Тема. Визначення роду і числа прикметників за іменниками.
Прикметники – антоніми.
Мета: формування ключових компетентностей (вміння вчитися - планувати свої дії, доводити роботу до кінця; загальнокультурної – духовно-моральні основи життя людини; соціальної - продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, проявляти ініціативу); узагальнити систему знань про прикметник; розвивати вміння знаходити прикметники у віршах, визначати їх рід, число, збагачувати дитячий словник, розвивати логічне мислення, пам’ять; виховувати любов до Шевченкового слова.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
- Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте привітаємо їх.
Добрий день!
У добрий час радо ми вітаємо!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Читання вірша.
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів він лиш один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
Перед вами буде низка завдань. А для того, щоб упоратися з ними, працюватимемо старанно, будемо слухати уважно і писати охайно.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вступне слово вчителя. Повідомлення учнів.
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
- Саме в такий березневий час засяяла над Україною немеркнуча зоря Тараса Григоровича Шевченка – співця знедоленого українського народу.
Він побачив світ 9 березня 1814 року в с. Моринці Звенигородського повіту на Черкащині в родині кріпаків Григорія Івановича та Катерини Якимівни Шевченко.
2. Каліграфічна хвилинка.
Т ГР Ш Ч кащ
Тарас Григорович Шевченко народився на Черкащині.
3. Вправа “Мікрофон».
- Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник).
- Як змінюються прикметники? (За числами і за родами).
- Як визначити число прикметника? (За іменником, пов’язаним з ним).
- Від чого залежить рід прикметника? (Від роду іменника, зв’язаного з ним).
- Які закінчення мають прикметники чоловічого, жіночого та середнього роду?
(-ий, -ій – ч.р.; -а, -я – ж.р.; -е, -є – с.р.)
- Чи змінюються за родами прикметники у множині? (Не змінюються. Для всіх родів вони мають однакове закінчення - і).
4. Вправа на визначення роду прикметників.
- Прочитайте вірш. Випишіть прикметники, визначте їх рід.
В похилій хаті край села
Над ставом чистим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.
(Похилій – ж.р., чистим, прозорим – ч.р.)
5. Читаняя уривків з віршів Т.Шевченка.
- Коли Тарасику було 11 років, він залишився круглим сиротою. Тяжко йому жилося. Ким він тільки не був: і пастухом, і погоничем, і нянькою, і воду носив школярам. Про своє дитинство поет пізніше згадує у віршах.
Тяжко-важко в світі жити
Сироті без роду:
Нема куди прихилиться,-
Хоч з гори та в воду!
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога…
6. Цікаво знати!
Ім’я Тарас прийшло до нас з грецької мови. Воно означає бунтівливий, бунтівник.
Отже, характеризує людину, яка любить волю, бореться за свободу.
Прізвище Шевченко походить від назви професії швець, бо цим займався прадід поета по батьковій лінії.
7. Вибіркове письмо. Вправа 359 (ст..148).
(Аудіозапис пісні на слова Т.Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий…»).
- Назвіть прикметники і зв’язан з ними іменники. Визначте число та рід.
Дніпр (який?) широкий (одн., ч.р.); вітер (який?) сердитий (одн., ч.р.); верби (які?) високі (мн.); місяць (який?) блідий (одн., ч.р.); в морі (якім?) синім (одн., с.р.).
8. Гра «Добери антоніми».
Сердитий вітер - …(лагідний).
Високі верби - …(низькі).
Місяць блідий - …(ясний) .
9. Вправа «Роз’єднай слова”.
- У своїх віршах Т.Шевченко часто змальовує образи природи.
Зацвілавдолинічервонакалина.
- Розшифруйте і запишіть. Підкресліть граматичну основу, встановіть зв’язок слів у реченні.
Зацвіла в долині червона калина.
Калина (що зробила?) зацвіла;
калина (яка?) червона;
зацвіла (де?) в долині.
10. Метод «Прес».
- Вірш «Садок вишневий коло хати…» - сонячний промінь у Шевченковій поезії. Вірш вражає великою любов’ю до життя, до рідної природи.
- Як ви гадаєте, що уявляв Великий Кобзар на чужині, коли писав «..вечірня зіронька встає»? Під час відповіді користуйтеся опорою:
Я думаю… |
Я вважаю… |
Я гадаю… |
Мені здається…. |
(Наприклад: я вважаю, що поет уявляв, наче він у своєму садку, як сонце сідає за обрій, все затихає, настає ніч).
11. Вибіркове письмо. Перегляд мультфільму.
- Із вірша «Садок вишневий коло хати…» випишіть усі прикметники з іменниками, з якими вони зв’язані. Визначте число, рід прикметників.
(Садок вишневий – одн., ч.р.; вечірня зіронька – одн., ж.р.; маленьких діточок – мн.)
Фізхвилинка
12. Творче завдання.
- Прочитайте рядки поезій Т.Шевченка. Вставте пропущені прикметники.
Встала весна, … землю
… розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила.
Соловейко в … гаї сонце зустрічає.
Теча вода в … море,
Та не витікає.
(Чорну, сонну; темнім; синє).
13. Вправи на знання творів Т.Шевченка. Робота в парах.
- Випишіть із уривків поезій прикметники, які відповідають назві твору, у послідовності назв.
Назва твору
Уривки поезій
(Білій, біленької, зеленим, синє, високий, широкий).
14. Гра «Склади прислів’я”.
Шевченко Тарас наче… великий дар.
Шевченкові твори сяють, мов… сонце для нас.
Шевченків «Кобзар» - то для народу… не забудем.
Ми Шевченка славить будем і ніколи… зорі.
ІV. Підсумок уроку.
1.Гра «Закінчи речення».
- Сьогодні на уроці я вчився…
- Я дізнався…
- Найбільше мені сподобалось…
- Діти, дорожіть Шевченковим словом. Любіть Україну, як любив її поет. Читайте твори Великого Кобзаря і ваша мова буде гарною, чарівною, барвистою, бо українська мова – одна з наймилозвучніших мов світу.
Свою Україну любіть.
Любіть її… во время люте,
В остатню, тяжкую мінуту
За неї Господа моліть!
Т.Г.Шевченко