Дата:
Тема:Справжня особистість
Мета: формування предметних компетентностей:ознайомити учнів з біографіями відомих людей, яких уважають справжніми особистостями; дати розуміння значення знань, освіти, працелюбства в житті людини, в досягненні життєвих успіхів.
формування ключових компетентностей: заохочувати школярів висловлювати власну думку, вчити враховувати думку товаришів; вміння добувати, осмислювати, аналізувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватись різноманітною довідковою літературою, вміння здійснюватикомунікацію у групі та в колективі, виховувати працьовитість.
Обладнання та матеріали: картки із завданнями для групової роботи, презентація до уроку, підручники та зошити з предмету «Я у світі», кольорові олівці(зелений, жовтий, червоний), аркуші з тестуванням.
Тип уроку: комбінований
Методи роботи: розповідь, пояснення, бесіда, робота з підручником., інтерактивний метод «Навчаючись-навчаю сам»., метод тестування.
Форми роботи: фронтально-колективна та групова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Девіз уроку
Люблю я свій розум,
увагу та пам'ять.
Працює мій мозок.
І вчусь я старанно.
Сприймаю все добре.
І мислю логічно.
Учителя слово
здійсню я практично.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Колективне обговорення
Учні зручно розташовуються. Клас обговорює різні аспекти запропонованої проблеми. Обговорення триває доти, поки є охочі висловитися. Учитель підсумовує сказане.
Проблемне запитання: «Що означає бути справжньою особистістю?».
Мета: заохочувати учнів висловлювати власну думку, вчити враховувати думку товаришів.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, яку людину вважають справжньою особистістю.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учні виконують завдання рубрики «Повтори те, що знаєш».
Учні записують визначення слова успіх
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Кожна група отримує завдання і після завершення часу на виконання представляє свої результати роботи.
Завдання для груп
1 група
Згадайте імена відомих людей. Що вам відомо проїх життєвий шлях і досягнення. Із довідки доберіть риси характеру, притаманні саме їм.
Довідка: працьовитість, хитрість, наполегливість, байдужість, організованість, чесність, порядність, брехливість, жорстокість, цілеспрямованість, уважність, сміливість, мудрість, творчість.
— Отже, які риси характеру найбільш характерні для таких людей?
2 група
Робота над прислів'ями
— З’єднайте початок і кінцівку прислів’я.
Мудрим ніхто не вродився, нема плода.
Вчення світ, а навчився.
Без труда а невчення тьма.
Хто не стикався в житті із труднощами, той житиме вічно
Воля і крізь ніколи не стане справжньою людиною.
Хто жив для народу, таке й насіння
Яке коріння — скелю пройде.
Висновок. Знання, освіта — запорука успіху.
3 група
Прочитайте й обговоріть оповідання В. О. Сухомлинського «Кожна людина повинна». Дайте відповіді на запитання після тексту.
КОЖНА ЛЮДИНА ПОВИННА
Мама з маленьким Петриком сіли в потяг. Вони їдуть в далеке південне місто, на берег теплого моря — відпочивати. Мама стелить на полиці ліжко для себе і на окремій полиці — для Петрика. Хлопчик вечеряє: їсть смачну булку, курячу ніжку і яблуко. М’яко погойдуючись, заколисують вагони. Ліг Петрик на м’яке ліжко і питає:
— Мамо, ви говорили, що потяг веде машиніст. А хто ж уночі веде потяг? Невже він йде сам?
— Уночі теж веде потяг машиніст.
— Як? — дивується Петрик.— Невже він уночі не спить?
— Не спить, синок.
— Ми спимо, а він не спить? Цілу ніч? — ще більше дивується Петрик.
— Так, машиніст не спить цілу ніч. Якби він хоч на хвилину заснув, потяг розбився б і ми загинули б.
— Але як же це так? — не може зрозуміти Петрик.— Йому ж спати хочеться?
— Хочеться, але він повинен вести потяг. Кожна людина — повинна. Подивися у вікно, бачиш: геть у полі оре землю тракторист. Ніч, а людина працює, бачиш, як прожектором освітлює поле? Тому що він повинен працювати вночі.
— І я повинен? — питає Петрик.
— І ти повинен.
— Що ж я повинен?
— Бути людиною,— відповіла мама.— Це найголовніше. Трудитися. Поважати і шанувати старших. Зневажати лінь і недбайливість. Любити свою рідну землю.
Петрик довго не міг заснути.
— Що головне хотів сказати автор оповідання?
— Просто чи не просто бути людиною?
— Кожна людина — це неповторна особистість, унікальна і зовсім не схожа на інших. І кожна людина повинна прагнути нести в собі заряд розумного, доброго, світлого. Відомий кіномитець Олександр Довженко сказав так: «Живи так, щоб усім навколо тебе було добре».
4 група
Фізкультхвилинка( після виступу першої групи)
3. Тестування
Щоб навчити учнів адекватно оцінювати себе, проводять тестування, що має стати підсумком цього уроку і програмою саморозвитку на майбутнє.
На картці у кожного учня поданий ряд слів-характеристик, що описують якості особистості: чесність, егоїзм, акуратність, чуйність, мрійливість, делікатність, хитрість, неохайність, гордість, дбайливість, завзятість, скритність, безпечність, жалісливість, ніжність, соромливість, обережність, рішучість, щирість, зібраність, життєрадісність, нерішучість, соромливість, жадність, заздрісність, підозрілість, сміливість, злопам’ятність, примхливість, нахабство, упертість, грубість, поступливість, мстивість, повільність, запальність, терплячість, скромність, образливість, наполегливість, байдужість.
Завдання. Обведи жовтим кольором ті якості, які, як ти вважаєш, характеризують тебе сьогодні. Обведи зеленим ті якості, які тобі подобаються. Можливо, деякі з них уже сьогодні тобі притаманні, а інші ти виховаєш у собі з часом.
Обведи червоним ті якості, які тобі не подобаються. Мабуть, тобі хотілося б їх ніколи не мати.
— Погляньте на свої картки. Вони у вас різнокольорові. А це тому, що у світі немає жодної ідеальної людини, яка мала б тільки позитивні якості. У кожній людині є щось хороше і щось погане. В однієї людини більше позитивних рис, а в іншої — негативних. Важливо, щоб ви могли чесно зізнатися собі у соїх негативних рисах і почали виправлятися, змінюватися, позбуватися поганого і набувати доброго. І тоді про вас казатимуть, що ви прекрасні і зовні, і всередині.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Про яких людей прочитали?
— Чому їх називають справжніми особистостями?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 16-20).
Записати всі свої мрії в дві колонки: матеріальні і нематеріальні. Обрати найважливішу для себе мрію і написати, що необхідно зробити для її виконання.