Відкритий урок на тему "Вуглеводи"

Про матеріал
Розробка уроку з хімії на тему "Вуглеводи", вивчення нового матеріалу з елементами інтерактивного уроку.
Перегляд файлу

План-конспект відкритого уроку хімії  “Вуглеводи. Класифікація вуглеводів”

Тема уроку: Вуглеводи. Класифікація вуглеводів. 

Мета уроку:

Навчальна: вивчити, систематизувати знання одержані на уроках біології з питання поширення вуглеводів у природі, біологічної ролі; сформувати знання про склад, утворення, будову вуглеводів; з’ясувати фізичні властивості, галузі застосування, способи одержання.

Розвивальна мета: на уроці розвиваємо творчі здібності, пам'ять, уміння залучати інформацію різних джерел, вільно висловлювати думки, вибирати головне з тексту підручника.

Виховна мета: виховувати в учнях засобами уроку впевненість у своїх силах;

Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами інтерактивного уроку.

Форма проведення: урок-подорож.

Методи та методичні прийоми: прийоми «Девіз творчих і винахідливих», «Хвилинка для ґаджетів», «Рюкзак знань», «Знайомство», «Синтез рівняння», «Пригадай!», «Пояснити твердження», «Як і де?», «Так чи ні» та «Мікрофон», візуальна перевірка домашнього завдання, евристична бесіда за запитаннями, розповідь викладача, повідомлення учня, складання схеми, заповнення таблиці, пояснення викладача.

Засоби навчання:  ґаджети, медійні і друковані джерела інформації, роздатковий матеріал (додатки №1-10), підручники.

Ключові компетентності:

  1. Спілкування державною мовою: уміння використовувати в мовленні хімічні терміни, поняття, символи, сучасну українську наукову термінологію і номенклатуру; формулювати відповідь на поставлене запитання.
  2. Екологічна грамотність і здорове життя: уміння усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; використовувати хімічні знання для пояснення користі і шкоди здобутків хімії для людини.
  3. Інформаційно-цифрова компетентність: уміння критично співставляти і оцінювати хімічну інформацію з різних інформаційних ресурсів.
  4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях: уміння пояснювати природні явища, процеси в живих організмах на основі хімічних знань; виконувати проекти, використовуючи знання з біології; використовуючи міжпредметні контекстні завдання.
  5. Уміння вчитись впродовж життя: уміння організовувати самоосвіту з хімії: визначати мету, планувати, добирати необхідні засоби; виконувати навчальні проекти хімічного й екологічного змісту.
  6. Ініціативність: виявляти здатність до роботи в команді, бути ініціативним, генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень, вести діалог задля досягнення спільної мети під час виконання хімічного навчального проекту.

 

 

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

  • дають визначення терміну «вуглеводи»;
  • класифікують вуглеводи за їх властивостями;
  • наводять приклади вуглеводів та їх поширення у природі і харчових продуктах;
  • встановлюють та усвідомлюють причинно-наслідкові зв’язки між складом, будовою, властивостями і застосуванням вуглеводів;
  • висловлюють судження щодо впливу продуктів харчування на здоров’я людини;
  • розуміють біологічне значення вуглеводів для харчування людини;
  • формулюють відповіді на поставлені запитання;
  • використовувати хімічні знання для пояснення користі і шкоди здобутків хімії і хімічної технології для людини і довкілля.

Епіграф уроку:

« З видимого пiзнавай невидиме »

Григорій Сковорода

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. Привітання викладача.
  2. Перевірка присутніх та готовності учнів до уроку.
  3. Створення робочої атмосфери. Прийом «Девіз творчих і винахідливих» (позитивне налаштування)

Ну що ж, починаємо урок, а на уроці ми…(на дошці)

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

  1. Критерії оцінювання роботи на уроці.

Сьогодні у нас незвичайний урок,  урок-подорож. Подорожувати ми з вами будемо країною «Вуглеводи». Ваші відповіді на уроці будуть оцінюватися цукерками. Чому саме ними, ви зможете сказати пізніше. Правильна, повна відповідь – 3 бали (шоколадна цукерка), неповна відповідь – 2 бали (льодяники), коротка відповідь, неточна відповідь – 1 бал (еклерчик). Бали заносите в листсамооцінювання, який знаходиться у кожного на робочому місці (додаток 2).

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/5-1.png

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Прийом «Хвилинка для ґаджетів». Робота учнів з визначеннями та ґаджетами.
  • Швидке тестування за допомогою вправ на LearningApps.org (додаток 3 або використати посилання за QR-кодом: зісканувати код мобільним пристроєм і перейти до вправи)
  •  (перевірити правильність).

Вправа «Незакінчене речення» на тему «Жири»

Вправа «Знайти пару» на тему «Жирні кислоти»

Вправа «Пазл»  на тему

«Класифікація жирів»

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/1-2.png\

 

 

1.- Відповідь. -1- естери; -2- гліцерину; -3- вищих; -4- етерифікації; -5- насичених; -6- ненасичених; -7- риб’ячого; -8- кокосового; -9- пальмового;    -10- воді; -11- бензині; -12- мило.

2.- Відповідь. - С17Н35СООН – стеаринова кислота; С15Н31СООН – пальмітинова кислота; С3Н7СООН – масляна кислота; С17Н33СООН – олеїнова кислота; С17Н31СООН – лінолева кислота; С17Н29СООН – ліноленова кислота.

3. -http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/12-1.png

  • Робота частини учнів з питаннями (усно) :
  • Що таке жири? (естери трьохатомного спитру гліцерину та визих карбонових кислот)
  • Функціональна група жирів? (СООН)
  • Скільки містить гідроксильних груп молекула гліцерину? (3)
  • Які органічні речовини входять до складу всіх живих організмів? (білки, жири, вуглеводи)
  • Формула гліцерину? С3Н8О3\С3Н8О3
  • Застосування жирів? (харчова промисловість, маргарин, в домашніх умовах, мило, гліцерин, медицина, косметичні засоби)

Оглядова перевірка викладачем правильності виконання робіт.

 

  1. Прийом «Рюкзак знань». Вибіркове опитування

Викладач. Урок ми проведемо у формі мандрівки. Підкажіть мені, а з чого зазвичай повинна починатися будь-яка подорож? Я вважаю, що подорож потрібно розпочати зі збору рюкзака – зібрати до нього необхідні речі. А в нашому випадку – це ваші знання. Від того, як ми його наповнимо, залежать успіх та результативність засвоєння знань на уроці.

(На дошці розміщено зображення рюкзака (додаток 4), до якого поступово «надходять» відповіді учнів на запитання)

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/13-1-300x273.png

Давайте пригадаємо:

  1. Який склад харчових продуктів з точки зору хімії?

(Очікувана відповідь учнів. Білки, ліпіди, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, вода та ін.).

  1. Які з перелічених речовин є органічними?

(Очікувана відповідь учнів. Білки, ліпіди, вуглеводи).

  1. З курсу біології пригадайте роль органічних речовин у живих організмах.

(Очікувана відповідь учнів. Білки є будівельним матеріалом для організму, здійснюють обробку та перетворення інформації, беруть участь у клітинних процесах; ліпіди – джерело води в організмі, форма запасання енергії; вуглеводи – забезпечення енергією, є компонентами клітинних мембран тощо).

Викладач. Із запитаннями ви впоралися, наповнивши рюкзак хімічними знаннями.(Розглянуті відповіді вкладаються у рюкзак)

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Евристична бесіда за запитаннями:

 

  • Як ви думаєте, що дає енергію нашим м’язам і нашому мозку? (Очікувана відповідь учнів: глюкоза). Правильно! Це – глюкоза. По-простому кажучи, цукор, вуглевод. І сьогодні у нас енергетична тема «Вуглеводи».
  • Що ви знаєте про вуглеводи?

(Очікувана відповідь учнів: цукор, солодощі, солодка вода, картопля, макарони тощо).

  • Відомо, що плоди та фрукти мають солодкий смак. Як ви вважаєте, чому?

(Очікувана відповідь учнів: плоди і фрукти є солодкими тому, що у своєму складі мають глюкозу та фруктозу, які є солодкими на смак).

 

Викладач. Оскільки до складу цукерок також входять солодкі на смак вуглеводи, тому саме з їх допомогою буду оцінювати ваші відповіді на уроці. З курсу біології ви знаєте, що у природі під дією сонячного світла у рослинах утворюються деякі органічні речовини, у тому числі і вуглеводи. Оскільки більше 80% сухої маси рослин та близько 20% організму тварин і людини складають вуглеводи, то можна зробити висновок, що вуглеводи відіграють важливу роль у житті рослин, тварин і людини. Тому сьогодні на уроці ми будемо розглядати даний клас органічних речовин.

  1. Повідомлення теми, та завдання уроку

Тема уроку: Вуглеводи. Класифікація вуглеводів.

Завдання уроку:  вивчити поняття «вуглеводи», застосовуючи попередні знання з курсу біології; ознайомитись із класифікацією вуглеводів та їх поширенням у природі, значенням вуглеводів у процесах життєдіяльності людини та інших живих організмів, коротко розглянути застосування вуглеводів.; прищеплювати вміння розпізнавати вуглеводи серед інших органічних речовин.

ІV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Розповідь викладача

Викладач. Оскільки у нас урок-подорож країною «Вуглеводи», тож вирушаймо в дорогу. Кожна подорож передбачає нові зустрічі та знайомства.

  1. Прийом «Знайомство»
  • Ознайомлення з таблицею найбільш уживаних людиною зразків вуглеводів, розміщеною на партах учнів (додаток 5)

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/14.png

Викладач. Найкраще познайомитися з визначними містами можна тільки під час зупинок, ви зі мною згодні?

І зупинка «Історична»

  1. Повідомлення учня на тему «Історія відкриття вуглеводів».

Викладач. Молодець, дякуємо! Рушаймо далі до наступної зупинки. Вуглеводи входять до складу усіх живих організмів. На уроках природознавства, хімії і біології ви вивчали процес, який відбувається в зелених листках рослин.

ІІ Зупинка «Синтез».

  1. Робота зі схемою. Пояснення викладача з опорою на знання учнів

Запитання: Пригадайте, як називається даний процес, за яких умов він відбувається і які речовини утворюються?

(Очікувана відповідь учнів: процес, що відбувається в зелених листках рослин, називається фотосинтез та проходить у пігменті хлоропласта – хлорофілі – під дією сонячної енергії, у результаті якого утворюються вуглеводи та вода).

Викладач. Отже, схема цього процесу в рослинах:

вуглекислий газ + вода  http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/2-1.png  вуглеводи + кисень

  1. Прийом «Синтез рівняння». Робота біля дошки

Завдання: За наведеною схемою скласти хімічне рівняння реакції фотосинтезу як метод одержання вуглеводів, зокрема глюкози.

(Очікувана відповідь учнів: 6СО2 +6Н2О → С6Н12O6 +6О2).

ІІІ. Зупинка «Аналіз»

 

  1. Прийом «Пригадай!».Визначення терміну «вуглеводи».

Викладач. З курсів хімії і біології ви дізналися про походження назви цієї величезної групи органічних речовин. Якісний і кількісний склад більшості вуглеводів описує загальна формула Cn(H2O)m (n і m мають значення 5 і більше).

Вуглеводи діляться на два основних типи в залежності від хімічної структури — прості і складні вуглеводи. Прості вуглеводи — швидкі,складаються з однієї або двох цукрових одиниць, і, отже, відомі ще як «прості цукру». Вони солодкі на смак і легко засвоюються. Прості вуглеводи можна розділити на 2 типи: моносахариди і дисахариди, в відповідності з кількістю цукрових ланок, які вони містять. Продукти, що містять прості вуглеводи: молоко, мед, цукерки, йогурт, шоколад, фрукти, печиво. Складні вуглеводи — повільні, це довгі ланцюги, утворені з простих цукрових ланок, сполучені один з одним ковалентними зв’язками. На перетравлення складних вуглеводів витрачається більше часу, так як їх слід розбити на прості одиниці цукру. Це призводить до повільного всмоктування цукрів, що забезпечує постійний приплив енергії.Продукти, що містять складні вуглеводи: вівсянка, картопля, морква, огірки, редис, броколі, сливи, яблука, груші, апельсини, грейпфрути, квасоля, сочевиця.

Викладач. Отже, давайте запишемо, що  вуглеводи  це оксигеновмісні органічні сполуки, склад яких можна виразити загальною формулою Cn(H2O)m.

  1. Пояснення викладача «Класифікація вуглеводів».

Робота зі схемою:

Вуглеводи поділяють на моносахариди (не здатні до гідролізу(розпадання); глюкоза, фруктоза), дисахариди (утворюють під час гідролізу дві молекули моносахаридівсахароза/звичайний цукор C₁₂H₂₂O₁₁) та полісахариди – високомолекулярні речовини (утворюють під час гідролізу n молекул моносахаридів; приклад – крохмаль, целюлоза). Як правило, для вуглеводів використовують тривіальні назви, більшість яких закінчується на -оза.

http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/08/3-1.png

 

V. Первинна перевірка засвоєння знань

IV зупинка «Значення і поширення»

  1. Прийом «Пояснити твердження»

Викладач. Значення вуглеводів описує одне містке твердження: «Без цих речовин життя на планеті Земля не було б таким солодким».

Завдання: Поясніть значення даного твердження.

(Очікувана відповідь учнів. Інша назва вуглеводів – цукри. Із повсякденного життя відомо, що цукор, точніше сахароза, є солодкими на смак білими кристалами.)

 

  1. Прийом «Як і де?»

Завдання: Пригадайте, як і де використовують вуглеводи в побуті та на виробництві?

(Очікувана відповідь учнів. Вуглеводи споживають у їжу, використовують у кулінарії та харчовій промисловості (глюкоза, сахароза, крохмаль), їх вводять внутрішньовенно, додають у таблетки та лікувальні сиропи (глюкоза, сахароза), вони є джерелом енергії для клітин організму (глюкоза, сахароза), відіграють важливу роль у збереженні і відтворенні генетичної інформації (рибоза, дезоксирибоза),  є компонентом текстильної та целюлозної промисловості, виробництва метанолу і етанолу, клеїв, паперу (крохмаль, целюлоза).

VІ.Закріплення знань

  1. Цікавинка від викладача.
  1. Вуглеводи є основним компонентом складу харчового раціону людини та більш ніж на 50 % забезпечують організм у добовій потребі калорій та енергії. Це енергетичний матеріал для будь-якої діяльності людини. Їх вживають у їжу у декілька разів більше, ніж жирів і білків. Протягом життя людина в середньому споживає близько 15 тонн вуглеводів, у тому числі більше 2,5 тонн простих цукрів.

 

  1. Прийом «Так чи ні»

Завдання: За допомогою сигнальних карток зеленого кольору (символізують відповідь «Так») та червоного кольору (символізують відповідь «Ні») дати відповідь на запропоновані твердження (підняти картку відповідного кольору).

  1. Назва класу речовин «вуглеводи» походить від слів «вуглець» і «вода» (Так).
  2. Вуглеводи утворюються в результаті випаровування води в рослинах (Ні).
  3. Основним процесом утворення вуглеводів в природі є фотосинтез (Так).
  4. Загальна формула вуглеводів Cn(H2O)m (Так).
  5. Вуглеводи поділяються на два класи сахаридів (Ні).
  6. Моносахариди під час гідролізу утворюють дві молекули (Ні).
  7. До моносахаридів належать глюкоза, фруктоза, рибоза (Так).
  8. Дисахариди під час гідролізу утворюють дві молекули моносахаридів (Так).
  9. Сахароза, лактоза, мальтоза – дисахариди (Так).
  10. Під час гідролізу дисахаридів утворюються три і більше молекул моносахаридів (Так).
  11. До полісахаридів належать крохмаль, глюкоза, сахароза (Ні).
  12. Вуглеводи є основним джерелом енергії в організмі (Так).

VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Прийом «Мікрофон»
  • За допомогою уявного мікрофона учні роблять висновки.
  • Вуглеводи – це оксигеновмісні органічні сполуки, склад яких можна виразити загальною формулою Cn(H2O)m.
  • Вони поділяються на моносахариди (фруктоза, глюкоза, рибоза, дезоксирибоза та ін.), дисахариди (сахароза, лактоза, мальтоза та ін.) та полісахариди (крохмаль, целюлоза, глікоген, хітин).
  • Ди- і полісахариди піддаються гідролізу з утворенням моносахаридів.
  • Для вуглеводів використовують тривіальні назви, більшість мають закінчення -оза.
  • Вуглеводи споживають у їжу, використовують у кулінарії та харчовій промисловості, у лікуванні та фармакологічній промисловості, вони є джерелом енергії для організму, відіграють важливу роль у збереженні і відтворенні генетичної інформації, є компонентом текстильної та целюлозної промисловості.

 

VІIІ. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА ЇХ ОБҐРУНТУВАННЯ

  • За підсумком отриманих балів оціночного листа.

 

ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати конспект та підручник Хімія (рівень стандарту): підруч. для 10-го кл. закл. заг. серед. освіти / Г. А. Лашевська, А. А Лашевська, С. Р. Ющенко. – К. : Генеза, 2018, §20 с. 99-108; дати відповідь на запитання §20, №1-2 (с. 103).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія (профільний рівень) 10 клас (Буринська Н.М. та інші)
Додано
30 червня 2020
Переглядів
3503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку