Відкритий урок з природознавства для учнів 3 класу на тему:"Корисні копалини"

Про матеріал

Вчитель має змогу на уроці з природознавства знайомити учнів з корисними копалинами разом з цікавими героями (Компиком та Смайликом). Урок насичений різними видами роботи, використовуються презентації,відео уривки, практична робота в парах і др.

Перегляд файлу

 Відкритий  урок з  природознавства 

                   3клас

Тема :   Гірські пороли. Корисні копалини. Охорона  корисних копалин

Мета: ознайомити  з поняттями «гірські  породи» , «корисні копалини» , «родовища» . формувати  вміння здобувати знання  на  основі  дослідів. Вчити  розпізнавати корисні  копалини , порівнювати  їх. Виділяти  істотні  ознаки досліджуваних об’єктів. Розвивати монологічне та діалогічне  мовлення,  збагачувати  словниковий  запас. Виховувати  самостійність, бережливе  ставлення  до  природних  ресурсів.

Обладнання: карта  України, колекція  корисних  копалин, вугілля, крейда, склянки, індивідуальні  картки, загадки, ілюстрації, зображення «Компика», міні-смайлики,  демонстраційний  куб (з питаннями на гранях: що?, де?, коли? чому? і т.д.) , картки-сигнали, презентація в Power Point , мікрофільм « У шахті»

 

                                      ХІД УРОКУ

  1. Організація  класу

            Ми гостей  вітаємо!

            Всім добра  бажаємо.

            Хай  радісним  буде  ваш  день –

  • Добрий день!    
  •  В гостях у нас наші друзі Компик і   завжди радісний  та веселий  Смайлик. Ось його портрет. Смайлик поцікавився синоптичним прогнозом для  нашої місцевості і розкаже  про це  нам.  Увага  на екран!

 (жартівливий  прогноз )

  1. Фенологічні  спостереження:

( підсумок  проводить  2 чергових )

1-ший  учень:

   - За  даними  гідрометеоцентру  на  сьогоднішній  день  в Нараївській  школі,  а  зокрема  в  3  класі  очікується  такий  прогноз  погоди:  безхмарне  небо  на  уроці,  невеликий  вітерець  від  піднятих угору   рук  та   температура  плюс  10 – 12  балів,  опади  у  вигляді  великої  кількості  “смайликів ”  та  високих  балів. 

 

 

 

 2-ий учень:

  • Сьогодні … ( дата ) , день сонячний, погожий. Стан  неба … , вітер …, температура … . За минулий  тиждень  температура знизилась  на … це  ознаки  пізньої  осені . ( черговий записує дані  в календар  природи )

 

  1. Опитування по  темі «Вода»

А) «Кругообіг води  в природі»  ( у вигляді експрес-тестів),          Б)  загадки  по темі. (оцінювання )

  1. Вранці вродиться , ніч живе, вдень вмирає (роса);
  2. Що вгору корінням росте?(бурулька);
  3. Мене просять, дожидають,

Наче гостя виглядають.

    А з'явлюся - хвилюються

Та в захисток ховаються. (дощ);

  1. Надворі горою, а в будинку водою. (сніг);
  2. Тече, тече - не витече, біжить, біжить - не вибіжить.(річка)
    Один учень коротко коментує  таблицю «Кругообіг  води в природі»
     
  1. Актуалізація  опорних  знань у формі проблемної  бесіди:
  • Чи може  людина  жити без  природи?
  • Що  природа  дає  людині?
  • Де люди беруть матеріал, щоб збудувати  будинки, машини,виготовити пальне  для  них, чим  обігріти  свої  будинки?

 

  • Багато різних  багатств людина  бере  від  природи, одне з них –

Корисні  копалини. Вони  потрібні щоб  виготовити  машини  та літаки, бензин, фарби, ліки і ще  багато  необхідних  речей. 

  1. Мотивація навчання. Вправа «Кубування»:
  • Що  таке корисні копалини?
  • Де їх добувають?
  • Що з них  виготовляють?
  • Чому  їх  потрібно оберігати?
  •  Як їх добувають ?
  • Коли вони утворились?
  • Про це ми й дізнаємось на уроці.

 

 

 

  1. а) Розповідь  вчителя й демонстрація презентації «Корисні копалини» .

 Як ви  розумієте вислів «корисні копалини»?  

Корисні тому, що  приносять  користь  людям. А копалинами їх  називають тому, що  добувають з надр землі. Корисні  копалини – це  природні тіла, які людина  добуває з надр Землі, використовує  їх для  своїх потреб.   (5 кадр )

  • Які вам  відомі  корисні  копалини?
  • Корисних копалин дуже багато: кам’яне вугілля, нафта,  природний газ, залізна  руда, пісок, глина, крейда . Вони бувають: тверді (кам’яне вугілля), рідкі (нафта). Газоподібні ( природний газ).
  • Корисні копалини  добувають там, де їх  багато . Ці  місця називають  родовищем.
  • Родовища  корисних  копалин залягають на  різній  глибині.

Якщо  вони неглибоко, то риють спеціальні ями (кар’єри) там  працюють потужні  машини.

  • Якщо  корисні  копалини глибоко  під землею, то будують шахти або риють  свердловини. Давайте розглянемо корисні  копалини, які є важливими  для людини. ( від 7 кадру)

б) Робота з підручником ( читають  статтю про свердловини й шахти, роботу  гірників.)

- Як облаштовують  шахти?

- Які корисні копалини добувають за допомогою свердловин?

в)  Ознайомлення з колекцією корисних  копалин

 

Фізкультхвилинка: 

  • Ми дослідники  малі –

все  вивчаєм  на землі:

сонце, гори і рослини,

хмари, воду і тварини.

 

  1. Практична  робота. Порівняння вугілля і крейди.
  • Розгляньте зразки корисних  копалин і визначте у якому стані вони  перебувають, їх колір, твердість.
  • Визначте  чи легші за воду кам’яне вугілля й крейда.
  • Перевіримо їх горючість  ( демонструє вчитель )  (дотримуватись техніки безпеки й  про наголосити учням)
  • Чим  схожі ці корисні  копалини? …  А чим відрізняються?

Результати  учні вписують в табличку .

 

 

  1. Розповідь  про утворення кам’яного вугілля.
  • Чи знаєте ви чого утворилось вугілля?
  • Багато мільйонів років тому на  землі  був дуже  жаркий і вологий  клімат. Швидко  виростали величезні  дерева, вони  відмирали, падали у воду. Поступово їх заносило намулом,  без  доступу  повітря їх стовбури  не гнили, а перетворювались на вугілля.. тож коли ми спалюємо  в пічці  вугілля, то одержуємо тепло й енергію  тих рослин.

 

  1. Демонстрація фільму «Як добувають вугілля?»  (пит. )

           (гімнастика  для очей )

а)  Закріплення  вивченого. КУБУВАННЯ

  • Що таке  корисні  копалини? Які  ви знаєте корисні  копалини?
  • Що  таке родовище  корисних  копалин?
  • З чого утворилось  кам’яне  вугілля?
  • Як  люди  використовують  кам’яне  вугілля?

         б) Збереження корисних  копалин. Метод «ПРЕС»

  1) « Я вважаю …., що  корисні  копалини …

  2) …тому, що …

       3)    наприклад …

4 )  … отже …

 11. Тести –презентація 

д/з: подається у вигляді лотереї.

 

Підсумок « Незакінчені речення»:

  • Ми  сьогодні  вивчали …
  • На уроці мені сподобалось ….
  • Найцікавіше було …
  • Цікаво дізнатись …
  • Виховний момент…

 Емоційні  враження «Мій смайлик»

 

Оцінювання  ( узагальнююче, бо враховується  робота  на  попередньому  уроці і самостійна  робота. )

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Практична робота

 

 

Кам’яне  вугілля

Крейда

Стан

 

 

Колір

 

 

Горючість

 

 

Інші  властивості

 

 

Використання

 

 

 

 

 

 

 

Кам’яне  вугілля

Крейда

Стан

 

 

Колір

 

 

Горючість

 

 

Інші  властивості

 

 

Використання

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
3230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку