План-конспект відкритого уроку хімії “Вуглеводи. Класифікація вуглеводів”
Тема уроку: Вуглеводи. Класифікація вуглеводів.
Мета уроку:
Навчальна: вивчити, систематизувати знання одержані на уроках біології з питання поширення вуглеводів у природі, біологічної ролі; сформувати знання про склад, утворення, будову вуглеводів; з’ясувати фізичні властивості, галузі застосування, способи одержання.
Розвивальна мета: на уроці розвиваємо творчі здібності, пам'ять, уміння залучати інформацію різних джерел, вільно висловлювати думки, вибирати головне з тексту підручника.
Виховна мета: виховувати в учнях засобами уроку впевненість у своїх силах;
Тип уроку: вивчення нового матеріалу з елементами інтерактивного уроку.
Форма проведення: урок-подорож.
Методи та методичні прийоми: прийоми «Девіз творчих і винахідливих», «Хвилинка для ґаджетів», «Рюкзак знань», «Знайомство», «Синтез рівняння», «Пригадай!», «Пояснити твердження», «Як і де?», «Так чи ні» та «Мікрофон», візуальна перевірка домашнього завдання, евристична бесіда за запитаннями, розповідь викладача, повідомлення учня, складання схеми, заповнення таблиці, пояснення викладача.
Засоби навчання: ґаджети, медійні і друковані джерела інформації, роздатковий матеріал (додатки №1-10), підручники.
Ключові компетентності:
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Епіграф уроку:
« З видимого пiзнавай невидиме »
Григорій Сковорода
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ну що ж, починаємо урок, а на уроці ми…(на дошці)
Уважні!
Розумні!
Організовані!
Кмітливі!
Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-подорож. Подорожувати ми з вами будемо країною «Вуглеводи». Ваші відповіді на уроці будуть оцінюватися цукерками. Чому саме ними, ви зможете сказати пізніше. Правильна, повна відповідь – 3 бали (шоколадна цукерка), неповна відповідь – 2 бали (льодяники), коротка відповідь, неточна відповідь – 1 бал (еклерчик). Бали заносите в листсамооцінювання, який знаходиться у кожного на робочому місці (додаток 2).
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вправа «Незакінчене речення» на тему «Жири» |
Вправа «Знайти пару» на тему «Жирні кислоти» |
Вправа «Пазл» на тему «Класифікація жирів» |
\
1.- Відповідь. -1- естери; -2- гліцерину; -3- вищих; -4- етерифікації; -5- насичених; -6- ненасичених; -7- риб’ячого; -8- кокосового; -9- пальмового; -10- воді; -11- бензині; -12- мило.
2.- Відповідь. - С17Н35СООН – стеаринова кислота; С15Н31СООН – пальмітинова кислота; С3Н7СООН – масляна кислота; С17Н33СООН – олеїнова кислота; С17Н31СООН – лінолева кислота; С17Н29СООН – ліноленова кислота.
3. -
Оглядова перевірка викладачем правильності виконання робіт.
Викладач. Урок ми проведемо у формі мандрівки. Підкажіть мені, а з чого зазвичай повинна починатися будь-яка подорож? Я вважаю, що подорож потрібно розпочати зі збору рюкзака – зібрати до нього необхідні речі. А в нашому випадку – це ваші знання. Від того, як ми його наповнимо, залежать успіх та результативність засвоєння знань на уроці.
(На дошці розміщено зображення рюкзака (додаток 4), до якого поступово «надходять» відповіді учнів на запитання)
Давайте пригадаємо:
(Очікувана відповідь учнів. Білки, ліпіди, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, вода та ін.).
(Очікувана відповідь учнів. Білки, ліпіди, вуглеводи).
(Очікувана відповідь учнів. Білки є будівельним матеріалом для організму, здійснюють обробку та перетворення інформації, беруть участь у клітинних процесах; ліпіди – джерело води в організмі, форма запасання енергії; вуглеводи – забезпечення енергією, є компонентами клітинних мембран тощо).
Викладач. Із запитаннями ви впоралися, наповнивши рюкзак хімічними знаннями.(Розглянуті відповіді вкладаються у рюкзак)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
(Очікувана відповідь учнів: цукор, солодощі, солодка вода, картопля, макарони тощо).
(Очікувана відповідь учнів: плоди і фрукти є солодкими тому, що у своєму складі мають глюкозу та фруктозу, які є солодкими на смак).
Викладач. Оскільки до складу цукерок також входять солодкі на смак вуглеводи, тому саме з їх допомогою буду оцінювати ваші відповіді на уроці. З курсу біології ви знаєте, що у природі під дією сонячного світла у рослинах утворюються деякі органічні речовини, у тому числі і вуглеводи. Оскільки більше 80% сухої маси рослин та близько 20% організму тварин і людини складають вуглеводи, то можна зробити висновок, що вуглеводи відіграють важливу роль у житті рослин, тварин і людини. Тому сьогодні на уроці ми будемо розглядати даний клас органічних речовин.
Тема уроку: Вуглеводи. Класифікація вуглеводів.
Завдання уроку: вивчити поняття «вуглеводи», застосовуючи попередні знання з курсу біології; ознайомитись із класифікацією вуглеводів та їх поширенням у природі, значенням вуглеводів у процесах життєдіяльності людини та інших живих організмів, коротко розглянути застосування вуглеводів.; прищеплювати вміння розпізнавати вуглеводи серед інших органічних речовин.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Викладач. Оскільки у нас урок-подорож країною «Вуглеводи», тож вирушаймо в дорогу. Кожна подорож передбачає нові зустрічі та знайомства.
Викладач. Найкраще познайомитися з визначними містами можна тільки під час зупинок, ви зі мною згодні?
І зупинка «Історична»
Викладач. Молодець, дякуємо! Рушаймо далі до наступної зупинки. Вуглеводи входять до складу усіх живих організмів. На уроках природознавства, хімії і біології ви вивчали процес, який відбувається в зелених листках рослин.
ІІ Зупинка «Синтез».
Запитання: Пригадайте, як називається даний процес, за яких умов він відбувається і які речовини утворюються?
(Очікувана відповідь учнів: процес, що відбувається в зелених листках рослин, називається фотосинтез та проходить у пігменті хлоропласта – хлорофілі – під дією сонячної енергії, у результаті якого утворюються вуглеводи та вода).
Викладач. Отже, схема цього процесу в рослинах:
вуглекислий газ + вода вуглеводи + кисень
Завдання: За наведеною схемою скласти хімічне рівняння реакції фотосинтезу як метод одержання вуглеводів, зокрема глюкози.
(Очікувана відповідь учнів: 6СО2 +6Н2О → С6Н12O6 +6О2).
ІІІ. Зупинка «Аналіз»
Викладач. З курсів хімії і біології ви дізналися про походження назви цієї величезної групи органічних речовин. Якісний і кількісний склад більшості вуглеводів описує загальна формула Cn(H2O)m (n і m мають значення 5 і більше).
Вуглеводи діляться на два основних типи в залежності від хімічної структури — прості і складні вуглеводи. Прості вуглеводи — швидкі,складаються з однієї або двох цукрових одиниць, і, отже, відомі ще як «прості цукру». Вони солодкі на смак і легко засвоюються. Прості вуглеводи можна розділити на 2 типи: моносахариди і дисахариди, в відповідності з кількістю цукрових ланок, які вони містять. Продукти, що містять прості вуглеводи: молоко, мед, цукерки, йогурт, шоколад, фрукти, печиво. Складні вуглеводи — повільні, це довгі ланцюги, утворені з простих цукрових ланок, сполучені один з одним ковалентними зв’язками. На перетравлення складних вуглеводів витрачається більше часу, так як їх слід розбити на прості одиниці цукру. Це призводить до повільного всмоктування цукрів, що забезпечує постійний приплив енергії.Продукти, що містять складні вуглеводи: вівсянка, картопля, морква, огірки, редис, броколі, сливи, яблука, груші, апельсини, грейпфрути, квасоля, сочевиця.
Викладач. Отже, давайте запишемо, що вуглеводи – це оксигеновмісні органічні сполуки, склад яких можна виразити загальною формулою Cn(H2O)m.
Робота зі схемою:
Вуглеводи поділяють на моносахариди (не здатні до гідролізу(розпадання); глюкоза, фруктоза), дисахариди (утворюють під час гідролізу дві молекули моносахаридів – сахароза/звичайний цукор C₁₂H₂₂O₁₁) та полісахариди – високомолекулярні речовини (утворюють під час гідролізу n молекул моносахаридів; приклад – крохмаль, целюлоза). Як правило, для вуглеводів використовують тривіальні назви, більшість яких закінчується на -оза.
V. Первинна перевірка засвоєння знань
IV зупинка «Значення і поширення»
Викладач. Значення вуглеводів описує одне містке твердження: «Без цих речовин життя на планеті Земля не було б таким солодким».
Завдання: Поясніть значення даного твердження.
(Очікувана відповідь учнів. Інша назва вуглеводів – цукри. Із повсякденного життя відомо, що цукор, точніше сахароза, є солодкими на смак білими кристалами.)
Завдання: Пригадайте, як і де використовують вуглеводи в побуті та на виробництві?
(Очікувана відповідь учнів. Вуглеводи споживають у їжу, використовують у кулінарії та харчовій промисловості (глюкоза, сахароза, крохмаль), їх вводять внутрішньовенно, додають у таблетки та лікувальні сиропи (глюкоза, сахароза), вони є джерелом енергії для клітин організму (глюкоза, сахароза), відіграють важливу роль у збереженні і відтворенні генетичної інформації (рибоза, дезоксирибоза), є компонентом текстильної та целюлозної промисловості, виробництва метанолу і етанолу, клеїв, паперу (крохмаль, целюлоза).
VІ.Закріплення знань
Завдання: За допомогою сигнальних карток зеленого кольору (символізують відповідь «Так») та червоного кольору (символізують відповідь «Ні») дати відповідь на запропоновані твердження (підняти картку відповідного кольору).
VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ
VІIІ. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА ЇХ ОБҐРУНТУВАННЯ
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати конспект та підручник Хімія (рівень стандарту): підруч. для 10-го кл. закл. заг. серед. освіти / Г. А. Лашевська, А. А Лашевська, С. Р. Ющенко. – К. : Генеза, 2018, §20 с. 99-108; дати відповідь на запитання §20, №1-2 (с. 103).