Відкритий урок "Григір Тютюнник “Ласочка”"

Про матеріал
Ознайомитись з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно-наслідкові зв'язки дружніх стосунків людини і звіра; вчитися із розумінням ставитися до “братів наших менших”; удосконалювати уміння швидко орієнтуватися в тексті; виховувати чуйність, любов до тварин.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

з читання

 

 

 

 

 

 

 

 

Надзвичайна дружба

Тема: Григір Тютюнник “Ласочка”

Мета: ознайомитись з оповіданням про життя тварин, розкрити причинно-наслідкові зв'язки дружніх стосунків людини і звіра;  вчитися із розумінням ставитися до “братів наших менших”; удосконалювати уміння швидко орієнтуватися в тексті;  виховувати чуйність, любов до тварин.

Хід уроку

І Організація класу

 

ІІ Перевірка домашнього завдання

1. Відгадування загадок

Рукавом махнув -  дерево зігнув

Без рук без ніг на гору побіг. (Вітер)

Так, це вітер.  він роздмухав букви,  і тепер я не можу прочитати слова.

М е т р о       К р і т

Ви утворили слова кріт і метро.

2. - Що спільного між кротом  і метро?

    - В якому творі ви про це читали? (“Кріт-неборака”)

3. Конкурс “Хто читає швидше”  (Я початок, а діти кінець)

4. Читання з дошки.  Гра “Знайди зайве”

Вовк, лисиця, корова, заєць.

  • Які ще свійські тварини ви знаєте?
  • Яку спільну назву можна дати всім словами? (Тварини)
  • Як ви гадаєте,  чи вміють тварини розмовляти?

5. Гра “Які звуки видають ці тварини?”(Показ тварин)

 

ІІІ Повідомлення теми уроку

1. Відгадування загадки

Я руда, низького зросту,

Хитра я і довгохвоста

На курей я вельми ласа -

В них таке смачненьке  м'ясо

Вовку-брату я сестриця,

А зовуть мене…(лисиця).

Головним героєм нашого оповідання є Лисичка.

 

ІV  Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом письменника

1. Самостійне читання

2. Вибіркове читання

- Де народився Г. Тютюнник? Яким він був у дитинстві?

- Для кого писав письменник? Які у нього збірки для дітей?

3. Розповідь учителя біографії (Додаток А)

 

V Опрацювання оповідання “Ласочка” (читання вчителя)

1. Словникова робота

- Читання слів “луною” за вчителем;

- Читання “буксиром” (у парах);

- Прочитайте усі іменники;

- Прочитайте усі дієслова;

- Прочитайте усі прикметники.

2. З'єднайте слово та його значення

Ожеледь         Тонке протяжне, виття

Скімлення      Тонкий шар льоду на дорогах, на деревах

3. Читання тексту колективно

4.  Вибіркове читання

- Прочитайте опис ранку. Які фарби і звуки сповіщали про його прихід?

- З ким і як зустрівся Арсен? Як ви думаєте, чому лисеня з'явилося на кручі?

- Чому він назвав її Ласочка?

- Знайдіть в тексті речення, які розкривають зміст малюнка?

- Від якого слова утворилася кличка “Ласочка”?

(Ласочка - від слова ласувати, тобто їсти щось смачненьке)

-Знайдіть і прочитайте, чого навчилася лисеня в Арсена? Як Ласочка допомагала рибалити?

- Прочитайте опис зими. Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці?

5. Робота в парах

Словесне малювання до одного з епізодів твору

6. Словниково-логічна вправа

Виберіть серед поданих слів лише ті, які характерні для Ласочки.

терпелива                     зла -                               вдячна

розумна                        спостережлива             ляклива -

метка                            хитра

- В чому проявляється її терпеливість, спостережливість?

7. Робота в групах

- А тепер давайте пригадаємо на які частини можна поділити текст. Хто швидше складе орієнтовний план.

(Розкласти назви пунктів в потрібному порядку, утворити план)

1. Ранок

2. Незвичайний гість

3. Друзі-рибалки

4. Довга зима

5. Ласоччина сім'я

- Які частини плану відповідають зачину, основній частині, кінцівці?

- До якої частини підходить ілюстрація у підручнику?

8. Переказ оповідання за планом

9. Робота в групах

- А тепер проведемо тестування, побачимо як ви гарно запам'ятали текст.

- Давайте трошки поговоримо про лисицю. Як зимує лисиця?

     Лисиця може довго розплутувати сліди зайця, йти по цьому сліду, полюючи. І якщо заєць кволий, голодний, то лисиця його наздоганяє. Але часто зайців рятує сніг. Він покриває їхні сліди, і лисичка не може їх побачити.

10. Характеристика героїв

- Яким ви уявляєте рибалку Арсена? Яка в нього зовнішність? Доведіть це словами тексту.

(Арсен - це уже старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий, турботливий.)

-Подумайте якою була Ласочка?

(Розумною, ненабридливою, скромною, терплячою, спостережливою, здібною, доброзичливою.)

11. Розвиток зв'язного мовлення

Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію?

12. Пригадаймо!

Сьогодні багато говорили про головну героїню нашого оповідання. А де ще можна зустріти нашу лисичку? Дуже багато згадується лисичка в казках, піснях. Назвіть ці казки.

 

ІV Підсумок уроку

1. Робота в парах

- Який твір читали? Чому у нього така назва?

- Який це твір за жанром: оповідання, казка чи науково-популярний твір?

- Чого навчає нас автор своїм оповіданням?

- Яка головна думка твору?

- А тепер підберіть прислів'я, яке найбільше підходить до нашого твору.

      -Друзі пізнаються в біді.

      -Дружба та братство - дорожче багатства.

Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з “братами нашими меншими” і це стане окрасою вашого життя.

- Отже, що нам треба запам’ятати?

2. Оцінювання

Дерево міцне корінням, а людина друзями.

Берись дружно, не буде сутужно.

В лиху годину пізнаєш дружню людину.

Скажи мені хто твій товариш, тоді я скажу хто ти.

 

 

 

 

Додаток А

Біографія

     На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув і Тютюнників - забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити. Говорити, навіть сміятись.

     Коли Григору було 6 років він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту.

     Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: “Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину”. В 11 років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село. Добирався 2 тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома хату, в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей.

     Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давались сяку -  таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у 47 році. А потім ще й важка хвороба - туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу.

     Починав писати Григір Михайлович російською мовою. Оскільки понад 20 років перебував у російськомовному середовищі. А коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався.

     Майже більше половини написаного Григором Тютюнником - про дітей, яких він любив по-особливому. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань.

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Богданець-Білоскаленко Н. І, Зоряна М. І .)
Додано
17 січня 2023
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку