Види речень за метою висловлювання

Про матеріал
Очікувані результати: Взаємодіємо усно - обговорює усне повідомлення в парі або групі для пошуку додаткових аргументів або спростування наведених [4 МОВ 1-1.1- 3]; - передає зміст повідомлення за допомогою асоціативних схем, таблиць [4 МОВ 1-1.2-4] - систематизує та узагальнює необхідну інформацію [4 МОВ1-1.3-3] Читаємо - прогнозує орієнтовний зміст тексту на основі заголовка, ключових слів, анотації, невербальної інформації (ілюстрації, таблиці, схеми, графіки тощо) [4 МОВ 2-2.1-1]; - читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою [4 МОВ 2-2.1-2]; - розповідає (докладно, стисло або вибірково), про що йдеться в тексті [4 МОВ2-2.1-3]; - установлює послідовність дій персонажів художніх творів [4 МОВ 2-2.1-8]; - досліджує елементи тексту (слова автора, діалог персонажів, опис, виражальні засоби мови) [4 МОВ 2-2.2-4]; - описує свої емоції, пережиті під час читання художнього твору, наводить приклади вчинків персонажів, які викликали відповідні емоції[4 МОВ2-2.3-1]; - оцінює правдоподібність описаних подій і тверджень із тексту, спираючись на свої уявлення про світ і власний досвід [4 МОВ 2- 2.4-1]; - висловлює свій погляд на предмет обговорення (тему, головну думку, висновки тощо) [4МОВ 2-2.4-2]; Взаємодіємо письмово - створює самостійне письмове висловлення (розповідь, опис, міркування) на теми, які його / її цікавлять, за прочитаним твором, про ситуацію з життя в школі, сім’ї тощо, зважаючи на мету та адресата [4 МОВ 3-3.1-2]; - створює самостійне письмове висловлення (розповідь, опис,С.84-89міркування) на теми, які його / її цікавлять, за прочитаним твором, про ситуацію з життя в школі, сім’ї тощо, зважаючи на мету та адресата [4 МОВ 3-3.1-2]; - удосконалює власний письмовий текст, знаходить і виправляє помилки, редагує зміст тексту [4 МОВ3-3.3-2]; - обговорює письмові роботи (власні й однокласників) у парі, малій групі, відзначає позитивні характеристики [4 МОВ3-3.3-3]; Досліджуємо медіа - описує враження від змісту і форми медіатексту [4 МОВ 4-2.4-1]; - висловлює власні погляди на події, явища, предмети, цінності, представлені в простому медіатексті [4 МОВ 4-1.5-2]; Досліджуємо мовлення - вправно будує речення, зважаючи на мету висловлювання [4 МОВ 5-4.1-5]; - поширює речення різними членами відповідно до комунікативної стратегії [4МОВ5-4.1-6];
Перегляд файлу

Тема: Види речень за метою висловлювання. Казка. «Аліса у Дивокраї» (За Льюїсом  Керролом)

Очікувані результати:

Взаємодіємо усно

- обговорює усне повідомлення в парі або групі для пошуку додаткових аргументів або спростування наведених [4 МОВ 1-1.1- 3];

- передає зміст повідомлення за допомогою асоціативних схем, таблиць [4 МОВ 1-1.2-4]

- систематизує та узагальнює необхідну інформацію [4 МОВ1-1.3-3]

Читаємо

- прогнозує орієнтовний зміст тексту на основі заголовка, ключових слів, анотації, невербальної інформації (ілюстрації, таблиці, схеми, графіки тощо) [4 МОВ 2-2.1-1];

- читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою [4 МОВ 2-2.1-2];

- розповідає (докладно, стисло або вибірково), про що йдеться в тексті [4 МОВ2-2.1-3];

- установлює послідовність дій персонажів художніх творів [4 МОВ 2-2.1-8];

- досліджує елементи тексту (слова автора, діалог персонажів, опис, виражальні засоби мови) [4 МОВ 2-2.2-4];

- описує свої емоції, пережиті під час читання художнього твору, наводить приклади вчинків персонажів, які викликали відповідні емоції[4 МОВ2-2.3-1];

- оцінює правдоподібність описаних подій і тверджень із тексту, спираючись на свої уявлення про світ і власний досвід [4 МОВ 2- 2.4-1];

- висловлює свій погляд на предмет обговорення (тему, головну думку, висновки тощо) [4МОВ 2-2.4-2];

Взаємодіємо письмово

- створює самостійне письмове висловлення (розповідь, опис, міркування) на теми, які його / її цікавлять, за прочитаним твором, про ситуацію з життя в школі, сім’ї тощо, зважаючи на мету та адресата [4 МОВ 3-3.1-2];

- створює самостійне письмове висловлення (розповідь, опис,С.84-89міркування) на теми, які його / її цікавлять, за прочитаним твором, про ситуацію з життя в

школі, сім’ї тощо, зважаючи на мету та адресата [4 МОВ 3-3.1-2];

- удосконалює власний письмовий текст, знаходить і виправляє помилки, редагує

зміст тексту [4 МОВ3-3.3-2];

- обговорює письмові роботи (власні й однокласників) у парі, малій групі, відзначає позитивні характеристики [4 МОВ3-3.3-3];

Досліджуємо медіа

- описує враження від змісту і форми медіатексту [4 МОВ 4-2.4-1];

- висловлює власні погляди на події, явища, предмети, цінності, представлені в

простому медіатексті [4 МОВ 4-1.5-2];

Досліджуємо мовлення

- вправно будує речення, зважаючи на мету висловлювання [4 МОВ 5-4.1-5];

- поширює речення різними членами відповідно до комунікативної стратегії [4МОВ5-4.1-6];

Тип уроку: комбінований

Обладнання: мультимедійна презентація, зошит, підручник, свічка з підсвічником, книга Льюїса Керрола «Аліса в дивокраї»

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Рада вас зустріти знову

На занятті української мови.

Тож не будемо зволікати,

Поспішаймо знання здобувати.

  1. Привітання учнів
  • А зараз привітайтесь один з одним

У мене гарний настрій, дуже.

Посміхнись і ти, мій друже!

  1. Хвилинка рефлексії
  • У мене сьогодні чудовий настрій.
  • А з яким настроєм прийшли сьогодні на урок ви ?
  • Позначте свій настрій за допомогою смайликів.
  •  Мені приємно бачити ваші добрі, привітні обличчя.

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися із завданнями, будьте старанними і слухняними.

Давайте прочитаємо Девіз, який буде нашим другом на занятті:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і творчо працювати.

 

   ІІ . Мотивація навчальної діяльності

 

1. Вправа «Мікрофон»

- Ваші очікування від заняття?

-Я теж хочу висловити свої очікування щодо заняття:

  • щоб ви були активними на занятті;
  • точно і красиво висловлювали свої думки, давали повні відповіді;
  • злагоджено працювали в парах;
  • зуміли всіх переконати, що любите і знаєте рідну мову.

ІV. Повідомлення теми і мети заняття

 

  1. Робота в зошиті

 

Розгорніть свої зошити запишіть дату, дистанційна робота

Та каліграфічну хвилинку.

 

Кк иг тв ві др ез як ру

 

Книга – твій друг, без неї як без рук.

  • Як ви розумієте це прислів’я?
  •  А чи знаєте ви де знаходиться найбільша книга у світі? (Найбільша книга у світі знаходиться у Державній бібліотеці в Німеччині, у Берліні.)
  • Хто допомагає вибрати книгу у бібліотеці? (Бібліотекар допоможе вибрати книгу у бібліотеці.)             
  • А як потрібно поводити себе з книгою?

 

  1. Творча робота. Гра «Веселі картинки». Словниковий диктант

 

- Пропоную вам пограти в гру. Потрібно назвати предмет, що з’являється на слайді, та записати відповідні слова до свого робочого зошита.

 - (Діти називають предмети, зображені на малюнках, і по черзі записують слова)

Редис, мед, меч, перець, камін, ополонка, яблуко

— У першому слові підкресліть першу букву, у другому — другу...

— Складіть із підкреслених букв слово. Це і буде назва того міста, куди ми сьогодні помандруємо.

— Яку назву має місто? (Речення)

 

Оголошення теми і мети уроку

  • Містом  Речення ми мандрували у 2-му класі, тому дещо нам уже відомо. Сьогодні ми пригадаємо, що виражає речення, як знайти межі  речення, будемо доповнювати речення потрібними за змістом словами.

— Для чого нам потрібні ці знання?  (Без цих знань ми не зможемо оволодіти рідною мовою, не зможемо вільно спілкуватися одне з одним.)

- Сьогодні на занятті ми продовжимо роботу над реченням. Навчимося розрізняти речення за метою висловлювання та інтонацією, правильно ставити розділові знаки в кінці речення, читатимемо казку від Льюїса Керрола «Аліса у Дивокраї».

 

  1. Інтерактивний метод «Мозковий штурм»

 

-Що ми вже знаємо про речення? (крапка, знак оклику, знак питання) (Мовна одиниця, початок речення з великої букви, виражає закінчену думку, може складатися із одного слова, слова пишемо окремо одне від одного.)

- Як слова в реченні пов’язані між собою? (за змістом і граматично)

- Які розділові знаки можуть стояти в кінці речення?

 

V. Усвідомлення нових знань.

 

  1. Лінгвістична казка

 

  • А зараз прослухайте казочку

Одного разу зібрала Мати - Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:

- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите?

- Залежно від потреби - промовили речення, що стояли справа.

- Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.

- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли посередині.

- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва.

– Коли треба попросити про щось, а то й наказати.

- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова. 

– Ви вірно служите людям.

           Слово вчителя.

- Давайте відгадаємо, як називаються діти – речення?

- Отже, за метою висловлювання речення бувають…(розповідні, питальні, спонукальні)

- А за інтонацією…(окличні і неокличні)

 

2. Робота з підручником та зошитом

 

- Розгорніть свій підручник на сторінці вісімдесят четвертій

Виконаємо першу вправу.

Тож запишіть в зошит Вправа 1

- Прочитайте речення. (Речення з’являються поступово).

Білий кролик дістав із кишені годинник.

- Про кого в ньому розповідається чи повідомляється?

- Що стоїть в кінці речення?

- Як називаються такі речення?

- Прочитайте друге речення.

Чи я спізнююся?

- З якою інтонацією ви його читали?

- Що стоїть в кінці речення?

- Як називаються такі речення?

- Прочитайте речення, в якому спонукають до дії.

Біжи до кролячої нори!

  • Що наказують зробити у цьому реченні? (бігти) 
  • Який знак стоїть у кінці речення?

- Як називаються такі речення?

Давайте перебудуємо речення. Перше – у спонукання до дії

Білий кролику, дістань із кишені годинник! Запишіть це речення.

Друге речення – перебудуємо у розповідь

Я спізнююся. Запишіть це речення.

Третє - у запитання

Бігти до кролячої нори? Запишіть це речення

 

  1. Узагальнення знань за схемою с. 85

 

  • Які речення ми утворювали?
  • Який знак поставили в кінці цих речень?

 

 

  1. Прослуховування вірша

За лісами й за морями,

Де відчиняє сонце брами (ворота).

Там за брамами отими –

Чарівними й золотими,

Диво – казки проживають

Всіх  гостинно зазивають…

І нас часто кличе та

Диво – дивна сторона.

  • Друзі, кличе вас казковий світ?  (Так!)

1. Метод «Асоціативний кущ»

  • Які асоціації виникають  у вас з поняттям «літературні жанри» ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Літературна скарбничка

  • Зупинимось ближче на понятті «казка».
  • Пригадайте, що таке казка?

 (казка - це вигадана історія (як правило) із щасливим кінцем і обов'язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках присутнє чарівництво й різні неймовірні у звичайнім житті пригоди. Недоступне стає доступним, нереальне реальним.)

  • А що найбільше приваблює вас у казках? (Різні скарби, незвичайні місця, незвичайні предмети, чудесні перетворення, дива).
  • Сьогодні на уроці ми використаємо деякі особливості казок. Чекають нас заклинання, чарівні перетворення, дивовижний скарб. А щоб дізнатися, що за дивовижний скарб чекає на нас, ми повинні пройти через деякі випробування.

  • Не забувайте, що слід працювати старанно, бо завжди гарна робота, як у казках, так і у житті, дає гарні результати й винагороджується.

IV. Мовна розминка.

  • Потренуємо губки, язичок, дихання, щоб швидко і правильно читати та відповідати.

1. Артикуляційна зарядка

  • Вправи для язичка і губ

Говорити кожен звик –

Має кожен з нас язик.

А щоб він слухняним став –

Зробимо ми кілька вправ.

ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ

  • Понюхай квітку.
  • Здуй пір’їнку.
  • Почисти зуби язичком.
  • Вправа «Слоник».

 «ЧУТЛИВЕ ВУШКО».

Просимо тишину-ц-ц-ц;
Вітерець у лісі-ш-ш-ш;
Повзе  вуж утраві-с-с-с;
Розженем галасливих птахів-кш-кш-кш;
Прилетів жук-ж-ж-ж;
Дмухнем на кульбабку-ф-ф-ф;

 

  1. . Робота над чистомовкою.

 

Ес-ес-ес – у Країні ми Чудес.

Ча-ча-ча – прочитаєм про дівча.

Ру-ру-ру – упадемо ми в нору.

Са-са-са – не оминуть нас чудеса.

  1. Робота над скоромовкою

 

Казки, казки - це так цікаво.

Читати їх це добра справа

  • Сьогодні у нас скоромовка?
  • 1 раз зі мною
  • 2 раз разом
  • 3 раз самостійно
  • Швидко
  •  Ще швидше
  • З пам'яті 
  • Ой, що це? Над буквами нависли хмари і ми не можемо прочитати скоромовку. Це, і є наше перше випробування! Потрібно відігнати хмарки! Не обійтись нам без чарів. Що ж , використаємо заклинання – тобто такі слова, які мають магічну силу, бо коли ми промовимо їх, щось трапиться. Повторюйте за мною:

Бамбара-чуфара-лоріки-йоріки»

  • Ой, щось хмари не відступають.
  • Давайте, ще раз спробуємо

3.1. Прочитайте скоромовку мовчки:

Казки, казки - це так цікаво.

Читати їх це добра справа

  • Спробуйте відтворити скоромовку з пам’яті (відповіді дітей).

ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли.

4. Бесіда

  • Надійшла черга відкрити дивовижний скарб. Про що піде мова? Як ви гадаєте? (Відповіді дітей: про коштовності, про перлини, шапка-невидимка, чарівна паличка, діаманти, мішок золота…)
  • Цей скарб є у мене, і він набагато дорожчий, ніж мішок золота. Це – (повільно розгортаю збірку казок, замотану в парчу) книга – дивовижний скарб, скарб мудрості.
  • А чому книга – це скарб мудрості?   (Відповіді дітей)

Сьогодні – це книга Льюїса Керрола «Аліса у Дивокраї»

  • Що таке літературна казка? Чим вона відрізняється від народної?

(Літературна казка це казка, яку написав автор. А народну написав народ)

  • Хто ж такий Льюїс Керрол і хто навчив його любити казки? (Показую портрет письменника)
  • Ой, диво, погляньте, що це за пір'ячко, і звідки воно з'явилося?
  • Напевне це пір'ячко залишила якась пташка

 Треба нам це пір’ячко позбирати.

 Кожне пір’я – непросте – про письменника

 відомість якусь вам принесе.

  • Нумо, нумо до мене – пір’їнку брати – мудрість добувати!

Перегляд відео про письменника. Знайомство з біографією Льюїса Керрола

  1. Словникова робота.

 

  • Ось ми дісталися до 2 випробування
  • У вас на слайді з’явилися слова. Прочитайте їх. Вони зустрінуться вам у казці.
  • Спробуймо пояснити їх зміст. Для цього давайте з’єднаємо стрілкою слово з поясненням його значення.

Дюйм - міра довжини, що має 2 см 54 мм

Водограй струмінь води, що б'є вгору або витікає під тиском.

Зопалу необачно

 Молодці, і з цим випробуванням справились.

ПІДСУМОК. Молодці! Біографію Керрола слухали? Слова незрозумілі запам’ятали? 

4. Виразне читання тексту казки вчителем.

  • А тепер запрошую вас у казку. (Ставлю на стіл чорнильницю з пером). Завдання. Я буду читати текст із своєї книги, а ви з підручника. Чи співпадуть наші тексти?

 Будьте уважні, слідкуйте за мною! (Читаю текст – переклад Тетяни Корольової. Читаю кілька речень)

 То що, співпали наші тексти?    (Відповіді дітей)

  Так, дійсно, тексти неоднакові. А чому б їм бути однаковими, адже перекладом займається не одна людина. Текст, що в підручнику і у мене переклали різні поети. Але ми про це поговоримо з вами завтра.

  • А зараз я продовжую читати. (Сідаю і запалюю свічку).
  •  Будьте уважні, які персонажі зустрічаються в казці? (Читаю з підручника)
  • Про що ви дізналися?
  • Чому Аліса вирішила відчинити крихітні дверцята?
  • Що буде далі?
  • Що трапилося з Алісою, коли вона випила напій із пляшечки?

5. Фізкультхвилинка.

  1. Самостійне читання учнями мовчки і відповідь на питання першої частини казки
  2. Виразне читання ланцюжком першої частини казки напівголосно
  3. Відтворення змісту прочитаного з елементами вибіркового читання.

 

  1.  Робота над ілюстраціями.
  • На вас чекає третє випробування.
  • Розгляньте ілюстрацію до казки, що в підручнику на с. 86 ,  який епізод зобразив художник?
  • Знайдіть рядки твору, що підходять до малюнка.

 Молодці, і з цим випробуванням справились.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.

1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

- «Наше мовлення складається з __».

-  «В кінці речення ставимо ___».

- «Речення виражає ___».

- «Слова в реченні ___ між собою».

2. Вправа «Мікрофон»

  • Що нового дізнались з уроку?
  • Які ознаки має речення?
  • — Як правильно оформити речення за допомогою інтонації на письмі?
  •   Які бувають речення за метою висловлювання?
  •   Яке речення називають розповідним? Питальним?
  •   Що виражає спонукальне речення?
  •   Які розділові знаки ставимо в кінці розповідного, питального, спонукального речень?

—Молодці. Ви всі сьогодні гарно попрацювали

  • Яку казку почали читати?
  • Хто головна героїня?
  • Куди вона потрапила?
  • Чи справдилися ваші очікувані результати?

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Підготуватися до виразного читання уривку казки. Скласти план до першої частини. У тексті знайти і виписати по одному розповідному, питальному і спонукальному реченні.

VІІ. Рефлексія

 Оцініть свою роботу на занятті.

 Коли ви будете згодні з твердженням, аплодуйте.

1. Ви (чи ТИ?) працювали недостатньо старанно.

2. Ви працювали добре.

3. Ви працювали чудово.

Дякую Вам за роботу! До наступного уроку

  • Дякую.

 

docx
Додано
30 травня 2023
Переглядів
310
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку