Миколаївська гімназія
Урок-проект у 4(8) класі
з використанням ІКТ
Засоби масової інформації
Учасники проекту
учні 4 (8) класу
Керівник проекту
вчитель англійської мови
Якубів О. Р.
2016
Учасники проекту: гімназисти 4(8) класу
Тип проекту:
Актуальність. Учні 4(8) класу під час вивчення теми “Засоби масової інформації” отримують інформацію про засоби масової інформації та їх види.
Мета і завдання. Навчити учнів розуміти на слух та вживати в мовленні різні фрази лексичного матеріалу про засоби масової інформації; тренувати учнів в усному та писемному мовленні в межах теми, що вивчається; навчити співпраці, привчити працювати однією командою, ділитись успіхами, радістю.
Розвивати мовну здогадку та довготривалу пам'ять, творчі здібності учнів, розвивати культуру спілкування в ситуаціях, вміння робити висновки та узагальнення, вміння планувати свою діяльність.
Виховувати любов до англійської мови, повагу один до одного, пізнавальний інтерес до вивчення англійської мови, культуру спілкування.
Визначення етапів реалізації проекту.
Обов’язки та відповідальність учасників проекту.
Очікувані результати.
Тема уроку. Засоби масової інформації
Мета. Ознайомити учнів із новою лексикою теми та закріпити її в усному мовленні; формувати навички діалогічного та монологічного мовлення; тренувати учнів у читанні. Тренувати учнів у письмі, розвивати творчі здібності учнів; виховувати спостережливість та формувати естетичні смаки; виховувати позитивне ставлення до вивчення англійської мови.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань
Форма уроку. Урок-проект
Наочність. Підручник, робочий зошит, картки для роботи в парах, мультимедійний комплекс, презентація, роздатковий матеріал
Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організаційний момент
T: Good morning, everyone! I am glad to see you! How are you getting on? Tell me, please, who is absent today? Who is on duty today? We begin our lesson. We are also pleased to see our guests today and we’ll try to make our lesson useful and interesting. (Доброго дня, сідайте! Продзвенів дзвінок і ми починаємо урок. Скажіть мені, будь ласка, хто сьогодні відсутній? Хто сьогодні черговий?...)
ІІ. Актуалізація опорних знань
T: Match the Mind Map. What is the mass media? To begin with, getting information is a daily necessity for all people and there are many ways how to do it. Let’s find out what are the best ways to learn about the world. Look at the pictures. What associations does the word “Mass Media” arouse in your mind. The pictures on the blackboard will help you. (Учні виконують вправу: мозковий штурм)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку
T: Today the theme of our lesson is Mass Media. So, we’ll get to know much information on this question. Today we are having our first lesson on Mass Media and our aim is to get knowledge on this question and to get to know something new concerning mass media. We know that with the help of mass media we can read books, look through the magazines and newspapers, find different information in the Internet, communicate with our friends and many other things. (Всі ми знаємо, що отримання інформації – це щоденна необхідність для багатьох людей і є багато шляхів для цього. В давнину не було жодних засобів комунікації. А на сьогоднішній день за допомогою засобів масової інформації ми можемо читати книги, переглядати журнали та газети, знаходити різноманітну інформацію в інтернеті, спілкуватися з друзями, тощо. Отже, сьогоднішній наш урок присвячений ЗМІ).
ІV. Сприймання і засвоєння учнями нового навчального матеріалу
1. Presenting New Vocabulary (робота з лексичним матеріалом)
T: Let’s read, translate and write new words in your vocabulary, page 84. (Учні читають, перекладають та записують нові слова).
2. Listening (Аудіювання)
Т: Listen the text about the magazines and be prepared for doing some exercises. (Text “Magazine”)
T: You have to choose the words of the topic “Mass Media”. (Учні вибирають слова з теми: ЗМІ ).
s |
o |
y |
b |
l |
o |
g |
w |
u |
n |
p |
x |
x |
w |
n |
q |
b |
k |
r |
e |
v |
i |
e |
w |
s |
e |
e |
u |
r |
s |
w |
j |
c |
a |
s |
u |
r |
s |
s |
j |
r |
l |
s |
s |
i |
u |
f |
y |
i |
p |
q |
z |
z |
e |
h |
a |
b |
i |
n |
d |
i |
n |
g |
s |
e |
a |
r |
t |
i |
c |
l |
e |
r |
e |
p |
o |
r |
t |
e |
r |
(Blog, binding, press, article, reporter, subscriber, news, issue, review).
2. Reading (Читання)
T: Let’s read ex.1, p.84. (Учні читають та перекладають діалог)
T: Let’s do ex.1, p.25 (WB). After reading the conversation on page 84 of your book quickly match the titles of the magazines with their descriptions. (Учні виконують вправу: вказати відповідність).
T: Let’s do ex.2, p.25 (WB). Read the questions. Then listen to the conversation on page 84 of your book and tick “Yes” or “No”. (Учні виконують вправу до тексту: так, ні).
3. Writing (Письмо)
T: Today we revise the rules of clauses of time and condition. Let’s do ex.1 from workbook. Put these two part sentences together using “if”. (Учні виконують вправу, записуючи правильно підрядні речення).
4.Speaking ( Говоріння)
T: So, answer the questions:
(Учні дають відповіді на запитання та розповідають інформацію, яка їм найбільше запам’яталася…)
V. Осмислення одержаних знань, розкриття внутрішньої суті явищ і процесів
T: Let’s match the names of the magazines to the articles (p.160 TB). (Логічні вправи)
Placed in a garden or over a dry river bed, this wooden bridge will add a lovely place for meditation and contemplation to your outdoors. Our instructions and recommendations will help you to make this wooden bridge with your own hands. |
“Focus on Sports” |
Walking and light jogging are incredibly beneficial to your health and fitness, and a home treadmill is the best way to insure this kind of exercise is done consistently. |
“Cinema News” |
This motorized replica of the headstrong little “droid” from the iconic “Star Wars” films responds to over 40 voice commands and navigates rooms and hallways. R2 plays games like tag, using an infrared sensor to search for people in a room. |
“Do-it-Yourself” |
Nicole Kidman treated some special guests from the Sydney Children’s Hospital to a screening of her animated film “Happy Feet” in her native Australia. |
“Cyber World” |
|
“Science Lab” |
VI. Узагальнення та систематизація знань
T: You have to complete the sentences. You have one part of the sentence and you must add the second part. So, please, do this exercise (p.166 TB). (Учні виконують вправу: доповнити речення).
VII. Підсумок уроку
T: Did you like the lesson today? What activities did you like most of all? What tasks were difficult for you? Thanks for the lesson.. ( Чи сподобався вам сьогодні урок? Скажіть, будь ласка, що ми сьогодні вивчали?Що було найважчим? Що ви можете сказати про види музики?).
VIII. Повідомлення домашнього завдання
T: Your homework for next lesson will be exercise 6, page 86. Write a paragraph about a magazine or a newspaper you like to read. Explain your choice. (Написати декілька речень про журнал чи газету, яку ти любиш читати).
MAGAZINE
Magazine is one of the major mass media. Magazine is a collection of articles and stories. Magazines also contain illustrations.
The earliest magazines developed from newspapers and bookseller catalogs. Such catalogs first appeared during the I600's in France. In the 1700's pamphlets published a regular intervals appeared in England and America. They were literary publications. One of the first British magazines "The Gentleman's Magazine" was published from 1731 to 1814. The first American magazine was called "American Magazine" or "A Monthly View". Magazines provide information on wide range of topics such as business, culture, hobbies, medicine, religion, science and sport. Magazines are designed to be kept for a longer time in comparison with newspapers and that's why they are printed on a better paper and have covers and bindings. Magazines, unlike newspapers, do not focus on daily, rapidly changing events.
There are specialized magazines intended for a special business, industrial and professional groups, and consumer magazines intended for general public, there are several kinds of consumer magazines.
Children's magazines contain stories, jokes, articles on subjects especially interesting for children and instructions for making games or useful items.
Hobby magazines are intended for collectors of coins, stamps, and other items. People interested in certain sports or games; photography enthusiasts.
1