробігати,
Іноді простую криво -
Рівномірно чи грайливо.
Починаю з малих спроб,
Щоби перейти в галоп
(рух)
Одиницю часу маю.
Так я швидкість вивільняю.
Щоб надалі лиш зростала,
Жодних перешкод не знала. ( прискорення)
А яка ж прискорення причина?
Діє ця особа без упину.
На подяку має лиш надію.
Що приховує закон взаємодії?
(сила)
Ці закони у рівняннях
Рух описують відмінно.
Сили дії вам вкажуть
І прискорення причину.
(закони Ньютона)
Я відрізок непростий,
дуже хитруватий.
Покажу я вам, куди
Треба прямувати.
Ні прискорення , ні сили
Без мене не існували б.
(Вектор)
Для кожного учня закони фізичні
Завжди зрозумілі, відомі і звичні.
В науці достойні вони шанування.
Врахуймо один як Землі притягання.
( Закон тяжіння)
Я відрізок непростий,
Дещо хитруватий.
Покажу я вам, куди
Треба прямувати.
Ні прискорення ,ні сили
Без мене не існували б.
( Вектор.)
Ці закони у рівняннях
Рух описують відмінно.
Сили дії вам укажуть
І прискорення причину.
(Закони Ньютона.)
. Ось лежить вантаж на лаві -
Ані руху, ні клопот!
І прямує вже в поход!
Тільки збори почалися
В русі зміни відбулися.
( Імпульс.)
. То що це за сила мене захопила?
Кручусь я, стискаюсь, згинаюсь -
Пружині натомість пручатись несила:
Вирівнює, як не стараюсь.
Зім’яли мене і натикали ямок.
А потім скривили - ні форми, ні рамок.
( Деформація.)
Що видно, коли нічого не видно? (Туман)
Вона Сонцю – найрідніша,
Вона в спеку – наймиліша. (Вода)
Удень скло розбите, вночі вставлене.(Ополонка)
Лежить на землі: не зафарбувати, не зішкрябати, не завалити. (Тїнь)
Коли на Землі, то боюсь я спіткнутись,
Щоб носом у землю раптом не ткнутись.
А в космосі ладен до крісла прилипнуть,
Але мене носить, немовби я привід.
Яка ж це сила мене захопила,
Що без повітря пручатись несила?
(невагомість)
Попурі 11 клас (Фізичні явища в піснях)
Ми з вами живемо в сільській місцевості, то ж повинні вміти спостерігати і використовувати набуті знання.
Сади не варто висаджувати в низинах, бо холодне повітря, яке має більшу густину, ніж тепле, скупчується в низинах, витісняючи звідти тепле повітря.
Повільно бо при швидкому висмикуванні корені не встигають набути руху вгору, і стеблина обривається.
В сонячну погоду поливати рослини не рекомендується, бо кожна краплина, це - лінза, яка дуже нагріває листки чи плоди, завдаючи їм опіків.
Різні ґрунти мають різну вологість. У регулюванні водного режиму ґрунту враховують явище капілярності.
Роль пастухів тепер в господарствах виконують дротяні електрифіковані огорожі.
Для виявлення засвоєння рослинами різних поживних елементів використовують метод мічених атомів.
Для кращого зберігання овочів (особливо картоплі) її опромінюють гама-променями, вони ефективні при обеззаражуванні зернових від личинок шкідників.
Сушіння струмами високої частоти зерна, овочів, фруктів, чаю виявляється більш корисним, ніж іншими способами.
В корівниках використовують автопоїлки, які працюють за принципом сполучених посудин. Використовують на фермах доїльні апарати, транспортери.
За допомогою електричного струму можна впливати на хід різних процесів у ґрунті.
Для боротьби з шкідниками плодових дерев і різних рослин використовують силу взаємодії наелектризованих тіл.
Більшість з нас захоплюється спортом. І кожен знає, що в спорті можна досягти великих успіхів, якщо багато і наполегливо тренуватися. Але всі знають, що крім тренувань, тут ще є особливі секрети, не оволодівши якими, важко добитися значних успіхів. Це секрети в основному такі, що потребують знання законів фізики.
Учень 10 класу ( про секрети фізики в спорті)
Чи знаєте ви, що…
Підходить до кінця декада фізики, тому час підвести підсумки.
Для зачитання наказу і вручення подарунків запрошуємо директора школи .
Нагородження - гімн фізиці,
7 клас -сценка «Ньютон»
Учні 9 класу- гуморески,
Учні 11 класу - цікаві досліди в 2, 3 класах
7кл.-8кл. Брейн ринг з фізики,
КОНКУРС «Фізичний прилад»
Конкурс кросвордів-
Конкурс плакатів «Дивовижна фізика»
Учні 9 класу –«фізика і Ілюзія» в 4,5 кл.
Учні 10 кл. – танці (Рух молекул)
Ведучі фізичного вечора -
Також діти отримали цукерки, шоколадки ,ручки, олівці, машинки.
А зараз пропонуємо всі присутнім протягом 40 хвилин, продемонструвати свої знання з фізики на дискотеці.