В розробці узагальюючого уроку з біології 7 клас з теми "Урок-гра. Тип Членистоногі" використані ігрові технології, пошуковий метод, креативні знахідки. Урок рекомендовано для використання під час вивчення біології в 7 класі, для позакласних заходів та факультативних занять. Під час уроку здійснюється самооцінка знань; розв'язок творчих завдань і кросвордів викликає захоплення та непідробний інтерес.
Урок біології в 7 класі
Рябцева І. В.
Вчитель I категорії, ст. вчитель.
Підсумковий урок в ігровій формі з теми:
«Тип Членистоногі».
Мета:
Тип уроку: урок узагальнення, контролю та корекції знань.
Форма проведення: урок-гра.
Методи та прийоми: евристичний, пошуковий, дослідницький методи, конкурси, гра, творчі завдання.
Міжпредметні зв’язки: екологія, математика, українська мова, зарубіжна література,музичне мистецтво.
Поняття і терміни: основні ключові терміни по темі.
«Природа-це книга, яку треба читати серцем».
«Найважливіший крок у житті – оцінити себе».
Хід уроку
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Емоційне налаштування на роботу.
« Не здійснює помилок лише той, хто нічого не робить –
а саме це найбільша помилка в світі» У. Ралі
II. Мотивація навчальної діяльності.
Емоційна хвилинка. Звучить мелодія Римського-Корсакова «Політ джмеля»
Гра «Відкрий літературну ромашку».
ПРО КОГО ЙДЕТЬСЯ У ТВОРАХ ХУДОЖНЬОЇ ЛІТЕРАТУРИ?
Сіла... на сучок.
Цілий день вона літала
Край ріки, біля дворів.
Скільки мошок поковтала!
Скільки з’їла комарів! ( Бабка).
Все одно для ....
Дзиґотить та обридає,
Я злощуся недарма.
Ось на лоб мені сідає.
Лясь! – і вже його нема. ( Комар).
Тля накоїть нам біди.
Раптом ... малі
В сад наш прилетіли.
Захистим сади від тлі –
І всю тлю поїли. ( Сонечко).
Лине з квітки та на квітку.
Лине в поле, гай, садок,
Знай бере нектар з квіток.
А з нектару трудівниця
Виробляє нам медок. ( Бджілка).
5.Вчить синів ... мати:
Нумо, діти працювати:
Листя, пруттячко носити,
Глину в щелепах місити –
У лісочку молодім
Зведемо високий дім. ( Мурашка).
6.Метелик літає
Одна однісінька тінь
На всьому полі.
(Мацуо Басьо)
До якого типу відносяться ці тварини?
Сьогодні ви працьовиті бджілки,мурашки. А оцінка вашої роботи в кінці уроку буде тим вищою,чим більше «здобичі» ви принесете у свої «комірки». Наш урок проходитиме у формі гри, в кінці уроку ви можете заробити «12». Сьогодні на уроці ви продемонструєте свій рівень знань з теми «Тип Членистоногі», і не тільки продемонструєте, а й будете самостійно виставляти собі бали за кожне завдання. Бали за виконання завдання ви будете виставляти в результаті взаємоперевірки, паралельної перевірки всім класом залежно від змісту завдання.
Девіз уроку: «Знаю! Вмію! Зможу!»
III. Узагальнення і перевірка глибини усвідомлених знань та їх використання в нестандартних умовах.
За 3 хвилини скласти ланцюжок термінів так,щоб остання літера попереднього слова була першою літерою наступного слова.
Жукаракуртарантулангустермітрахеяйцекладзвіногощупальцентомологія.
(жук,каракурт,тарантул,лангуст,терміт,трахея.яйцеклад,дзвін,ногощупальце,ентомологія).
Взаємоперевірка між учнями ( 1 термін – 0,5 бала).
2. Гра «Упізнай їх».
2.ВИБЕРІТЬ ПОТРІБНИЙ МАЛЮНОК.
а)
1.
2.
3.
4.
5.
1. На якому малюнку зображено кліща?
2. На якому малюнку зображено таргана?
3. На якому малюнку зображено дафнію?
4. На якому малюнку зображено скорпіона?
5. На якому малюнку зображено бабку?
ВІДПОВІДІ: 1.В 2.А 3.А 4.Б 5.В.
Самоперевірка ( 1 назва – 0,5 бали).
Вчитель зачитує твердження, а учні погоджуються, або не погоджуються з ними.
1. Серед павукоподібних є представники прісноводної та морської фауни.
2. Тіло павукоподібних поділяється на голову, груди і черевце.
3. На черевці розташовано чотири пари ходильних кінцівок.
4. Травлення у павуків поза шлункове.
5. Поверх хітину в павуків формується тоненький шар воскоподібної речовини, яка запобігає випаровуванню.
6. На головогрудях розташовано восьмеро простих очей.
7. Хеліцери призначені для утримання здобичі.
8. Органами виділення павуків є мальпігієві судини.
9. Тіло кліщів поділяється на голову і черевце.
10. У кліщів непрямий розвиток.
ВІДПОВІДІ:“ + “: 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10.
“ – “ : 2, 8, 9.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
+ |
- |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
- |
- |
+ |
Взаємоперевірка між учнями (1 вірна відповідь – 0,5 бала).
Динамічна пауза (Учні виконують релаксацію під музику).
Перед кожним учнем на листку таблиця, в якій він записує назви класів типу Членистоногих.
|
Тип Членистоногі |
|
Клас Ракоподібні |
Клас Павукоподібні |
Клас Комахи
|
Учні прослуховують ряд тверджень і розписують номери цих тверджень по колонках відповідних класів.
1.Сегментовано тіло.
2.Голова, груди, черевце.
3.Дві пари крил.
4.Хітиновий покрив.
5.Три пари ходильних ніг.
6.Чотири пари ходильних ніг.
7.П’ять пар ходильних ніг.
8. Трахеї.
9. Складні очі.
10. Зелені залози.
Відповіді: 1. Клас Ракоподібні: 1, 4, 7, 10
2. Клас Павукоподібні : 1, 4, 6
3. Клас Комахи : 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9
Взаємоперевірка між учнями (1 вірна відповідь – 0,5 бала).
За 3 хвилини виписати найбільшу кількість слів.
|
цик |
хі |
ен |
кле |
во |
|
лім |
гія |
хе |
|
даф |
мо |
та |
|
то |
лі |
це |
ге |
мо |
|
ву |
|
нія |
лоп |
ри |
фа |
шня |
ло |
ран |
|
лоп |
тин |
сик |
тул |
|
Відповідь: циклоп, ентомологія, клешня, воло, гемолімфа, дафнія, хітин, тарантул, хеліцери, вусик.
Самоперевірка (1 вірна відповідь – 0,5 бала).
6.Творча лабораторія.
Учні відповідають на запитання підвищеного рівня складності (1 вірна відповідь – 0,5 бали).
1. Понад 100 років тому шотландський інженер С. Браун проектував міст через бурхливу річку. Перед ним стояла важка задача, оскільки будувати звичайний міст в таких умовах було майже неможливо. Раптом він побачив перед собою модель майбутнього моста й одразу кинувся додому робити обчислення та креслення. Що ж він побачив? ( Павутину, павука).
2.Чудова тканина. За унцію шовку платили унцію золота. Шовк переважав синтетичні матеріали за міцністю на розрив, еластичністю, стійкістю до високих температур. Навіть при 30% вологості натуральний шовк на дотик здається зовсім сухим. Хто автор цієї тканини? ( Тутовий шовкопряд).
3. Що відбудеться з комахою, якщо занурити в банку з наркозом тільки її голову; тільки черевце? (Комаха засне в тому випадку, коли в банку занурити її черевце, тому що органи дихання знаходяться на черевці)
IV. Підбиття підсумків уроку.
Виставлення рівня навчальних досягнень. (Самостійна робота учнів по підрахунку балів та виставлення підсумкової оцінки).
Вчитель: «Коли життя назавжди померкне, а полуденне сонце буде ледве світитись темно – червоним світлом, коли всі моря замерзнуть, а полярні шапки, розповзаючись, зіткнуться на екваторі… Коли давно спорожнілі міста розсиплються на порох і всяке життя вже буде близько до згасання, на плямі лишайника, що росте на голих скелях нетанучих льодовиків панами, під променями постарілого Сонця буде сидіти, чистячи свої вусики, крихітна, сумна комашка, останній залишок життя на нашій Землі». Ці слова сказав І. Холенд про комах в своїй праці «Книга про нічних метеликів». Тоді, знаючи дивовижну здатність комах, пристосуватись до різних умов існування, автор просто не підозрював, що ці маленькі істоти можуть запросто загинути від нашої з вами недбалості. А, щоб їх на землі залишилось якомога більше, треба просто любити все, що оточує нас на цій планеті.
Я зірвав квітку і вона зів’яла,
Я піймав метелика –
І він помер у мене на долоні.
І тоді я зрозумів,
Що доторкнутись до природи
Можна тільки серцем
Рефлексія. Ігровий прийом «Коло вражень».
V. Домашнє завдання: повторити тему «Тип Членистоногі»
Бліц – турнір “ Далі, далі...”
1.Що є меблями у вулику? ( Стільники).
2.Скільки попелиць з’їдає сонечко за добу? ( До 100 штук).
3. В якої тварини органи нюху на ногах? ( У павука).
4. Які тварини пережили динозаврів? ( Таргани).
5. З якого будівельного матеріалу побудовані стільники? ( З воску).
6. Скільки часу тарган може не їсти? ( 70 діб).
7. Скільки мікробів транспортує муха на собі та всередині себе ? ( 6 млн. на собі та 25 – 28 млн у кишечнику).
8. Хто музикує у цвіркунів? ( Самці).
9. Хто такий мірмеколог? ( Спеціаліст з мурашок).
10. Чим співає цвіркун? ( Крилами).
11. Де розташовані вуха цвіркуна? ( На ногах).
12. Скільки очей та ніг у павука – хрестовика? ( Вісім).
13. Скільки яєць відкладає самка колорадського жука?
( 600 – 800 яєць, у лабораторних умовах – 5000).
14. Яку тварину називають шестиногим оленем? ( Жук – олень).
«Струмочок цікавинок»
Чи знаєш ти, з якою швидкістю літають комахи? Золотоочка (прозора ніжна комаха, яка одночасно нагадує метелика й бабку) літає дуже повільно – зі швидкістю всього 2 км/год., бджола – дещо швидше: до 10 км/год., а літуном-рекордсменом серед комах є не моторна мушка і не дужий жук, що голосно дзижчить, а товстопузий метелик-бражник. Швидкість його польоту сягає 60км/год. Цей метелик може пролетіти сотні кілометрів без відпочинку.
… у Бразилії живе мурашка-велетень. Її називають гігантська динопонера: довжина тіла цієї мурашки досягає тридцяти сантиметрів
… є бджоли, які виробляють кислий мед. У цих бджіл немає жала.
… мурашки середнього за розмірами мурашника протягом одного дня з’їдають понад чотири тисячі комах.
… у Бразилії є мурашки, які, перш ніж переправитись на протилежний берег річки Парагоби, під її руслом проклали тунель завдовжки понад кілометр.
… комарі гинуть від світла лампи-блискавки. Якщо увімкнути лампу-блискавку, то із 100 комарів ¼ гине, а інші втрачають здатність розмножуватися, і при повторному спалаху гинуть всі інші.
… Комах-шкідників можна вигнати з саду і городу з допомогою квітів. До таких належать нагідки, настурція, чорнобривці, маруна. Якщо між грядками помідорів, капусти, картоплі та інших овочевих культур посіяти насіння цих рослин, то метелики багатьох шкідників не будуть відкладати яйця поблизу овочевих культурних рослин.
… один метелик тутового шовкопряда відкладає стільки яєць, з яких одержують таку кількість коконів, що на ткацьких верстатах можна виготовити шовк для пошиття одного плаття.
… найсильнішою тварино на Землі є скарабей, якщо розглядати його силу відносно маси тіла. Цей жук піднімає і переносить на спині вантаж, що у 850 разів перевищує масу його тіла.
1.Завдання «Кращий кросвордист»
Розгадавши цей кросворд ви прочитаєте ім’я бога Сонця і назву метелика, занесеного в Червону книгу України (Аполлон).
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
||
7 |
|
|
|
|
||||||
2.Завдання «Малюнок-загадка»
Які помилки допустив художник, створюючи малюнок павука-хрестовика? (5)