Види загадок. Метафора

Про матеріал
Розробка відкритого уроку для учнів 5 класу з української літератури. Тема уроку: Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу, її явища, про рослини, тварин). Художні засоби в них (метафора). Мета уроку: навчальна – закріпити поняття про тематичні види загадок, метафору як художній засіб; виховна – виховувати повагу до культурної спадщини нашого народу , естетичний смак, любов до художнього слова; розвивальна – розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність, уміння складати сенкан і відгадувати загадки, розвивати уяву, фантазію учнів, стимулювати творчу активність і артистизм.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ ВІДКРИТОГО УРОКУ З   УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ,

проведеного в 5- б класі

спеціалізованої школи № 80

м. Києва

 

 

Тема. Загадки. Види загадок. Художні засоби в них

 

 

 

Вчитель української мови

 і літератури

 вищої категорії, старший вчитель

Кислухо Т.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу, її явища, про рослини, тварин).  Художні засоби в них (метафора).

 

Мета уроку: навчальна – закріпити  поняття про тематичні види загадок, метафору як художній засіб;

                виховна – виховувати повагу до культурної спадщини нашого народу , естетичний смак, любов до художнього слова;

                         розвивальна – розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність, уміння складати сенкан  і відгадувати загадки, розвивати уяву, фантазію учнів, стимулювати творчу активність і артистизм.

 

Обладнання: ілюстрації до загадок, учнівські малюнки, кросворд «Загадки», підручник, таблиці, смайлики, заохочувальні призи.

 

ХІД УРОКУ:

 

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 

  Любі діти ! У наш клас завітали гості. Привітаймо їх посмішкою.

 

Учень:   Ми Вам раді, люди добрі,

             І вітаєм щиро Вас,

             І запрошуєм ласкаво

                       На урок у п’ятий клас!

 

             Учитель : « Відчиняє двері казка з добрими  очима », - сказав колись поет. І ми сьогодні , діти, також увійдемо до казкового світу мудрості нашого народу, поринемо у світ фантазії, кмітливості. Доторкнемось до мовної скарбниці нашого народу. Для того, щоб здійснити нашу подорож, ви поділитесь на три  команди. Капітани команд, представте себе та свою команду.

 

Представлення команд.

 

Правила в команді: ( записані на дошці  або на плакаті )

  1. Умій слухати
  2. Не викрикуй
  3. Не перебивай
  4. Висловлюйся стисло
  5. Будь активним
  6. Будь доброзичливим

 

 

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ Й МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

 

 Урок у нас незвичний.  На цьому уроці ми узагальнимо вивчене про загадки, їх тематичні групи і художні засоби  за допомогою різноманітних ігор та конкурсів. А саме :  « Ми - актори», « Презентація загадки», гра «Ми - поети», « Ми – науковці», « Ми – чарівники».  Дізнаємось, хто з вас найбільш кмітливий, спостережливий та винахідливий. Записуємо в зошит нашу тему уроку : Види загадок. Художні засоби в них.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

 

« Мозковий штурм»

 

Яка з груп дасть кращі відповіді на запитання.

 

      Запитання до І команди:

 

  1. Що таке загадки?

( Загадка – влучне, образне запитання, в якому натякається на відповідь, або прихований опис предметів і явищ, який потребує відповіді )

2.      Навіщо люди складали загадки?

(  Складали, щоб випробовувати свої розумові здібності, розвивати кмітливість, спостережливість, отримувати естетичну насолоду. Вона є розвагою і грою. У загадках народ  втілює  дивовижний і загадковий світ, пояснює найрізноманітніші явища і предмети) .

 

                Запитання до ІІ команди:

 

3.      З яких двох частин складається загадка?

(Із власне загадки і відгадки).

4.      Які загадки називаються народними? А які ще існують?

( Народні загадки  склав народ, є авторські або літературні, складені письменниками )

 

               Запитання до ІІІ команди:

 

5.      Назвіть, які бувають форми загадок?

( У вигляді розповідного і питального речення, ребуси, акровірші, чайнворди )

6.      Які є види загадок за тематикою ?

( про природу та її явища, про рослини, про тварин, про людину і її життя )

 

 

ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

   

   Гра « Ми - актори»

 

Вчитель : До нас у гості завітали герої казки « Мудра дівчина». Як ви думаєте, чому саме цієї казки?

( Бо герої казки відгадують загадки, випробовують себе на кмітливість і розум ).

Інсценізація казки «Мудра дівчина»

 

  Молодці наші актори! Вручення кожному по 3 смайлики.

 

Учитель . У яких казках герої теж розгадують загадки?

            « Летючий корабель»

             «Яйце – райце»

            « Близнята» І.Липи

 

          На дошці з’являється плакат зі схованими загадками в малюнках.

Яка тематична група схована в цих загадках? ( про природу і явища )

Відкриваємо підручник ст. 97  і шукаємо загадки до малюнків - відгадок. За одну правильну загадку – 1 смайлик.

Згадаємо особливості  виразного читання загадок:

Читати треба повільно, з хитруватим виглядом, з паузами перед і після слів, де прихована відгадка.

 

 

              Завдання «Відгадай кросворд «Загадки» (розміщений на дошці), завдання підготовлене 2 командою.

 

               Подумайте, як можна назвати цю групу загадок?

 

  

 

 

 

 

 

 

 

1)Часто умивається, та рушником     не  витирається. (Кіт)

    2)За горами, за долами ходить свита і кожух (Вівця)

 

1К

І

Т

 

 

2В

І

В

Ц

Я

 

 

 

3З

А

Є

Ц

Ь

 

4К

О

Р

О

В

А

5Л

И

С

И

Ц

Я

 

 

6К

І

Н

Ь

 

 

7С

О

Б

А

К

А

 

   3)Зимою в білому, як сніг, а літом в сірому   гуляє,

       Вловить його ніхто не зміг, тому що ноги довгі має.

                                                                                     (Заєць)

   4)Серед двору стоїть копа, спереду вила, а ззаду

   мітла. (Корова) 

   5)Прийшла вона із довгим віником

      На бесіду із нашим півником,

      Схопила півня на обід

      Та й замела мітлою слід. (Лисиця)

   6)Я великий, я красивий,

      Як біжу я – в'ється грива.

      Хвіст у мене довгий-довгий,

      Він у мене, мов шовковий. (Кінь)

   7)Не говорить, не співає, а коли хто йде, господаря

      сповіщає. (Собака)

 

 Учитель 3  команда підготувала речі до  ще одної тематичної групи.  Яка це група загадок? ( Про людину та її життя ) Ці предмети нас оточують в класі.

 

               

 

 

Гра «Презентація загадки» і  конкурс «Найкращий читець загадок»

Що таке художні засоби? ( Слова вжиті в переносному значенні)

Як по-іншому називають художні засоби? ( тропи)

Які художні засоби зустрічаються у загадках?

( епітет, порівняння, уособлення )

 З’являється на дошці плакат у вигляді ромашки.

Незакінчені  речення :

 

Епітет – це…

Порівняння – це…

Уособлення – це…

 

Яким способом відбувається зіставлення у загадках?

 

Гра «Презентація загадки» і  конкурс «Найкращий читець загадок»

Прочитай те загадки, підібрані вами з художніми засобами.

 

Представники кожної з груп загадують іншим загадки, демонструють виконані до них   удома ілюстрації, пояснюють, до якої тематичної групи належить загадка,  яка форма загадки, за чим співставляється загаданий предмет.

 

Гра « Ми – поети» 

Перевіряємо складений вдома сенкан.

Що таке сенкан?

 

Прочитати сенкан про загадку.

Робота в парах. Створіть сенкан про  пори року.

 1 команда про літо, 2 – про осінь, 3 – про зиму.

 

Презентація Акровіршів

Що таке акровірш? (поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово чи фразу)

 

Гра « Ми – чарівники»

 

Мати знання, володіти вміннями – це означає мати в руках чарівну паличку, а отже, бути сильним. Уявивши себе чарівниками, відгадайте і перетворіть загадки на прислів'я та приказки – і навпаки (для кожної команди – одна загадка й одне прислів'я). Ви повинні заповнити подані таблиці.

 

 

Таблиця 1

 

Загадки

Відгадки

Прислів'я

1. Хто людей годує?

1. Праця.

1. Праця людей годує.

2. Що старше від розуму?

2. Увага.

2. Увага старша від розуму.

3. Що у світі найшвидше?

3. Думка.

3. Найшвидша у світі думка.

 

 

 

Таблиця 2

 

Прислів'я

Загадки

Відгадки

1. Наймиліше у світі – сон.

1. Що у світі наймиліше?

                1. Сон.

2. Правда у вогні не горить, у  воді не тоне.

2. Що у вогні не горить, у воді не тоне?

2. Правда.

 

3. Сором пече без вогню.

3. Що пече без вогню?

3. Сором.

 

 

Гра «Ми – науковці»

 

Щоб відчути поетичність загадок, зазирнемо у творчу майстерню і з'ясуємо, чому саме такі образи в загадках порівнюються чи зіставляються?

 

Наукове завдання для усіх груп учнів – пояснити хід мислення авторів загадки (чому саме таку ознаку взято для зіставлення чи протиставлення).

Представники кожної групи мають право на свою версію, можуть радитися з товаришами зі своєї групи. Перемагає той, хто найбільш аргументовано, переконливо і чітко висловить власну наукову теорію виникнення даної загадки. Час для підготовки – 1 хвилина.

 

Перелік загадок для наукового дослідження:

 

1.      «Чорна корова всіх людей поборола, а біла кобила всіх зведе» (для І групи).

2.      «Не дерево, а лиcточки має, говорить вірші, казки оповідає»

         (для ІІ групи).

3.      «Поле не міряне, вівці не лічені, пастух рогатий» (для ІІІ групи).

 

 

 

Орієнтовні запитання до науковців-представників І групи:

 

1.      Про що йдеться в загадці? (Про зміну дня і ночі)

2.      Звідки ви дізналися, адже слів «день» і «ніч» немає в загадці? (У загадці про ніч і день говориться не прямо, а в переносному значенні. Ніч – чорна корова, день – біла кобила).

3.      Чому ніч названа чорною коровою, а день – білою кобилою? (З'ясовуємо, як міг виникнути образ чорної корови. Необхідно, щоб учні пригадали, що за формою місяць схожий на срібний ріг у темряві неба, тоді можна уявити і саму темряву, наче корову з рогами-місяцем).

 

 Який засіб використовується в загадках? (Метафора)

 

 

Метафора називання одного предмета через опис ознак іншого, схожого чи контрастного.

Це вид уособлення, тобто  перенесення рис живої істоти на предмет чи явище.  Наприклад: перешіптуються листочки, сміється сонце, стогне буря. Цей художній засіб робить нашу мову образною, поетичною.

 

Гра «Ми – поети»

 

Картки із записаними початками речень – у руках в учителя, картки із продовженням речень лежать на вчительському столі. Представники груп – поети – підходять по черзі, отримують і зачитують першу частину речення, добирають до неї другу так, щоб вислів став метафоричним. Можна використати підказки членів груп.

 

 

Конкурс капітанів

 

 

Записи на картках, які зачитує вчитель

Записи на картках, які підбирають учні

За садом сховалося…

сонце.

Плинув…                                                 

теплий, тихий вечір.

Зоря…

заграла золотом у яблуневому цвіті.

Завиває…

вітер.

Обличчя…

розцвіли.

Легенька хмара…

закриває сонце своїми полами.

Зашуміли…

струни.

Прийде…

весна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання загадок

 

На основі поданих слів скласти загадки:

1.      Крейда – білий зайчик, дошка – чорне поле, пише – скаче;

2.      Місяць – золотий серп або мідна підкова, нічне небо – темний луг, перебуває у певному місці – загублено.

 

Зразок. Білий зайчик чорним полем скаче.

 

 

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

Складання чайнворда-загадки

 

Чайнворд - загадка – це ланцюг слів, який побудований так, що остання літера кожного слова-відгадки є першою літерою наступного слова-відгадки.

Учитель читає загадки, а учні по черзі записують відгадки. Хто швидше і більше відгадає, розмістивши слова-відгадки у чайнворд, той переможець.

 

1.      Не махає крильми, а літає, не птах, а птахів обганяє. (Літак)

2.      Не звір, не птиця,

Ніс, мов спиця,

Сам тонкий,

                              А голос дзвінкий;

                              Хто його уб'є,

                              Свою кров проллє. (Комар)

3.      Іде в каструлю чорне, а з каструлі – червоне. (Рак)

4.      Маленьке, кругленьке, а з підлоги за хвіст не піднімеш. (Клубок)

5.      По полю бродить, зерно молотить.

Жне-косить -

                              Хліба не просить. (Комбайн)

6.      Чорне сукно лізе у вікно. (Ніч)

7.      Без рук, без ніг, на животі повзе, ще й інших везе. (Човен)

8.      Лежить свинка, в неї поколена спинка. (Наперсток)

9.      З бородою, а не старий,

З рогами, а не бик,

Доять, а не корова,

Лико дере, а на личаки не бере. (Коза)

 

 

 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ.

 

VІ. ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

 

1.      Скласти кілька загадок (про олівець, м'яч, книжку, сніг, мороз, річку), поповнивши ними мовну скарбничку.

2.      Скласти загадковий чайнворд, за бажанням.

 

VІІ. ПОБАЖАННЯ УЧНЯМ.

 

Сьогодні на уроці ви доторкнулися до мовної скарбниці нашого народу, до його чарівного світу мудрості. Бажаю вам черпати все життя з цієї криниці, щоб у вашому серці завжди знаходилося місце для загадкового, таємного, чарівного. Поринайте у чудовий світ мрій та фантазій, будьте і самі чарівниками, які вміють творити добро і нести у життя найкраще.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

ІЛЮСТРАЦІЯ ДО ЗАВДАНЬ (ТЕМАТИЧНА ГРУПА ЗАГАДОК- ЯВИЩА ПРИРОДИ)

 

 

doc
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
8730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку