Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.

Про матеріал
формувати в дітей уміння розрізняти поняття «ім’я», «по батькові», «прізвище», учити правильно писати власні іменники, ознайомити з етимологією деяких із них, розвивати дослідницький інтерес, спостережливість, творчість, фантазію, уміння працювати з підручником самостійно, у парах, аналізувати, доводити, робити висновки; формувати в учнів прагнення бути людиною з великої літери, попиту до людей, які прославилися своїм гідним життям, здатність відчувати красу в поезії, народній творчості, прищеплювати їм любов до рідної землі.Виховувати повагу до видатних людей України. Формувати групу компетентностей: Компетентність спілкування державною мовою. Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними джерелами інформації. Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхомформування каліграфічних навичок.
Перегляд файлу

Дата: 13.12       Номер уроку:_________              Українська мова 2 — А клас

Тема:Велика  буква  в  іменах,  по  батькові  та  прізвищах  людей.

Мета: формувати в дітей уміння розрізняти поняття «ім’я», «по батькові», «прізвище», учити правильно писати власні іменники, ознайомити з етимологією деяких із них, розвивати дослідницький інтерес, спостережливість, творчість, фантазію, уміння працювати з підручником самостійно, у парах, аналізувати,  доводити, робити висновки; формувати в учнів прагнення бути людиною з великої літери, попиту до людей, які прославилися своїм гідним життям, здатність відчувати красу в поезії, народній творчості, прищеплювати їм любов до рідної землі.Виховувати повагу до  видатних людей України.

Формувати групу компетентностей:

Компетентність спілкування державною мовою.

Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними джерелами інформації.

Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхомформування каліграфічних навичок.

 

Обладнання: телевізор, демонстраційний матеріал.

Тип уроку: урок – дослідження.

              Хід уроку 

І. Мотиваційний етап

                 Доброго ранку! Доброго дня!

                 Кажу вам щоранку та чую щодня

                 Урок починаєм, вчимося сидіти,

                 Бо всі ви у мене розумні й гарнесенькі діти

                 Хай плещуть долоньки, хай тупають ніжки,

                 Працюють голівки та сяють усмішки.

                 Доброго ранку! Доброго дня!

                 Бажаєте ви та бажаю вам я!     

Привітайтеся з нашими гостями подаруйте їм посмішку і веселий настрій.

Девізом нашого уроку будуть слова:

Щоб помилки, хитрі, спритні

Не ховалися в рядках,

Щоб всі букви в кожнім слові

Опинились на місцях,

Будем дружно працювати,

Свою пильність розвивати.

Ознайомлення учнів з завданнями урока:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно,плідно працювати.

  • Для проведення сьогоднішнього уроку нам будуть потрібні підручники, робочі зошити, ручки, прості олівці, а також, гарний настрій, розум, кмітливість і бажання вчитися.
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

“Таблиця очікування”

Цікавого уроку      Гарних оцінок       Нових знань

Змагань        Презентації      Відкрити нове    Роботи в парі    Гри

 

 

2. Нервово – психологічна підготовка учнів до уроку

-   Діти, подивіться мені в очі. Погляньте один на одного.

-   Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях ми і розпочнемо нашу    роботу.

-   Адже всі ми – люди! А людина повинна бути доброю, нести любов і правду, бо тільки тоді вона може бути людиною. Людиною з великої букви.  Саме про це ми і поговоримо на  сьогоднішньому уроці української мови.

 

     3.   Перевірка домашнього завдання

  •            Діти, давайте пригадаємо про що ми вивчали на попередніх уроках?

Інтерактивна гра “Мозковий штурм”

  •            Що називається іменником?
  •            Які іменники належать до назви істот і неістот?
  •            Назвіть іменники-істоти, іменники-неістоти.
  •            Що таке синоніми?
  •            Що таке антоніми?
  • Послухайте  і  відгадайте  загадку
  • Учитель
  •  Всі  хочуть, як  народиться  дитина,
  •  Щоб  було  і  гарне,  і  дзвінке,
  •  Бо  носить  все  життя  мене  людина,
  •  А  відгадайте-но,  що  я  таке! (Ім’я)

 Оголошення  теми  і  мети  дослідження.

  • Ви вже знаєте,усі предмети, що нас оточують, мають свої    назви.
  • Так і люди. Як тільки маленька дитинка народжується, їй дають ім’я
  • А от літніх людей, ваших батьків,вчительку кличуть не просто по імені, а   й по батькові.
  • -  Кожна  людина  має своє  ім’я,  по батькові,   прізвище.
  • Сьогодні  ми  спробуємо  дослідити,  як  правильно  їх  пишуть,  чому  саме 
  • так,  звідки  прийшли  до  нас  наші  імена яким способом утворилися      прізвища, по батькові.
  • Але ми не просто навчимося правильно писати ім’я, по батькові та прізвища, ми станемо дослідниками нашої мови.

 

  •    Що ж означають слова ,, дослідник’’ і ,,дослідження’’?

 

  •  Дослідник—той, хто займається науковими дослідженнями.
  • Дослідження—детальне наукове вивчення чого-небудь.

 

  •    Що ж буде об’єктами нашого дослідження?

 

Ім’я

По батькові

Прізвище

 

               Виділення  невідомого.

  • Із  чого  складається  наше  мовлення?  (З речень)
  • Із  чого  складаються  речення? (Зі  слів)
  • Складіть  речення  з  поданих  слів.
  •  (запис  на  дошці)
  • мамі Іванка допомагає  Сьогодні  господарству  по
  • Про  кого  йдеться  в  реченні?
  • Що  вона  робить?
  • Допомагає  кому?
  • Допомагає  коли? (сьогодні)
  • Де  допомагає? (по  господарству)

 

               Слухання  казки ( звучить  музика )

  Казка "Як маленька буква стала великою"

   Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.

Чому мене не помічають, чому часто пропускають учні? - жалілася вона дядьку Алфавіту.

Ти маленька, тому й не помічають, — поважно відповів старий.

І надумала тоді буква свої справи налагодити: "Спробую -но я із середини речення переміститися на початок".

І сталося диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалося це букві. І наважилася вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалася до імен, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин посіла перше місце. Пішла про неї слава по всій Мовляндії. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.

Учитель

 Чи  є  такі  букви  в  нашому  реченні?

 В яких  словах?

 Чому  слово  Іванка  написано  з  великої  букви?

Назвіть ваші імена «ланцюжком», швиденько  не піднімаючись з місця.

  • Асоціативний кущ.
  • Отже з великої  літери пишуться ….

 

Міста, села, вулиці

 

 

Клички тварин

 

Річки, моря,

озера

 

Велика буква

 

Імена

 

 

 

 

 

Побатькові

Гори та долини

 

 

Прізвища

Творча робота над іменами

  • Каліграфічна хвилинка
  • Урок продовжим без зупинки,
  • З каліграфічної хвилинки.
  •  
  • Отож, спочатку повправляймося у написанні великих букв, адже сьогодні ми вживатимемо їх багато.
  •             В Е Л И К А Б У К В А    Іван
  • Запишіть поруч кожен своє  ім’я.
  •  

Вибірковий  диктант 

  • -Виберіть  зі  списку  і  запишіть  у  зошити  імена  дівчаток  ,

імена  хлопчиків.

Ростислав,  Андрій,  Алла,  Василь,  Ольга,  Марія,  Богдан, Валентина, Галина, Людмила,  Антон.

 

 

               

-  Кожне ім'я неповторне, має особливе значення. Більшість імен запозичені з латинської, грецької та інших мов.

                      Які імена найпоширеніші в нвшому класі? ( Олександр, Дар'я)

Олександр – захисник             Дар'я- переможниця

Робота з підручником (впр 135)

     

 Фізкультхвилинка

       

                Д)   робота з таблицею

    -    Давайте поміркуємо, для чого людині потрібне прізвище?

         (багато однакових імен, знання свого роду)

    -    Кожне прізвище має свою історію. Давайте спробуємо дослідити, як утворилися прізвища. Це ми зробимо за допомогою таблиці.

 

 

 

 

 

          

 Імена людей                             

                

 

Назви рослин

 

Назви предметів

       

 

                                                               ПРІЗВИЩА

 

 

 Особливості

   людей    

 

Назви тварин

 

Назви продуктів

          

Робота з підручником ст.52 впр 136

  • Ковальчук (професія — коваль)

 

 

                Е)  проведення бесіди

    -  До імені кожної дитини додається ім'я батька.

    -  Якщо батька звуть Василем, то дочка буде  Василівна, а син – Васильович.

    -  Якщо батько Іван, то дочка - …, а син - ...

     -   Як звати твого батька? Як тебе по батькові?

     -   До кого ви у школі звертаєтесь по імені та по  батькові .

     - Не забувайте, що ці слова пишуться з великої букви.

               Є) пальчикова гімнастика

            Хоч бабуся вже стара, всім гостинці роздала:

            Богданчику – пряничок, Соломійці – бубличок,

            Тетянці – ватрушку, Богданці – пампушку.

            Тільки в Наталки внученьки – без гостинців рученьки.

                 Ж) виведення та засвоєння правила

     -  Як ми писали сьогодні на уроці імена, прізвища та по батькові?

     -  Давайте звіримо наші висновки з правилом на стор.51

            (учень читає правило, всі  повторюють хором)

                З)  хвилинка – уявлинка

      -  Діти, уявіть, що за вами і за вашими діями  завжди хтось спостерігає.

      -   Хто ж це може бути?

      -   Можливо хтось заглядає у вікно, чи стоїть під дверима і дивиться у щілину…,  а може

           просто дивиться на нас з портрета?

      - Хто це?  Що ви про нього знаєте?  (Тарас Григорович Шевченко)

                ( запис на дошці і в зошити)

Тарас Григорович Шевченко – славетний поет і художник, гордість і слава України.

Народився Тарас Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині.

Батьки його були кріпаками.

  Малий  Тарас гарно співав, добре грав на кобзі й скрипці. От тільки життя в нього було тяжке…

   Всього Тарас прожив 47 років, з них 24 був кріпаком, 10років був у засланні, і лише  13 років був вільною людиною.

  4.  Систематизація,  узагальнення та закріплення знань

               А)  гра „Загубилась буква!”

      -   Знову трапилась пригода – загубилась буква в слові, вам її треба знайти і записати.

               … ндрій               …ленка

               … асилько           … іна

              Побота з підручником

Назви прізвище та ім'я свого сусіда( сусідки) по парті. Запиши.

ІІІ  Заключний етап

    1.   Підведення підсумків уроку

            -    Про що ми говорили протягом уроку?

            -    Які слова ми вчилися писати на уроці?

            -    Яке правило ми вивчили?

       

  5.  Створення установки на відпочинок

         

 Виписати  з  підручника «Читання» 5  авторів  творів,  які  будемо читати.

  Підсумок  уроку.

- Що  ми  вивчали  сьогодні  на уроці?

- Як  пишуться  імена,  по батькові ,  прізвища  людей?

Запам’ятайте  не  тільки  правопис,  але  і  просту  істину: 

Не  ім’я  прикрашає  людину,  а  людина  прикрашає  своє  ім’я .

 

 

docx
Додано
26 березня 2021
Переглядів
545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку