Великодній урок української мови

Про матеріал
Матеріал дозволить повторити вивчене з лексикології, морфології, синтаксису та пунктуації; буде сприяти розвитку усного мовлення учнів; вдосконалить набуті знання, уміння та навички за допомогою використання алгоритмів; виховуватиме бажання цікавитись традиціями українського народу та пошанне ставлення до них.
Перегляд файлу

  Повторення вивченого з лексикології, морфології, синтаксису та пунктуації

Мета: повторити вивчене з лексикології, морфології, синтаксису та     пунктуації; розвивати усне мовлення учнів; вдосконалити набуті знання, уміння та навички за допомогою використання алгоритмів; виховувати бажання цікавитись традиціями українського народу та пошанне ставлення до них.

Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.

     Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Релаксація

 Крокую містом сонячним

 Із усмішкою я,

 Допомагає скрізь мені

 Ця усмішка моя.

 Лиш усміхнусь – веселим вмить

 Похмурий день стає.

 І радість щедро розлива

 Навкруг тепло своє.

 

 Усміхнуся перехожим,

 Усміхнуся сонцю, квітам

 Разом з вітерцем привітним

 Щастям поділюся.

 Усміхнуся своїм друзям,

 Усміхнуся своїм рідним,

 Маю я веселу вдачу,

 Нею поділюся.

 

 Із вітерцем блакитним

 Кружляю у танку,

 На струнах сонячних

 Складу мелодію дзвінку.

 Візьму веселі кольори,

 Все розфарбую я.

 Хай барвами яскравими

 Цвіте моя земля!

 (Поділіться посмішкою)

  Інтерактивна вправа «Диктори квітня»

  • Всесвітній день охорони праці.
  • День хімічної безпеки.
  • У 1686 році Ісаак Ньютон представив товариству свої праці.
  • У 1925 році на екрани вийшов перший фільм Сергія Ейзенштейна «Страйк». А наступним його фільмом став «Броненосець Потьомкін», епізод якого знімали на Потьомкінських сходах.
  • У 1945 році частини Червоної армії почали штурм Рейхстага.
  • У 1968 році на екрани вийшла комедія Леоніда Гайдая «Діамантова рука»
  • У 2001 році відбувся політ першого космічного туриста
  • Деніса Тіто.

 Сьогодні великий Чистий четвер.

 

2. Заакцентоване речення:

Хай барвами яскравими цвіте моя земля!

3. Заакцентовані слова:

Напередодні Великдня!

(Доберіть синоніми: Паски. Великодня)

4. «Метод піктограм» Розшифруйте послання від веселки.

 Веселочка

Я барвиста веселочка.

Маю сім кольорів

Засвітилась над селами,

Над лісами вгорі.

  (Додатки. Малюнок 1)

 

ІІ. Актуалізація набутих знань, навичок.

  • Термінологічний диктант

Лексика, Морфологія, Синтаксис, Пунктуація

  • «Лексика питає»:

І. Це "п′ятиряддя" допомагає підсумувати інформацію, визначити головні ідеї, думки. Він дає можливість кожному включитися в роботу і продемонструвати власний досвід.

ІІ. Це білий вірш, в якому синтезована інформація в стислому вислові з

п′яти рядків.

ІІІ. П′ятирядковий нерифмований вірш.

                  Сенкен

  • А чому ж ми у вірші-піктограмі згадували веселочку? (Бо напередодні Великодня готують крашанки та писанки.)

Червоний – символ життєвої радості; жовтий – символ багатого врожаю; блакитний – небесна чистота; зелений – цвітіння землі; темний – пошана до померлих; оранжевий – слава, велич та гідність; синій – вірність, довір′я і безкінечність; фіолетовий – праведність.

  • Перевіримо домашнє завдання  із заакцентованим словом «писанка»сенкени та усні висловлювання на тему: "Це цікаво знати".
  • Спочатку нагадайте, за яким алгоритмом ви працювали:
  • Тема (один іменник)
  • Опис (дві прикметники)
  • Дія (три дієслова)
  • Ставлення (фраза)
  • Переформування змісту (одне слово- синонім0

Писанка

Гарна, розмальована. Оспівується, опоетизовується, єднає. Не тільки окраса, а й духовний світ.

Символ

Писанка

Червона, візерункова

Красується, пишається, освячувається.

Буде лежати в моєму кошику.

Краса

 

А чи знаєте ви, що алгоритм це - набір інструкцій, які описують порядок дій з метою досягнення певних результатів, під час виконання домашнього завдання ви використовували алгоритм "пілотна картка": текст-опора, речення-опора, схема-опора, малюнок - асоціація. Сенкен складався теж за певним алгоритмом. А ще на уроці ви будете працювати з алгоритмом "Розбір іменника як частини мови, "Однорідні члени речення та розділові знаки при них". На вас чекає цікаве творче завдання "Продовжи алгоритм". Успіху вам!

  • «Морфологія» питає»
  • Розберіть, дотримуючись певного алгоритму, слово «писанка» за будовою.
  • Фізкультпауза (музична)

Іменники – руки вгору

Прикметники – руки на пояс.

Яйце, писачок, віск, жовта, зелена, червона, барва, візерунки, орнаменти, м′яка ганчірка, крашанки, крапельки.

 

  • Мову розвиваємо – неньку Україну відкриваємо!
  • Мовний матеріал для опису якого предмета ми використали під час фізкультпаузи (Писанка). Цей мовний матеріал ви використаєте під час виконання домашнього завдання.
  • Послухайте вірш Катерини  Перелісної:

Ми яскраві писаночки,

Гарні, гарні паняночки,

Нас писала невелика

Марусина сестричка.

Ой писала в темну нічку,

І палила цілу свічку,

Жовтим воском нас красила

І до фарби положила.

В буряках мене варила,

На червоне змалювала.

У траві мене варила,

На зелену закрасила.

Мене вбрала у лушпину,

У цибулькину свитину

В шкірці яблуко мочила,

Це давало мені сили.

 

  • «Ситуація спілкування»: за певним алгоритмом розкажіть товаришу або подрузі про можливість фарбування без штучних барвників, чітко і послідовно виклавши інформацію за певним алгоритмом.
  • Адресат мовлення – друг.
  • Адресант (мовець) – ти сам.
  • Тип мовлення – розповідь.
  • Форма – усний монолог.
  • Стиль – розмовний.

Друже, з вірша Катерини Перелісної я довідався про те, що писанку можна пофарбувати буряками, травою, лушпинням від цибулі. А закріпити колір можливо, опустивши у природну фарбу яблуко у шкірці.

  • «Синтаксис питає»

Прочитайте текст. Використовуючи запропонований алгоритм обґрунтуйте свої дії, продовжіть алгоритм.

                                                    (Додатки)

  • Послухайте вірш, зображення яких членів речення ви побачили у малюнку на писанці. Нагадайте їх.
  • «Пунктуація питає»

Розставите розділові знаки у реченні:

 Наша Україна нагадує собою писанку: зелені Карпати, синь озер Полісся, золоті степи Півдня.

ІІІ. Підсумок уроку

  • Логічний ланцюжок:

Усмішка→ Великдень→Веселка→Писанка→Україна -

це вічність життя

Піктограма, лексика, морфологія, синтаксис, пунктуація, сенкен, алгоритм – це способи на шляху до його розуміння.

Метод «Великодній кошик» (на обраній вами писанці запишіть, які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці, ви візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті, для виконання домашнього завдання, проведення тематичного оцінювання. Свої відповіді покладіть до нашого Великоднього кошика.

  • У подарунок для вас моя лінгвістична казочка та ще й бубликів в’язочка.
  • А підготовлені вами усні висловлювання ми використаємо для оформлення стіннівки "З Великоднем!"

ІV. Домашнє завдання:

  • Описати крашанку або писанку, яку б хотіли отримати в подарунок на Великдень за планом-алгоритмом та мовним матеріалом, який ми використовували під час проведення фізкультпаузи.

План

  • Писанка – найважливіший атрибут Великодня.
  • Барвники для розпису.
  • Писачок –інструмент.
  • Символіка мого Великоднього дива.
  • «Гарна» писанка у мене…
  • Зібрати прислів’я та приказки у скриньку мудрості.
  • Записати 4 стрічки з віршів про Великдень, писанку або з пісні про Великодні свята.                                                         
  • Прислів'я та приказки на тему: "З Великоднем"

 

 


Визначаємо у реченні підмет, присудок і другорядні члени

 


Шукаємо слова, які відносяться
до одного слова

 


Так


Перевіряємо, чи відповідають ці слова на одне запитання?

 


Ні

 


Ура! Знайшли однорідні члени речення!


Немає однорідних членів речення

 

Між ними є сполучник
і (та)?

 


Між ними є сполучник
а, але?

 

Так

 

Ні

 

Так

 

Ні

 

Кому

 

Кому

 

Кому

Кому

 

 

 

 

docx
Додано
19 вересня 2019
Переглядів
467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку