Відкритий урок "Символічний зміст назви твору О.Уайльда «Хлопчик-Зірка». Еволюція образу головного героя"

Про матеріал

Відкритий урок у 5 класі з теми "Символічний зміст назви твору О.Уайльда «Хлопчик-Зірка». Еволюція образу головного героя" додається презентація до уроку

Перегляд файлу

Тема: Символічний зміст назви твору О.Уайльда «Хлопчик-Зірка». Еволюція образу головного героя

 

Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки твору та  характеристики головного героя казки О.Уайльда; розвивати логічне, образне мислення, вміння характеризувати образи героїв у розвитку; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей та норм поведінки.

Обладнання: зірки, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, зоряне небо, дитячі ілюстрації

Очікуванні результати:

засвоєння теми відповідно програми, емоційно-комфортне насичення уроку.

Учень (учениця):

  • виразно читає текст казки; 
  • визначає головну думку прочитаного;
  • аналізує текст казки  (окремі фрагменти);
  • висловлює враження і власне ставлення до подій твору;
  • дає характеристику казкових персонажів, оцінює їхні вчинки, моральні якості;

розкриває гуманістичний зміст казки, моральні цінності, втілені в ній

Тип уроку: комбінований

                                                          Хід уроку

Є багато людей  із красивою зовнішністю,

яким, однак, нічим похвалитися всередині

                                                                                 Джеймс Фенімор Купер

Організаційний момент

Вчитель: Ранок!Сонце в небі підіймається..

Діти     Наш клас із гостями вітається..

В… «Доброго ранку» я зичу тому,хто прийшов працювати до класу..

Д   Чому?

В… Бо люблю я людей і свій клас!!

Д..Чому?

В… Бо чекаю любові і плідної праці!

Д… Ми любимо працю і будем старатись!

В..Гостей наших щиро я перепрошую

    І до співпраці з нами запрошую….

Актуалізація опорних знань

На минулому уроці ми познайомилися із творчістю О.Уайльда та його твором «Хлопчик-Зірка». Давайте пригадаємо зміст твору. Пропоную виконати інтерактивну вправу «Розташуй у потрібній послідовності». Вам пропонуються епізоди твору, які знаходяться в довільному порядку. Знайдіть місце для кожного епізоду

Поява Хлопчика-Зірки

Безсердечне ставлення до оточуючих

Зустріч із матір’ю-жебрачкою

Покарання за жорстокість та егоїзм

У пошуках матері 

У полоні у чарівника

Уроки милосердя і доброти

Винагорода

Літературний диктант «Так» чи «Ні»  

 (Користуючись сигнальними картками, учні дають відповіді)

1.Дитина,яку знайшли дроворуби, була загорнута в золотий плащ. (Так)

2.Дружина дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх. (Ні)

3.Хлопчик -зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним. (Так)

4.Вродливий юнак  прогнав брудну жебрачку із села (Так)

5.Коли  хлопчик став потворним, друзі пообіцяли йому допомогти розшукати матір. (Ні)

6.Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун. (Так)

7.Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою. (Так)

 Підготовка до сприйняття нового матеріалу

Є така прикмета, коли бачиш падаючу зірку, потрібно загадати бажання і воно обов’язково здійсниться. У вас на партах лежить зірочка, візьміть її в долоні і прослухайте вірш російського поета-виконавця Олександра Дольського:

Мне звезда упала на ладошку.

Я спросил её: «Откуда ты?»

«Дайте, я передохну немножко,

Я с такой летела высоты»

А потом добавила, сверкая,

Словно колокольчик прозвенел:

«Не смотрите, что невелика я,

Может быть великим мой удел.

Вам необходимо только вспомнить,

Что для вас всего важней на свете.

Я могу желание исполнить,

Путь неблизкий завершая этим».

Знаю я, что мне необходимо,

Мне не надо долго вспоминать.

Я хочу…

- Напишіть  своє бажання на зірочці,  переверніть і відкладіть її в сторону, ми ще повернемося до неї.

 Мотивація навчальної діяльності

Слайд  Десь на  небі, на одній із зірок, народився Хлопчик-Зірка. Так сталося, що в якийсь момент він втратив себе і пройшов тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою і повернутися. Як стати тією зіркою, яка яскраво світить в житті? Про це ми сьогодні поговоримо. Тема уроку сьогодні така…..Завдання уроку….Запишіть тему уроку в зошити.

 Сприйняття нового матеріалу

1. Словникова робота.

Як ви думаєте, чому саме зірочка, а не інший предмет,  з’явилася у вас на парті? Так, дійсно, вона символізує образ зоряного хлопчика.

Символ зірки зявився ще в народній творчості

(УС Україна і світ) Народна символіка кваліфікувала «зорі то як дітей сонця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей». На Вінниччині, Житомирщині зорі вважали «душами померлих людей», які відзначалися на землі добрим, безгрішним життям.

Давайте уточнимо, що означають слова «символ», «символічний», «еволюція» Слайд   (учитель звертає увагу учнів зірку на слайді, яка є символом уроку, символізує Хлопчика-Зірку і змінює свій колір протягом якогось часу) 

 Робота над образом Хлопчика-Зірки.

Згадаємо події, які відбувалися на сторінках казки.

  • СлайдЯк Хлопчик-зірка зявився на землі? Зачитайте.
  • Хлопчик-зірка  ріс й виховувався разом із дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався  з ними. Яким він став?
  • Прочитайте епіграф до уроку - слова  американського письменника Д.Ф.Купера. Епіграф відображає сутність Хлопчика-Зірки?
  • Робота з текстом казки   (Слайд )
  • -Зачитайте, як автор описує зовнішню красу героя. ( Кучері хлопчика схожі на пелюстки золотого нарциса; губи червоніли, мов квітка; оченята виблискували, наче фіалочки біля води; тіло було білосніжним). Складання схеми.
  • -Як одним словом описати зовнішність Хлопчика-зірки? (Красивий, гарний, приємної зовнішності).
  • -Чи можемо ми засуджувати хлопчика за те, що він красивий? (Ні).
  • -Від чого залежить духовна краса людини? (Від вчинків).
  • З якими квітами порівнює автор героя?
  • -Квітка – це символ краси. Троянда символізує любов, фіалка-ніжність, нарцис – гордість, самозакоханість.

Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд не випадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Адже Нарцис – це символ самозакоханості.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

  • Пропоную послухати повідомлення літератора Музики Наталії про Нарциса.
  • (ЕК) Повідомлення літератора про Нарциса (Слайд )
  • -Нарцис – син річкового бога Кефіса й німфи Ліріопи, вродливий юнак, улюбленець німф, мисливець. Нарцис нехтував усіма дівчатами, які в нього закохувалися. Німфа Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зробити, аби він зацікавився нею. Але Нарцис залишався байдужим до  її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати юнака за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву. Нарцис був покараний за пиху. Якось на полюванні  він побачив  у джерельній воді своє відображення і так закохався в нього, що з любові помер. На могилі Нарциса виросли квіти (нарциси ).
  • На слайді ви бачите картину відомого італійського живописця Мікеланджело Караваджо, яка ілюструє фрагмент зі щойно почутого міфу про Нарциса.

 

  • Вчитель
  • -Хлопчик-зірка  - самозакоханий, як Нарцис. Зовні він дуже гарний, а думки і справи його – лихі. За прекрасною зовнішністю  у героя ховається кам`яне серце.
  • -Як ви розумієте вислів «кам`яне серце»? (Кам`яне серце – зло, ненависть, грубість, зневага до людей).
  • -Як, на вашу думку, бути нарцисом – це добре чи погано?
  • -Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні.
  • У романі Федора Михайловича Достоєвського, який називається "Ідіот". Звучить фраза яку говорить князь Мишкін «Краса врятує світ» і мав він на увазі не зовнішню красу людини, а внутрішню, він мав на увазі красу духовного світу, саме вона, на думку Мишкіна повинна була врятувати світ.На вашу думку, яка саме краса?
  • Робота в парах
  • -Користуючись підручником, виділіть словосполучення, що розповідають про вчинки героя. (Зневажав дітей лісоруба, став господарем над ними, називав слугами, кидав каміння та гнав з вулиці нужденних, знущався з тварин, любив себе, милувався…)
  • -Порівняйте вчинки Хлопчика-зірки та Нарциса. (Закоханий в себе, не бачить інших…)

Слайд

  • Зверніть увагу на цю картину.Три зовнішності життя: дитинство, молодість, мудрість. Різні обличчя: чисте, безтурботне, відкрите для всього нового у дитинства; просто красиве у молодості; тепле, добре, таке домашнє у мудрості. Дивлячись на фото цих людей, чи можемо ми із упевненістю сказати, які вони: добрі чи жорстокі; терплячі чи безжалісні? Так, не можемо. Але наші вчинки, так чи інакше, залишають свій слід на нашому обличчі.   

  • -Який найгірший вчинок скоїв Хлопчик-зірка? (Відштовхнув матір)
  • Давайте переглянемо фрагмент із фільму «Казка про зоряного хлопчика».
  • Чому зникла врода Хлопчика-Зірки? Зачитайте. Про які риси характеру Хлопчика-Зірки  говорить цей фрагмент? Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
  • Чи усвідомив  він свій гріх?

  Закріплення знань, умінь, навичок

  • Розглянемо нашого героя в еволюції, тобто, які зміни сталися з ним.

 Слайд   Запис у зошити: До перетворення/Після перетворення (кожна характеристика коментується учнями та вчителем; роздивляємося риси і пригадуємо ознаки казки: трикратність (відмова від матері, три завдання), чаклун, героя чекає винагорода).

 


До перетворення:

 

-          егоїстичний;

-          жорстокий;

-          пихатий;

-          самозакоханий;

-          злий;

-          грубий;

-          невдячний.



 

Після перетворення:

 

-         добрий;

-         милосердний;

-         витривалий;

-   мужній; чутливий;  

-         справедливий;

-         терплячий;

-         самовідданий;

-         безкорисливий.

щирий

 


  • У чому ж полягає символічність змісту назви казки? (Звертаємося до слайду :  зовнішня краса має відповідати внутрішній – 1 зірочка гарна зовні, потворна всередині; 2 - навпаки)).

 Рефлексія.

-Хлопчик – зірка – ваш ровесник. Уявіть, що він прибув до нас у клас. Хто з ним сяде з вас?                                                                                                                                                       - Яку рису власного характеру виявили ви?

Оцінювання

 Підсумок уроку

1. Заключне слово вчителя.

Слайд    Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює зірку на небі і посилає до неї Янгола-Охоронця. Уві сні Янгол цілує немовлятко тричі: в чоло - аби воно зростало розумним, у личко, щоб було красивим, та в груди, аби здоров'я, любов та доброта вселилася в його тіло, серце і душу. Тож нехай ваш Янгол завжди береже вас від біди, а ваша зірка освітлює вам шлях усе ваше життя і вказує дорогу туди, де панують добро і любов, так як зробила вона це для Хлопчика-Зірки  та його родини.

Домашнє завдання.

1)Написати лист-пораду Хлопчику-зірці .

2) Скласти кросворд до казки.

Високий рівень. Написати твір «Що таке справжня краса?

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вилкул Алена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
15 січня 2018
Переглядів
7136
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку