Додано розробки 6 уроків з теми: "Казки народів світу".
УРОК №1
Тема: Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові), їх характерні ознаки.
УРОК № 2
Тема: Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
УРОК № 3
Тема: Японські народні казки. «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Відображення кмітливості, сміливості, ставлення до природи. Національний колорит японських казок.
Урок №4
Тема: Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва і уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.
Урок №5
Тема: Арабська народна казка «Синдбад-мореплавець»(третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці. Втілення в образі Синдбада-мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.
Урок № 6
Тема: «Казка в гостях у нас». Повторення та узагальнення вивченого матеріалу з теми: «Казки народів світу»
УРОК №1
Тема: Жанрова специфіка фольклорної і літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові), їх характерні ознаки.
Мета: ознайомити учнів з поняттям казки, її жанровою специфікою та різновидами, навчитися знаходити ознаки та відмінності казок різних видів, пригадати вивчені казки та повторити вивчений теоретичний матеріал; розвивати навички зв’язного мовлення та виразного читання; виховувати повагу до української народної творчості та творчості інших народів, до рідного слова, прищеплювати любов до читання.
Обладнання: виставка книг «Казки народів світу»,підручник, аудіозапис пісні П. Зіброва «Мамина казка», роздатковий матеріал: таблиця-помічниця, казкові листівки, уривки казок, смайлики.
Хід уроку
І. Позитивне налаштування на урок
1. Слово вчителя
Ой, як хочеться кожному з нас
повернути назад той час,
коли ми були маленькими діточками,
а наші мами забавляли нас казочками.
Ми слухали розповіді мами
І уявляли себе принцами, принцесами та королями.
Мандрували світом в пошуках пригод,
бо ж багато казок створив для нас народ…
2. Слухання пісні П. Зіброва «Мамина казка»
ІІ. Мотивація уроку
ІІІ. Визначення теми та мети уроку
То ж сьогодні ми з вами
помандруємо казковими шляхами.
Що таке казка – це диво із див?
Хто це диво створив?
Чого вона нас навчає?
І яку будову й види має?
Про це усе ми маємо дізнатись
І гарненько все запам’ятати.
ІV. Актуалізація опорних знань
Хто казки любить читати,
Тому героїв буде легко відгадати.
Ці герої всім відомі.
Про них знають в кожнім домі.
Хто їх відгадає – чарівні листівки отримає!
З дюйм я зростом.
Народилася у квіточці,
Відгадати мене просто. «Дюймовочка»
Ніжна, тонка і чутлива,
І горошина в постелі –
Для мене просто мука, а не диво. «Принцеса на горошині»
Часом на попелі сиджу,
Сестри мене зневажають, чорногузкою називають.
Самі на бал в палац збираються, а мене, бідну, цураються. «Попелюшка»
у гості до бабусі мене послала ненька.
Бабуся захворіла, не може підвестися
Тож я несу в корзинці бабусеньці гостинця. «Червоний капелюшок»
Посеред звірів там надовго залишився.
Сім’я вовків мене порятувала,
Сива вовчиця мені за матір стала. «Мауглі»
З сильним змієм він бився.
Крутивус та Вернидуб – його друзі заповзяті
Допомогли йому родину від змія врятувати. «Котигорошко»
Є у вас кури – то мій двір!
Від злих псів я так втікав,
Що у синю фарбу впав! «Фарбований Лис»
Та потрапив в лісовий світ.
Налякав Кабана, Ведмедя, Вовка !
От що значить – котяча сноровка! «Пан Коцький»
Заморожу тебе сходу.
Не терплю тепла, любові,
Бо холодної я крові. «Снігова королева»
За кожну правильну відповідь учні отримують чарівну листівку (додаток №2)
Кажу, розкажу я казочку
Про дідову та бабину дочку,
Про веселих лісових звірят,
Про чарівників та пригоди малят.
V. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок.
Перед вами, діти, таблиця-помічниця незвична
Щоб повніше казку пізнати,
Цю таблицю ми повинні дописати.
Ви працюєте у групах, а я вам буду допомагати.
Завдання №1 : кожен учень отримує листівку,опираючись на набуті знання, статтю підручника та таблицю-помічницю, повинен визначити вид даної казки. Свою думку обґрунтувати.
Завдання № 2
До таблиці-помічниці ми звернемось знову
Та згадаємо ми з вами казки нашої будову.
Спілкувалися, читали, а стомились – зупинились.
Руки вгору підняли – усе небо обняли.
А тепер присіли, руки у струмку помили.
Піднялися, потяглися, усміхнулись веселенько
І усілися зручненько.
У файл або папку учні складають все, що вони намалювали, створили, отримали з даної теми,після кожного уроку доповнюють свої «портфелі»
Слово вчителя
Народна казка – це не тільки чудеса,
Це утвердження добра, душі краса.
Вона навчає нас людей любити,
порядно, чесно й справедливо жити.
Народ у казку мудрість закладав,
щоб кожен з вас людиною зростав.
То ж казки, друзі, ніколи не цурайтесь.
З неї мудрість ви черпайте та добру навчайтесь!
V. Домашнє завдання
Кожен учень обирає за власним бажанням та здібностями.
- Прочитати статтю підручника 1ук.27-33 ( для усіх);
а) виконати творче завдання, с.33 підручника;
б) скласти власну казку, прочитати її своїм батькам;
в) намалювати ілюстрацію до улюбленої казки;
г) створити буктрейлер або презентацію улюбленої казки.
VІ. Контрольно-оцінювальний етап.
1. Оцінювання роботи учнів (взаємооцінка, визначення кращих,аргументація)
2. Оцінка уроку учнями. Прийом «Веселі смайлики»
У кожного учня є 3 смайлики. Підняти той, який відповідає вашому враженню від уроку.
Додаток № 1
ТАБЛИЦЯ-ПОМІЧНИЦЯ
КАЗКА (народна) – жанр усної народної творчості, у якому розповідається про вигадані події, які сприймаються як реальні.
АЛЕГОРІЯ – художній прийом, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу (наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість).
АНТИТЕЗА – протиставлення протилежних персонажів, характерів, понять, явищ.
ФОЛЬКЛОР
(УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ)
ЕПОС
КАЗКА
НАРОДНА |
|
ЛІТЕРАТУРНА |
|
АВТОР |
|
|
ФОРМА |
|
|
|
|
ВИДИ КАЗОК
БУДОВА КАЗКИ
Додаток № 2
«Казкова листівка»
Додаток № 3
УРИВКИ КАЗОК
Лисичка-сестричка і Вовк-панібрат
Були собі дід та баба. От раз у неділю баба спекла пиріжків з маком, повибирала їх, поскладала в миску та й поставила на віконці, щоб прохололи. А лисичка бігла повз хатку та так нюхає носом; коли чує — пиріжки пахнуть. Підкралась до вікна тихенько, вхопила пиріжок моторненько та й подалась. Вибігла на поле, сіла, виїла мачок із пиріжка, а туди напхала сміттячка, стулила його та й біжить.
От біжить, аж хлопці товар женуть до води.
— Здорові були, хлопці!
— Здорова, лисичко-сестричко!
— Проміняйте мені бичка-третячка за маковий пиріжок!
— Де ж таки бичка за пиріжок!
— Та він такий солодкий, що аж-аж-аж!..
Таки найшла одного, проміняла.
— Глядіть же,— каже,— хлопці, не їжте пиріжка, аж поки я зайду в ліс!
Та й побігла і бичка гоном погнала. Ті підождали, поки вона сховалась у лісі, тоді до пиріжка, — аж там сміттячко...
Було в чоловіка три сини: два розумних, а третій, Іван, дурний. Батько їх поділив хазяйством та й умер.
Пішли всі брати щастя шукати. Тільки розумні своє хазяйство покидали дома, а в Івана з хазяйства була одна ступа, так він і ту з собою взяв.
Ідуть вони та й ідуть, і вже стало смеркати. Дійшли до лісу та й кажуть:
— Давайте виліземо на дуба та переночуємо, а то щоб розбійники не напали.
Один і каже:
— А цього дурного біса де дінемо з ступою? Іван на те:
— Думайте за себе, а я сам вилізу на дуба та й заночую.
Полізли розумні аж на самий вершок дуба і сидять, а Іван і собі лізе, а за собою і ступу тягне на дуба. Виліз, сидить і ступу держить.
От ідуть розбійники з своїх промислів та й стали ночувать під тим дубом. Назбирали дров собі, зачали варить у великому казані куліш на вечерю. Наварили, посідали кругом казана, побрали ложки та тільки що стали їсти та все студять, бо дуже гарячий був, а Іван як пустить ступу та прямо в казан. Кип'ячений куліш геть-чисто позаляпував їм очі. Вони з ляку як посхвачувалися та й ну тікать у ліс, забули й товар, котрий награбили в крамарів.
Іван тоді зліз з дуба та й каже братам:
— Лізьте додолу.
Брати позлазили, забрали увесь товар, коні і поїхали додому, а Іван узяв собі тільки сопілку. Узяв він ту сопілку і ну грать. А була та сопілка не проста, а чарівна: як заграє, так усе живе й танцює.
В іншому царстві, у козацькому гетьманстві, у такому селі, як Пикарі, там жило два брати: один убогий, другий багатий. От у багатого дуже багато усього було, тільки не було дітей. А у бідного — тільки парка воликів, а дітей купа.
Ото заробив убогий брат десь грошенят і надумав собі, що робити, щоб більше було: прив'язав їх до палички з капшучком — і пішов до багатого брата, до комори, і знайшов дірку таку, що уліз той капшучок із грішми, а сам держить за паличку та й хитає, приказуючи:
— Ідіть, гроші, до грошей! — (Щоб, бачте, гроші братові йшли до його грошей, у капшучок).
От поки гойдав, поки ниточка розв'язалася — упав туди капшук із грішми, у комору, до братових грошей, а він вийняв саму паличку.
— Отак,— каже,— братових не дістав, а своїх позбувся.
І дуже заплакав, і пішов додому, нарікаючи на свою долю. Ото, прийшовши, і хвалиться жінці:
— Та то коли б ти знала, жінко, що я зробив!..
— А що там таке? — питає жінка з ляку.
— Е,— каже чоловік,— не знаю, чи тобі казати, чи ні: то й самому себе соромно, не тільки людям хвалитись...
— Та що там? Кажи! — кричить жінка.
— Уже,— каже,— нема тих грошей у нас, що були...
— А де ж поділись? — питає жінка.
— Та що ж? Я тобі по правді скажу, що я собі надумався, щоб у нас грошей побільшало, та узяв свої гроші, прив'язав до палички з капшучком і пішов до брата, щоб, бач, братові гроші йшли до моїх грошей... Як сунув їх у дірку, та й хитав, і казав: ідіть, гроші, до грошей! То де ти бачила, щоб убогому те було, що багатому? Як кажуть, що багатому чорт діти колише, то й правда! То так і це: що у брата багато грошей, а у мене трошки, та й ті туди упали... Я з плачем додому прийшов...
УРОК № 2
Тема: Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.
Мета: ознайомити учнів з Індією, її культурою та традиціями, індійським фольклором та казкою «Фарбований шакал», розкрити поняття «мандрівний сюжет» на основі порівняння індійської казки та казки «Фарбований Лис» І. Я. Франка; навчити дітей знаходити в алегоричних образах тварин негативні людські якості, розкрити філософський зміст казки; навчити бачити в людях добре і погане,вміти бачити характер за вчинками; формувати вміння виразного читання твору; вміти виховувати повагу та толерантне ставлення до культури і традицій інших народів, любов і повагу до книжки.
Обладнання: карта світу, підручник, роздатковий матеріал, фотопрезентація «Загадкова Індія», аудіозапис «Виття шакала», карти оцінювання.
Хід уроку
Говорячи про звірів, вона одною бровою підморгує на людей…
І. Я. Франко
І. Хвилинка позитиву «Подаруй посмішку»
Вранці сонечко вставало,
нам промінчик дарувало.
Доторкнулося до нас -
і добро ввійшло у клас.
Сонячною посмішкою ти поділися,
до сусіда усміхнися.
Нехай зникнуть неприємності й тривоги.
До знань нас чекає чудесна дорога!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, а ви любите подорожувати? Скажіть, а де ви вже побували? А чи можна подорожувати, не виходячи з дому? А як це зробити?
От і ми сьогодні вирушимо в далеку дорогу до дивної, красивої країни. А якої? Ви спробуєте відгадати. А для цього ми повторимо вивчений матеріал і відкриємо чарівну скриньку. Яка вкаже нам країну, до якої ми з вами помандруємо. То що, розпочнемо?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.«Мозковий штурм»
Ой, які ж ви молодці!
Правильно відповідали,
До далекої країни дорогу прокладали.
А тепер заглянемо до скриньки чарівної,
Хай підкаже нам назву країни дивної.
(учень дістає із скриньки аркуш із написом «ІНДІЯ»)
Отже, ми з вами помандруємо до Індії. А хто з вас там бував? Ніхто? А хто про цю країну читав та віртуально подорожував? Є такі? Звичайно! Це наші юні географи-дослідники.
ІV. Організація виконання запланованої діяльності
1.Виступ географів-дослідників «Цікаве про Індію» (попередньо підготовлені учні).
Зразок очікуваних виступів
1учень.
Індія - це єдина країна на Землі, де релігійні та культурні традиції не переривалися з давніх часів. За останні 10 000 років Індія не вела ніяких загарбницьких воєн — це наймирніші жителі на земній кулі. Індія – сьома за площею і друга за кількістю населення країна світу. Більша частина країни розташована на гігантському півострові. Ця країна зберегла таємничі секти з їх дивними для сучасної людини ритуалами, буддистські монастирі, стародавні храми, приголомшливі ландшафти, унікальний життєвий уклад і багато іншого. Кожна освічена людина на нашій планеті знає, що тут збереглася давня мова Індії - санскрит. Ця держава увібрала в себе джунглі і пустелі, рівнини і гори, палаци махараджів і очеретяні халупи, респектабельних бізнесменів і жебраків, державний устрій і кастову систему. Ось така вона - Індія. Величні Гімалаї, тропічні ліси, священна річка Ганг, безліч морських курортів, стародавні пам'ятники і музеї - все це національна гордість Індії.
2 учень
1.Третина населення Індії живуть дуже бідно , деякі не мають навіть власної ночівлі: сплять у наметах , на вокзалах і на вулицях. Зате каста обраних, а їх більше мільйона чоловік, є доларовими мільйонерами.
2 . На 2013 рік населення Індії налічує близько 1 мільярда 200 тисяч осіб , і за чисельністю поступається тільки Китаю.
3 . Так популярна в наш час йога з'явилася в Індії близько 5000 років тому.
4 . Цікавий факт: корови, слони і мавпи в Індії є священними тваринами , чіпати і їсти їх не можна , тому вони безперешкодно ходять по містах , вулицях і пляжах.
5 . Індія подарувала нам геометрію, алгебру , а також систему чисел і шахи.
6 . Індуси - прабатьки вищої освіти , що відкрили перший університет у місті
Такшашіла ( 700 р. до н.е.).
7 . Індія в 1974р. стала восьмою за рахунком країною, яка володіє ядерною зброєю.
8 . Офіційною мовою уряду Індії є гінді , вона ж і найпоширенішою , а всього в
Конституції Індії 21 офіційна мова .
9 . Індійський кінематограф , так званий Боллівуд , обігнав Голлівуд з випуску фільмів. І це не тільки мюзикли з піснями і танцями, але і достатньо цікаві бойовики , фантастика і навіть жахи.
10 . В Індії знаходиться найбільша кількість поштових відділень, а залізниці є найбільшими в країні роботодавцями .
11 . До 1896 р. ніхто в світі, крім Індії не видобував алмази.
12. Основи хірургії зародилися в Індії , більше 2500 років тому.
2. «Проклади шлях до Індії» Робота в групах з картою світу (додаток № 1)
Слово вчителя: у кожній групі є карта світу. Знайдіть Індію на карті. З якими країнами вона межує?Якими морями та океанами омивається? А чи велика відстань між Україною й Індією? Спробуйте прокласти шлях по карті.
Але краще один раз побачити, ніж сто разів почути. І в цьому нам допоможуть наші фотокореспонденти, які створили відеорепортаж «Загадкова Індія»
Зразок
ШАКАЛ
Шака́л — узагальнена назва чотирьох видів з родини псові, що мешкають в Африці, Азії та Південно-Східній Європі. Назва «шакал» (тур. çakal) походить від санскр. sṛgālaḥ .
Шакал займає аналогічну екологічну нішу, що й койот у Північній Америці. Невеликі або середні за розміром хижаки, що харчуються мертвими тваринами та їх рештками. Їх довгі ноги і вигнуті ікла пристосовані для полювання на невеликих ссавців, птахів та плазунів. Здатні підтримувати швидкість 16 км /год тривалий час. Найактивніші в сутінках Шакали іноді збираються у невеликі зграї, наприклад, задля поїдання трупів тварин, але зазвичай полюють поодинці або в парі.
Як бачимо в індійській і українській казках є багато подібного.
Казкові твори, сюжети, герої, які поширювались за межами своєї місцевості, потрапляли до інших народів називаються МАНДРІВНИМИ.
МАНДРІВНІ СЮЖЕТИ – це спільні, однакові історії, які зустрічаються у фольклорі різних народів.
Хитрий, співчутливий, брехливий, добрий, егоїстичний, хвалькуватий, вірний, лицемірний, чесний, ненажерливий, дружелюбний, невдячний, пихатий, милосердний, користолюбний, негідник, пройдисвіт.
ТАК НІ
ЧОМУ?
(Аргументована відповідь)
V.Домашнє завдання. ( кожен учень обирає за бажанням)
1.Скласти план до казки
2. Намалювати ілюстрацію до казки.
3. Пояснити вислів «фарбований шакал», що він означає в наш час?
4. Висловити власне ставлення до шакала Чандарави (письмово).
5. Випереджальні завдання учням: географам - підготувати повідомлення про Японію, сходознавцям – про культуру та традиції країни.
VI. Контрольно-оцінювальний етап
Мені все зрозуміло! Дещо треба перечитати? Треба ще добре
попрацювати
Додаток №1
КАРТА СВІТУ
УРОК № 3
Тема: Японські народні казки. «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Відображення кмітливості, сміливості, ставлення до природи. Національний колорит японських казок.
Мета: ознайомити учнів з культурою та традиціями Японії, народною творчістю, колоритом японських народних казок, розвивати вміння знаходити елементи казкового в художньому творі; вдосконалювати навички виразного читання, вміння характеризувати героя твору, порівнювати з іншими подібними казковими героями; виховувати повагу та любов до праці, вчитися у японців бережливого ставлення до природи,шанобливого – до своїх батьків.
Обладнання: карта світу, відеопрезентація «Країна сонця, що сходить», мультфільм «Момотаро, або Хлопчик-Персик».
Хід уроку
І. Позитивне налаштування на роботу
Продзвенів наш друг дзвінок, починаємо урок.
Всі проблеми, зло, тривоги залишімо за порогом.
Нехай радість в серцях у вас розквітає повсякчас.
На уроці не сумуйте і не дуже бешкетуйте.
Нове й цікаве пізнавайте та мудрішими ставайте!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Щоб продовжити нам з вами світом мандрувати,
Ви повинні відеозагадку відгадати.
Вона саме про ту чудову країну,
Куди ми з вами віртуально полинем.
Ви вже здогадались, про яку країну йдеться? Так, це Японія.
Щоб вирушити у подорож ми повинні повторити вивчений матеріал
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Молодці! Уважно читали,
Бо всі помилки впіймали.
Далі рухаємось з вами
За цікавими знаннями.
ІV. Організація виконання запланованої діяльності.
А щоб більше про Японію дізнатись, ми поділимось на групи і опрацюємо цікаву інформацію.
(Кожна група опрацьовує тематичну інформацію про Японію, а потім представники розповідають найцікавіші моменти)
1 група «ГЕОГРАФИ» Працюють з картою Японії.
Японія — це острівна країна, розташована на східному узбережжі Азії, у північно-західній частині Тихого океану. Зі сходу і півдня її омиває Тихий океан, з заходу — води Японського та Східнокитайського морів, а з півночі — Охотське море. Японський архіпелаг простягнувся дугою з північного сходу на південний захід. Він складається з чотирьох великих островів Хоккайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю, а також понад 3 тисяч дрібних островів. Столиця Японії— Токіо. Площа країни – 372 тис.км2. Населення складає 125 млн. чоловік. Це одна з найбільш технологічно розвинутих країн світу.
КАРТА ЯПОНІЇ
2 група «СХОДОЗНАВЦІ»
Японія - країна без перебільшення унікальна. Нанотехнології тут дивовижним чином поєднуються зі стародавніми традиціями, деякі звичаї діють нарівні з законами.
Японці дуже поважають тих, хто може сказати їхньою мовою хоча б дві фрази. Вони вважають, що вивчити її нереально. Для японців дуже важлива чайна церемонія, або тяною. У японців є свій національний одяг. Називається вона вафуку. Японці постійно говорять про їжу, а коли вони їдять, то обговорюють, як їм подобається частування. У Японії дуже чесні люди. Якщо ви загубили гаманець у метро, 90% імовірності, що його здадуть у бюро знахідок.
Токіо – найбезпечніше місто у світі. У Токіо настільки безпечно, що шестирічні діти самостійно користуються громадським транспортом. Японці дуже охайні, а ще божевільні трудоголіки. Можуть запросто працювати 15-18 годин на день без перерви на обід. У північних містах Японії всі тротуари з підігрівом, тому тут ніколи не буває ожеледиці. У Японії на вулицях можна побачити вази з парасольками. Якщо починається дощ, можете взяти будь-яку, а потім, коли дощ закінчується, ставите в найближчу вазу. На японських вулицях ви не побачите сміттєвих баків. Усе сміття японці несуть додому, а потім сортують.
3 група «КУЛЬТУРОЛОГИ»
Оригінальна мова японців називається hiragana. Дуже багато всього з раннього було написано на цій мові і саме жінками. А знаєте чому? Раніше жінкам було заборонено навчатися. Чоловіки ж писали ієрогліфами, які копіювали з китайської писемності. Найвідомішими авторами є Мурасаки Шікібу, Мацуо Басьо, Юко Мішіма і Муракамі Руї.
У XVII столітті з'явився театр кабукі. Це самий знаменитий театр Японії. На обличчя актора наносять дуже складний, але красивий грим.
Сакура вважається національним символом країни. У японців існує особлива традиція, присвячена милуванню червоними кленовими листями (момидзи) та квітами сакури. Кожен другий японець чудово малює й непогано співає. Частково це результат системи виховання дітей - їх спершу вчать малювати і співати, а потім говорити й писати.
Офіційний символ Японії – хризантема, її не просто люблять, а обожнюють. Ця квітка символізує сонце. Японці відзначають навіть свято хризантем. Взагалі японці живуть у мирі, злагоді і любові з природою.
2.Виразне читання казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик»
3.Словникова робота
Хмиз — сухе гілля.
Рости як на дріжджах — швидко.
Пильнуйся — остерігайся.
Фазан — великий птах із яскравим забарвленням
Чинити — робити.
4.Обмін враженнями від прочитаного.
(дбайливе ставлення японців до своїх дітей)
Пояснити значення прислів’їв. Як їх можна пов’язати з прочитаною казкою?
V. Домашнє завдання
VІ. Контрольно-оцінювальний етап.
Не все зрозумів, допрацюю вдома. Цікаво, пізнавально, зрозуміло!
Нецікаво, незрозуміло,нудно…
Додаток № 1
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА КАЗОК
«МОМОТАРО, або ХЛОПЧИК-ПЕРСИК» ТА «КОТИГОРОШКО»
|
Країна казки |
|
|
Історія народження героїв |
|
|
Друзі героїв |
|
|
З ким борються? |
|
|
Кого рятують? |
|
|
Національні ознаки казки (приклади) |
|
|
Вид казки |
|
Додаток № 2
Пам’ятник Момотаро (яп. 桃太郎) (біля залізничного вокзалу Окаяма)
Урок №4
Тема: Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва і уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів.
Мета: ознайомитись з культурою та традиціями Китаю, формувати вміння виразного читання казки, виховувати любов до мистецтва, повагу до людей-митців та їх творчості, знайомство з народними митцями України,прищеплювати культуру споглядання творів образотворчого мистецтва,формувати вміння бачити мистецьку красу; розкривати здібності учнів в образотворчому мистецтві.
Обладнання: пензлі, фарби,олівці, аркуші паперу, відеопрезентації «Подорож до Китаю», «Художниця Марія Приймаченко», карта світу, роздаткові картки
Хід уроку
І. Позитивне налаштування на урок
Слово вчителя: Діти, візьміть пензлики, фарби або кольорові олівці та намалюйте свій настрій, з яким ви прийшли на урок. (Звучить пісня у виконанні Яни Грачової «Я малюю»)
Ви прийшли сьогодні в клас,
Різний настрій зараз у вас.
Той мовчазний, злий, сердитий,
А той добрий, усміхнений, відкритий.
Щоб покращить настрій свій,
новим знанням себе відкрий.
Бо продовжимо ми світом мандрувати,
красу та мудрість народів пізнавати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Творчою людиною стати непросто,
Казка до нас завітала у гості.
І цю казку спробуйте інсценізувати,
Відкривши усім свої таланти.
Інсценізація уривків казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик»
Слово вчителя:
Бачу, хлопці та дівчата,всі ви любите малювати.
А чи просто це зробити: взяти пензлик і шедевр створити?
Ні, звичайно, справа ця непроста,
Потребує багато вміння й хисту.
Та якщо вчитись та старатись,
То художником можна стати.
Китайський хлопчик Маляна
Доведе нам істину просту:
якщо прагнеш чогось досягти,
треба впевнено до цілі іти.
Тож відкриймо казки Китаю.
Вони цікаві – це я добре знаю.
Та перш ніж казку читати,
треба цю дивовижну країну пізнати.
ІІІ. Організація виконання запланованої діяльності
Більше дізнатись про цю східну країну нам допоможе відеоекскурсія «Подорож до Китаю» з екскурсоводом-сходознавцем. (Веде екскурсію попередньо підготовлений учень)
СПОДОБАЛОСЯ
НЕ СПОДОБАЛОСЯ
ТАК НІ
ЧИМ?
а) пояснення значення слова «Маляна», підбір спільнокореневих слів (малювати, маляр);
б) пояснення значення слів
Імператор – володар держави Китай, у справжнього імператора повинна бути родимка у формі дракона;
Фенікс – (кит. Фен) – птах, що уособлює безсмертя, одночасно жіноче і чоловіче начало;
Дракон – (кит.Лун) – символ імператорської влади.
Висновок: всі ці слова символізують непорушну імперську владу Китаю.
Прийом «Гронування» з текстовим доведенням.
Бідний – не міг купити пензлика,
Наполегливий – малює на піску гілкою,
Працьовитий – збирає хмиз у горах;
Добросердечний – малює бідним селянам реманент;
Вигадливий – намалював грубку, коржики та драбину;
Може постояти за себе – стріляє в переслідувачів;
Не кориться владі імператора – малює голу курку та жабу;
Бореться зі злом – малює бурю і топить корабель імператора.
а) повторення вивчених понять «алегорія», «антитеза», види та будова казок.
б) робота в групах з картками.
а) знайомство учнів з українською художницею Марією Приймаченко
Марія Овксентіївна Приймаченко (вона також і Примаченко) народилася 1909 року в селі Болотня на Київщині. Родичі майбутньої художниці були мистецьки обдарованими людьми. Її батько займався теслярством і різьбленням по дереву, бондарював, майстрував дворові огорожі у вигляді давньослов'янських зображень. Мати була визнаною майстринею вишивання, сама одягалася і одягала сім’ю у власноруч вишиті сорочки. Бабуся фарбувала і розписувала писанки. Від них і перейняла художниця вміння створювати той чарівний орнамент, що і вміщує в собі український колорит, і у якому, говорячи словами Гоголя "птахи виходять схожими на квіти, а квіти - на птахів".
У дитинстві Марія Приймаченко занедужала важкою хворобою – поліомієліт, вірусне захворювання, що супроводжує ураженням нервової системи та призводить до паралічів. Сталося лихо, коли дівчинці було 6-7 років. Спершу біль був дуже важкий, та поступово минув, Маруся піднялася, проте одна нога залишалася нерухомою – і довелося прегарній дівчинці спиратися на милиці. Усе частіше замість Марійки-красуні звали її позаочі "Марією-кривою"...
Недуга, звичайно, дуже вплинула на дівчинку. Ніби через неї стала дівчинка не по-дитячому серйозною й спостережливою, і у неї загострився слух і зір – усі предмети, що її оточували, ставали учасниками живої захоплюючої гри, частіше - яскравої і святкової, інколи – сумної. Найсприятливіші заняття тоді для дівчинки були вишивання й шиття. Хоча недуга змусила Марійку рано усамітнюватися, майбутня майстриня не упала духом, а навпаки, прагнула приносити людям радість... Мабуть із цього моменту зародилася в Марії Приймаченко, а потім проходить крізь усе її життя невсипуща жага творення, неминуча для таланту потреба поділитися своїми відкриттями з людьми.
Згодом Марія Приймаченко так висловиться про початок своєї творчої діяльності:
"Починалося все це так. Якось біля хати, над річкою на заквітчаному лузі пасла я гусей. На піску малювала всякі квіти, побачені мною. А потім помітила синюватий глей. Набрала його в пелену і розмалювала нашу хату...". Було їй тоді 8 років. Сусідам припало до душі таке оформлення оселі, отож мала вона чимало замовників. Односельчанам і гостям та тим людям, які заїжджали в Болотню, припадало до душі, як Марійка розписувала хати. Будь-які витвори Марії Приймаченко були бездоганними, тому добра слава про неї ширилася. Але через хворобу в дитинстві Марія Приймаченко не змогла здобути хорошої освіти, обмежилася тільки 4 класами шкільної освіти.
б) обмін враженнями. Прийом «Мікрофон»
Китай, казка, митець, мистецтво
V. Контрольно-оцінювальний етап
1.Рефлексія
ЧЕРВОНИЙ |
Впевнені у собі та своїх знаннях, готові до нових досягнень у навчанні |
ПОМАРАНЧЕВИЙ |
Радісні, товариські,з ентузіазмом готові долати труднощі |
ЖОВТИЙ |
Допитливі, оптимістичні, дружелюбні, веселі |
ЗЕЛЕНИЙ |
Романтичні, прагнете порозумітися з друзями |
СИНІЙ |
Тактовні до оточуючих, винахідливі |
ФІОЛЕТОВИЙ |
Творчі, добрі, справедливі, готові допомогти іншим. |
СІРИЙ |
Сумні,невпевнені в собі та своїх знаннях, стараєтеся бути непомітними |
ЧОРНИЙ |
Стан ваш важкий, гнітючий, вам ніщо не цікаве |
Урок №5
Тема: Арабська народна казка «Синдбад-мореплавець»(третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці. Втілення в образі Синдбада-мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.
Мета: відкрити учням таємничий світ арабських казок, сповнених пригод, акцентувати увагу на людині, яка потрапляє у складні обставини, та не втрачає мужності, оптимізму; виховувати в дітей прагнення до відкриття для себе світу, його чарівності та краси, бажання подорожувати світом; виховувати толерантне та шанобливе ставлення до культури та традицій інших народів.
Обладнання: підручники, аудіозапис «Шум моря»,ілюстрації до казки, роздатковий матеріал «Казковий лист із пляшки»
«Світ – це книжка, і той, хто не подорожує, читає лише одну сторінку».
Святий Августин
Хід уроку
І. Створення психологічного настрою уроку
1. Асоціативне малювання.
Заплющивши очі, діти слухають аудіозапис «Шум моря». Потім записують все, що уявили, і зачитують.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кораблем по синім морю
Попливемо у далекі простори,
В ті краї, де пустеля, верблюди і спека.
Дорога туди важка і далека.
Там араби живуть – цікавий народ Сходу.
Десь там Аладдін у лампі живе,
Синдбад – казковий герой, морем пливе.
Там щоночі Шахерезада казки цареві розповідає,
Алі-Баба у печері скарби розбійницькі шукає.
Цікавинок багато дізнаємося сьогодні,
Здобуті знання нам стануть у пригоді.
Бо ж мудрість народну треба пам’ятати,
Робити висновки правильні та на вус мотати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Доберіть до поданих слів логічну пару.
Народна творчість –
Добро –
Зачин –
Індія –
Персик –
Китай –
Гола курка –
Купа золота –
Дракон –
Фарбований шакал –
Пензлик –
Корабель –
ІV. Організація виконання запланованої діяльності
Технологія «Мікрофон»
Якби ви були Шахерезадою і розказували цю історію цареві Шахріяру, то на якому цікавому місці цієї пригоди Синдбада ви б зупинились?
а) Гра «Загадковий лист із пляшки»
Вчитель дістає із пляшки, яка потрапила з моря, лист і читає його учням.
Дорогий друже!
Пишу тобі я, всесильний дух Аладдін,
Довгі роки я сидів у лампі один!
Та диво сталося – потрапив я на волю,
Добра і зла у цьому світі побачив я доволі.
Дізнався, що десь морями плаває Синдбад,
З ним познайомитися був би я рад.
Бо ми – герої арабських казок, вам відомі,
А один з одним і досі не знайомі.
Зазвичай, виконую я прохання,
Та зараз маю одне бажання:
все, що знаєте про Синдбада, розкажіть,
дорогу, де його знайти, підкажіть.
Тоді у цьому казковому світі буду я не один.
З повагою до вас всемогутній Аладдін.
Групи обирають картки із завданнями.
Картка№1 Скласти сенкан про Синдбада |
Картка №2 Охарактеризувати героя, опираючись на текст. |
Картка №3 На карті світу показати місце, де народився і жив Синдбад. |
Картка №4 Із поданих приказок та висловів відібрати лише ті, які характеризують героя, та пояснити їх.
|
б) Запитання на титул «Уважний читач»
Висновок: ці дані свідчать про те, що казка належить народам сходу.
Опишіть малюнок, опираючись на текст казки.
Жага відкриттів, мореплавець, мужність, людяність.
Учні пояснюють значення слів та їх роль на уроці.
«Світ – це книжка, і той, хто не подорожує, читає лише одну сторінку».
Святий Августин
9.Підсумок:
Чи хотіли б ви, друзі, світом мандрувати?
Як Синдбад, у інші країни шляхи прокладати?
Звичайно, мандрівка – це річ цікава,
Та дорога повна пригод, а не просто забава.
Тож вирушаючи з отчого порогу,
Знання візьміть з собою в дорогу.
Мандрівник сміливим і стійким повинен бути,
Та дорогу на рідну землю не забути.
У вирі бурхливих пригод та подій
Людяність та доброту ти зберегти зумій.
У дорозі допоможи усім,
Хто від біди потерпає,
Бо людська чуйність та виручка меж не має.
Ви мої поради, діти, пам’ятайте,
І, як Синдбад, у подорож сміливо вирушайте!
10.Рефлексія
1.Оцінка вражень від уроку за картками:
Я спокійний, впевнений у своїх знаннях Трохи неспокійно, не все запам’ятав
Мені було важко, але я впораюся
2. Оцінка вчителем досягнень учнів з аргументацією.
3. Поповнення «Папки досягнень».
Урок № 6
Тема: «Казка в гостях у нас». Повторення та узагальнення вивченого матеріалу з теми: «Казки народів світу»
Мета: повторити та узагальнити вивчений матеріал про казку як жанр усної народної творчості, її різновиди та характерні ознаки; удосконалити вміння учнів характеризувати героїв казок, оцінювати їх вчинки, моральні якості, виявляти елементи будови казок, види їх, розкривати національний колорит народних казок; формувати вміння виразного читання, розвивати акторські здібності учнів, розширити їх кругозір; виховувати повагу до народної творчості, шанобливе ставлення до творчості інших народів; прищеплювати любов до книжки.
Обладнання: виставка книг на тему «Казки народів світу», роздатковий матеріал, підручники, аудіозапис «В гостях у сказки», фотопрезентація «Відгадай країну», карта світу.
«Які щасливі очі у казок»
Ліна Костенко
Хід уроку
І. Позитивне налаштування на урок.
Слова вчителя:
На попередніх уроках ми у далекі краї мандрували,
В багатьох країнах побували.
А сьогодні удома господарюватимемо
Та цікавих гостей прийматимемо.
Бо до нас завітала наша давня знайома,
Її з радістю приймають у кожному домі.
І дорослі, і малі – всі її читають.
Мудрість вікову у неї переймають.
Хто ця гостя чарівна? Відгадайте, хто вона? (КАЗКА)
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Молодці! Правильно відгадали.
Тож сьогодні ми повторимо все, що вивчали.
Пригадаємо країни, куди мандрували
І казкових героїв, про яких читали.
Сьогодні ми цікаві ігри будемо грати.
Свої знання перевіряти.
а) слухання пісні «В гостях у сказки»
б) Запитання уважним слухачам:
ІІІ. Узагальнення та повторення засвоєних знань, умінь та навичок.
(Кожен з учнів обирає картинку казкового героя і об’єднується з тими дітьми, хто обрав зображення такого ж героя.)
1група – «Богатирі» (зображення Момотаро)
2 група – «Мореплавці» (зображення Синдбада)
3 група – «Митці» (зображення Маляна)
Дорогі п’ятикласники!
Ви вже вивчили тему:”Казки народів світу”
А тепер, коли ваша ласка,
Відгадайте, що це за казка?
І героїв не забудьте назвати.
Бо не кожен хоче в забутті бувати.
Герої казкові в гостях у вас,
Але кожен хоче бути зі своїм народом.
Тож назвіть, друзі, звідки вони родом?
Це завдання зробимо швидко ми з вами,
Якщо були ви уважними читачами.
Я бажаю вам, діти,читати книги та їх любити.
Бо книга – то чарівний світ, а не макулатура!
З повагою до вас СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА
Завдання групам від літератури:
Намалюю я портрет,
Хто на ньому – таємниця
Ти послухай опис той,
Хто він – намальований герой?
1) Цей герой не такий і простий
Став царем у лісі мимоволі.
Одягнувшись в інший колір,
Звірів задурив доволі. (Фарбований шакал. Індія)
2) А цей фрукт смачнючий дуже,
Подивися, що ж це, друже?
Як торкнешся лиш ножем,
Вистрибне опецькуватий хлопчик.
Рис він дуже полюбляє,
Як на дріжджах підростає (Момотаро, або Хлопчик - Персик. Японія)
3) Цей герой – бідовий хлопець
Прагне вчитись малювати
Та, на жаль, не має грошей
пензлика собі придбати. (Пензлик Маляна. Китай)
4) Він з’явився із казок не одної ночі,
І мандрує цей герой сушею і морем,
Світ побачити він хоче.
Потрапляє в небезпеку,
Бореться із лиходіями.
Він і мужній, і сміливий,
Зла комусь не заподіє (Синдбад-мореплавець. Арабські країни)
Створити натюрмортну характеристику з ілюстрацій (додаток № 1)
1група –Момотаро, або Хлопчика-Персика,
2 група – шакала Чандарави
3 група – пензлика Маляна
Діти підбирають ілюстрації, які стосуються їхнього героя, аргументуючи свій вибір.
Поєднайте термін та його значення
1.АНТИТЕЗА |
А) спільні, однакові історії, які зустрічаються у фольклорі різних народів.
|
2.КАЗКА |
Б) художній прийом, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою конкретного образу (наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість).
|
3.АЛЕГОРІЯ |
В) Одна з найдавніших індійських пам’яток, написана санскритом
|
4.МАНДРІВНИЙ СЮЖЕТ |
Г) протиставлення протилежних персонажів,характерів, понять, явищ.
|
5.МИТЕЦЬ |
Д) жанр усної народної творчості, у якому розповідається про вигадані події, які сприймаються як реальні. |
6.ПАНЧАТАНТРА |
Е) особа, яка займається мистецтвом, зокрема професійно |
Представники кожної групи обирають казкового героя і характеризують за допомогою куба, на кожній стороні якого завдання:
1)Назвіть ім’я героя
2) Розкажіть про його вчинки
3) З якими персонажами можна його порівняти?
4) Ваше ставлення до героя?
5)Чи хотіли б ви бути схожими на героя?
6)Назвіть основні риси персонажа.
Завдання: у поданих словах вставити пропущену літеру, яка ланцюжком проходить через усі слова. Виразно прочитати слова. Вказати казку, її героїв, країну.
Картка № 1 |
Картка № 2 |
Картка № 3 |
Фа…ба Панчатант…а Зві…і Б…ахман Чанда…ава |
Соба…а …оржі Чудовись…а Хлопчи… Перси… |
Жураве…ь Ве…ьможа Зо…ото Пенз…ик Ма…юнок |
Групам пропонується намалювати предмет, який би символізував даний твір.
(представники груп обирають казку)
Перед учнями демонструється декілька фотослайдів країни, представники кожної групи повинні відгадати, яка це країна, назвати її столицю, визначні місця, показати на карті світу.
Чи легко казку створити? Як ви вважаєте, діти?
Тож спробуймо, хлопчики й дівчатка,
Створити казку за моїм початком.
Ваше завдання: кожен учень ланцюжком додає одне речення, пов’язане з попереднім.
Ось вам мій початок:
Не в далеких країнах, не за синіми морями, а у нашому мальовничому селі жив собі простий хлопчик.
IV. Контрольно-оцінювальний етап
Знання, уміння, навички |
Моя оцінка |
Моя активність на уроці |
|
Знання теоретичного матеріалу |
|
Можу переказувати зміст казки |
|
Знаю головних героїв |
|
Вмію характеризувати, порівнювати образи |
|
Складаю сенкан, казку, малюю малюнок |
|
Мій «портфель досягнень» |
|
3.Оцінка вчителя з аргументацією.
V. Підсумок уроку
Слово вчителя:
Діти, ми з вами були активними та уважними читачами.
Бо хто багато читає, той багато знає.
Це показав наш сьогоднішній урок.
Всі ви дружно працювали, на запитання відповідали, в ігри грали.
Та зупинив нас шкільний дзвінок.
Вам моя порада, діти:
Не полишайте казку з роками любити.
Бо вона робить нас щасливими і душею красивими.
Вчить нас бачити, де добрі, а де злі люди.
Тож сьогодні кажемо народній казці «До побачення!»
А згодом у нас зустріч з наступною казкою буде.
Додаток № 1
СЕРЕД ПОДАНИХ ЗОБРАЖЕНЬ ВИБРАТИ ТІ. ЯКІ ХАРАКТЕРИЗУЮТЬ КАЗКУ
1