Тести від «На Урок»: Організація дистанційної роботи під час карантину

Відкритий урок в 6 класі "Короткі відомості техіки плетіння " Макраме"

Про матеріал
Ознайомлення учнів з істрією винекнення макраме, матеріалами та інструментами. навчити учнів кріпити нитки та в'язати прості вузли технікою макраме.
Перегляд файлу

Тема:    Короткі відомості з історії виникнення макраме. Інструменти та обладнання для роботи. Матеріали для плетіння макраме. Розрахунок необхідної кількості матеріалів.

Мета:  

Навчальна:

 Допомогти учням цілісно уявити проект вивчення нової теми, організувати діяльність учнів по вивченню та первинному закріпленню історичних фактів виникнення та розвитку макраме, дати початкові відомості про технологію плетіння, способи кріплення ниток для початку роботи, навчити підбирати матеріали для виготовлення виробу в техніці макраме, кріпити нитки на основу, розраховувати необхідну кількість матеріалів, знань про прилади, інструменти та матеріали, що використовуються для роботи в цій техніці, правил безпечної роботи.
Розвиваюча:
Сприяти розвитку умінь здійснювати самоконтроль  учбової  діяльності, уміння вірного вибору матеріалів та технік для виконання  власного творчого задуму, естетичного смаку.
Виховна:
Сприяти вихованню наполегливості та цілеспрямованості, посидючості та вміння доводити почату справу до кінця.

Практична робота:  «Ознайомлення з матеріалами, інструментами та обладнанням для плетіння. Кріплення ниток до основи. Вивчення найпростішого прийому макраме - простогого ланцюжка»

Завдання уроку:

1. Ознайомити учнів з історією виникнення техніки вузликового плетіння.

 2. Навчити підбирати  необхідні матеріали для виготовлення конкретного виробу, розраховувати необхідну кількість матеріалів, дотримуватись правил безпечної роботи при використанні інструментів під час плетіння, санітарно-гігієнічних вимог.

                                             Хід уроку.

І. Організаційна частина.

1. Привітання.
Вчитель: Добрий день! Рада вас бачити. Сьогодні у нас дуже цікавий урок. Хочу побажати нам усім успіху.
2. Перевірка присутніх у класі.
3.Перевірка готовності учнів до уроку.
4. Організація уваги.

II. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів.

Форма і метод проведення – фронтальне усне опитування.
Вчитель: Ми з вами працюємо уже не один рік. А давайте пригадаємо якими видами діяльності ми займалися протягом цього часу?
Учень 1: Ми шили, тобто виготовляли за допомогою голки, нитки різні вироби із тканини.
Учень 2: Ми в’язали гачком , тобто перетворювали клубок з ниток у вироби з різноманітними візерунками.
Учень 3: А ще ми готували, вишивали, випилювали, вирізали.

III. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Так, ви вже вмієте і шити, і в'язати, і вишивати, і кроїти, і готувати,  і вирізати . Але світ декоративно-ужиткового мистецтва такий багатомірний, що всі ці види робіт тільки маленька його частинка. А щоб розширити ваші знання я хочу познайомити вас ще з одним видом декоративно-ужиткового мистецтва – макраме.

IV. Повідомлення теми, мети уроку.

Вчитель: Тема нашого уроку: « Короткі відомості з історії виникнення макраме. Інструменти та обладнання для роботи. Матеріали для плетіння макраме. Розрахунок необхідної кількості матеріалів.

Сьогодні ми з вами заглибимося в історію виникнення та розвитку макраме, познайомимося з приладами, інструментами, матеріалами. Навчимося розпізнавати властивості різноманітних матеріалів, що використовуються в макраме. А також кріпити нитки до основи різними способами.
V. Пояснення нового матеріалу.

План вивчення.

  1. Історія виникнення макраме.
  2. Інструменти та матеріали для виготовлення виробів технікою макраме.
  3. Техніка плетіння: способи кріплення ниток (з практичним закріпленням теоретичного матеріалу)

Розповідь вчителя.  

  1. Історія виникнення макраме.

Що ж таке макраме?  Макраме –– це техніка вузликового плетіння, яка базується на зав’язуванні різних по формі та кількості ниток, які використовуються, вузлів.

 Вузли ми з вами вміємо зав’язувати з раннього дитинства і робимо це майже механічно.
Питання до дітей: Давайте пригадаємо, де без вузлів не обійтись?
Відповідь дітей:
- ми зав’язуємо бантики;
- зав’язуємо шнурки на взутті;
- зав’язуємо шапку та шарфик;
- зав’язуємо вузол на краватці.

Вчитель: А ще існують професії де неможливо обійтися без вузлів. Це і рибалки, і чоботарі, і моряки, і пожежники. А від правильності зав’язаного вузла хірургом залежить життя людини.
Історія вузликового плетіння налічує тисячоліття. Цікаво, що і зараз живуть деякі види людиноподібних мавп, які при будівлі свого житла в кронах дерев зав’язують ліани вузлами.

Учень1. Історія виникнення зав’язування вузлів почалась в первісні часи, мабуть, з того моменту, як був зав’язаний самий перший вузлик. Слово "макраме" прийшло з арабської мови, в перекладі звучить як бахрома, мереживо. Техніка плетіння відома ще в давніх часів. Цю техніку знали в Древньому Єгипті, Ассирії, Ірані, Перу, Китаї, Древній Греції. За деякими даними до Європи макраме прийшло саме зі Сходу у 8—9 ст.
Учень 2. В далекій давнині людина навчилася виготовляти мотузки з рослин, вовни та сухожилля тварин. За їх допомогою первісна людина полювала, займалась рибальством, будувала собі житло. Мотузкою людина прив’язувала камінь до палиці, і, в залежності від каменю, отримувала чи то сокиру, чи то молоток. Мотузкою вона прив’язувала до дерева приручених тварин, зв’язувала пліт.
Вчитель.Виходячи з усього сказаного можна зробити висновок, що вузол був для людини рятівним засобом існування.

Учень3..За допомогою вузлів запам’ятовувалася та передавалася інформація. В стародавній історії інків вузли застосовувалися не тільки для будівництва висячих мостів із волокон рослин магуей, але використовувалися замість писемності. Першим виявленим наукою видом запису в стародавньому Перу було вузликове письмо – кіпу. Форма, розмір, розташування та колір вузлів, а також їхнє розміщення мали велике значення.
Китайці використовували вузлики як пам’ятки. До наших часів дійшов вислів "зав’язати на пам'ять вузлик".

Учень4 . Уміння в’язати на мотузці вузли і плести сіті цінилося в давнину дуже високо і вважалося родовим надбанням. Воно ревно охоронялося від чужинців і передавалося від батька до сина, із покоління в покоління.

Учень 6.З вузлами в житті людей було пов’язано багато прикмет і забобонів. Використання шаманами, знахарями і жерцями певних вузлів і плетінь із мотузки носило культовий характер. В магічні властивості вузлів свято вірили стародавні греки і римляни.  Сьогодні ми застосовуємо вузли і плетіння, не задумуючись навіть про те, що їх вік налічується не віками, а тисячоліттями.

Учень7. В нашій країні вузликове плетіння з’явилося наприкінці 19 – на початку 20 століття. Наші бабусі прикрашали торочками весільні рушники, білосніжні скатертини та серветки. Складовою частиною народного вбрання були ажурні шалі та хустки, прикрашені каймою і китицями.

Вчитель .В наш час вироби з макраме дуже популярні. Вони прикрашають інтер’єри, в цій техніці виконують одяг, аксесуари до нього, всілякі дрібнички.
(На екрані демонструються слайди із зображенням різноманітних речей, що виконані в техніці макраме).
Макраме дає безліч можливостей для творчості. Сама техніка плетіння не складна і не потребує особливого обладнання. Навчитися плести зможе кожний, хто має бажання, терпіння, старанність, фантазію.
А зараз давайте ознайомимось з деякими вузлами, що використовують наші сучасники для створення різних гарних речей. Більшість з них ми також будемо вивчати на уроках в рамках нашої теми.
( демонстрація вузлів)

  1. Матеріали та інструменти для плетіння.

Бесіда. 

Які матеріали можна використати для плетіння?

Розповідь вчителя.

Для плетіння підходять будь-які нитки, мотузки, шнури, тасьма тощо

(учитель також демонструє зразки матеріалів).

Учитель надає рекомендації по використанню різних видів ниток.

  1. Слабо скручені ворсисті нитки призначені для створення настінних панно (портретів, пейзажів) з різноманітною фактурою: гладкою, рельєфною, пушистою та ворсистою водночас.
  2. Складніше працювати з нитками, що ковзають (синтетична соломка, шовкові шнури, капронова волосінь). Вузли з них зразу розв’язуються, тому їх треба затягувати достатньо сильно. До того ж кінці таких ниток розплітаються під час роботи, та, щоб цього запобігти, їх перед використанням змазують клеєм або зав’язують з них вузлики, а у синтетичних ниток оплавляють вогнем. Такі нитки універсальні: з них плетуть практично будь-які вироби.
  3. Шерстяна пряжа підходить для плетіння, якщо вона товста, міцна, туго скручена. З неї плетуть шалі, бахрому, оздоблення для одягу.
  4. Картинки по запросу основні вузли в макрамеНе рекомендується працювати строкатими нитками, тому що строкатість зорово "розмиває" фактуру.

 

Практичні поради.

  1. Працюючи з шовковистими нитками або пакувальним шпагатом, доречно змочити руки.
  2. При плетінні з жорстких, грубих ниток надівайте тонкі ниткові рукавички.

"Міні – практикум " (робота в парах).

Завдання:

  1. роздивіться зразки матеріалів, запропонуйте види виробів для плетіння із них;
  2. розгляньте запропонований вчителем сплетений виріб, оцініть правильність добору матеріалів.

Учні виступають з результатами міни – практикуму.

Бесіда.

  • Як ви вважаєте, які інструменти, пристосування необхідні для виконання виробів в техніці макраме?

Розповідь вчителя.

Для плетіння виробів необхідно мати такі інструменти та пристосування .

Іноді в якості основи для плетіння використовують спинку стільця або крісла, паличку, гілку дерева, дерев’яні або металеві спиці, п’яльця, дерев’яні ложки, кільця з металу, пластмаси тощо. Дуже часто нитки кріплять просто на додаткову нитку.

Шпильки призначені для тимчасового фіксування ниток під час плетіння. Вони повинні бути довгими, міцними, з великими скляними або металевими головками.

Крючки будуть в нагоді, коли треба сховати кінці ниток.

Клеєм інколи підклеюють кінці ниток після закінчення роботи.

  1. Техніка плетіння: способи кріплення ниток (з практичним закріпленням теоретичного матеріалу).

Технологія "Мікрофон"

Якою повинна бути довжина ниток для початку роботи? Чи можна застосувати якусь формулу для таких розрахунків?

Учні висловлюють свої пропозиції. Учитель підводить підсумки "мікрофона".

Учень. Чим товстіші нитки, тим більше їх витрачається для зав’язування вузлів. Це слід враховувати при розрахунках довжини ниток.

Учень. Щільність зав’язування та вид вузлів.

Розповідь вчителя. 

Отже, можна зробити висновок, що розрахувати необхідну довжину ниток абсолютно точно не можливо, тому що на це впливає й товщина ниток, й щільність зав’язування вузлів, що є індивідуальною особливістю людини.  Розрахунок ниток в різних вузлах , які ми згодом будемо вивчати, є різним. Тому з детальним розрахунком ниток ми познайомимсь на інших уроках.

Практичні поради.

  1. При виготовленні виробів за описами дотримуйтесь порад щодо вибору ниток для плетіння.
  2. Якщо вам не вистачило ниток для виконання виробу, не впадайте у відчай: існує кілька способів нарощування ниток в ході плетіння.

VI.Практична робота.

Завдання: Перед початком кожного виду робіт, ми завжди говоримо про правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Складіть будь ласка перелік тих правил та санітарно-гігієнічних вимог, яких необхідно дотримуватися при виконанні робіт в техніці макраме.

Учні самостійно в зошитах записують всі ті правила яких, на їхню думку, необхідно дотримуватися. Зачитують свої записи, обговорюють їх, приходять до єдиної правильної думки і, таким чином, розробляють Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги до роботи в техніці макраме.

Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги

- Ножиці повинні лежати із зімкнутими кінцями.
- Голки та шпильки знаходитися в спеціальній подушечці.
- Зразок, малюнок чи схема повинні лежати ліворуч.
- Інструменти краще розташувати праворуч.
- Робоче місце повинно бути забезпечене достатнім рівнем освітлення.
- Бажано, щоб світло падало з лівого боку.

Розповідь вчителя.

Кріплення ниток на основу можна виконати в один із способів :

  • замочком вперед;
  • замочком назад;
  • розширене кріплення (кругле кріплення, подвійне кріплення, кріплення репсовим вузлом).

Нарізані нитки можна кріпити до дерев'яної чи пластмасової планки, рейки, кільця, а також до товстої нитки, дроту та ін. Найкраще починати плетіння, прикріпивши нитки до дерев'яної планки. Якщо нитки дуже довгі, для зручності їх намотайте в мотки і скріпіть резинкою. У процесі роботи нитки обережно витягуйте з мотків

  • Учні об’єднуються в групи, опрацьовують інформацію, подану на картках, та виконують практичне завдання: кріплення ниток на основу. 
  • Учні виконують практичне завдання, обмінюються інформацією з іншими групами.
  • Учитель контролює дотримання правил безпечної роботи з ножицями, шпильками, технології виконання кріплення ниток. Учитель організує обговорення результатів виконання завдання, відмічає типові помилки, заохочує тих учнів, які впоралися краще за інших.

Слово учителя.

Набірний ряд, виконаний третім способом, більш щільний, крізь нього практично зовсім не видна основа. Він може бути ще щільнішим, якщо кожним кінцем зробити більшу кількість витків. У такий спосіб кріплять тонкі нитки. Таке ж кріплення можна виконати й так, що перекладинки вузлів опиняться на лицьовому боці, але таке кріплення виглядає неохайним.

  • Тепер коли ви навчилися кріпити нитки, ми з вами ще навчимося виконувати самий простий вузол в макраме одностороння петля. Односторонню петлю ще називають  «гвинт» або «вузлик в кружочок». Після плетіння цього вузла шнурок починає закручуватися спіралькою. Дивлячись якою рукою вам буде зручно працювати , в цю сторону і буде закручуватися шнурок.
  • У ході плетіння не всі нитки виконують однакову функцію. Нитки, навколо яких плетуть, виконують роль основи, а нитки, якими плетуть вузли — це робочі нитки.

  Зараз я роздам вам інструкційні картки і ви будете виконувати цей вид плетіння.

VI.Закріплення нових знань та вмінь учнів. 

Бесіда.

  1. Розкажіть про матеріали для плетіння в техніці макраме. Наведіть приклади їх застосування.
  2. Назвіть способи кріплення ниток на основу.
  3. Як можна розрахувати довжину ниток для плетіння?

VII.Підсумки уроку.

Заключне слово учителя.

Макраме – вид декоративно-ужиткового мистецтва, що має досить давню історію. Макраме багато разів переживало підйоми та падіння інтересу до нього. В наш час особливого шику набувають вироби, зроблені своїми руками – hand-made. Мистецтво макраме переживає нову хвилю популярності та визнання, велика кількість людей зробили його своїм хобі. Робота з плетіння всіх виробів починається з кріплення ниток на основу, яке можна виконати у кілька способів.

VIII.Домашнє завдання.

Підготувати матеріли, пристосування, інструменти для плетіння з урахуванням знань, отриманих на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Кріплення ниток замочком вперед.

Візьміть нитку. Складіть нитку навпіл, покладіть її на основу петлею вгору. Перегніть петлю назад за основу. Протягніть в петлю обидва кінці нитки та затягніть петлю. Кінцями вниз.

Самоконтроль: горизонтальна перекладинка петлі буде на лицьовому боці набору.

D:\макраме\VIEWER2.PNG

 

Кріплення ниток замочком назад.

Візьміть нитку. Складіть нитку навпіл, покладіть її під основу петлею вгору. Перегніть петлю вперед за основу. Протягніть в петлю обидва кінці нитки та затягніть петлю. Кінцями вниз.

Самоконтроль: горизонтальна перекладинка петлі буде на виворотньому боці набору.

 

Розширене кріплення ниток

Візьміть нитку. Складіть нитку навпіл, покладіть її на основу петлею вгору. Перегніть петлю назад за основу. Протягніть в петлю обидва кінці нитки та затягніть петлю кінцями вниз. Потім  окремо кожним кінцем виконайте по одному витку, накиньте кінець нитки на основу, обігніть її та витягніть поверх зробленої петлі.

D:\макраме\VIEWER11.PNGСамоконтроль: горизонтальні перекладинки петлі буде на виворотньому боці набору.

Кріплення репсовим вузлом.

Візьміть нитку, покладіть її під основу петлею вгору. Перегніть один кінець під основу. Другий кінець нитки закиньте  за основу, утворивши петлю, протягніть в петлю  кінць нитки та затягніть петлю, кінцями вниз.

Самоконтроль: горизонтальна перекладинка петлі буде на лицьовому боці набору.


односторонняя петляОдностороння петля ( вузликовий ланцюжок)

Одну нитку туго натягнути, а другою накидати петлі, як показано на схемі. Та нитка, якою роблять петлі, повинна бути в 4 рази довше другої нити. Можна односторонню петлю плести не тільки навколо однієї нитки, але і навколо пучка ниток.

Вузликові ланцюжки часто використовують у поясах, панно, а також ними виплітають торочки, коли роботу закінчено і треба оформити край виробу.

 

Виконання вузла

  1. Навісити на основу дві нитки довжиною по 1 м (робоча нитка довша за вузликову у 6 - 8раз).
  2.  Натягнути вузликову нитку 2 правою рукою.
  3. Нитку 1 накинути на вузликову нитку зверху, протягнути в петлю, пропустити робочу нитку під вузликову та протягнути в петлю .
  4. Повторювати п. п. 2,3.
  5. Утворюється ланцюжок, який вигинається вліво.
  6. Поміняти руку та на двох інших нитках виконати правосторонній ланцюжок.

шнурок петля макрамеСамоконтроль: ланцюжок вигинається у відповідний бік, вузли затягнуті туго.

docx
Пов’язані теми
Технології, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку