Співвіснування організмів в угрупуваннях.

Про матеріал

Урок з елементами використання та актуалізації знань по цивільному захисті населення. Добре використовувати під час проведення Дня цивільного захисту у школі.

Перегляд файлу

 Біологія    7 клас           Урок __                     _____________

СПІВІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ В УГРУПОВАННЯХ.

В озонову дірку подивився янгол: -

Господи, скажи їм, щоб вони схаменулись!

Л. Костенко

Мета уроку: сформувати уявлення про співіснування організмів в угрупованнях. Розглянути вплив людини та її діяльності на екосистему. Розвивати екологічне мислення та виховувати екологічну культуру.

Основні поняття: симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, конкуренція, паразитизм. Екологічна етика, раціональне природокористування.

Обладнання і матеріали: таблиці «Вплив людини на стан біосфери», картки та фото впливу людини на довкілля, відео симбіозів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Розминка «Епіграф». Прочитайте вислів української поетеси Ліни Костенко. Поясніть його.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Зачитування ланцюгів живлення, підготовлених учнями під час виконання домашнього завдання.

2. Біологічний диктант (вставте пропущене, закінчіть речення).

1. Екосистемою називають ___________. 2. Сукупність особин одного виду, яка займає певну територію та мешкає відносно відмежовано від інших особин свого виду, називається ___________. 3. Абіотичними факторами є ___________. 4. Фотоперіодизмом називають ___________. 5. Білий ведмідь за відношенням до тепла належить до ___________ тварин. 6. До нічних тварин належать ___________. 7. Заєць, гусениця, козуля займають трофічний рівень ___________. 8. Редуцентами в екосистемах є ___________. 9. Ланцюги живлення починаються з ___________. 10. Якщо тварини займають близькі екологічні ніші, то боротьба між ними ___________. 11. Зв'язки організмів в екосистемі за живленням називають ___________. 12. Під час переходу з нижчого трофічного рівня на вищий організми запасають лише ___________ енергії.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Моделювання ситуації з життя: учитель моделює ситуацію, у яку можуть потрапити учні. Вони розігрують цю ситуацію. Наприклад.

  • На вашій вулиці сусіди палять сміття. Відчувається неприємний запах, валить темний дим. Якими будуть ваші дії?
  • Під час прогулянки ви знайшли гніздо птаха з яйцями на землі. Як ви вчините?
  • Сім'я - батько мати та син - вирішують питання купівлі побутової техніки для родини. Яку техніку ви порекомендуєте вибрати? На що звернути увагу?
  • Ваш дім знаходиться близько до лісу. Під вечір ви відчуваєте неприємний запах від згарища. Через 10 хвилин у ваше поле зору потрапляє велика чорна хмара диму над лісом та людина, ймовірніше недобросовісний відпочивальник, який закликає вас покинути домівки та тікати, бо вогонь розповсюджується доволі швидко. Ваші дії. (Викликати пожежну бригаду, повідомити всіх сусідів про небезпеку, мати при собі пов'язку, змочену водою та в разі потреби скористатись нею, організувати загін дорослих, які перекриють доступ  вогню далі по лісу: прокопати пожежні полоси за кілька метрів(якщо це можливо)або кілька десятків метрів від вогню, запастись відрами з водою, інвентарем для гасіння пожеж).

IV. Засвоєння нових знань.

Як ми вже знаємо, основна форма взаємодії організмів в екосистемі - утворення ланцюгів живлення. Тварини в екосистемі є ланкою кругообігу речовин та енергії в природі.

Співіснування організмів екосистемах. Живі організми в екосистемі утворюють складні зв'язки.

Взаємодія і співіснування різних біологічних видів називається симбіозом.

Розрізняють такі різновиди симбіозу: паразитизм, мутуалізм, коменсалізм (квартиранство).

Паразитизм - це такий тип взаємодії між організмами різних видів, коли один організм (паразит) більш-менш тривалий час
використовує інший організм (господар) як джерело їжі та місце існування.
При цьому паразит повністю або частково перекладає регуляцію своїх взаємовідносин з навколишнім середовищем на організм господаря. Прикладами системи паразит - господар можуть бути: малярійний плазмодій - людина; печінковий сисун - велика рогата худоба; коростяний свербун - людина тощо.

Мутуалізм - такий тип взаємодії організмів різних видів, коли кожний з організмів, що взаємодіють, отримує від цієї взаємодії певну користь.
Приклади: бульбочкові бактерії та коренева система бобових рослин; коренева система дерев та шапкові гриби; актинія та риби - клоуни. Ці риби живуть серед жалких щупалець актинії, отримуючи від неї захист. Риби - клоуни в свою чергу турбуються про актинію - вентилюють воду і тим самим видаляють неперетравлені залишки їжі.

Коменсалізм - такий тип взаємодії організмів різних видів, коли один з них (коменсал) використовує іншого (господаря) або його житло, як середовище існування, і може живитись залишками його їжі або продуктами життєдіяльності, не завдаючи хазяїну помітної шкоди.
Прикладами коменсалізму є леви й гієни, які підбирають залишки здобичі, що залишилась; великі акули й риби-прилипали, що супроводжують їх. Інші види взаємозв'язків між компонентами екосистем: конкуренція та хижацтво.
Конкуренція - використання певного ресурсу (їжі, води, світла тощо) будь-яким організмом, який тим самим зменшує його доступність для інших організмів.

Розрізняють конкуренцію внутрішньовидову (наприклад, конкуренція за самку між представниками одного виду тварин) та міжвидову конкуренцію (харчова конкуренція у різних видів синиць, що водяться в одній місцевості).

Хижацтво - тип відносин між біологічними популяціями, при яких хижак живиться іншим організмом - жертвою.

Хижацтво приводить до взаємного пристосування хижака та його здобичі, що виявляється в фізіологічних, анатомічних пристосуваннях та особливостях поведінки тих та інших організмів, які допомагають хижаку ловити здобич, а здобичі уникати зустрічі з хижаком.

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Вправа «Впіймай помилку».

Прослухайте текст. Знайдіть біологічні помилки та недоречності в тексті та неправильну екологічну поведінку.

На озері

Після уроків ми домовилися поїхати на озеро. Сіли із Сашком на скутер і гайда. Взяли рогатку, вудку, харчі. З голосним співом ми проїхали через ліс до озера. Там побачили табличку: «Тихо, гніздяться білі чаплі, птахи Червоної книги». «Тут колонія білих чапель, - крикнув Ігор. - Пішли дивитися гнізда». Між очеретом знайшли великі гнізда з іще теплими яйцями. Взяли в руки, потрясли. Підійшли до води. «Дивись скільки жаб, ну кидати камінці, хто влучить», - запропонував Сашко. Пограли у веселу гру «влуч у жабу». Потім розмотали вудку, хотіли порибалити. Риба чомусь не ловилась. Поїли, викинули пляшку у воду, а поліетиленовий пакет від їжі та залишки хліба залишили на березі, бо навіщо ж забирати сміття, якщо мурашки все з'їдять. Веселі й радісні поїхали додому.

2. Вправа «Хижаки та жертви». Один учень називає хижака, інший - його потенційну жертву. Наприклад: яструб - жайворонок; сонечко - попелиця; лисиця - миша-полівка тощо.

VI. Підсумки.

Підбиття підсумків з використанням Т-схеми: в одну колонку учні записують те, що вони знали, в другу - те, про що дізнались.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф. Навести приклади різних форм співжиття тваринних організмів (паразитизму, коменсалізму, мутуалізму).



docx
Додано
11 травня 2018
Переглядів
7502
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку