Розробка уроку з фізики для 11 класу за темою: "Лінзи. Побудова у лінзах. Розв'язування задач"
Вчитель: Нікішина Тетяна Володимирівна
1
Відкритий урок 11кл.
(вчитель : Нікішина Т.В.)
Тема: Лінзи. Побудова у лінзах. Розв'язування задач.
Цілі:
Навчальна:
Повторити закони віддзеркалення і заломлення світла, розглянути види лінз, їх характеристики, закріпити матеріал за допомогою рішення задач.
Розвиваюча:
розвиток умінь застосовувати знання в новій ситуації, пояснювати спостережувані явища.
Виховна:
формування навичок колективної роботи, моральних якостей особистості (доброзичливість, тактовність, сумлінність); виховання творчої ініціативи.
Навчально-наочні посібники та обладнання:
Проектор, екран, комп'ютер. ЗНО з фізики 2018.Збірник завдань
Тип уроку: урок обґрунтування та систематизації навчального матеріалу через застосування знань у нових ситуаціях.
Технологія: інтерактивне навчання.
Між предметні зв’язки : креслення, математика.
Форми і методи роботи: словесний ( бесіда, пояснення, розповідь); практичний
( побудова зображень); наочний ( демонстрація дослідів, використання таблиць);
« Бліц опитування»
План уроку
Етапи уроку |
Час |
Прийоми і методи |
I. Вступ: порядок роботи учнів на уроці |
2 хв. |
Повідомлення вчителя |
IIАктуалізація теоретичних знань на конструктивно - творчим рівні. |
10 хв. |
Фронтальне опитування). Беседа. |
III. Знайомство с типами задач и методами розв’язування по темі: «Лінзи. Побудова у лінзах» |
20 хв. |
Розповідь. Бесіда. Записи на дошці і зошитах |
IV. Самостійна робота |
8 хв. |
Рішення задач зі сборника Боженовой. |
V. Підведення підсумків уроку. |
3 хв. |
Бесіда. |
VI. Домашнє завдання: |
2 хв. |
Повідомлення вчителя |
|
|
|
Хід уроку
I. Вступ: порядок роботи на уроці.
Привіт, хлопці! Сьогодні ми продовжуємо з вами вивчати лінзи, ми познайомимося з новими типами задач по цій темі і навчимося їх вирішувати з використанням графіків і рівняння тонкої лінзи. Саме з графіками працюють радіоінженери, сейсмографи, кардіологи та інші служби. Я вам пропоную знайти ще приклади і познайомити клас з ними на наступному уроці. А завдання, з якими ми познайомимося на уроці, має бути вам виконати на контрольній роботі.
Наш урок ми побудуємо за таким планом:
• . Фронтальне опитування
• Знайомство з методами нових для вас типів завдань по темі: «Лінзи»
• Самостійна робота по вирішенню аналогічних завдань.
Підбиття підсумків.
II. Актуалізація теоретичних знань на конструктивно - творчому рівні.
Фронтальне опитування
1.Що таке оптика. ( Це розділ фізики , який вивчає світлові явища)
2.Що таке дуалізм світла (Це двоякість світла, світло - хвиля, світло-частинка)
3.Що таке геометрична оптика (Це розділ фізики,який вивчає світло, як електромагнітну хвилю при £=0.)
4.Що таке промінь (Це лінія вздовж якої розповсюджується світло)
5.Як звучить закон прямолінійного розповсюджується світла (Світло розповсюджується во всі сторони однаково)
6.Які явища пояснює закон поширення світла ( Явище появи тіні або полу тіні)
7.Закони відбивання світла (1 закон - промінь падаючій,перпендикуляр до площини в точці падіння, луч відбитий лежать в однієї площині; 2- кут падіння дорівнює куту відбивання)
8.Що таке заломлення (заломлення – процес зміни напрямку променя при проходження його із одного середовища в друге)
9.Закони заломлення (1 закон заломлення - промінь падаючій,перпендикуляр до площини в точці падіння, промінь відбитий,та промінь заломлення лежать в однієї площині; 2 закон – відношення синуса кута падіння до синуса кута заломлення є відносний показник заломлення)
10.Що таке абсолютний показник заломлення( Він показує у скільки разів швидкість світла у вакуумі більш швидкості світла в будь якому середовищі).
11.Що таке лінза ( Прозоре тіло обмежене сферичними поверхнями)
12. Які бувають лінзи. (лінзи бувають: збиральні і розсіювальні)
13. На малюнку зображені скляні лінзи. Які з них є збирають?
А. 1, 2, 3, 4 і 5. Б. 1, 2, 3 і 4. В. 2, 3 і 4. Г. 3 і 4. Д. тільки 3.
(Відповідь: 3)
14. На малюнку представлений хід променів світла через лінзу, МN - головна оптична вісь лінзи. Яка з точок, зазначена на малюнку, є головним фокусом лінзи?
А. 1. Б. 2. В. 3. Г. 4. Д. 5.
(Відповідь: 3)
15.На малюнку показано положення лінзи , ії головної оптичної осі, головних фокусів і предмета АВ. Де знаходиться зображення предмета , що створює лінзою.
А. В області1. Б. В області2.
В. В області 3. Г. В області 4.
Д. В області 5.
(Відповідь: А. В області1.)
16. На малюнку показано положення лінзи , ії головної оптичної осі, головних фокусів і предмета AB. Яке зображення вийде
А.Дійсне,зменшене
Б. Дійсне, збільшене
В. Уявне, зменшене. Г. Уявне, збільшене.
Д. Зображення не буде
(Відповідь : Б. Дійсне, збільшене)
17. Формула тонкої лінзи .( = + )
18.Що таке діоптрична сила. У яких одиницях вона вимірюється. Формула діоптричної сили. (D = )
19. На малюнку наведені схеми ходу променів в оці при короткозорості і далекозорості. Яка з цих схем відповідає випадку короткозорості і які лінзи потрібні для окулярів в цьому випадку?
А. 1, розсіюють Б. 1, збирають
В.2, розсіюють Г. 2, збирають
Д. Ни одна из схем.
Відповідь(А. 1, розсіюють, Г. 2, збирають)
20. Визначте відповідність малюнка та формулі тонкої лінзи
20. Яка лінза зображена на малюнку, як називаються вісі, що визначає лінія ав
ІІІ. Розв’язування задач.
1.Побудовати хід промінів в збиральної лінзі
2. Побудувати хід промінів в розсіювальної лінзі.
3. Задача
Уздовж головної оптичної вісі збиральної лінзи з фокусною відстанню F=12см розташований предмет АВ,кінець якого знаходиться на відстані d1=17.9 см від лінзи , а початок – на відстані d2=18,1 см. Знайти лінійне збільшення Г зображення А1В1 цього предмету.
Дано: F=12см d1=17.9 см d2=18,1 см Г- ?
|
Г= = +; = +; f1=; f2=; Г= = =; Г=; Г= =4 Відповідь:Г=4 |
ІV. Самостійна робота
Вар.1
Побудувати та охарактеризувати зображення |
Вар.2
Побудувати та охарактеризувати зображення |
Вар.3
Побудувати та охарактеризувати зображення |
Вар.4
Побудувати та охарактеризувати зображення |
V. Підведення підсумків уроку.
1. Як ви вважаєте, яке значення зіграли запитання усного опитування , розв’язування графічних завдань у вивченні даної теми?
2. Чи досягли ви тих цілей, які ми з вами поставили на початку уроку?
3. У чому позитивні і негативні моменти в проведенні такої форми роботи?
4. Що викликало утруднення в роботі на уроці?
VI. Домашнє завдання: §41 Впр.30 (1-3)