Тема. «Ми – Українці!»
Мета: удосконалювати вміння виразно читати текст; розвивати вміння аналізувати, визначати його емоційну спрямованість, навички слухання та інтонування почутого, давати відповіді на запитання. Розвивати фонематичний слух, увагу, зв’язне мовлення, прагнення бути свідомим громадянином України. Формувати національну свідомість, викликати інтерес до пізнання своєї Батьківщини, любов та повагу до української літератури, письменників, національних оберегів, народних пісень. Виховувати громадське почуття, бажати вивчати та примножувати державні та народні традиції.
Обладнання: карта України, український паспорт, фотографії з зображенням історичних пам’яток Києва, портрети Л. Українки, Т. Шевченка, І. Франка, вишитий український рушник, хліб, сіль, вишивки, різьблення по дереву, український вінок писанки,індивідуальні картки-анкети, музичний запис народних пісень, мультимедійна дошка.
Тип уроку: урок удосконалення інтелектуальних і практичних способів діяльності
Хід уроку
І. Організаційна частина. Психологічний настрій
Встали, діти, всі рівненько,
Всі почули ви дзвінок.
Він покликав на урок.
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
Привітання гостям від учнів:
Любі гості! Не вагайтесь,
В нашім класі всі збирайтесь!
Гостей зустрічаємо щиро,
З любов’ю, з хлібом, з миром!
(Діти подають хліб з сіллю на вишитому українському рушникові)
- Діти, розпочинаємо урок з української літератури.
Девіз уроку:
Красиво читаємо,
Чітко розповідаємо,
Мову свою розвиваємо.
ІІ. Загавльнокорекційна частина (робота над загадками про школу)
Стоїть веселий світлий дім,
Дітей багато дуже в нім,
Там пишуть і рахують,
Читають і малюють. (Школа)
В сумці зошити, буквар.
Хто до школи йде? (Школяр)
Хто скликає на урок?
То дзвенить шкільний …. (Дзвінок)
Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати,
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книжка)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
Що додому задавали? (Вивчити вірш напам’ять «Україні» )
Почнемо перевіряти
Вірш голосно, виразно розповідати
(Учні декламують вірш «Україні» напам’ять та дають відповіді на запитання)
- Повинна сказати, старались немарно, з домашнім завданням впорались гарно! (Оцінювання)
2. Розвиток артикулярного апарату
2.1. Вправа «Дихання»
- Уміти правильно дихати загалом важливе для людей: з одного боку, для профілактики можливих захворювань, а з іншого – щоб навчитись швидко заспокоюватись.
2.2. Вивчення скоромовки
Калинка
Каже
Калинка:
- Калинка-
Не малинка!
- Так, так,
Калинко:
Гірка
Калинка.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Вступна бесіда вчителя
- Сьогодні ми будемо з вами вести розмову про нашу рідну Батьківщину, неньку - Україну і тема нашого уроку – читання тексту «Ми – українці» за Олександром Барвінським.
2. Лірична хвилинка. Прослуховування вірша (Виразне читання вірша про Україну з метою створення емоційного настрою, активізації слухового та чуттєвого сприйняття, уяви, збагачення образної лексики)
У всьому світі кожен знає,
Є Батьківщина лиш одна -
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка слів
Про горду славу козаків.
Не забувай, що ти – дитина
Землі, що зветься Україна!
Про Україну, рідний край
Ти завжди пам’ятай.
3. Відповіді на запитання
- Як називається країна де ми живемо? (Україна)
- Яку назву має народ нашої держави? (українці)
- Назвіть столицю України (Київ)
- В якому місті ви навчаєтесь? (В місті Куп’янськ)
V. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності
1.Бесіда-розповідь про Україну, українців
- Україна…Золота, чарівна сторона. Це золото полів, бездонна синь зачарованих небес, тихий плес річок, сині очі озер, і ставків. Це безмежні ліси, зелені долини, луки, Карпатські вершини і синя даль Дніпра, українські хати і велич міських краєвидів, все це моя – Україна і живе тут великий, добрий народ – українці.
2. Гра «Впізнай за описом» (Географічний опис України)
3. Вправи з техніки читання «Збери сімейку слів», «Придумай слова з такими
словами»
4. Робота за підручником.
4.1.Прочитати пам’ятку та заповіді читача
4.2.Читання тексту «Ми – українці» за Олександром Барвінським
- читання слів самостійно, пошипки;
- гімнастика для очей;
- читання слів у парах, хором, «дощиком», «ланцюжком»;
5. Словникова робота (робота з орфографічним словником)
5.1. Дати поняття слову громадянин
( Громадянин – той, хто належить до постійного населення якої-небудь держави, користується її правами і виконує обов’язки, встановлені законами цієї держави.)
Я – твій громадянин я, прагну підростати,
Тягнусь пагінчиком до сонця і тепла,
Моя свята і рідна Україна-мати,
Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!
Я хочу знать, яким було життя,
За що боролись та вмирали люди.
Бо без минулого немає майбуття,
А майбуття…яким воно в нас буде?
5.2. Слово вчителя
- Громадянин України – це почесно, це гордо. А чому кожен із вас є громадянином України? Кожен громадянин має паспорт, а діти свідоцтво про народження. Попрошу продовжити речення: «Я громадянин України тому,що…».
6.Поетична хвилинка
- Багато наших славетних співвітчизників прославили Україну. Видатні митці слова, справжні патріоти своєї матері. Україна залишила нам свої поетичні зізнання в любові до Батьківщини. Невід’ємною частиною нашої історії української землі є Тарас Григорович Шевченко, який подарував нам і нашим нащадкам велику українську мову. Вслухаємося в її палке, щире поетичне слово. Цікаво, а що казали про нашу країну відомі письменники України?
Свою Україну любіть, любіть її
Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Т. Шевченко
Україно моя, моя люба Вкраїно!
Чим я втішу тебе, чим заспокою? –
Чи про те розкажу, як тебе я люблю,
А чи піснею горе твоє я присплю,
Чим тебе заспокою я – бідна людина, -
Скажи, моя люба Вкраїно, Вкраїно моя!
П. Тичина
7. Обговорення прочитаного тексту,складання речень на поставлені
запитання за текстом
8. Фізкультхвилинка
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу
1. Робота у зошитах ( запис прислів’їв про мову)
2. Самостійне читання тексту
3. Індивідуальна робота з Єрьменко Давидом, Штомпель Костянтином
4. Робота в парах. Уявна подорож по Україні
- А зараз я пропоную вам здійснити уявну подорож по Україні. Але спочатку вам потрібно заповнити картки-анкети, які лежать у вас на партах:
Анкета
Прізвище, ім’я ___________________________
Я живу: місто, село_______________________
область__________________________
країна___________________________
Столиця України_________________________
(Взаємоперевірка заповнення учнями анкет в парах)
- А тепер діти заплющить оченята та уявіть, що ми приїхали до столиці України – міста Києва. (Коротка фото-екскурсія)
5. Народна скарбничка
5.1. Українські народні пісні
- Україна така співуча, що не тільки кожне село – кожна вулиця має свою пісню, свою пісню має кожна людина, душа в якої добра та чиста, вона багата співучими талантами. (Знайомство та прослуховування українських народних пісень – «Од Києвва до Лубен», «Ой у вишневому садочку», «Зелене жито, зелене», «Гей, там, на горі, Січ іде».
5.2. Свята звичаї українського народу
- Май же на всій території України був звичай «закруток оберегів». Закрутка робилася так: коли дозрівали хліба, тоді жінки йшли з піснями в поле, й одна з них, взявши в жменю колосся, завивала їх вузлом – це й була закрутка. Інші в цей час співали хороводні пісні на завиття вінків, а потім усі разом із веселими піснями поверталися додому. Також у жнива проводився обряд «Зажинки». На зажинках, коли освячували перший сніп, приносили кутю, прикрашену квітами та травами. У цей день ніякої іншої роботи, окрім зажинків, не починали.
6. Колективна робота
6.1. Читання речень разом (хором), запис речення на дошці
«Я – Українець, син (донька) цієї землі. Я пишаюся цим. Я люблю свій народ. свою землю свою мову!»
6.2. Вправа «Незакінчене речення» - рефлексія
Учасники по колу продовжують речення «Мені сьогодні було…».
VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання. Домашнє завдання.
- Чого навчилися на уроці?
- Що виявилося складним?
- Що повчальне почули?
Які висновки для себе зробили?
Слово вчителя
- Ось і закінчилася наша подорож по Україні, яка розташована в центрі Європи. Як ми побачили, вона милує кожного природою, зачаровує мовою, зацікавлює історією, вабить сьогоденням. А для вас вона – свята, і ви творці майбутнього, яке починається вже сьогодні. Тому примножуйте свої знання, сміливо крокуйте уперед.
Анкета
Прізвище, ім’я______________________________________
Я живу: місто, село__________________________________
область_____________________________________
країна______________________________________
Столиця України____________________________________
Анкета
Прізвище, ім’я______________________________________
Я живу: місто, село__________________________________
область_____________________________________
країна______________________________________
Столиця України____________________________________
Анкета
Прізвище, ім’я______________________________________
Я живу: місто, село__________________________________
область_____________________________________
країна______________________________________
Столиця України____________________________________
Анкета
Прізвище, ім’я______________________________________
Я живу: місто, село__________________________________
область_____________________________________
країна______________________________________
Столиця України____________________________________