Повторення вивченого. Що вам відомо про казку як літературний жанр? З якими казками ви ознайомилися, навчаючись у 5-му класі? Як виникло слово «казка»? На які групи поділяються казки? Наведіть приклади Хто може бути автором народних та літературних казок?Чим відрізняється народна казка від літературної? Наведіть приклади. У чому повчальне та виховне значення казок?
Словникова робота: При́тча — повчальна алегорична оповідь, в якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору. Ка́зка — це вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажі, такі, як феї, гноми, велетні тощо.
Словникова робота Вежа — висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі (башта). Кельма — ручний будівельний інструмент у вигляді невеличкої лопатки; застосовується при муруванні стін, настиланні бруківки тощо. Не глипнув у його бік — не подивився в його бік. Кволий дідусь — слабкий, безсильний; фізично нерозвинутий; незначний за ступенем вияву. Немощі — хвороби, безсилля. Бракує сил — не вистачає сил. Гузир — місце, де зав’язано мішок.
Бесіда за текстом До якої країни потрапив пастушок?• Де знаходилося місто яян? Зачитати.• Який воно мало вигляд? Прочитайте.• Як вели себе мешканці міста?• Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Прочитайте. • А які підпори тримають яян у їх мовчанні?• Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?»
Робота над паспортом твору Тема: зображення фантастичної події: хлопець - козопас потрапив у місто, де живуть яяни .Ідея: засудження тих, хто чуєтільки власне «я», до всього іншого — байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує. Основна думка: не відокремлюватися від суспільства, від оточуючих тебе людей, не занурюватися в особистому «я», а допомагати ближньому, відчувати власну необхідність для іншого.
Літературна гра «Так – Ні»Пастушок, заганяючи козу, упав у криницю. Хлопчик потрапив на площу великого міста. Перший чоловік, до якого підійшов козопас, не відповів на жодне його запитання. Зовсім зневірившись, хлопчик натрапив на однолітка, який поділився з ним окрайцем хліба. Кожен яянин знає лише своє «я», і тому запитань іншої людини просто не чує. Дідусь почув питання хлопчика тільки тому, що він теж колись був чужинцем і його здолали немощі. Кожен яянин із задоволенням приймає допомогу інших. Там усі харчуються власним «я». Коли дідусь був юнгою на кораблі, то випав за борт і опинився в місті яян. Вийти з міста можна було тільки дійшовши до брами і сказавши: «Сім-сім, відчинись». Хлопчик хотів подбати про дідуся й тому покликав його із собою. Повернувшись додому, малий козопас став красенем-велетнем.
Рефлексія 1. Жанр «Казки про яян»: А) притча; Б) казка; В) повість.2. Яяни – це. А) жителі Якутії та Саян; Б) егоїсти; В) казкові істоти, які вигадав старець.3. Головний герой притчі: А) риболов; Б) художник; В) пастух.4. Яке слово відчинило браму: А) Ти; Б) «Сім-сім, відкрийся»; В) будь ласка.5. Що отримав у нагороду хлопчик: А) мішок горіхів; Б) мішок смарагдів; В) мішок перлів.