1
Відкритий урок з сольфеджіо.
Характеристика та навчально-виховна мета уроку
Тема уроку: виховання гармонійного слуху на матеріалі української
народної пісні.
Мета уроку:
- оволодіння навичками багатоголосого співу;
- використання різних форм роботи з гармоніями;
- застосування отриманих знань в матеріалі української народної пісні.
Тип уроку: урок комплексного застосування знань і навичок.
Методичні прийоми: cловесний, наочний, практичний, активізація слуху, звернення до музичного сприйняття та уяви, розвиток мислення.
Обладнання: фортепіано, стільці, шумові інструменти, дошка, підручники з сольфеджіо (Г. Смаглій, «Сольфеджіо. Частина V», аркуші з нотними записами розспівок та мелодій пісень, шумові інструменти, фотографії з зображеннями співучих українців, вишиті рушники, годинник.
Музичний матеріал: українські народні пісні
«Ой джигуне, джигуне»,
«Ой під вишнею»,
«Понад ставом стежечка»,
«Ішов козак потайком»,
«Кину кужіль на полицю»,
«Я в матері одна була»
«Бодай ся когут знудив»
«Цвіте терен»
«Заспіваймо пісню веселеньку»
«Ніч яка місячна»
«Місяць на небі»
«Подоляночка»
«Лугом іду»
«Ой вербо, вербо»
«Посилала мене мати»,
Є. Євпак, «Хорові розспівки».
Міжпредметні зв’язки: сольфеджіо, музична література, спеціальне та загальне фортепіано, акомпанемент, український фольклор, українська література, історія України.
План уроку
1. Організаційний момент.
2. Розспівування.
3. Диктант з творчим завданням.
4. Слуховий аналіз.
5. Підбір акомпанементу та другого, третього і басового голосів.
6. Виконання укр. нар. пісень з музичним супроводом.
Хід уроку
Привітання. Оголошення теми та мети відкритого заняття. Урок проводиться з групою учнів 8(6) класу вокально-хорового відділу. На уроці присутні 9 учнів.
Розспівування. Розспівки з закритим ротом, на голосні звуки, legato, staccato, з текстом (поспівка «Кума», скоромовка «Маргарита» - одноголосно та каноном). Спів гармонічної послідовності Т5/3 – S6/4 – Т5/3 – D6/5 –Т5/3. Назвати акорди, які зустрічаються в цій послідовності. (Послідовність написана на дошці).
Розспівки з посібника Є. Євпака «Хорові розспівки з сольфеджіо»: розспівка №3 (триголосна), №36 (чотириголосна). Гармонічний аналіз цих розспівок, особливості голосоведення та ладо-тонального розвитку.
Бесіда про значення народної пісні в нашому житті, про її красу, неповторність, багатоголосся.
Далі подається приблизний текст ведення уроку, спілкування з учнями, роз’яснення та рекомендації щодо виконання різних форм роботи.
Любі діти! Наш сьогоднішній урок присвячений розвитку гармонійного слуху на матеріалі української народної пісні. Ми з вами українці і знаємо, що наша нація дуже співуча. Для української народної пісні характерне багатоголосся, яке надає краси й неповторності музиці. Ви всі навчаєтесь на вокально-хоровому відділі, співаєте в хорі, ансамблях та сольно. Ви знаєте і виконуєте багато українських народних пісень. Я рада, що сьогодні ви прийшли на заняття у вишиванках – характерних предметах одягу українців. Але для того, щоб красиво, грамотно співати ці пісні, необхідно вивчати не лише їх жанрові особливості, а й структурну будову, ладо-тональний розвиток,
гармонійну основу, треба вміти підбирати музичний супровід, а також підголоски до мелодії. І для цього нам просто необхідні знання з сольфеджіо.
Хоровий спів і сольфеджіо в музичній школі нерозривно пов’язані між собою. (Педагог показує дітям ілюстрації – фото співучих українців та учнів на уроках хорового співу).
Існує безліч форм роботи над вивченням народної пісні на уроках сольфеджіо, але ми зупинимось на деяких, оскільки час уроку обмежений.
Можливо, деякі форми за складністю поступаються програмним вимогам випускного класу, але наша мета сьогодні – показати типи і форми роботи взагалі, а не для конкретної вікової групи. До того ж, у мене залишилась одна група, випускна.
Зараз я пропоную вам невеликий диктант з творчим завданням. Це буде знайома мелодія.
Педагог грає перше речення мелодії української народної пісні «Ішов козак потайком». Діти упізнають мелодію, визначають розмір, лад, наспівують з текстом до кінця. Записують як самодиктант не лише перше, а й друге речення, використовуючи знаки скорочення нотного письма: вольти та репризу. Після перевірки нотний текст записують на дошці. Далі дітям пропонується підписати другий і третій голоси, а також басовий голос. При цьому акцентується увага на визначенні головних ступенів ладу, за допомогою яких підбираються бас та підголоски. Визначаються також акорди, що зустрічаються в багатоголоссі. Після цього пісня (2 куплети) виконується на 4 голоси (попередньо група поділяється на голоси). Звертається особлива увага на виразність виконання.
В наступному розділі нашого уроку ми послухаємо ладо-гармонійні послідовності та співзвуччя – інтервали та акорди, які становлять основу багатоголосся української народної пісні. Ви повинні відчувати гармонійні барви кожної пісні, а також визначати, правильно будувати та співати акорди.
Діти визначають основні гармонійні функції в послідовностях, а також інтервали та акорди, простівують їх в унісон та на 3-4 голоси шляхом нашарування звуків.
Діти, а зараз я хочу задати вам цікаве питання: назвіть українські народні пісні, мелодії яких починаються по звуках акордів або в мелодіях яких зустрічається рух по звуках цих акордів. Учні називають пісні і наспівують їх мелодії. Можливі варіанти: «Ой вербо, вербо», «Лугом іду, коня веду», «Добрий вечір, дівчино», «Подоляночка», «Місяць на небі», «Ніч яка місячна», «Заспіваймо пісню веселеньку», «Туман яром», «Ой з-за гори кам’яної», «Ой пряду, пряду», «Реве та стогне Дніпр широкий», «І шумить, і гуде», «Ой піду я до млина», «Ой піду я в ліс по дрова», «Вечір надворі», «Ой ти дівчино зарученая», «Їхали козаки», «Ой дівчино, шумить гай», «Ой під вишнею», «Очерет лугом гуде» і т. д..
А зараз ми розглянемо з вами вправу 11 на ст. 35 (підручник Г. А. Смаглій, «Сольфеджіо. V частина»), яка була задана вам додому. Треба було підібрати супровід та підписати другий і третій голоси. Учениця грає супровід,
вся група (дівчата) співає пісню на 3 голоси, потім хлопцеві пропонується провести басову партію, використовуючи звуки головних ступенів ладу).
Я хочу нагадати, що незабаром ви будете складати випускний іспит з сольфеджіо. У кожному білеті ви отримаєте 6 питань, останнім з яких є ваше домашнє завдання: заспівати на два голоси українську народну пісню з власним акомпанементом. Це буде свого роду концертний виступ. Тож я хочу зараз послухати декого з вас, щоб переконатись, що ви вірно виконали домашнє завдання. Запрошую до виступу Анну Євдокимову та Анастасію Казакову з піснею «Цвіте терен». Прошу сказати кілька слів про цю пісню, її жанрові особливості та характер виконання, а також особливості музичного супроводу. (Звернути увагу на ладо-тональні особливості пісні, фактуру акомпанементу, її варіювання). Прошу дівчат заспівати перший куплет пісні сольно, а далі дозволяю підспівувати всій групі, поділившись на партії.
Запрошую на сцену Ольгу Клюєву та Костянтина Шустова, які виконають пісню «Ішов козак потайком», а всіх інших учнів прошу їм допомагати. (Виконується пісня «Ішов козак потайком»).
А ще я хочу запросити на сцену Діану Сухотеплу та Діану Тахтаулову, які готують на іспит свою улюблену пісню «Бодай ся когут знудив». Це наш концертний дует, який є переможцем різних конкурсів. Коротко аналізуємо жанр та особливості виконання. Дівчата виконують перший куплет пісні самостійно під акомпанемент фортепіано, а далі додається супровід шумових інструментів, на яких грають усі учні, використовуючи різні ритмічні рисунки.
На превеликий жаль, час, відведений для нашого заняття, закінчується, і я хочу подякувати вам, діти, за те, що гарно працювали на уроці. (Оголосити оцінки). Ми з вами показали деякі форми розвитку гармонійного слуху на уроках сольфеджіо. Звичайно, їх набагато більше, але не можна все показати на одному уроці. Моїм основним завданням є навчити вас розуміти, аналізувати та виконувати українську народну пісню в багатоголоссі, відчувати її красу і відчувати гордість за свою культуру, за свій народ.
Цим уроком я завершую викладання сольфеджіо, яке я викладала на прпотязі 38 років. Я так вирішила і повністю переходжу на викладання вокально-хорових дисциплін. Проте сольфеджіо було й залишається моїм улюбленим предметом, оскільки без його знання не можна якісно викладати будь-який предмет у музичній школі, не можна створити красиву обробку пісні, чим я також займаюсь, чи прочитати хорову партитуру. Я гадаю, що ті знання та навички багатоголосого співу та підбору супроводу чи підголосків стануть вам у пригоді й надалі, і ви будете завжди любити нашу українську пісню і пишатися своїм народом. Якщо ж хтось із вас обере музику своєю професією, то без знання сольфеджіо він не зможе вступити до ВНЗ і стати професійним музикантом.
Я ще раз вам усм дякую і бажаю успішно скласти випускні іспити та закінчити музичну школу. А зараз я прошу вас піднятись у клас і відпочити.