Вибірковий переказ тексту «Покинуте кошеня» ( За Василем Сухомлинським )

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку розвитку зв’язного мовлення у 3класі. Використання на уроці цікавого дидактичного матеріалу, різноманітних методів і форм організації навчальної роботи сприятиме формуванню компетентностей учнів, розвитку творчих здібностей, спонукає школярів до творчої роботи.
Перегляд файлу

 

Тема. Вибірковий переказ тексту

          «Покинуте кошеня» ( За Василем Сухомлинським )

Мета. Ознайомити з поняттям « вибірковий  переказ»,

          вчити відтворювати  тільки якусь із частин прочитаного тексту,

           правильно викладати події, факти, зображені у творі; розвивати

           мовлення, збагачувати словниковий запас , удосконалювати

           навички     чітко і повно відповідати на  запитання ; виховувати                        інтерес до  життя тварин та турботу про їх, бажання їм допомогти  не бути  байдужими до чужої біди.                          

Обладнання: малюнки тварин, набір кольорових пластикових букв,

             оповідання В.Сухомлинського, загадки.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Вид уроку: урок формування нових умінь та навичок.

                                        Хід уроку

I.Організаційний момент уроку

- І знову дзвоник кличе в клас,

  Знання нові чекають нас.

  Ми дуже любим рідну мову,

  Її мелодію чудову,

  Тож починаємо урок,

  Нехай знання ідуть вам впрок.

II. Актуалізацація опорних знань

«Довідкове бюро»

На дошці розташовано малюнки тварин (диких та свійських).

  • Діти, кого ви бачите на малюнках?
  • На скільки груп їх можна поділити?
  • Які саме групи?

Представники «Довідкового бюро» пропонують свої  повідомлення про тварин.

  • Яка ж різниця між дикими та свійськими тваринами?

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

( На дошці розташовано букви  червоного та синього кольору. Треба прибрати зайві сині літери та прочитати речення.)

ТТАВВЛОКРЮИ      БДОСБТИРШО

  • Як же можна творити добро?
  • Сьогодні ми будемо вчитися дбайливо ставитися до тварин, зокрема домашніх. Ознайомимося з поняттям «вибірковий переказ» та навчимося вибирати з тексту матеріал для переказу.
  • Який переказ  є «вибірковий»?

(Це такий переказ, де потрібно створити новий, коротший текст на основі даного. Переказати текст вибірково означає відтворити тільки якусь із частин пропонованого тексту).

IV. Робота над темою уроку

  1. Відгадування загадок
  • Хто з хвостиком і вушками?

 У кого лапки з подушками

Як ступа ніхто не чує,

Тихо крадучись полює,

І маленькі сірі мишки

Утікають геть від …(кішки).

  • У клубок скотившись, няв

Між клубками ниток спав.

Я йому погладив спинку,

Хай співає вуркотинку.

  • Шерсть гладенька

І м’якенька,

Спинка гнеться,

Хвостик в’ється –

Тільки лапка

Цап-царапка!

  • Які слова підказали відгадки?
  • Як називають дитинча кішки?
  1. Фізкультхвилинка

Раз!Два!Тир!Чотири!П ять!

Час прийшов відпочивать.

Тож піднімем руки вгору,

Ніби глянемо на зорі.

А тепер всі руки в боки,

Як зайчата – скоки, скоки.

Десять!Дев’ять!Вісім!Сім!

Час за парти нам усім!

  1. Слухання тексту переказу «Покинуте кошеня»
  2. Бесіда за змістом
  • Чому текст таку назву?
  • Як автор зобразив покинуте кошеня?
  • Як люди поставилися до бідного звірятка?
  • Що зробила Наталочка?
  • Як відреагувало кошеня?
  • Чи правильно вчинила дівчинка?
  • Чи траплялися вам подібні випадки? Розкажіть.
  1. Повторне читання вчителем тексту
  • Виберіть з тексту матеріал для переказу на тему «Як Наталочка врятувала кошеня».
  1. Колективне складання плану вибіркового переказу

                 План

1.Кошенятко на дорозі.

2.Кошенятко нікому не потрібне.

3.Як страшно самому.

4.Наталочка і кошенятко.

5.Як добре мати господаря.

     7) Лексично-орфографічна роботи, словникова робота

  • Записати слова, які можна використати в тексті, щоб не повторювати слово кошеня.

Кошеня -…, …, …

  • Дописати прикметники до слова кошеня.
  • Звернути увагу на написання слів та пояснити їх значення

Кошеня,тремтіло, нявчить, раде-радісіньке.

8) Усний переказ тексту 1-3 учнями  з орієнтацією на план

  • Поміркуйте, як почнемо переказ?
  • Як прив’яжемо основну частину до зачину?
  • Як завершимо текст?

9)Самостійний запис тексту

    10) Перевірка написаного

     - Якщо виявите помилки, то виправте їх.

    11) Зачитування учнями 2-3 переказів

V. Підсумок уроку

    - Яким ви уявляєте добро?

     - Що означає переказати  текст вибірково?

Рубрика «Чи знаєте ви, що …»

  •                   Найбільше кішок люблять в Австралії – на 10 австралійців припадає 9 котів. А у Перу домашні коти майже не зустрічаються.
  •                   Кішки швидко запам’ятовують будинок і стає близьким другом. В погані хвилини життя допоможуть зняти нервову напругу, позбавлять поганого самопочуття, відвернуть від сумних думок і повсякденних турбот.
  •                   Малюнок поверхні носа кішки так само унікальний, як і відбиток пальця людини.
  •                   Кішки можуть робити близько 100 різноманітних звуків. Для порівняння – собака лише 10.
  •                   Коти відчувають запахи в 14разів сильніше, ніж люди.
  •                   Якщо вашій кішці 8 років, це прирівнюється до людського 21 року.

VI. Домашнє завдання

Намалювати ілюстрацію до тексту переказу та переказати текст вдома батькам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.Державний стандарт початкової загальної освіти.

2.Програми для середньої загальноосвітньої школи

3.Українська  мова. Підручник для 3 класу

4.Андзьошина Н.М.Навчаємося словотворчості./Неля  Михайлівна Андзьошина. – Х.: «Основа», 2008.

5.Бурім В.Л.Граматична веселочка.Збірник нестандартних матеріалів./ Валентина Леонідівна Бурім. – Х.: «Основа», 2006.

6.Вашуленко М.С. У світі рідного слова./Микола Самійлович Вашуленко. К.:Видавничий дім «Освіта», 2014.

7.Дівакова І.І. Уроки української мови./Іванна Іванівна Дівавкова. – Т.:Видавничий дім «Мальва – ОСА», 2002.

8.Каніщенко А.П. Уроки розвитку зв'язного  мовлення в початкових класах./ Антоніна Пантелеймонівна Каніщенко. – К.: «Рута»

9.Кидисюк Н.П. Збірник переказів з української мови./ Ніна Петрівна Кидисюк. – Х.: «Ранок», 2008.

10.Клочко Н.В. Вчимося складати твори./Наталія Володимирівна Клочко. – Х.: «Основа», 2007.

11.Колесниченко В.І. Розвиток зв'язного мовлення ./Валентина Іванівна Колесніченко. – Х.: «Основа», 2007.

12.Коченгіна М.В. Готуємось до уроків розвитку зв'язного  мовлення./ Маріанна Вікторівна Коченгіна. – Х.: «Ранок», 2008.

13.Красоткіна Н.Г.Вчимося писати твори./ Надія Григорівна Красоткіна. – К.: «Інтерпрес ЛТД», 1999.

14.Маркотенко Т.С.Збірник диктантів з української мови./Тамара Савеліївна Маркотенко. –  К.: «Освіта»,1997.

15.Романюк Н.З. Орієнтовні розробки уроків розвитку зв'язного  мовлення у 3 класі./Наталія Зеновіївна Романюк. – Т.: «Мальва – ОСА», 2000.

16.Форощук О.О.Українська мова для початкових класів. Українська мова для початкових класів.Навчальний посібник./Олександр Олександрович Форощук. – К.: «Видавництво А.С.К.», 2004.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 січня 2023
Переглядів
1112
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку