Тема: Види речень за метою висловлювання. Казка. «Аліса у Дивокраї» (За Льюїсом Керролом)
Очікувані результати:
Взаємодіємо усно
- обговорює усне повідомлення в парі або групі для пошуку додаткових аргументів або спростування наведених [4 МОВ 1-1.1- 3];
- передає зміст повідомлення за допомогою асоціативних схем, таблиць [4 МОВ 1-1.2-4]
- систематизує та узагальнює необхідну інформацію [4 МОВ1-1.3-3]
Читаємо
- прогнозує орієнтовний зміст тексту на основі заголовка, ключових слів, анотації, невербальної інформації (ілюстрації, таблиці, схеми, графіки тощо) [4 МОВ 2-2.1-1];
- читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою [4 МОВ 2-2.1-2];
- розповідає (докладно, стисло або вибірково), про що йдеться в тексті [4 МОВ2-2.1-3];
- установлює послідовність дій персонажів художніх творів [4 МОВ 2-2.1-8];
- досліджує елементи тексту (слова автора, діалог персонажів, опис, виражальні засоби мови) [4 МОВ 2-2.2-4];
- описує свої емоції, пережиті під час читання художнього твору, наводить приклади вчинків персонажів, які викликали відповідні емоції[4 МОВ2-2.3-1];
- оцінює правдоподібність описаних подій і тверджень із тексту, спираючись на свої уявлення про світ і власний досвід [4 МОВ 2- 2.4-1];
- висловлює свій погляд на предмет обговорення (тему, головну думку, висновки тощо) [4МОВ 2-2.4-2];
Взаємодіємо письмово
- створює самостійне письмове висловлення (розповідь, опис, міркування) на теми, які його / її цікавлять, за прочитаним твором, про ситуацію з життя в школі, сім’ї тощо, зважаючи на мету та адресата [4 МОВ 3-3.1-2];
- створює самостійне письмове висловлення (розповідь, опис,С.84-89міркування) на теми, які його / її цікавлять, за прочитаним твором, про ситуацію з життя в
школі, сім’ї тощо, зважаючи на мету та адресата [4 МОВ 3-3.1-2];
- удосконалює власний письмовий текст, знаходить і виправляє помилки, редагує
зміст тексту [4 МОВ3-3.3-2];
- обговорює письмові роботи (власні й однокласників) у парі, малій групі, відзначає позитивні характеристики [4 МОВ3-3.3-3];
Досліджуємо медіа
- описує враження від змісту і форми медіатексту [4 МОВ 4-2.4-1];
- висловлює власні погляди на події, явища, предмети, цінності, представлені в
простому медіатексті [4 МОВ 4-1.5-2];
Досліджуємо мовлення
- вправно будує речення, зважаючи на мету висловлювання [4 МОВ 5-4.1-5];
- поширює речення різними членами відповідно до комунікативної стратегії [4МОВ5-4.1-6];
Тип уроку: комбінований
Обладнання: мультимедійна презентація, зошит, підручник, свічка з підсвічником, книга Льюїса Керрола «Аліса в дивокраї»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Рада вас зустріти знову
На занятті української мови.
Тож не будемо зволікати,
Поспішаймо знання здобувати.
У мене гарний настрій, дуже.
Посміхнись і ти, мій друже!
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися із завданнями, будьте старанними і слухняними.
Давайте прочитаємо Девіз, який буде нашим другом на занятті:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і творчо працювати.
ІІ . Мотивація навчальної діяльності
1. Вправа «Мікрофон»
- Ваші очікування від заняття?
-Я теж хочу висловити свої очікування щодо заняття:
ІV. Повідомлення теми і мети заняття
Розгорніть свої зошити запишіть дату, дистанційна робота
Та каліграфічну хвилинку.
Кк иг тв ві др ез як ру
Книга – твій друг, без неї як без рук.
- Пропоную вам пограти в гру. Потрібно назвати предмет, що з’являється на слайді, та записати відповідні слова до свого робочого зошита.
- (Діти називають предмети, зображені на малюнках, і по черзі записують слова)
Редис, мед, меч, перець, камін, ополонка, яблуко
— У першому слові підкресліть першу букву, у другому — другу...
— Складіть із підкреслених букв слово. Це і буде назва того міста, куди ми сьогодні помандруємо.
— Яку назву має місто? (Речення)
Оголошення теми і мети уроку
— Для чого нам потрібні ці знання? (Без цих знань ми не зможемо оволодіти рідною мовою, не зможемо вільно спілкуватися одне з одним.)
- Сьогодні на занятті ми продовжимо роботу над реченням. Навчимося розрізняти речення за метою висловлювання та інтонацією, правильно ставити розділові знаки в кінці речення, читатимемо казку від Льюїса Керрола «Аліса у Дивокраї».
-Що ми вже знаємо про речення? (крапка, знак оклику, знак питання) (Мовна одиниця, початок речення з великої букви, виражає закінчену думку, може складатися із одного слова, слова пишемо окремо одне від одного.)
- Як слова в реченні пов’язані між собою? (за змістом і граматично)
- Які розділові знаки можуть стояти в кінці речення?
V. Усвідомлення нових знань.
Одного разу зібрала Мати - Мова своїх дітей, це були речення, і запитала:
- Скажіть, діти мої, яку користь людям ви приносите?
- Залежно від потреби - промовили речення, що стояли справа.
- Ми, наприклад, потрібні, коли людина хоче щось повідомити, розповісти.
- А ми допомагаємо людині запитати про все, що її цікавить – сказали ті, що стояли посередині.
- А без нас не обійтись – гукнули ті, що зліва.
– Коли треба попросити про щось, а то й наказати.
- Тепер я спокійна, - сказала Мати Мова.
– Ви вірно служите людям.
Слово вчителя.
- Давайте відгадаємо, як називаються діти – речення?
- Отже, за метою висловлювання речення бувають…(розповідні, питальні, спонукальні)
- А за інтонацією…(окличні і неокличні)
2. Робота з підручником та зошитом
- Розгорніть свій підручник на сторінці вісімдесят четвертій
Виконаємо першу вправу.
Тож запишіть в зошит Вправа 1
- Прочитайте речення. (Речення з’являються поступово).
Білий кролик дістав із кишені годинник.
- Про кого в ньому розповідається чи повідомляється?
- Що стоїть в кінці речення?
- Як називаються такі речення?
- Прочитайте друге речення.
Чи я спізнююся?
- З якою інтонацією ви його читали?
- Що стоїть в кінці речення?
- Як називаються такі речення?
- Прочитайте речення, в якому спонукають до дії.
Біжи до кролячої нори!
- Як називаються такі речення?
Давайте перебудуємо речення. Перше – у спонукання до дії
Білий кролику, дістань із кишені годинник! Запишіть це речення.
Друге речення – перебудуємо у розповідь
Я спізнююся. Запишіть це речення.
Третє - у запитання
Бігти до кролячої нори? Запишіть це речення
За лісами й за морями,
Де відчиняє сонце брами (ворота).
Там за брамами отими –
Чарівними й золотими,
Диво – казки проживають
Всіх гостинно зазивають…
І нас часто кличе та
Диво – дивна сторона.
1. Метод «Асоціативний кущ»
2. Літературна скарбничка
(казка - це вигадана історія (як правило) із щасливим кінцем і обов'язковою перемогою добра над злом. Найчастіше в казках присутнє чарівництво й різні неймовірні у звичайнім житті пригоди. Недоступне стає доступним, нереальне реальним.)
IV. Мовна розминка.
1. Артикуляційна зарядка
Говорити кожен звик –
Має кожен з нас язик.
А щоб він слухняним став –
Зробимо ми кілька вправ.
ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ
«ЧУТЛИВЕ ВУШКО».
Просимо тишину-ц-ц-ц;
Вітерець у лісі-ш-ш-ш;
Повзе вуж утраві-с-с-с;
Розженем галасливих птахів-кш-кш-кш;
Прилетів жук-ж-ж-ж;
Дмухнем на кульбабку-ф-ф-ф;
Ес-ес-ес – у Країні ми Чудес.
Ча-ча-ча – прочитаєм про дівча.
Ру-ру-ру – упадемо ми в нору.
Са-са-са – не оминуть нас чудеса.
Казки, казки - це так цікаво.
Читати їх це добра справа
Бамбара-чуфара-лоріки-йоріки»
3.1. Прочитайте скоромовку мовчки:
Казки, казки - це так цікаво.
Читати їх це добра справа
ПІДСУМОК: Гарно працювали! І перше випробування пройшли.
4. Бесіда
Сьогодні – це книга Льюїса Керрола «Аліса у Дивокраї»
(Літературна казка це казка, яку написав автор. А народну написав народ)
Треба нам це пір’ячко позбирати.
Кожне пір’я – непросте – про письменника
відомість якусь вам принесе.
Перегляд відео про письменника. Знайомство з біографією Льюїса Керрола
Дюйм - міра довжини, що має 2 см 54 мм
Водограй струмінь води, що б'є вгору або витікає під тиском.
Зопалу необачно
— Молодці, і з цим випробуванням справились.
ПІДСУМОК. Молодці! Біографію Керрола слухали? Слова незрозумілі запам’ятали?
4. Виразне читання тексту казки вчителем.
— Будьте уважні, слідкуйте за мною! (Читаю текст – переклад Тетяни Корольової. Читаю кілька речень)
— То що, співпали наші тексти? (Відповіді дітей)
— Так, дійсно, тексти неоднакові. А чому б їм бути однаковими, адже перекладом займається не одна людина. Текст, що в підручнику і у мене переклали різні поети. Але ми про це поговоримо з вами завтра.
5. Фізкультхвилинка.
— Молодці, і з цим випробуванням справились.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. Оцінювання.
1. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
- «Наше мовлення складається з __».
- «В кінці речення ставимо ___».
- «Речення виражає ___».
- «Слова в реченні ___ між собою».
2. Вправа «Мікрофон»
—Молодці. Ви всі сьогодні гарно попрацювали
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
VІІ. Рефлексія
• Оцініть свою роботу на занятті.
• Коли ви будете згодні з твердженням, аплодуйте.
1. Ви (чи ТИ?) працювали недостатньо старанно.
2. Ви працювали добре.
3. Ви працювали чудово.
Дякую Вам за роботу! До наступного уроку