Види конструкційних матеріалів.
Текстильні волокна.Будова тканини.
Дидактична гра «Закінчи речення»
Закінчити речення:
-
Матеріалознавство – це наука, яка займається вивченням будови матеріалів та їх...(Властивостей)
-
Матеріали, які застосовують у виробництві для виготовлення різноманітних виробів називаються...(Конструкційними)
-
Твердий, пластичний, міцний матеріал, має непрозору поверхню з відповідним кольором, добре проводить тепло та електричний струм: це...(Метал)
-
Конструкційний текстильний матеріал, який широко використовують у швейному, меблевому виробництві, транспорті, побуті - ...(Тканина)
-
Процес створення пряжі із волокнистої маси називають...(Прядінням)
-
Процес виготовлення тканини називають...(Ткацтвом)
-
За походженням усі текстильні волокна поділяють на...(Натуральні та хімічні)
-
Волокна рослинного, тваринного та мінерального походження називають...(Натуральними)
-
Нитки, які розташовані вздовж тканини, називаються...(Нитками основи)
-
Нитки, які розташовані упоперек тканини, називаються...(Нитками піткання)
-
Для пошиття виробу важливо визначити напрям ниток...(Основи)
-
Тканина має два боки...(Лицьовий та виворітний)
Дидактична гра «Хто швидше»
Правила гри. Учні діляться на 2 – 3 групи.
Поміркуйте, знайдіть всі слова, які пов’язані з темою «Матеріалознавство».Слова вписані в сітку по горизонталі та вертикалі.
Перемагає та група учнів, яка першою записала всі слова з філворда.
М
|
А
|
Т
|
Е
|
Р
|
П
|
І
|
Т
|
З
|
О
|
Л
|
А
|
І
|
Н
|
А
|
К
|
Н
|
П
|
Р
|
У
|
Ж
|
Н
|
О
|
С
|
А
|
В
|
О
|
Л
|
О
|
Я
|
О
|
Н
|
В
|
Н
|
К
|
О
|
К
|
А
|
В
|
Т
|
С
|
О
|
П
|
Р
|
Я
|
Ж
|
О
|
К
|
Т
|
Я
|
Н
|
Д
|
Я
|
А
|
В
|
А
|
В
|
О
|
Н
|
І
|
Р
|
П
|
Т
|
Ц
|
Слова, які знаходяться у філворді: матеріалознавство, піткання, основа, пружок, ткацтво, волокно, пряжа, прядіння.
Види конструкційних матеріалів.
Текстильні матеріали рослинного походження.
Бавовняні та льняні волокна.
Дидактична гра «Вліво - вправо, вгору -вниз»
Правила гри. Візьміть аркуш паперу в клітинку. Поставте крапку в центрі аркуша. Від неї починаєте малювати по клітинках малюнок. Напрямок, у якому слід проводити лінію, зазначено у питанні. Номер правильної відповіді буде відповідати кількості клітин.
-
Матеріал, отриманий зі спиляного та очищеного від кори і гілок стовбура дерева: (вправо)
1) папір; 2) скло; 3) деревина; 4) тканина.
-
Конструкційний текстильний матеріал, з якого виготовляють одяг, столову та постільну білизну, взуття, парасольки, вироби для інтер’єру: (вниз)
1) тканина; 2) скло; 3) пластмаса.
-
Знайди правильний перелік текстильних матеріалів:(вліво)
1) тканина, намистинки, неткані матеріали, шнури;
2) пряжа, нитки, тканина, неткані матеріали;
3) неткані матеріали, бісер, стрази, тканина.
-
Волокна за походженням класифікують на: (вниз)
1) рослинні та тваринні; 2) штучні та синтетичні; 3) натуральні та хімічні.
-
З якої рослини не виготовляють сировину для натуральних текстильних волокон:(вліво)
1) барвінок; 2) бавовник; 3) коноплі; 4) льон.
-
Волокна, які застосовують для виготовлення тканини, називають: (вгору)
1) текстильні; 2) ткацькі; 3) прядильні; 4) оздоблювальні.
-
Виберіть три етапи виробництва тканин:(вгору)
1) вирощування рослин;ткацтво, оздоблення;
2) прядіння, ткацтво, оздоблення;
3) прядіння, ткацтво, розчісування.
-
Нитки, які ідуть упоперек тканини, називаються:(вліво)
1) нитками ширини;
2) нитками піткання;
3) поперечними нитками.
-
У тканинах полотняного переплетення кожна нитка основи переплітається:(вгору)
1) з кожною ниткою піткання;
2) з кожною другою ниткою піткання;
3) з кожною третьою ниткою піткання;
-
Лицьовий та виворітний боки тканини можна визначити за такими ознаками:(вправо)
1)за пругом, товщиною, розтягом, міцністю, кольором;
2) за малюнком тканини, блиском, чистотою обробки, ворсом,
якістю ниток у тканині;
3)за зовнішнім виглядом, товщиною, рівниною, якістю ниток.
Правильні відповіді: 1 –3 вправо; 2 –1 вниз; 3 – 2 вліво; 4 – 3 вниз; 5 –1 вліво; 6 – 1 вгору; 7 – 2 вгору; 8 –2 вліво;9 – 1 вгору;10 – 2 вправо.
(Якщо відповіді правильні, то утвориться малюнок у вигляді літери «Т»)
Дидактична гра «Стародавні письмена»
Правила гри:у буквеному хаосі знайти слова, які пов’язані з темою «Натуральні волокна».
Сиаркегіваіволокнамипрнешлрроьні(волокна)
Мтраркеу6гірвпагобавовникмрпекер(бавовник)
Мчвіпкермсимлобпаольонвіарнпимт(льон)
Мсиврпекшорщолшовкопрядитраоп(шовкопряд)
Счмивордтоьпгпвовнаьионаеупмлод(вовна)
Тмрвапрослинногопоходженняапроі(рослинного походження)
Мсаврозщшлоазбестиаенлррроопгіш(азбест)
Мсавгрпшогрпконопліимргпоогрмиа(коноплі)
Мччвіапорлворверблюдмспвнраьоиа(верблюд)
Властивості текстильних матеріалів.
Дидактична гра «Вліво - вправо, вгору -вниз»
Правила гри. Візьміть аркуш паперу в клітинку. Поставтекрапку в центрі аркуша. Від неї починаєте малювати по клітинках малюнок. Напрямок, у якому слід проводити лінію, зазначено у питанні. Номер правильної відповіді буде відповідати кількості клітин.
-
Усі властивості тканин поділяють на:(вправо)
-
геометричні, оптичні, гігієнічні;
-
гігієнічні, механічні, технологічні, геометричні;
-
геометричні, оптичні, гігієнічні,механічні, технологічні;
-
Колір, блиск, білизну, прозорість відносять до: (вниз)
-
оптичних властивостей;
-
механічних властивостей;
-
гігієнічних властивостей.
-
До геометричних властивостей відносять: (вліво)
-
довжину, ширину та міцність;
-
довжину, ширину та товщину;
-
довжину, товщину та щільність.
-
Властивість тканини протистояти впливу сонячного проміння, вологи, тертю, розтягуванню: (вниз)
-
драпірувальність;
-
зминальність;
-
зносостійкість.
-
Здатність тканини вбирати вологу з навколишнього середовища: (вліво)
-
гігроскопічність;
-
пилоємність;
-
повітропрониклість.
-
Теплозахисні властивості тканини – це властивості: (вгору)
-
пропускати повітря;
-
вбирати пил;
-
зберігати тепло.
-
Здатність тканини затримувати пил та інші забруднення: (вліво)
-
гігроскопічність;
-
пилоємність;
-
повітропрониклість.
-
Зсідальність та обсипальність відносять до: (вгору)
-
технологічних властивостей;
-
гігієнічних властивостей;
-
оптичних властивостей.
-
Пошкодження тканини голкою під час прокладання машинної строчки: (вправо)
-
обсипальність;
-
прорубування;
-
зсідальність.
Правильні відповіді: 1 – 3 вправо; 2 – 1 вниз; 3 – 2 вліво; 4 – 3 вниз; 5 – 1 вліво; 6 – 3 вгору; 7 – 2 вліво; 8 – 1 вгору; 9 – 2 вправо.
(Якщо відповіді правильні, то утвориться малюнок у вигляді літери «Т»)
Дидактична гра «Хто швидше»
Правила гри. Учні діляться на 2 команди.
Учасникам гри пропонується відгадати, які властивості текстильних матеріалів описує вчитель. Перемагає та команда, яка швидше впоралася із завданням.
-
Довжина, ширина, товщина, щільність, маса тканини. (Геометричні властивості)
-
Відстань від пруга до пруга; показник, від якого залежить скільки погонних метрів потрібно для виготовлення швейного виробу. (Ширина)
-
Здатність викликати у людини почуття кольору, блиску, білизни та прозорості; впливають на вибір фасону моделі, оздоблення. (Оптичні властивості)
-
Здатність тканини утворювати зморшки, складки в процесі згинання та стискання, але під час волого-теплової обробки можна все виправити та розрівняти. (Зминальність)
-
Властивості тканин, до яких відносять міцність, зминальність, драпірувальність та зносостійкість. (Механічні властивості)
-
Здатність тканини зберігати тепло людського тіла, визначається видом волокна, пряжі та щільністю тканини. (Теплозахисні властивості)
-
Властивості, які визначають нешкідливість тканини для організму людини, відчуття комфорту, тепла, чистоти, сухості.(Гігієнічні властивості)
-
Здатність тканин затримувати пил, бруд; краще всього це вдається тканинам з ворсом, шорсткою поверхнею. (Пилоємність)
-
Властивість, під час якою тканина протистоїть впливу сонячних променів, тертю, розтягненню тощо. (Зносостійкість)
-
Здатність тканини в процесі замочування, прання, прасування, пресування зменшувати свої розміри. (Зсідальність)