Конспект до уроку: Види столярних ножівок
Мета: навчити учнів прийомам роботи з столярної ножівкою.
Обладнання: різні види ножівок і пив, заготівлі деревини, стусло.
Хід уроку
I. Повторення пройденого матеріалу.
1.Бесіда з питань:
"Які інструменти застосовуються при розмітці?
"Як правильно розмітити коло?
2. Виконання практичних завдань.
"Покажіть прийоми розмітки деталей прямокутної форми.
"Проведіть розмітку за шаблоном.
3.Повідомлення теми і мети уроку.
П. Виклад програмного матеріалу.
Вчитель . У напрямку розрізання волокон деревини розрізняють наступні види пиляння:
" Поперечний (поперек волокон);
" Поздовжнє (вздовж волокон);
" Змішане (під кутом до напрямку волокон).
Для виконання різних видів пиляння застосовуються різні види пив. (Див. Додатки, рис. 20.)
Вчитель показує учням різні види пив.
Для поперечного пиляння застосовуються пили з прямими зубами. Ріжучі кромки вершин зубів по черзі надрізають волокна деревини і виносять відкололися частинки деревини у вигляді тирси.
Вчитель звертає увагу учнів на заточку прямих зубів ножівки. (Див. Додатки, рис. 21.)
Для поздовжнього пиляння застосовуються пили з похилими зубцями, які перерізають волокна деревини, і відрізані частинки сколюються уздовж волокон, утворюючи тирсу. (Див. Додатки, рис. 22.)
Перед пилянням особливу увагу слід приділити кріпленню заготовки.
Вчитель демонструє прийоми кріплення заготовок.
Хлопці, запам'ятайте основні правила при пилянні:
"Роблять надріз по межах;
"Прибирають брусок і відпилюють деталь;
"В кінці пиляння натиск на пилку послаблюють.
Прийнято і регламентовано положення рук при пилянні, яке забезпечує безпечне виконання даної технологічної операції. (Див. Додатки, рис. 23.)
Вчитель демонструє прийоми пиляння.
Для точного розпилювання заготовок під кутами застосовують стусло.
Стислі складається з дна стусла і двох боковин з пропилами під різними кутами.
Учитель демонструє пропив в стусле.
(Див. Додатки, рис. 24.)
Пиляння в стусле підвищує точність розпилювання, виключає витрати на розмітку, підвищує продуктивність праці.
Особливо ефективним є застосування стусла при масовому виробництві.
2.Інструктір Правила безпеки при пилянні.
Вчитель. При пилянні необхідно дотримуватися певних правил безпеки:
"Надійно закріплювати заготовку;
"Пиляти тільки справною пилкою;
"Не допускати перекосу пилки;
"Не тримати ліву руку близько до полотна пилки;
"Класти пилу на верстак зубами від себе;
"При збиранні верстата користуватися щіткою.
3.Дайте відповідь на питання:
"Що можна використовувати для надійного закріплення заготовки?
"Який пилкою слід пиляти?
"Де тримати ліву руку при пилянні?
"Як класти пилу в проміжках роботи з нею?
"Як і чим проводити прибирання верстата?
III.Практична робота.
Виконання завдань:
Випиляти дерев'яну заготовку по розмітці.
Розпиляти заготовку в стусле.
IV.Підсумок уроку.
Оцінка практичної роботи учнів. Учитель вказує на допущені помилки, допомагає їх уникнути.