Відкритий урок на тему: "Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії».

Про матеріал
ознайомити учнів з дитинством поетеси, акцентувати увагу на ролі родини в її вихованні. Розглянути поезію «Мрії», з’ясувати її ідейний зміст; розвивати навички виразного читання поетичних творів вміння співпереживати ліричному герою, перейматися його долею, беручи в подальше життя все те , що дає право людині називатися людиною; виховувати почуття любові до батьків , родини.
Перегляд файлу

Урок №22                                                                                                                                    Дата: ____________

                                                                       Українськ література 6 клас

Тема. Леся Українка. Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії».

 

Мета: ознайомити учнів з дитинством поетеси, акцентувати увагу на ролі родини в її вихованні. Розглянути поезію «Мрії», з’ясувати її ідейний зміст; розвивати навички виразного читання поетичних творів вміння співпереживати ліричному герою, перейматися його долею, беручи в подальше життя все те , що дає право людині називатися людиною; виховувати почуття любові до батьків , родини.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Обладнання: виставка творів поетеси, презинтація, тестові завдання, кросворд, підручник.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

    Учитель.

Де б’ється Случ у береги камінні,

Незмінні у мінливості століть,

В старому Новограді на Волині

Старесенький будиночок стоїть.

Непоказний, низенький, клямки ржаві –

Та ми в шанобі знімемо шапки:

Він береже нетлінну частку слави,

Що наш народ нестиме крізь віки.

Цього будиночка привітні стіни,

Домашня тишина його тепла

Були найпершим світлом для дитини,

Що народилась тут і тут росла.

Русалкою вистрибувала в плесі,

Над Случчю на вінки збирала цвіт,

Зросла, назвалась Українка Леся

І воїном пішла в широкий світ.

П.Дорошенко «Будинок над Случчю»

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчістю Лесі Українки, поговоримо про її дитинство, родину, роль мами і тата в її вихованні.

ІІ. Оголошення теми й мети та епіграфа уроку

                                                                                           Епіграф:                           Ні! Я жива!

                                                                                                                                     Я буду вічно жити!

                                                                                                                                     Я в серці маю те,

                                                                                                                                     що не вмирає!        

                                                                                                                                                        Леся Українка         

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Презентація випереджувальних завдань

Учнівські повідомлення

1-й учень

Дитинство Лесі Українки

За вікном зима. Ось у таку пору, 25 лютого 1871 року в Новограді-Волинському народилася Леся Українка (Лариса Петрівна Косач).

Зростала в інтелігентній сім'ї, яка мала давні волелюбні традиції. Лесин дід по матері, Яків Драгоманов, був декабристом, а дядько, Михайло Драгоманов, - відомим публіцистом, істориком, громадським діячем.

Мати - відома письменниця Олена Пчілка. Батько - юрист, людина прогресивних поглядів.

У сім'ї виховувалося шестеро дітей, яких єднала не тільки велика любов, а й дружба, спільні духовні інтереси. Родина Косачів приятелювала з Миколою Лисенком, Михайлом Старицьким. Таке оточення позитивно вплинуло на формування допитливої вольової натури Лесі, сприяло духовному збагаченню. Виростала Леся гордою, волелюбною. Леся змалку була незвичайною дитиною. Вона вигадувала такі ігри, від яких ходором ходив увесь дім. У 4 роки вона вже зовсім вправно читала. Була від природи дуже музикальна, любила співати й танцювати, швидко освоїла фортепіано. Дуже любила бувати на ярмарках, святах. Взимку на Водохреща Леся промочила ноги і застудилася. Скоро по тому у неї почала боліти права нога, потім рука, і вона часто гірко плакала від болю.

2-й учень

Батьки Лесі Українки

Деякі твори Лесі Українки ми вивчали в молодших класах: «Мамо, іде вже зима». «Біда навчить», «Казка про Оха-чародія». У них, як ви пам'ятаєте, поетеса розкриває неповторний світ дитинства, його величні образи Батька і Матері, Родини і Роду. Берегинею роду Косачів-Драгоманових була мати, яка продовжила себе в дітях: Ользі (сестрі Лесі Українки) та братові Михайлові.

Ольга Петрівна Драгоманова, відома в літературі під псевдонімом Олена Пчілка, походила зі славного козацького роду Драгоманових. У її сім'ї любили українські пісні, казки, обряди та народні звичаї.

Батько Лесі - Петро Антонович Косач - відомий юрист того часу.

«...Його рішення селянських справ були здебільшого на користь селян, а не противної сторони»,- згадувала дочка Ольга Косач-Кривинюк.

Ольга Петрівна і Петро Антонович багато уваги приділяли вихованню й освіті дітей, розвивали в них зацікавленість літературою і мистецтвом, бажання вивчати мови. Велику роль у формуванні їхнього світогляду відігравали книжки з багатої домашньої бібліотеки Драгоманових. У сім'ї Косачів полюбляли творчість Кобзаря і часто влаштовували шевченківські вечори, на яких діти залюбки приймали участь у вікторинах, що їх вигадувала мама. Ольга Петрівна сама добирала літературу для своїх дітей, писала вірші, займалася перекладами дитячих творів іноземних авторів.

Як талановитий педагог, вона виробила свою систему навчання дітей.

3-й учень

Брати та сестри

Сім’я Косачів мала шестеро дітей - двох синів та чотири дочки: Михайло, Лариса, Ольга, Оксана, Микола та Ісидора. По-різному, здебільшого трагічно склалася їхня доля , але кожен залишив добру славу в історичній пам’яті свого народу.

У сім'ї Леся особливо товаришувала зі старшим братом Михайлом та молодшою сестрою Олею. Вони все життя залишалися її найближчими друзями та порадниками. «Разом бавилися, разом читали, разом вчилися, разом розважалися...»

4-й учень

Лесині таланти

Серед інших дітей Леся виділялася здібностями і старанністю. Була слухняною дитиною, розумницею і чепурушкою.

А ще дуже любила співати й танцювати. У п'ять років майбутня поетеса вже вміла писати і читати, а у дев'ять написала свій перший вірш «Надія».

Дитячі роки поетеси минали на Поліссі в краю предковічних соснових борів, таємничих лісових озер, росистих лук. Одного разу Леся втекла вночі в ліс і, перемагаючи страх, шукала Мавку. Повірила в неї відразу, як тільки дізналась від матері про цю лісову істоту.

Леся не уявляла свого життя без пісні і музики. У неділю, під вечір, недалеко від садиби Косачів збиралися дівчата, співали. Вона непомітно сідала збоку і тоненьким, чистим голосом підтягувала журливі дівочі пісні про кохання.

Дівчинка була здібною до музики, старанно вчилася грати на фортепіано. Відчувала в собі покликання музиканта. У листі до свого дядька Михайла Драгоманова вона писала: «Мені ча-сом здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що «натура утяла мені кепський жарт». Цей «жарт» - початок туберкульозу кісток, з яким вона буде боротися все своє життя.

5-й учень

Навчання. Хвороба

Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Вчителями її були батько і мати, книги і життя.

Йшов час, жорстокий час по відношенню до неї. Вона змушена відмовитися від гри на фортепіано, від малювання. Від хвороби її відволікали хвилини поетичного натхнення, книги і природа.

Коли дівчинці було 13 років, у неї назбиралося вже кілька віршів, і мати, порадившись із дочкою, добирає їй псевдонім Українка. Відтоді і пішли по всьому світу прекрасні поезії, підписані цим гордим, ніжним і красивим ім'ям - Леся Українка. Чому Українка? Та тому, що це було своєрідним викликом існуючим порядкам, утвердженням права на функціонування рідної мови.

6-й учень

Початок творчості

На шлях я вийшла ранньою весною

І тихий спів несмілий заспівала,

А хто стрічався на шляху зо мною,

Того я щирим серденьком вітала.

Самій недовго збитися з путі,

Та трудно з неї збитись у гурті.

Коли я погляд свій на небо зводжу –

Нових зірок на йому не шукаю,

Я там братерство, рівність, волю гожу

Крізь чорні хмари вгледіти бажаю, – ...

7-й учень

Оптимізмом віє від її поезії, жагою до життя. Тоді Леся була ще не певна, що своїм словом зробить подвиг незрівнянно вищий, ніж могла б досягти практичною діяльністю.

Лесина хвороба - туберкульоз кісток - прогресувала. Лікарі порадили поїхати на лікування до моря. Одеса, Крим, Чорне Море... Коли поетеса побачила море вперше, була приголомшена таким видовищем. Тут народився цикл ліричних віршів «Подорож до моря».

8-й учень

Леся Українка та Україна

Але де б не була поетеса, завжди тужила за рідним краєм, у думках її зринав образ України.

До тебе, Україно, наша бездольна мати,

Струна моя перша озветься,

І буде струна урочисто і тихо лунати,

І пісня від серця поллється.

Не дивлячись на тяжку долю (витримала кілька операцій, доводилося ходити в гіпсі, зі спеціальним апаратом, на милицях, що завдавало нестерпних мук), Леся прагнула активної участі у громадському житті.

Проявляла інтерес до різних галузей знань, знала багато мов, робила численні переклади. Великою пристрастю віяло від її поезій.

9-й учень

                                                     Лікування та останні роки життя поетеси.

Важка хвороба змусила Лесю Українку виїжджати на курортні лікування до Німеччини, Італії, Євпаторії, на Кавказ.

Останні роки життя Л. Косач-Квітки пройшли в подорожах на лікування до Єгипту й Грузі. Разом з чоловіком Климентієм Квіткою, вона опрацювала власні драми. На звістку про важкий стан Лариси Петрівни в Грузію приїхала її мати. Їй письменниця диктувала проекти своєї так і ненаписаної драми «На берегах Александра».

Померла поетеса в Грузинському містечку Сурамі у віці 42 років і похована на Байковому кладовищі в Києві поряд із могилами батька і брата.

         2. Перегляд презентації «Життєві дороги Лесі Українки»

         3. Робота з таблицею «Близьке оточення Лесі Українки»

             C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Леся Українка\img001.jpg

3. Розгадування кроссворду «Леся Українка»

              Запитання до кросворду

   По вертикалі:

      1. Улюблений жанр усної народної творчості Лесі Українки, яким

    вона скористалася у своїй писменницькій діяльності.

    По горизонталі:

  1. Прізвище письменниці до одруження.
  2. Ім’я брата Лесі, якого вона найбільше любила і поважала.
  3. Хвороба, від якої поетеса лікувалася впродовж всього життя.
  4. Село, де народилася Леся Українка.
  5. Місто для лікування і відпочинку письменниці.

Відповіді

По вертикалі:

  1. Казка

По горизонталі:

  1. Косач
  2. Михайло
  3. Туберкульоз
  4. Колодяжне
  5. Євпаторія

          Учитель.

Спогади про Лесю засвідчують, що в дитинстві вона була мрійливою дівчинкою. Справді, адже в Колодяжному бігала в місячну ніч одна-однісінька в ліс, щоб побачити Мавку. А бавлячись серед руїн Луцького замку, уявляла себе мужньою Жанною Д’Арк, а своїх товаришів – відважними лицарями.

Другу поетичну збірку Леся Українка назвала «Думи і мрії».

Які мрії були у Лесі Українки? Чи відрізнялися вони чимось від мрій сучасних людей? Про це ми взнаємо з поезії Лесі Українки, яка так і називається - «Мрії». Поезія написана поетесою в Ялті                       18 листопада 1897 р.

           4. Робота з текстом поезії «Мрії»

         Виразне читання поезії вчителем поезії.

        Бесіда

        1. Чи сподобався вам вірш?

        2. Що вас зворушило або вразило?

        3. Які люди приюваблювали ліричну героїню?

        4. Чому, поезія має таку назву?

        5. Як у вірші описано хворобливий стан ліричної героїні?

        6. Як ви вважаєте, чи можуть здійснитися мрії, про які говорить Леся Українка в поезії?

          Словникова робота

         Стяг полотнище одного або кількох кольорів.

         Лицар – самовідданий захисник когось або чого-небудь.

         Вежа – висока і вузька, переважно з каменю архітектурна споруда, що будується окремо або становить

         частину будівлі.

           Творче завдання «Майстер пензля»

               Змалювати картину поезії «Мрії» (усно)

               На передньому плані картини зображено пору року – весну. Чому? Бо авторка вірша та її лірична 

           героїня сподівалися, що прийде весна, настане тепло і їх фізичний біль утихне.

               На лівому і правому планах течуть світло-голубі струмочки. Вони – символ дитинства.

               На середньому плані картини – дівчинка – лірична героїня. Вона сидить на ліжку, застеленному

          сніжно-білим простирадлом, зверху над нею – стеля хатини. Од вікна падає червонясте світло. У руках

          у неї книжка і вона розглядає зображення лицарів.
               На задньому плані картини – два війська.

               Переможець – у темному одязі, а переможений – у світлому.

           Читання поезії учнями ланцюжком

            Ідейно-художній аналіз поезії

           Тема – зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до

                         останньої краплі крові і обов’язково вірити в жадану перемогу.

            Ідея – уславлення мужності, героїзму, впевненності віри в перемогу, його критика тих, хто пролив

                        «кров не за рідний край».

            Основна думка – необхідно вміти боротися з життєвими труднощам навіть тоді, коли це неможливо.

            Теорія літератури

       Порівняння - художній засіб, який полягає у поясненні одного явища за допомогою іншого, надзвичайно подібного до нього, в якому потрібна авторові риса виступає дуже яскраво. Наприклад: "...Неначе човен в синім морі то виринав, то потопав"(Тарас Шевченко)

           Метафора - це перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними. На­приклад: вушко чашки, голівка часнику, ріка спогадів, во­гонь почуттів, час біжить, сонце усміхається, ліс спить.

          Епітет — образне означення, влучна характеристика особи, предмета або явища, яка підкреслює їх суттєву ознаку, дає ідейно-емоційну оцінку: сонце золоте; ясні зорі; тихі води.

            Самостійна робота

           Знайдіть і випишіть із тексту поезії

           1-й ряд: порівняння (роки…, як весняні води…; гілки квіток сплелися на вікні неначе грати,  стеля..,

                                             мов готичнеє склепіння);

           2-й ряд: метафори (душа бажала, укриті таємницею, розум очаровали, погляд спускався, джерелом                        кров проллється);

           3-й ряд: епітети (любі роки, надзвичайний, дивний вік, горді переможці, лютий біль, дитячі мрії, кров ледача).

           Виконання тестових завдань за змістом поезії «Мрії»

     І. Варіант

  1. У дитячі роки лірична героїня твору бажала:

  а) бути відомою поетесою;
  б) надзвичайною, дивною;
  в) швидше стати дорослою.

2. У дитинстві поетеса захоплювалася:

а) грою в шахи;
б) тваринним світом інших країн;
в) віком лицарства.

3. Під час поєдинку двох мужів авторка надавала перевагу:

а) обом чоловікам за їх мужність і відвагу;
б) тому, хто суперника зваливши, промовляв люто: «Здайся!»;
в) тому, хто «розпростертий, до землі прибитий списом, говорив: «Убий, не здамся!».

4. «Ти мене убити можеш, але жити не примусиш», — так сказала лицарю та, яку він завоював, а саме:

а) бранка;
б) принцеса;
в) королева.

5. «Роки любії, дитячі» зникли, як:

а) чаклунства чародія;
б) весняні води;
в) росяний ранок.

6. Які художні засоби використала поетеса у рядках:

Мріє стеля надо мною,
Мов готичнеє склепіння?

а) Метафору і порівняння;
б) порівняння та епітет;
в) епітет і метафору.

ІІ Варіант

1. Сплетіння квітів героїні на вікні порівнюється:

а) з гратами;
б) чарівним малюнком;
в) таємною сіткою.

2. Розмірковуючи самотньо в хаті, лірична героїня:

а) відчула радість, побачивши очікувану першу зірку на небі;
б) не зрозуміла, звідкіля потрапило червонясте світло до її кімнати;
в) сиділа біля вікна і в’язала.

3. Шум, який відчула героїня під час особистих мрій, їй не нагадував:

а) пориву вітру;
б) стогону бранця-лицаря;
в) військових подій.

4. Знемагаючи від рани, бранець-лицар критикує:

а) короля, який завойовує нечесним шляхом землі;
б) суспільство, де панує брехня і жорстокість;
в) ледарів, що пролили кров не за рідний край.

 5. Поезію «Мрії» Леся Українка написала під час лікування, перебуваючи:

а) в Єгипті;
б) Кисловодську;
в) Ялті.

 6. Через що лицар вирішив не втрачати марно кров свою?

а) Почув своє гасло;
б) дуже захотілося жити всупереч усьому;
в) не мав сенсу в цьому.

  9. Взаємоперевірка (в парах)

№ запитання

1

2

3

4

5

6

1

2

3

 4

 5

 6

Варіант відповіді

Б

В

В

А

Б

А

А

Б

А

   В

 В

А

   ІV.Підсумок уроку

       Схема характеритстики Лесі Українки

       Учитель.

 Людина живе і мріє. З кожним роком життя наші мрії змінюються. Зараз ви мрієте про те, як виростете, станете дорослими, закінчите школу.

Батьки ваші мріють про хороше майбутнє для своїх дітей. Людина мріє – значить живе.

І зараз мені хочеться сказати вам такі слова: мрійте, учні, і вірте у свої мрії, бо у мрій є прекрасна здатність здійснюватися. Бережіть батьків, шануйте старших, і хай допомагає вам Бог.

       Оцінювання

   V. Домашнє завдання

  Навчитись виразно читати поезію. Скласти усну розповідь «Лірична героїня поезії «Мрії». Намалювати ілюстрацію до поезії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище, ім'я учня        __________________________________________________________

      І Варіант

  1. У дитячі роки лірична героїня твору бажала:

  а) бути відомою поетесою;
  б) надзвичайною, дивною;
  в) швидше стати дорослою.

   2. У дитинстві поетеса захоплювалася:

а) грою в шахи;
б) тваринним світом інших країн;
в) віком лицарства.

3. Під час поєдинку двох мужів авторка надавала перевагу:

а) обом чоловікам за їх мужність і відвагу;
б) тому, хто суперника зваливши, промовляв люто: «Здайся!»;
в) тому, хто «розпростертий, до землі прибитий списом, говорив: «Убий, не здамся!».

4. «Ти мене убити можеш, але жити не примусиш», — так сказала лицарю та, яку він завоював, а саме:

а) бранка;
б) принцеса;
в) королева.

5. «Роки любії, дитячі» зникли, як:

а) чаклунства чародія;
б) весняні води;
в) росяний ранок.

6. Які художні засоби використала поетеса у рядках:

Мріє стеля надо мною,
Мов готичнеє склепіння?

а) Метафору і порівняння;
б) порівняння та епітет;
в) епітет і метафору.

 

 

 Прізвище, ім'я учня        __________________________________________________________

   ІІ Варіант

  1. Сплетіння квітів героїні на вікні порівнюється:

а) з гратами;
б) чарівним малюнком;
в) таємною сіткою.

2. Розмірковуючи самотньо в хаті, лірична героїня:

а) відчула радість, побачивши очікувану першу зірку на небі;
б) не зрозуміла, звідкіля потрапило червонясте світло до її кімнати;
в) сиділа біля вікна і в’язала.

3. Шум, який відчула героїня під час особистих мрій, їй не нагадував:

а) пориву вітру;
б) стогону бранця-лицаря;
в) військових подій.

4. Знемагаючи від рани, бранець-лицар критикує:

а) короля, який завойовує нечесним шляхом землі;
б) суспільство, де панує брехня і жорстокість;
в) ледарів, що пролили кров не за рідний край.

5. Поезію «Мрії» Леся Українка написала під час лікування, перебуваючи:

а) в Єгипті;
б) Кисловодську;
в) Ялті.

6. Через що лицар вирішив не втрачати марно кров свою?

а) Почув своє гасло;
б) дуже захотілося жити всупереч усьому;
в) не мав сенсу в цьому.

 

doc
Додано
28 березня
Переглядів
292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку