Епіграф: “ Знати про їжу людина повинна не менше, ніж про математику або про свою рідну мову” ( Гордон Рамзі)
Мета: ознайомити учнів з продуктами, з яких можна приготувати бутерброди; заохочувати до спільної роботи в родині; розвивати кулінарні смаки, працелюбність;
Виховувати бережне ставлення до продуктів харчування, охайність при виконанні кулінарних робіт, дотримання правил техніки безпеки.
Обладнання: хліб чи батон (грінки), масло, твердий сир, ковбаса (варена чи копчена), помідор, огірок, зелена петрушка та кріп, кухонний ніж, обробна дошка, серветка, тарілка, шпажки, картки-повідомлення, папір, кольорові олівці.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок
Хід уроку
Організаційний момент
Сіли всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
На урок старанність не забули взяти?
Отже, починаймо працювати.
Актуалізація опорних знань
— Відгадайте загадку.
• Вранці він завжди зі мною
З маслом, сиром, шинкою.
З ним за кавою чи чаєм
Я, звичайно, не скучаю.
Так і проситься у рот
Смачний ніжний... (бутерброд).
Загадка:
Хоч і дешевий, проте дорогий.
Сядем обідати — він на столі,
Люблять його дорослі й малі. (Хліб)
— Чи любите ви бутерброди?
— Що ви про них дізналися із загадок?
Матеріальне забезпечення уроку:
- конспект уроку;
- ілюстративний матеріал;
- критерії оцінювання;
- плакати, схеми.
Мультимедійна дошка:
Міжпредметні зв’язки: математика, історія, основи здоров’я.
Повідомлення теми та мети уроку
— Чи хотіли б навчитися готувати бутерброди?
— Пропоную сьогодні побувати в ролі юних кулінарів — приготувати бутерброди за зразком чи на свій смак.
Ви мали випереджувальне домашнє завдання. Зараз побачимо ваші кулінарні шедеври. Що цікаве нам приготували наші кулінари? (дитячі висловлювання)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Вивчення нового матеріалу
1) Словникова робота.
Бутерброд — це вид холодної закуски (шматок хліба чи булки з додатковими харчовими продуктами).
2) Довідкове бюро.
— Чим різняться між собою бутерброди, сендвічі та канапки?
. Слово «бутерброд» пішло від німецького butterbrot та у перекладі українською означає «хліб із маслом». В Україні бутерброди інколи називають накладанцями (тобто накладати щось на хліб), а в англомовних країнах, як правило, тільки тостами.
. Сьогодні ця страва означає не лише «хліб із маслом», але й шматочок хліба із будь-яким додатком зверху: від класичної ковбаси із сиром до багатошарових «начинок» із різних сортів м'яса, овочів, фруктів, зелені, соусів та паштетів.
. В Італії закриті сендвічі називають «паніні». Вони можуть бути як холодними, так і гарячими. А у США та Канаді поширені сендвічі трикутної форми, які називають «клубними сендвічами»
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети уроку.
Запис у зошит:
Тема сьогоднішнього уроку: Технологія приготування бутербродів.
Урок у нас сьогодні незвичайний, він буде проходити у вигляді теорії і практики.
1. Як класифікують бутерброди?
2. Яка тривалість миття свіжих овочів і зелені згідно санітарних вимог?
(згідно санітарних вимог миття свіжих овочів і зелені повинно бути не менше як 5 хвилин)
3. Який посуд використовують для подачі холодних страв і закусок?
(холодні страви і закуски подають на фарфорових блюдах овальної і круглої форми, тарілках для холодних закусок)
4 Де зберігають продукти для бутербродів?
(холодні страви і закуски готують в холодильнику.
Мотивація навчальної діяльності та викладання нового матеріалу.
Вчитель: Основним компонентом для приготування бутербродів вважається хліб. В переводі з німецької, бутерброд – це хліб з маслом.
Запис класифікації бутербродів у зошити
1). Відкриті – на шматочку хліба (товщиною 1,5 см)викладають продукти (строго дотримуючись товщини хліба). Вони бувають: прості і складні.
Прості – на хліб накладають 2 і більше продуктів.
Всі продукти мають бути на всю поверхню хліба;
2). Закриті – (сандвічі) між двома шматочками хліба ( 5-7 мм) викладають 1 або декілька видів продуктів.
3). Тости- (грінки, потапці) продукти викладають на шматочок підсмаженого хліба (1,5 см).
4). Закусочні- (канапе) відкриті бутерброди, їх розміри 5*6 см, їх подають на шпажках.
5). Гарячі – товщина хліба 1*1,5 см, викладають продукти, заливають соусом чи сиром і запікають. Споживають у гарячому вигляді. От ми з вами і розглянули основні відомості про бутерброди. У кого виникли запитання?
Завдання у групах:
Група «Кухарі» готує і презентує повідомлення про відкриті бутерброди.
Група «Офіціанти» готує і презентує повідомлення про закриті бутерброди.
Група «Бармени» готує і презентує повідомлення про канапки.
Група «Відвідувачі» готує і презентує повідомлення про сендвічі.
Математичні завдання
Що нам потрібно для приготування бутербродів? ( одягаємо одяг, рукавички, приготовляємо робоче місце, матеріали та інструменти для роботи)
ІНСТРУКТАЖ З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ ТА САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНИХ ВИМ
Які правила особистої гігієни та техніки безпеки треба виконувати під час приготування їжі?
Що може статися, якщо не дотримувати цих правил?
Підсумок уроку:
1.Що таке бутерброд? (бутерброди– це закуска, розміщена на скибочці хліба.)
2.Як викладаються бутерброди? (бутерброди викладають симетрично або у вигляді якогось малюнка)
4.Що потрібно мати на робочому місці?(на робочому місці необхідно мати: виробничі столи, обробні дошки, тару, ножі – малий, середній, корінчастий та жолобковий.)
5.Опишіть послідовність технологічного процесу приготування бутербродів?
6. Скільки існує способів нарізування овочів? Як поділяються форми нарізування овочів? (існує два способи нарізування овочів – ручне і механічне, а форми нарізування овочів поділяються на прості і складні.)
-Настав час довідатися. Які ж ми кулінари?
- Чи досягнули мети, яку ставили на початку уроку?
- Яке було наше завдання?
Закріплення:
1.Що є основою бутерброду?
2.Чи можна довго зберігати бутерброди?
3.Що входить до складу паст для приготування закусочних бутербродів?
4.Які основні продукти харчування використовують для приготування бутербродів?
5.Як правильно вимити і витерти ніж?
Закріплення нового матеріалу з використанням методу «Навчаючись вчуся» Наступне завдання 2 (я даю карточки з завданням, ви маєте визначити види бутербродів)
Доповніть речення.
1. Передавати ножі й виделки потрібно… (лише ручкою вперед).
2. Нарізувати хліб, гастрономічні вироби, овочі слід… (на спеціальних обробних дошках).
3. Під час нарізування зігнуті пальці лівої руки повинні знаходитися… (на деякій відстані від леза ножа).
4. Нарізувати продукти треба так, щоб лезо ножа було… (перпендикулярним до дошки).
Завдання 3
Дай відповіді на запитання.
1. Із яких продуктів можна приготувати бутерброди?
М’ясні (ковбаса, шинка, сало);
рибні (ікра, оселедець, форшмак);
солодкі (мед, варення, шоколадне масло);
овочеві (кетчуп, смажені баклажани, свіжий огірок);
з молочними продуктами (сир, масло).
2. Які вимоги до якості бутербродів ви знаєте?
Усі продукти для приготування бутербродів потрібно
Виставлення оцінок . Домашнє завдання: Скласти вірш або казку про бутербоди.
Інформаційні джерела:
1. В.С. Доцяк «Українська кухня», 1998 р.в.
2. Н.П. Олійник, Т.Д. Волошенко «Устаткування підприємств громадського харчування», 2005 р.в.
3. О.М. Олійник «Основи фізіології, санітарії та гігієни харчування», 1. Хоч не солодкий, та дуже смачний,