Відкритий урок "Не з прикметниками"

Про матеріал
Мета: повторити вивчене про прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, групи за значенням, тверду, м’яку групу, пояснити правила написання НЕ з прикметниками; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; підвищити орфографічну грамотність учнів і культуру мовлення. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Обладнання: підручник, таблиця «Написання НЕ з прикметниками», індивідуальні завдання, робота з ІКТ.
Перегляд файлу

Тема: Написання не з прикметниками, 6 клас

Мета: повторити вивчене про прикметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, групи за значенням, тверду, м’яку групу, пояснити правила написання НЕ з прикметниками; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати прикметники з вивченою орфограмою; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; підвищити орфографічну грамотність учнів і культуру мовлення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, таблиця «Написання НЕ з прикметниками», індивідуальні завдання, робота з ІКТ.

Хід уроку

І.       Орг. момент. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

 Бесіда з класом.

        Коли не з іменниками пишеться разом?

        Коли не з іменниками пишеться окремо?

 Продовжіть речення

Прикметник - це…

Прикметники змінюються за…

Початковою формою прикметника є …

У реченні прикметник…

  • Назвати групи прикметників за значенням

Якісні прикметники…

Відносні прикметники…

Присвійні прикметники…

-Навести приклади твердої та м’якої групи.

Виконання  вправ на закріплення (ІКТ)

https://learningapps.org/4603981

https://learningapps.org/display?v=pxho4qdqt19

https://learningapps.org/display?v=psr0gn95j19

ІІ.      Оголошення теми та мети уроку

ІІІ.    Мотивація навчальної діяльності школярів

IV.    Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

1.        Робота з таблицею                            НЕ з прикметниками

                                       

Разом

Окремо

  1. Якщо прикметник без НЕ не вживається і НЕ виступає префіксом: негайний, неугарний, неозорий, незлий.
  2. Якщо утворений прикметник з НЕ можна замінити синонімом: нешвидкий – повільний, неохайний – брудний.
  3. У складі префікса недо - , що надає значення неповноти якості: недоладний, недосяжний.
  4. У прикметниках, що становлять єдине поняття: незнайомий, несказанний, незрівнянний
  1. Якщо до прикметника в реченні є протиставлення : не легкий, а важкий, не сумний, а веселий.
  2. Якщо прикметник з НЕ виступає присудком ( між прикметником і НЕ можна вставити є, був ) : туман не густий ( туман не є ( був) густим)

 

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань творчого характеру. Вироблення умінь і навичок.
 

Творчий диктант
До поданих слів дібрати з довідки прикметники-синоніми, утворені префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання.
Пасивний, бідний, загрозливий, безпрецедентний, простий, грубий, навіжений, короткий, збитковий, безмежний, поблажливий, безнадійний, зрадливий, наполегливий, пам’ятний, особливий, зомлілий.
Довідка: невгамовний, неактивний, невигідний, небезпечний, невеликий, невиправний, незабутній, небагатий, нечуваний, невірний, невибагливий, неввічливий, невимірний, незвичайний, невимогливий, невтомний, непритомний.


Дібрати синоніми до прикметника неакуратний з часткою не (неохайний, недбалий).
Визначити, в яких словах частка не виконує роль префікса, а в яких є частиною кореня.

 

Виконання системи вправ.

  1. Прочитайте речення, поясніть орфограму « Не з прикметниками».

 Хоч і річка невеличка, а береги ламає. 2. Плуг та борона – невелике багатство, та на них увесь світ тримається. 3. Непроханому гостю немита ложка. 4. Розумний і без майна не бідний.

  1. Коментоване письмо

Списати, розкриваючи дужки. Пояснити свій вибір за допомогою правила.

(Не)високі будівлі; це дерево (не)високе; його будинок (не)новий, а старий; (не)заможні громадяни; мій брат (не)заможній; (не)гідний учинок; (не)щасний випадок; (не)гайний результат; (не)мічний дідусь; рішення (не)справедливе, Маринка (не)охайна.

 

  1. Вибірково-розподільний диктант (за варіантами)

Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.

 

Без частки не не вживається

Можна дібрати синонім без частки не

Є протиставлення

 

 

 

 Варіант 1

Не/безпечний; не/багатий; не/бувалий; не/здоланний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/солодкий, а гіркий; не/врожайний; не/втішний; не/задоволений, а розчарований; не/гайний; не/пізній, а ранній; не/дбалий.

 

Варіант 2

Не/мілкий, а глибокий; не/доброзичливий; не/приязний; не/вблаганний; не/квапний; не/істотний; не/нависний; не/поетичний; не/популярний; не/свій, а чужий; не/кремезний, а слабий.

 

  1.  Гра «Доповніть прислів’я».

Завдання: доповнити незакінчені прислів’я,  пояснити написання не з прикметниками.

Родися не багатим, а…                (щасливим).         протиставлення

Дружній череді вовк …               (не   страшний).   Не є страшним

Б’ють не   лежачого, а…..            (ледачого).     протиставлення

Не надійний друг гірше…..     (недруга).  Ворог синонім

Питай (не)старого, а. (бувалого).                    протиставлення

На тобі, небоже, що мені….            (не гоже).     Не було гоже

 

  1. Вправа на ІКТ  https://learningapps.org/display?v=pbj6zvtot1    Написання НЕ  з прикметниками.

 

 

  1. Творча робота. Допишіть текст « Весняна насолода», вживаючи прикметники з не.

Зранку все було надзвичайно красивим. З-під снігів витикались незвичайні проліски, дивлячись на нас неспокійним щирим поглядом, немов просили про допомогу. Під неосяжним простором неба вони, здавалося, мерзли під товстою ковдрою снігу, але невдовзі поскидали шубки, як тільки пригріло привітне сонечко…

  • Поясніть правопис виділених слів.
  1. Ігрове завдання

 Розгадати кросворд. Уписати в порожні клітинки прикметники з часткою не відповідно до поданих характеристик.

 

                            m145

 

По горизонталі:

1. Той, якого не можна перемогти, перебороти.
2. Той, який заслуговує на осуд, викликає заперечення чого-небудь.
6. Той, який не може довго всидіти на одному місці.

По вертикалі:

  1. Той, якого не можна побачити.
    4. Той, без якого не можна обійтися.
    5. Той, який не міняє свого положення.
    7. Який не має відхилень від чого-небудь.

 

Ключ. 1. Нездоланний. 2. Негативний. 3. Незримий. 4. Необхідний. 5. Непорушний. 6. Непосидючий. 7. Неухильний.

VI . Підсумки уроку.

Складіть сенкан за вивченою темою

VII. Рефлексія

Незакінчене речення

Сьогодні на уроці я дізнався про…

Найбільш цікавим було…

Я не вмів, а тепер умію…

Урок запам’ятається мені тим, що…

VIII. Домашнє завдання.

 

1

 

docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
5857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку