Тема: Види живопису
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з видами живопису, їх відмінностями, творами видатних
живописців;
розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням творів живопису,
визначати види живопису та аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак;
виховна: виховувати зацікавленість творами живопису, повагу до художників та їхньої
праці.
Оснащення
Матеріали та інструменти: сира картопля, акварельні або гуашеві фарби, пензлі,
прості олівці, гумки, аркуші паперу (альбоми), ємності для води, серветки для витирання
рук і пензлів, клейонки.
Зоровий ряд: репродукції живописних творів (С. Васильківський «Весна в Україні»,
О. Кипренський «Портрет А. К. Швальбе», А. Рубльов «Ангел» (фреска Успенського
собору у Владимирі), В. Васнецов «Богородиця» (фреска Володимирського собору
у Києві), мозаїка «Оранта» (головний вівтар собору Софії Київської), вітраж «Богородиця
з прекрасного скла» (кафедральний собор Богоматері у Шартрі), Ж. Сьора «Запрошення
на інтермедію (парад у цирку)»).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. Актуалізація опорних знань
Які види образотворчого мистецтва ви знаєте?
Чим відрізняються твори графічного мистецтва від живопису?
Які живописні матеріали вам відомі? Якими з них ви вже працювали?
3. Оголошення теми й мети уроку
4. Викладення нового навчального матеріалу
У ч и т е л ь. Живопис — вид мистецтва, який здатний відтворити види-
му реальність за допомогою кольору на двовимірній поверхні. Це зображення
створено завдяки використанню художником законів перспективи, лінії, ко-
льору, світлотіні. Психологи уподібнюють вплив живопису на людину до впли-
ву музики. Світ живопису багатий та різноманітний. Це скарби, що людство
накопичувало тисячоліттями. Не можна cказати, що художник змальовує
життя таким, яким воно є. За допомогою фарб він передає свої думки, почуття,
естетичні ідеали своєї епохи.
Твори живопису можуть бути станковими, монументальними, декоративними
та мініатюрними. (Запис до словничків.)
Розберімося, чим же різняться ці види живопису.
Станковий живопис (від слова станок — мольберт, на який ставлять осно-
ву — картон, дошку, полотно для малювання картин) об’єднує твори самостій-
ного значення, не пов’язані з архітектурним ансамблем. Твори станкового жи-
вопису розраховані на сприйняття з близької відстані. Їх можна переносити,
зберігати в житлових приміщеннях, установах, музеях. (Учитель розповідає
про станковий живопис, його особливості та найвидатніші твори.)
Монументальний живопис — це живопис на архітектурних спорудах
та інших стаціонарних основах. Йому властивий суспільно-значущий зміст,
масштабність задуму, громадянський пафос, високий лад образів, звернення
до великої колективної аудиторії та ін. В ансамблі монументальний живопис
виконує також декоративну роль. (Учитель розповідає про монументальний
живопис, його особливості та найвидатніші твори.)
Одним із найстаріших видів монументального живопису є стінний розпис.
Сьогодні стіни та вікна будівель також прикрашають монументальним живо-
писом. (Учитель розповідає про фрески, мозаїки, вітражі.)
Декоративний живопис — це частина архітектурного ансамблю чи творів
декоративно-прикладного мистецтва (орнаментальні розмальовки та компози-
ції, що не мають самостійного значення: панно, орнаменти, що підкреслюють
функції предмета або оточують великі настінні сцени). (Учитель розповідає
про декоративний живопис, його особливості та найвидатніші твори.)
Мініатюра (живопис) — невеличкий за обсягом твір у рукописах, книгах,
на полотні та ін. (Учитель розповідає про живописну мініатюру, її особливості
та найвидатніші твори.)
Фізкультхвилинка
5. Інструктаж
У ч и т е л ь. Сьогодні ви працюватимете у незвичайній техніці: створювати-
мете імітацію мозаїчного панно.
Варіант № 1. Працюватимемо у техніці відбитка. Для цього необхідно зро-
бити штамп (кілька штампів різного розміру та форми) з розрізаної картопли-
ни. Пам’ятайте про техніку безпеки під час роботи з ножем! На альбомному
аркуші олівцем намітьте зображення майбутньої роботи. Умочуючи штампи
у розведену фарбу, створіть власне панно на аркуші паперу.
Варіант № 2. Працюватимемо у техніці пуантилізму. (Учитель розповідає
про особливості створення роботи в техніці пуантилізму.) Отже, сьогодні ми
створюватимемо панно кольоровими точками. (Аналізування роботи Жоржа
Сьора «Запрошення на інтермедію (парад у цирку)».)
6. Самостійна практична робота учнів
Створення імітації мозаїчного панно
7. Актуалізація набутих знань
Які види живопису вам запам’яталися?
Чи доводилося вам зустрічати приклади монументального живопису? Роз-
кажіть про свої враження.
8. Підбиття підсумків уроку
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, оцінювання учнівських робіт).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: роздивитись
удома, які кольори переважають у ваших домівках; запитати у рідних про
їх кольорові вподобання; принести гуашеві або акварельні фарби, прості
олівці, гумки, пензлі, аркуші паперу (альбоми).
3. Проголошення уроку завершеним.__