Відкритий урок. Чорнобиль не має минулого часу.

Про матеріал
Інтегрований урок: фізика, українська мова, мистецтво.
Перегляд файлу

Чорнобиль не має минулого часу.

 

Мета:

навчальна: проаналізувати з учнями  переваги і проблеми сучасних атомних станцій , звернути увагу на екологічні аспекти цього питання; з‘ясувати причини та наслідки аварії на Чорнобильській АЕС

розвивальна: розвивати пізнавальні та творчі здібності учнів, уміння працювати з різними  джерелами інформації.

виховна: виховувати екологічне мислення учнів, відповідальність за те, що відбувається довкола, формувати в учнів риси справжніх господарів країни.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, проектор, екран, відео

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: урок – програма передач

Методи та прийоми: евристична бесіда, інтерактивна вправа «Асоціативний кущ», проблемні ситуації,

Міжпредметні звꞌязки: фізика, інформаційні технології , мистецтво , українська мова та література.

Продукт уроку-проекту: публікація

Урок проводиться у формі гри – програми передач.

Урок передбачає використання мультимедійних засобів навчання, інтерактивних методів, зокрема групову роботу.

Епіграф: «Відкриття ядерної реакції просунуло людство до межі винищення не більше, ніж відкриття сірників. Подальший розвиток людства залежить не від рівня технічних досягнень, а від його моральних принципів ». А. Ейнштейн

Хід уроку.

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Слайд 1

Слово вчителя

       Відразу хочу повідомити вас ,шановні учні, про те , що уроку зараз не буде! Так-так,вам не почулося! Звичайного уроку не буде, бо ми запрошуємо вас на телепередачу , і не одну!Ведучими будемо ми втрьох, а ви будете не пасивними глядачами на дивані, а активними, які знаходяться в студії та беруть участь в обговоренні усіх питань.

І зараз я запрошую вас в студію програми «Стосується кожного»

( слайд 2-3)

Над, усім що здійснюється у безмежному просторі, в потоці часу, володарює Енергія, як цариця чи богиня, освітлюючи своїм сяйвом все...

МОТИВАЦІЙНИЙ МОМЕНТ .

 Вперше на Уран, як на нове джерело енергії, звернув увагу академік Вернадський В.І. в 1914 році. Він писав: "Джерело величезної енергії в мільйон разів перевищує всі джерела сил, які малювалися в людській уяві. Чи зуміє людина скористатися цією силою, спрямувати її на добро, а не на самознищення "

Сьогодні ми зробимо спробу відповісти на питання: "Ядерна енергетика - це рятівник від енергетичного" голоду "або руйнівник, винний у загибелі всього живого?" Сьогодні на уроці ми повинні оцінити позитивні і негативні сторони сучасного використання ядерної енергетики. Ця тема актуальна на тлі подій в Японії і страшної трагедії, яка сталася 26 років тому в Чорнобилі.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель: На уроках ми багато з вами говорили про ядерну енергетику. З чим вона у вас асоціюється?

Слайд 4 .Експерти енергетики.

Позитивне :

1)Доступність і ефективність палива

Уранові родовища є у багатьох політично стабільний країнах у тому числі і в Україні. Величезна кількість урану міститься у морській воді. За оцінками фахівців, його світових запасів вистачить на декілька тисячоліть. енергія отримувана від 1 кг урану перевищує енергію від інших видів палива майже в 50 тисяч разів.)

2)Землекористування. АЕС вимагають найменшої площі в порівнянні з іншими електростанціями.

3)Екологічні наслідки розміщення відходів. Технологічні відходи електростанцій або

упаковують у контейнери, або «розсіюють». Досить малі за об’ємами відходи

ядерної енергетики ніколи не викидали в повітря, хоча є значні проблеми з їх

захороненням. У тепловій же енергетиці велика частина відходів розпорошується в атмосфері.

4)Кліматичні зміни. Наукове розуміння процесів глобального потепління змушує спиратися на джерела енергії, що не викидають до атмосфери парникових газів – такі як поновлювані джерела та АЕС.

5)Конкурентоспроможність. При економічній оцінці будь-якої технології енерговиробництва необхідно враховувати повні зовнішні та соціальні витрати, зокрема екологічні ефекти для паливного циклу, вплив на суспільство тощо. Спеціальна Європейська комісія спільно з Департаментом Енергії США дали таку оцінку повної вартості виробництва електроенергії у центах євро за кВгод за якою атомна енергетика виявилася дійсно найдешевшою.

Експерти екологи.

Негативне.

1)Добування урану. Проблеми екологічного забруднення розпочинаються з моменту видобутку урану. Величезна кількість радіоактивних супутників урану залишається на поверхні копалень.

2)Переробка ядерного пального. Не менш важливі проблеми транспортування , переробки чи збагачення урану. Переробка ядерного пального, як виявилося,ефективна тільки декілька разів. Подальше використання ТВЕЛів неможливе за рахунок накопичення у них великої кількості продуктів поділу.

3)Проблеми захоронення відпрацьованого ядерного пального. В Україні за оцінками експертів сьогодні накопичено 130 млн. кубічних метрів ядерних відходів.

4)Демонтаж атомної електростанції. Термін роботи атомної електростанції не

перевищує 50 років. Для захоронення одного реактора потрібно 50 га землі.

Вартість демонтажу всієї АЕС дорівнює вартості будівництва нової АЕС.

Слайд 5

Для підсумків ми ще повернемося в студію програми « Стосується кожного».

Українська письменниця й знаменита поетеса Ліна Костенко ніколи не боялася говорити правду вголос. За свої 89 років вона написала багато віршів про все, що її турбувало: Україна, політика, жінка й чоловік, українська мова, любов і несправедливість у світі. Не могла Ліна Костенко змовчати й залишитися бездіяльною після страшної трагедії на ЧАЕС.

 

СЛАЙД №6.  Ліна Костенко митець непростої долі. Неповторність і відвага є мистецьким і життєвим девізом письменниці. З 1991 року вона їздить в Чорнобильську зону «відчуження», а з 1995 року – постійний учасник експедиції Центру захисту культурної спадщини від незвичайних ситуацій у зоні ЧАЕС, в якій працює як рядовий дослідник.

 

СЛАЙД №7. Часто буваючи в зоні «відчуження», виникла ідея про створення фільму. Так народився кіносценарій.

У фільмі є такий епізод, де святкують ювілей мертвого міста – було 800 років Чорнобилю. Головний герой бачить, що для багатьох Чорнобиль – то бізнес. Він знає, де яке залізо вкрадене, де які сосни спиляні, і де приймальні пункти металобрухту... А потім хтось буде розказувати, що десь знайшли радіоактивно забруднений метал. Будинки розбирають по цеглинках. У хлопців на КПП запитує: де ж поділися ті два будинки? – А ви хіба не знаєте, комусь на дачу пішли...

Звичайно, є безліч віршів присвячених Чорнобильській трагедії. Сьогодні ми з вами познайомимося лише з одним.

РОБОТА З ТЕКСТОМ

Діти, перед вами поезія Ліни Костенко «Пам’яті Чорнобилю».

1. Самостійне усвідомлене читання поезії.

2. Діти слухають вірш у виконанні авторки   (СЛАЙД №8)

3. Словникова робота

4. Колективне складання літературного паспорта твору

Цей дощ – як душ. Цей дощ такий ласкавий.            Ла Скала – це оперний

Сади цвітуть. В березах бродить сік.                          театр у Мілані (Італія),

Це солов’їна опера, Ла Скала!                                     один з провідних оперних

Чорнобиль. Зона. Двадцять перший вік.                     театрів світу.

 

Тут по дворах стоїть бузкова повінь.

Тут ті бузки проламують тини.

Тут щука йде, немов підводний човен,

і прилітають гуси щовесни.

 

Але кленочки проросли крізь ганки.

Жив-був народ над Прип’яттю – і зник.

В Рудому лісі виросли поганки,

і ходить Смерть, єдиний тут грибник.

БЕСІДА

1. Яке враження справила на вас ця поезія?

2. Що таке Ла Скала?

3. Що називає Ла Скалою письменниця? Чому?

4. Поясніть останній рядок першої строфи.

5. Як зображує зону «відчуження» Л.Костенко? Зачитайте.

6. Чому третя строфа починається протиставним сполучником «АЛЕ»?

7. Чому зник народ над Прип’яттю?

8. Поясніть назву Рудий ліс (іноді іржавий, червоний – близько 10 км території дерев, які прилягали до ЧАЕС. Вони взяли на себе найбільшу частку викиду радіоактивного пилу. Висока доза радіації призвела до загибелі дерев (переважно сосен). Крім того, ночами спостерігали світіння загиблих дерев: через взаємодіюферментів дерев з радіоактивними частками та радіоактивним розпадом. Під час робіт з дезактивації території ліс було знесено бульдозерами і поховано. Зараз на цій території ліс відновлюється природним шляхом).

9. Що за дивний грибник бродить у Рудому лісі? Поясніть

10.  Колективне складання літературного паспорта ліричного твору.

11. Який би ви дали заголовок цій поезії?

 

ЛІТЕРАТУРНИЙ  ПАСПОРТ ЛІРИЧНОГО ТВОРУ

1. Назва твору.      Пам’яті Чорнобиля

2. Автор.      Ліна Костенко

3. Літературний рід.   Лірика

4. Жанр.    

5. Вид лірики.   Ліричний вірш

6. Провідний мотив.   Жаль, що в райському природному куточку для людини немає життя, там бродить лише Смерть

7. Віршовий розмір.  Шестистопний ямб, перехресне римування, рима чоловіча чергується з жіночою

8. Художні засоби  _________________________________________________________________________

 

 

Кіномистецтво не стоїть осторонь від важливих подій у світі, і своїми засобами виразності їх відображає.

Пригадаємо, що ж таке кінематограф? (слайд 9)

 

Передача “Аргумент кіно”

Добрий день!

Рада вас вітати на передачі “Аргумент кіно”!

Кінематограф - галузь культури та економіки, що об’єднує всі види професійної діяльності, пов’язаної виробництвом, розповсюдженням, зберіганням та демонстрацією фільмів.

Кіномистецтво можна поділити на такі види:

- художній (ігровий) кінофільм, в якому відтворилися сюжети, які зіграли актори;

- документальний (неігровий) кінофільм, що відтворює події, відзняте в реальному житті;

- Особливу группу неігрового кіномистецтва складають освітні й науково- популярні фільми для популяризації знань;

- мультиплікація (анімація)  - оживлені графічні або лялькові персонації;

 

Гра: “Продовжи речення”

1. 28 грудня 1895р. - у Парижі в “Гран кафе” на капуцинок відбуває перший показ платного сеансу “Сінематографа братів Луї та Огюста Люмьер”.

2. Перші фільми. “Вихід робітників з фабрики” (1895). “Политий поливальник”(1895). “Прибуття потяга”(1896).

3. 1908 р. - поняття художній (ігровий) фільм  у Франції завдяки Жоржу Мельсу, перший став знімати за сценарієм, вважаеться народженням кіно як самостійного виду мистецтва. Збудував кінознімальний павільйон.

Кінофільми Ж.Мельєса:

“Подорож на місяць.”, “Неймовірна подорож” та біля 500 фільмів.

4. 1927р  - виникнення звуку у кіно, а раніше кіно було “німим”.

5. Жанри кіно:

- бойовик;

- вестерн;

- гангстерский;

- карате;

- триллер;

- фильм-катастрофа;

- фильм-біография;

- пригодницький;

- детектив;

- драма;

- трагедія;

- історичний;

- кінокомедія;

- мелодрама;

- мюзікл;

- фантастичний;

- фільм жахів;

Але більшість кінофільмів можна сміливо зарахувати до більш ніж одного жанру, тому ця система умовна.

 6. 1896 - Харків, вересень, фотограф Альфред Федецький, продемонстровано фільм в оперному театрі.

 7. Який український фільм був названий у числі 12 найкращих картин усіх часів і народів?

Фільм Олександра Довженка “Земля”.

 8. 1928р. - відкриття найсучаснішої у світі кінофабрики, нині національна кіностудія художніх фільмів імені О. Довженка.

 

А тепер переходимо до перегляду уривків фільмів про Чорнобильску катастрофу. ( слайди  10 -12)

1. Фільм Юрія Богданова “Дзвони Чорнобиля” Очима оператора.

2. Фільм режисера Віталія Воробйова: “Метелики” , трейлер.

3. Мультфільм “Спогади оператора  Юрія Андреєва”.

- Які враження від фільмів?

А зараз я запрошую Вас в студію програми   «Світ навиворіт» (Слайди 13-21)

Вітаю всіх , хто зараз готовий до відпочинку. Нагадую, що з вами передача «Світ навиворіт». Тур вихідного дня: незабутня поїздка до Чорнобиля

Побувати в місті-примарі коштує від 1300 до 10 000 гривень.

Авторитетний журнал Forbes назвав Чорнобиль одним із найекзотичніших місць у світі для туристичних поїздок. Чим не привід присвятити черговий вікенд поїздці в зону відчуження? Тим більше що 26 квітня річниця трагедії на ЧАЕС.

Найголовніше пам'ятайте, що тур вихідного дня до Чорнобиля - це далеко не те ж саме, що поїздка в Ялту на парад тюльпанів. Тут потрібно усвідомлювати можливі ризики й дотримуватися правил безпеки. Утім, це не означає, що екскурсії до Чорнобиля бувають лише груповим. Можна замовити індивідуальний тур, ось тільки вартість його далеко не кожному по кишені.

Програма туру в Чорнобиль така:

  • Перетин кордону Чорнобильської зони через КПП “Дитятки”, перевірка паспортних документів.
  • Огляд покинутого села Залісся.
  • Відвідування міста Чорнобиль: меморіальний парк, цвинтар затоплених барж, меморіал “Тим, хто врятував світ” біля пожежної частини, експозиція робототехніки, яка приймала участь в ліквідації аварії.
  • Перетин кордону 10-кілометрової зони через КПП “Лелів”.
  • Відвідування території ЗГРЛС “Дуга – 1” (“Чорнобиль-2”), огляд 150-метрової антени загоризонтного стеження.
  • Село Копачі, майже повністю зарите під землю після аварії, відвідування вцілілого дитячого садка.
  • Фотостоп по дорозі до Чорнобильської АЕС, напроти недобудованих 5-го і 6-го енергоблоків станції і сховища відпрацьованих ядерних відходів.
  • Територія ЧАЕС: меморіал біля адміністративного корпусу, годування сомів (в теплу пору року), оглядовий майданчик НБК “Арка” (“саркофагу”).
  • Територія колишнього “рудого лісу” та стела “Прип’ять”.
  • Піша прогулянка по місту Прип’ять. Велика група зазвичай розбивається на 2 підгрупи, кожна з яких слід за своїм маршрутом. Всі вони, тим не менш, охоплюють найбільш відомі об’єкти міста-примари: ДК “Енергетик”, парк атракціонів з колесом огляду, стадіон, кінотеатр “Прометей”, дитячий сад, школа, басейн “Лазурний”, міська пристань, готель “Полісся” , міліція, пожежна частина, лікарня, куди доставляли перших постраждалих від аварії, житлові будинки (список об’єктів може змінюватися в залежності від їх доступності та погодних умов).
  • Повернення до Чорнобиля, дозконтроль на КПП “Лелів” та смачний обід з привізних продуктів в чорнобильській їдальні №19 (ЧАЕС) (за бажанням, 170 гривень).
  • Дозконтроль на виїзді із Зони відчуження на КПП “Дитятки”.

А зараз повернемось у студію програми «Стосується кожного»

Та після всього побаченого спробуємо дати відповідь на запитання "Ядерна енергетика - це рятівник від енергетичного" голоду "або руйнівник, винний у загибелі всього живого?"

Заслуховуються думки учнів.

 Заключне слово вчителя.

Використання ядерної енергії має як позитивні, так і негативні результати. Побачивши позитивне в застосуванні ядерної енергії, людина почала її пропагувати, втративши пильність і не до кінця відпрацювавши  систему контролю та безпеки. Але коли трапилася біда (з вини самої людини), вона кинулася в іншу крайність: зажадала заборонити ядерну енергію, припинити її використання. Це не вихід. Людина повинна завжди пам'ятати, що, втручаючись в таємниці природи, не можна порушувати її закони. Крім того, в своїх діях потрібно керуватися правилом «Не нашкодь!», бути обачним, уважним, прораховувати наслідки на кілька ходів вперед. А головне - завжди пам'ятати про інших людей, цінності життя, унікальності нашої планети.

Отже, ми вислухали думки обох сторін, хто з них правий - покаже час. Природа не буває поганою або хорошою. Не буває поганих відкриттів і винаходів. Поганими і хорошими їх робить ЛЮДИНА.  Скоро ви вступите в доросле життя. Від твердості ваших переконань, від системи вашого екологічного світогляду залежить майбутнє нашої планети.

Бажаю вам в майбутньому зробити безліч відкриттів, і застосувати їх тільки на благо людям.

Велике спасибі всім за відмінну роботу! Велике спасибі всім, хто брав участь в обговоренні. Сподіваюся, в недалекому майбутньому з вас вийдуть справжні майстри своєї справи, які вміють вирішувати глобальні проблеми людства.

 

docx
Додав(-ла)
Лисенко Ольга
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
Додано
13 листопада 2019
Переглядів
815
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку