Березівське ВПУ Одеської політехніки
Викладач Вірич В.М.
План- конспект уроку з предмету Всесвітня історія:
«Від Османської імперії - до держави Туреччина»
Дата проведення - 10 грудня 2023 року Групи № 144, 145
«Від Османської імперії - до держави Туреччина». Мета : сформувати в здобувачів освіти явлення про Османську імперію у другій половині XIX-на початку ХХ ст.; аналізувати причини й наслідки реформ в Османській імперії в другій половині XIX-на початку ХХ ст.; розглянути причини, перебіг подій й наслідки революцій в Османській імперії на початку ХХ ст.; порівняти Османську імперію та Російської імперії наприкінці XIX-на початку ХХ ст.; розвивати в учнів уміння оцінювати діяльність провідних держав, висловлювати власну думку щодо впливу релігії на державу. Становлення держави Туреччина.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Пояснити тему уроку, його план, мету, завдання, форми роботи.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Перевірка виконання завдань підручника.
2. Опитування.
ІV. МОТИВАЦІЯ
Проблемне запитання.
Що заважало Туреччині стати на шлях модернізації?
ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Османська імперія в XIX ст.
Метод «Кластер». Опрацюйте підручник «Всесвітня історія», с. 175, виділіть становище Османської імперії у ХІХ ст.
Робота з терміном
Танзимат ( «впорядкування») — період в історії Османської імперії, що був позначений спробами модернізації економіки та державного устрою, а також назва самих цих реформ. Початком доби Танзимата вважають оприлюднення маніфесту Гюльханейського хат-і шеріфа (1839 рік), а завершенням — проголошення конституції Османської імперії (1876 рік) або ж переворот Абдул-Гаміда II і встановлення деспотичного режима «зулюма» -гніт.
Молодотурецька революція 1908.
Перевірка випереджального домашнього завдання (складання таблиці)
Керівники таємна організація «Єднання і прогрес».
Причини
деспотичний режим султана Абдули-Гаміда II невдоволення народних мас, протест в колах буржуазної інтелігенції (особливо офіцерства).
Передумови масові виступи офіцерів в Македонії за конституцію. Послані на придушення заворушень війська підтримали повсталих, і Стамбул опинився перед загрозою збройного захоплення повсталими.
ХІД
Султан під таким тиском пішов на поступки і в ніч 23/24 липня 1908 видав указ про відновлення конституції і відкриття парламенту.
Товариство "Єднання і прогрес", здобувши переважну більшість місць у парламенті, перетворилося на провідну політ. партію в д-ві.
Однак молодотурки не мали єдиного розуміння напрямів і шляхів подальшої модернізації д-ви. Користуючись анархією, у цей час Болгарія оголосила про свою повну незалежність, а Австро-Угорщина анексувала Боснію і Герцеговину. Це спричинило падіння авторитету молодотурків і спробу реваншистського перевороту з боку консерваторів 13 квітня 1909. Молодотурки змогли придушити збройне повстання і на цій підставі усунули від влади Абдул-Гаміда II, поставивши на престол його перестарілого брата Мегмеда V
Уряд молодотурків після нових виборів до парламенту 1912 поступився урядові, сформованому партією "Свобода і згода", яку представляли консервативні сегменти сусп-ва – вища бюрократія, духовенство, компрадорська буржуазія.
У відповідь на це в січні 1912 група офіцерів на чолі з Енвер-беєм силою зброї змусила уряд піти у відставку. Новий уряд молодотурків встановив у країні диктаторський режим.
Зміцнивши свою владу, молодотурки незабаром остаточно втратили колишню, хоч і обмежену революційність. Проголошену ними доктрину османізму («Рівність усіх Османів») вони направили на примусове навернення народів імперії у османську культуру.
Політика млодотурків 1909-1918
Реформи армії, поліції, жандармерії;
Загострення нац. питання (заборона самовизначення вірменів, греків, арабів та курдів);
Доктрина османізму (насильницьке потуречення)
Підсумки революція, по суті, зазнала поразки. З 1913 р. після здійсненого Енвером державного перевороту, конституція і парламент практично втратили значення. Невирішені молодотурецькою революцією завдання склали історичні підвалини, що незабаром зробили можливою Кемалістську революцію.
Фронтальне опитування
В чому полягала антидемократичність режиму Абдул-Гаміду ІІ?
Коли відбулася Молодотурецька революція?
Які шари населення стали рушійною силою революції?
До чого призвів контреволюційний заколот 1909?
Чи відрізнявся режим млодотурків від репресивного режиму Абдул-Гаміду ІІ?
В чому полягала суть політики «османізму»?
Як можна оцінити результат млодотурецької революції?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виконання завдань підручника.
2. Робота з візуальними джерелами (ілюстрації підручника).
3. Робота з історичною картою.
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Вибірково перевірити виконання завдань, зупинитися на типових помилках.
Який період в історії Туреччини називають Танзіматом?
Підсумовуючи урок, повернутися до проблемного запитання.
Проблемне запитання. Що заважало Туреччині стати на шлях модернізації
Молодотурки так і не виконали обіцянок і не стали на шлях модернізації, це пояснюється особливістю структури суспільства, де турки були панівною нацією, а будь-яка модернізація призвела б до втрати цього статусу та розпаду імперії, що згодом і сталося
VII. РЕФЛЕКСIЯ
Метод «Синквейн».
Перший рядок – назва теми (одне слово);
Другий – опис теми в двух словах;
Третій – рядочок опису дій в рамках даної теми (три слова);
Четвертий рядочок – фраза з чотирьох слів, яка показує відношення до даної теми;
Останній рядочок – синонім, який показує суть теми
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацюйте матеріал §21.
2. Виконайте завдання підручника.
3. Творче завдання Чи простежується взаємопвплив революції початку ХХ ст. в Туреччині та в Російській імперії