Вибір та обгрунтування теми проекту(лялька-мотанка). Планування роботи з виконанння проекту. Проектування ляльки-мотанки методом фантазування. Графічне зображення.

Про матеріал
Вибір та обгрунтування теми проекту(лялька-мотанка). Планування роботи з виконанння проекту. Проектування ляльки-мотанки методом фантазування. Графічне зображення.
Перегляд файлу

Тема  Вибір та обгрунтування теми  проекту(лялька-мотанка). Планування роботи з виконанння проекту. Проектування ляльки-мотанки методом фантазування. Графічне зображення.

Мета :. ознайомити учнів зі змістом роботи над проектом «Лялька-мотанка», з призначенням народної ляльки в житті українців, з її художніми особливостями і художнім багатством; розкрити цінність народної ляльки як одного з найдавніших видів народного мистецтва;  розвивати вміння проектувати ляльку-мотанку методом фантазування;виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, дружелюбність, самостійність, творчість, акуратність.

Обладнання: Презентація «Народна лялька», колекція ляльок, комп’ютер

Тип заняття: формування  знань та вмінь

Хід заняття

І.Організаційна частина  

Привітання  ознайомлення з  самопочуття учнів.

Створення настрою:

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Пригадайте :  Що означає , слово «проект», проєктування?( це творча, самостійна робота учня з виготовлення виробу )

  •             Розповідь з елементами бесіди:  
  •                  Із яких етапів складається проєкт?

(організаційно-підготовчий → конструкторський → технологічний → заключний)

  •                  Який з етапів проектування є найскладнішим?(Технологічний – це процес виготовлення виробу )

У двох мудреців запитали, що таке знання?

Перший мудрець відповів, що знання  це посудина, куди ми кидаємо монети й накопичуємо їх. Так ми і збираємо знання все життя.

Другий мудрець відповів, що знання – це вода, її ніколи не вистачає. І ми не можемо втамувати спрагу, тому що пити хочеться завжди. Так і знань завжди мало, завжди хочеться більшого. Знань ніколи не буває багато. Не можна повністю випити посудину знань. Пізнаючи нове, хочеться пізнати ще більше. Наші знання ніколи не можуть мати кінця саме тому, що предмет пізнання безмежний.

Але, щоб знання були міцними потрібно на уроці :

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитися, а бачити

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно і плідно працювати

Отже, на уроці ми повинні бути уважними,

дружелюбними,

організованими,

кмітливими

старанними та

креативними.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1.              Ваша улюблена іграшка?
  2.              З яких матеріалів виготовляли ляльки?
  3.              Які вимоги ставляться до матеріалів з яких виготовляється лялька?

 

  •            Мотивація навчальної діяльності

Народна лялька є спадщиною, так само як рідна мова, казка, пісня. Ляльці кожного народу властиві свої національні традиції. Мистецтво української народної ляльки з тисячолітньою традицією відроджується в нашому техногенному сьогоденні чистим джерелом творчості народних майстрів. Кожен регіон України має свої традиції створення ляльок. Лялька цікава не тільки дітям. Деякі творчі люди , народні майстри, художники,  все життя присвячують лялькам. Адже лялька – це живе створіння, якщо в неї вкладено частину душі людини, яка її виготовляла. Так як ляльки в основному призначалися для дітей, тому коли їх виготовляли , то співали колискових пісень.( переглянувши презентаці. Або перейдіть по ссилці)

ІV . Повідомлення теми, мети заняття

Ми розпочинаємо роботу над проектом «Лялька-мотанка».

  •             Постановка завдань уроку перед учнями

Епіграфом до нашого уроку я обрала вислів Василя Сухомлинського « Праця – одне з найчистіших і найшляхетніших джерел емоційного стану, радості і діяння, творення.»

Ви повинні

Знати: тему, мету і результат проекту

Уміти: планувати свою роботу, сформулювати сучасне призначення народної ляльки; визначити вимоги до виробу і конструкційних матеріалів; проектувати ляльки-мотанку методом фантазування. Виконати ескіз ляльки-мотанки

V.Сприймання учнями нового навчального матеріалу

  •             Перегляд презентації «Народна лялька»

Останнім часом відчувається усе більший попит на споконвічно українські вироби, технологія виготовлення яких корінням сягає стародавніх традицій декоративно - ужиткового мистецтва.

Лялькарство, як старовинне ремесло, виникло багато століть тому. І бідні, і багаті люди втішали своїх діточок яскравими, цікавими ляльками.

Лялька – найулюбленіша іграшка дітей, дійшла до нас у вигляді й цегляної статуетки, й мотанки, й солом’янки. Багато часу краєзнавці шукають унікальні вироби мистецтва, зроблені руками народних майстрів, для того, щоб поповнити сучасний асортимент ляльок.

Лялька входить у наше життя, як одне з яскравих явищ народного мистецтва, загальновизнаний сувенір, прикраса сучасного інтер’єру.

За призначенням ляльки діляться на три групи: ляльки – обереги, ляльки – забавлянки, ляльки – обрядові.

 Ляльки – обереги захищали людину від злих сил. В одязі такої ляльки завжди мав бути червоний колір – колір сонця, тепла, здоров’я. Але обличчя було відсутнє, що означало, що річ ця нежива. Така лялька не могла заподіяти людині зла.

Про ляльок-берегинь згадували коли хотіли позбавитись від лиха та різних напастей, її тричі обертали проти годинникової стрілки, промовляючи : «відвернись злом , повернись добром.»

 З ляльками-берегинями дівчата ніколи не розлучалися: вони їх супроводжували всюди і завжди, аж поки дівчина не виходила заміж і народжувала донечку, якій лялька діставалася у спадок.

Лялька в хусточці з тканини в приглушених тонах є дуже сильним оберегом. Фартух - символ захисту жіночого початку.

Коли нездужала дитина, батьки спеціально робили ляльку і клали її під подушку або прикріплювали до хворого місця, сподіваючись, що мотанка перебере на себе недугу.Невеликі лялечки-обереги можна тримати вдома або носити з собою. Аналог звички підколювати шпильку або прив'язувати червону ниточку. У стародавні часи замість цього робилися обережні лялечки. Захищають від злого ока та іншої негативної енергії.

Лялька – забавлянка призначалася для забави дітям. Робили їх для своїх онуків бабусі й дідусі. Якщо бракувало часу вирізати ляльку з деревини, то нашвидку вкутували хустинкою чи шматочком тканини качан кукурудзи або патичок, перев’язували жмутик соломи, трави – і забавлянка була готова.

Обрядова – це лялька, яку ставили в хаті, в куточку, одягали в певний одяг відповідно до свят: свята врожаю, жнив, Масляної. Різдва, Нового року.

Лялька повинна бути змістовною, образною, такою, яка б з'єднувала рід та природу, історію та сучасність. Серед розмаїття сучасних ляльок, народні ляльки-мотанки виготовлені  з тканини займають особливе місце. Лялька повинна бути одягнена у світлу вишиту сорочечку, під'юпник  і запаску . Всі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи - минулий, теперішній і майбутній; обов'язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють достаток. Також повинен бути головний убір - очіпок, стрічка чи хустка - що символізує зв'язок з небом .Превалювання жіночих зображень над чоловічими пояснюється тим, що з жіночим образом здавна асоціювалися уявлення про богиню родючості, берегиню та захисницю домашнього вогнища. Оскільки народні ляльки з тканини були невід'ємною частиною селянського побутового середовища, пов'язаного з хліборобською працею та домашнім вогнищем, тому вони і в прадавні часи, і сьогодні є символом родючості, материнства та своєрідним оберегом.

  Майстерно зроблена, пишно вдягнена лялька є цінним предметом домашнього майна, посередницею між старшим і молодшим поколіннями, запорукою добробуту, щасливого родинного життя та захисту від злих сил.

VІ. Практична робота.

1) Вимоги безпеки перед початком роботи:

а) робочий інструмент і матеріал розкладайте у встановленому місці, у зручному і безпечному для користування порядку.

2) Вимоги безпеки під час роботи:

а) дотримуйтеся порядку й чистоти на робочому місці, не допускайте захаращення його інструментами, відходами і сміттям;

б) будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;

в) не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;

г) світло на вашу роботу повинне падати з лівого боку;

д) положення тіла повинне бути зручним, відстань до роботи повинна бути 25-30 см;

е) у разі поганого самопочуття або травмування припиніть роботу і повідомте вчителя.

3) Вимоги безпеки під час роботи з ножицями:

а) кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;

б) стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна впустити і поранити себе або сусіда поряд;

в) передавайте ножиці кілечками вперед, із зімкнутими лезами;

г) не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.

4) Вимоги техніки безпеки після закінчення роботи:

а) упорядкуйте робоче місце;

б) інструменти і матеріали зберіть і складіть у відведене місце;

в) сміття і відходи зберіть і складіть у спеціальний ящик.

 

Проектування ляльки-мотанки методом фантазування. Виконання ескізу .

  •                  Подивіться на слова: підказка, поразка, списування, допомога, навчання.
  •                  Яке з цих слів ви візьмете з собою під час виконання практичної роботи?

              Отже, підіймаємо руку і я прийду вам на допомогу.

  •             Інструктаж до практичної роботи.
  •                  Працюйте тихо, спілкуйтесь пошепки.
  •                  Ознайомтесь із завданням.
  •                  Укладайтесь у відведений час.
  •                  Дотримуйтесь правил піднятої руки.
  •                  За потреби звертайтеся по допомогу до вчителя.
  • Завдання для вчителя:

Допомога: в постановці завдань,мети,коригування,висування ідей;

Контроль:

  •     організація робочого місця,постава;
  •     дотримання безпечних прийомів праці;
  •     реалізації методів самоконтролю;
  •     обхід робочих місць, збір інформації для підведення підсумків уроку;
  •     індивідуальний інструктаж
  •         Фізхвилинка   «Вправа для очей»

Щоб здорові очі мати

Треба теж за ними дбати

Вправи гарні й за порядком

Всі виконують зарядку

Погляд вправо, потім вліво

І вперед поглянь-но сміло

Вниз, а потім – догори

І далеко подивись

Зараз оченьки заплющим

Далі радісно розплющим

От які очиці в нас,

 Ясні. Радісні. От клас!!!


 

VІІ.Узагальнення знань учнів

  •          Гра «Знайди пару»

Хрест                                     Масляна

Лялька                                   ескіз

Етап                                        льон

Солома                                   забавлянка

Свято                                      заключний

Проект                                    жито

Матеріал                                 обличчя

  •             Підсумок заняття
  1.              Як ви вважаєте, наш урок приніс вам користь. А мені радість?
  2.              Який висновок ви зробили кожен сам для себе?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологічна картка

Для виготовлення ляльки мотанки потрібно: тканина – для тулуба і голови; гудзики намистини, шматочки шкіри, нитки, картон, ножниці, циркуль.

1.Для початку нам потрібно виготовити дві деталі з картону у вигляду кола, діаметром 10 і 15 см.

2.Потім прикласти ці деталі до тканини і вирізати їх.

3.Деталі по краях обшити міцною ниткою швом «голкою вперед»

Пошив модуля

4.Нитку стягнути залишаючи невелий отвір.

5.Обидві деталі наповнити ватою або синтепоном. Також в середину поставити записку з побажанням.

6. Деталі тулуба і голови з’єднати між собою «потаємним швом»

Как сделать потайной шов - YouTube

7.Інші деталі приклеїти чи пришити залежно від вибраного матеріалу.

8.Для надання завершеності створеному образу додати різні елементи.

docx
Додано
10 квітня 2022
Переглядів
2088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку