Урок природознавства у 4 класі, вчитель Путіліна Л.І.
Тема уроку: « Природознавство - наука про природні компоненти»
Мета уроку: ввести дітей молодшої ланки, у світ природознавства, ознайомити їх з цією наукою, зокрема з об`єктами вивчення і дослідження фізичної географії- з природним компонентами; розвивати творчі здібності учнів; здійснювати творчу співпрацю вчитель- учень; проводити екологічне та естетичне виховання; розвивати культуру мовлення, сприяти всебічному розвитку дитини.
Форма проведення: урок-свято, урок-презентація, елементи театру; активна форма.
Учасники уроку: учні 5 класу та учні 4-х класів.
Вступне слово учителя.
Організація учнів до уроку.
Шановні діти. Сьогодні у нас не звичайний урок, він схожий на свято.
Допоможуть мені його провести учні 5 класу, які ще вчора навчалися у молодших класах. Тож шановні п`ятикласники ви будете активними учасниками цього уроку. Коли ведучі будуть запрошувати вас на сцену, будь-ласка, виходьте і покажіть свої знання. Наприкінці уроку будуть визначені кращі знавці природознавства.
Тема нашого уроку «Природа- наука про природні компоненти». Має урок і другу назву «Суперечка п`яти сестер». Під час уроку наші учні розкриють свою творчу думку, покажуть уже набуті знання.
Моє завдання- ознайомити вас з природознавством- наукою, яка відкриває чудовий світ нашої планети.
Ведуча: Розкриття таємниць природи на морі і на суходолі, в надрах нашої планети, будівництво доріг і заводів, зрошення земель, осушення боліт, охорона, природних об`єктів не відбувається без цих знань.
Ведучий: Природознавство- давня наука і разом з тим молода. Вона допомагає зрозуміти велич і красу рідної природи виховує любов до Батьківщини.
Ведуча: Природознавство вивчає усі п`ять природних компонентів земної кулі. Вони як сестри рідні і близькі одна одній, вони взаємопов`язані у природний комплекс.
Ведучий: Це-1. Гірські породи. 2. Повітря.3.Вода.4.Рослиність.5.Твариний світ.
Але одного разу сестри посварилися, бо стали з`ясовувати, хто з них найважливіший.
Ведуча: Надамо слово гірській породі- першій сестрі.
Гірська порода: Я така чудова, велика, блискуча. У моїй короні коштовні камені діаманти, сапфіри і перли. Я- гірська порода. Я справжня королева. Запрошую вас у підземне царство. У надрах землі нас, гірських порід, дуже багато, близько тисячі. Ми різноманітні, але дуже корисні. Тому нас ще називають корисними копалинами.
Гірськими породами є і міцний граніт і рідка нафта і природний газ. Гірські породи складають тверду оболонку Землі- літосферу. Я дуже важливий природній компонент, думаю- найголовніший. Попрошу свого помічника провести невелике опитування. Чим більше ви про мене дізнаєтеся, тим впевненіше я буду себе почувати.
Помічник: Дорогі діти, зараз ми створимо групу захисту гірської породи. Бажаючих попрошу піднятись на сцену.(Кожен, піднявся на сцену, називає себе і клас, в якому навчається).
Помічник: А тепер спробуємо дати відповіді на такі запитання:
Гірська порода: Дякую всім учасникам групи підтримки, ви все про мене знаєте ,отже, я найпопулярніша. Думаю,ми перемогли!(Усі виходять. Номер художньої самодіяльності- подяка гірській породі).
Ведучий: Надаємо слово другій сестрі- повітрю.
Повітря: Подивіться, яка я легка, струнка, граціозна. Я весь час літаю і бачу згори вест світ. Я могутня і все-все знаю. Я повітря. Запрошую вас у мандрівку на повітряній кулі. Земля оточена шаром повітря – атмосферою. Я дуже важлива, бо рослини, тварини, люди вдихають кисень, який входить до мого складу. Я складаюсь із суміші газів. Я створюю клімат і погоду. Я дуже рухома і непосидюча. А ще я захищаю землю від космічного впливу, від перегрівання і перехолодження. Без повітря людини зможе прожити не більше 3-4 хвилин. А зараз я прошу вашої підтримки.
Помічник: (Формує групу підтримки).
Дайте відповіді на такі запитання:
Повітря: Дякую вам, любі діти. Ви працювали як найкраще. Тепер я впевнена, що перемогла.(Номер художньої самодіяльності- подяка повітрю).
Ведуча: А тепер просить слова третя сестра вода.
Вода: Подивіться, яка я світла, жива, швидка, красива. Вслухайтесь у дзвінкий гомін весняних струмочків. Він розкаже вам про невідомі далекі землі. Я- вода: цілюща, сильна, красива. Я можу бути рідкою, твердою і газоподібною. Я виходжу у великій кількості до складу рослин, людей і тварин. Без води життя на Землі було б неможливим. Водна оболонка Землі- це гідросфера. Кожен з вас цінує чисту воду . Але задумайтесь, чи всі її оберігають. Запрошую мандрувати великим океаном.
Помічник: Прошу вийти захисників води. Запитання:
Вода: Дякую своїм палким прихильникам.
(Номер художньої самодіяльності- подяка воді)
Ведучий: А тепер слово має четверта сестра- рослина.
Рослина: Я- тендітна, квітуча, оксамитово-смарагдова красуня. Я- рослина, дивовижний зелений світ нашої планети. Рослини є скрізь. Це найчисленніші представники органічного світу. Без мене не можуть існувати ні тварини, ні люди. Я виробляючи органічні речовини, які вкрай необхідні усім живим істотам. А ще я збагачую повітря киснем, очищаю його від вуглекислого газу і пилу, але я ще й дуже тендітна, і прошу захистити мене.
Помічник: Прошу любителів зеленої природи захистити рослину.
Запитання:
Рослина: Дякую, мої любі друзі, за підтримку. Це додало мені впевненості в собі ( Номер художньої самодіяльності- підтримка рослинного світу).
Ведуча: Слово надається представниці тваринного світу.
Тварина: Подивіться, яка я досконала, розумна, швидка і гарна. Тварини- ваші друзі, вони найбільш схожі на людей. Є тварини, приручені людиною, а я дикі. Кінь виконує сільськогосподарські роботи, допомагає пересуватися людині. Собака- вірний охоронець людини. Корівка Ласуня дає смачне й корисне молоко . нас зачаровують грацією й довершеністю такі тварини, як лев, леопард, гепард, тигр, ягуар. Милують око стрункістю і швидкістю антилопа, олені, лані. Викликають посмішку мавпи, вражають силою слони. Без тварин будь ласка, не вбивайте тварин, ми вам потрібні.
Помічник: А тепер запитання для групи підтримки:
Тварина: Дякую, любі друзі, за любов до мене.
(Номер художньої самодіяльності у підтримку представників тваринного світу).
Ведучий: А тепер я ще раз запрошую всі природні компоненти на сцену.
Ведуча: Любі сестри, помиріться, обнімітся.