Краса природи України

Про матеріал
Мета: формування предметних компетентностей: формувати в учнів поняття про водні об’єкти (штучні та природні), продовжити формувати вміння працювати з фізичною картою, розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, розширювати знання учнів про озера України, продовжити ознайомлення з творчістю Ліни Костенко, вдосконалювати навички виразного читання, розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, виховувати любов до природи, її краси та дбайливе ставлення до водойм;
Перегляд файлу

Світязь – найглибше в Україні озеро.

Ліна Костенко «Я хочу на озеро Світязь»

Мета: формування предметних компетентностей:

формувати в учнів поняття про водні об’єкти (штучні та природні), продовжити формувати вміння працювати з фізичною картою, розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, розширювати знання учнів про озера України, продовжити ознайомлення з творчістю Ліни Костенко, вдосконалювати навички виразного читання, розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, виховувати любов до природи, її краси та дбайливе ставлення до водойм;

формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися: формувати вміння планувати роботу на уроці,  самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, формувати поняття про водні об’єкти, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, вдосконалювати вміння оцінювати свою діяльність на уроці;
  • комунікативної: формувати вміння будувати власні висловлювання;
  • інформаційної: розвивати вміння працювати з підручником, фізичною картою, користуватися додатковою літературою;
  • соціальної: формувати навички роботи в парі, колективі;
  • загальнокультурної: формувати особистісне ставлення до навколишнього середовища, вчити висловлювати емоційно-оцінні судження.

Тип уроку: закріплення й застосування знань, умінь й навичок.

Міжпредметні зв’язки: природознавство, літературне читання.

Обладнання: фізична карта України, фотографії озер, таблиця «Водойми», портрет Ліни Костенко, картки для планування уроку, підручники, зошити.

Хід уроку

Методичний супровід

І. Організаційний етап

- Сьогодні у нас інтегрований урок, поєднаємо урок природознавства і літературного читання.

- Спробуємо об’єднати ці предмети однією темою «Краса природи України»

- Як ви думаєте, чи можна це зробити?

 

Встановлення міжпредметних зав’язків

Розвиток логічного мислення

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

     Мотивація навчальної діяльності

  • Відгадайте загадку.

Задивляються в нього молоді горобинки,

Кольорові свої приміряють хустинки.

Задивляються в нього молоденькі берізки,

Свої перед ним поправляють зачіски.

І місяць і зірки – все в нім відбивається

Як це дзеркало називається (Озеро)

  • Що ви знате про озера?
  • Чи можна сказати, що озера є красою природи України?
  • То яка ж тема сьогоднішнього уроку?
  • Що потрібно знати і вміти?
  • Пропоную спланувати навчальну діяльність на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

Громадянська компетентність

Компетентність уміння вчитися: самоорганізовуватися під час виконання роботи, вміння планувати роботу на уроці

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Мозковий штурм
  • Що таке водойми?
  • На які дві групи поділяються водойми? (природні, штучні)
  • Які природні водойми бувають? (океани, моря, річки, озера, болота, джерела)
  • Які штучні водойма знаєте? (водосховища, ставки, канали)
  • На які групи поділяються водойми за кількістю солей? (прісні, солоні)
  • Чому вода в річках прісна? (річкова вода по суходолу протікає так швидко, що розчиняє в собі зовсім мало солей)
  • Чи доводилося вам бути на озері?
  • Що таке озеро?
  1. Робота за підручником (с. 116 – 117)
  • Прочитайте статтю про озера.
  • Скільки озер в Україні? (3 тисячі)
  • Які озера згадуються в статті? (Світязь, Синевир, Сиваш, Ялпуг)
  • Що цікаве ви прочитали про кожне з них? (розгляд фотографій озер)
  • Здогадайтеся яке озеро на фотографії. Чому?
  • Що ви можете розповісти про озеро Світязь? (найглибше озеро України, 58 метрів – це 2* 9-ти поверхових будинки)
  • Як позначаються на фізичній карті озера?
  • Позначте в зошитах, на контурній карті озеро Світязь.
  • Чому озера і річки можуть перетворитися на болота?
  • Прочитайте статтю «Болота» (три речення)
  • То чому утворюються болота? Як позначаються болота на фізичній карті?
  • Поясніть вислів «Водойми є окрасою нашої землі, без неї не можливе життя» (місце відпочинку)
  • Яке значення водойм в нашому житті?
  1. Фізкультхвилинка. Гра
  • Присідаємо якщо слово означає водойму, плескаємо – якщо ні.

   Берег, болото, брід, водоймище, джерело, затока, море, озеро, трясовина, річка, океан, струмок.

 

 

Компетентність уміння вчитися: формувати поняття про водні об’єкти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Компетентність уміння вчитися: вміння самостійно здобувати інформацію

Розвиток логічного мислення

 

 

 

 

Інформаційна компетентність: формування навичок працювати з фізичною картою

Розвиток логічного мислення

 

Комунікативна компетентність: вміння будувати власні висловлювання

 

 

 

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

  1.  Робота над текстом «Світязь – найглибше в Україні озеро»
  • Чи доводилось вам бувати на озері?
  • Ми дізнаємося про одне з найкрасивіших озер України – Світязь.

Гра «Рибки» (читання статті мовчки)

Робота в парах.

  • Поставте питання один одному за змістом статті.
  • Які засоби використовуються в науково-художньому тексті, щоб описати озеро? (порівняння, епітети)
  • Хто з поетів оспівував красу озера Світязь?
  1. Цікаво знати! (коротка розповідь легенди учнем)

   Світязь нагадує море не лише розмірами, але і півметровими хвилями (у вітряну погоду)

   Рівень води в озері ніколи не змінюється, підживлюється за рахунок артезіанських джерел. У центрі є острівок. Існують різні легенди. Одна з них оповідає, що є шлях від берега до острова, яким можна пройти пішки, але ще нікому не вдалося знайти його.

Розповідь вчителя.

   За древнім переказом є розповідь про одного пана, який наказав селянам прокопати біля озера два канали, щоб спустити воду. Але сильні потоки води затопили миттєво декілька будинків. А вночі пан побачив сон, у якому дівчина на ім’я Світязь, пригрозила знищити село, якщо він не відмовиться від своєї ідеї. Уранці переляканий пан наказав засипати канали, але інтерес до озера не зник. У озеро були запущені три окільцьовані щуки з написом, щоб рибалки запросили пана на обід. Незабаром вдалося зловити дві щуки, але в сусідніх озерах. Так пан зрозумів, що Світязь пов'язаний з іншими водоймами підземними водами.

  1. Робота над віршем Л. Костенко «Я хочу на озеро Світязь»
  • Виразне читання вірша підготовленим учнем
  • Які почуття викликав вірш?
  • Які картини ви уявляєте?
  • Робота в парах. Підготовка до виразного читання вірша
  • В якому темпі, з якою інтонацією будете читати вірш?
  • Які слова виділите голосом при читанні?
  • Виразне читання вірша учнями
  • Про яку свою заповітну мрію пише поетеса у вірші?
  • Яким вона уявляє озеро Світязь?

 

Міжпредметний зв'язок з літературним читанням

 

Компетентність уміння вчитися: уміння аналізувати

Соціальна компетентність: формування навичок роботи в парі, набуття досвіду взаємного навчання

Компетентність уміння вчитися: знаходити потрібну інформацію

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Компетентність уміння вчитися: свідомо читати, аналізувати

Соціальна компетентність: формування навичок роботи в парі

 

 

 

V. Підсумок уроку

- Які висновки для себе ви зробили на уроці?

- Чи можете ви завадити забрудненню водойм у нашомі місті?

- Чому потрібно охороняти водойми?

VІ. Домашнє завдання

  • Пропоную обрати домашнє завдання: зібрати матеріал для одного з проектів «Водойми рідного краю. Їх стан і охорона» або «Краса водойм рідного краю»; підготувати інформацію (за бажанням) про життя і творчість Лесі Українки і знайти вірш про озеро Світязь.

Формування ціннісних ставлень

Громадянська компетентність

 

 

Ситуація вибору

 

 

Випереджаюче домашнє завдання: формування навчально-інформаційних умінь

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Самооцінка

  • Пропоную оцінити свою діяльність на уроці
  • Я знаю що…
  • Я дізнався …
  • Я навчився…
  • Я вмію…
  • Мене зацікавило…
  • Мене найбільш вразило…
  • Я відчуваю, що мені потрібно…
  • Я сьогодні працював…
  • Тому мою роботу можна вважати…

 

Компетентність уміння вчитися: оцінювання власної діяльності на уроці, формування ціннісних ставлень

 

Використані джерела:

  1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. 1 – 4 класи. Видавничий дім «Освіта», 2011.
  2. Гільберг Т. Г., Сак Т. В. Природознавство: підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т. Г. Гільберг . – К.: «Генеза», 2016.
  3. Савченко О. Я. літературне читання: підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О. Я. Савченко. – К.: видавничий дім «Освіта», 2016.  
docx
Додано
18 жовтня 2021
Переглядів
509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку