Державний навчальний заклад «Олевський професійний ліцей»
Відкритий урок з української мови на тему:
«Складні випадки правопису різних частин мови»
Підготувала :
викладач української
мови та літератури
Шинкар В.С.
Олевськ-2023
Тема: Складні випадки правопису різних частин мови.
Мета: повторити та систематизувати знання учнів про систему частин мови, ознаки, за якими виділяється і характеризується кожна з частин мови, пригадати і поглибити навчальний матеріал про написання різних частин мови; розвивати пам`ять, творчі здібності, спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів;виховувати повагу до рідної мови.
Тип уроку: комбінований урок (повторення вивченого; узагальнення і систематизація вивченого).
Обладнання: підручник, таблиці «Частини мови», «Загальна характеристика частин мови», роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ . Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
Слово викладача.
Мета нашого уроку - повторити вивчене про правопис різних частин мови, продемонструвати вміння застосовувати здобуті знання на практиці – в усному й писемному мовленні. Ваше завдання – осмислити весь матеріал, ліквідувати прогалини в знаннях, удосконалити здобуті вміння і навички.
«Мікрофон»
Як ви вважаєте, навіщо нам знання й уміння із цієї теми? Де можна їх застосувати?
Орієнтовна відповідь. На кожному уроці, коли розмовляємо чи пишемо; у листах до друзів чи рідних; під час написання творів, переказів, диктантів тощо.
ІІІ. Повторення ключових питань розділу.
◊ Робота з таблицею «Частини мови» (або робота з підручником: виконання вправи 102).
ЧАСТИНИ МОВИ |
||||
самостійні |
службові |
|||
змінювані |
незміню- вані |
незміню- вані |
незміню- вані |
|
відмінювані |
дієвідмі-нювані |
|||
іменник |
дієслово |
прислівник |
прийменник |
вигук |
прикметник |
|
|
сполучник |
|
числівник |
|
|
частка |
|
займенник |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(робота з таблицями)
◊ Бесіда.
1) На які групи поділяються частини мови?
2) Що є підставою для поділу частин мови на самостійні й службові? Навести приклади самостійних частин мови.
3) Чому в таблиці немає дієприкметника та дієприслівника?
4) Які частини мови є службовими? Навести приклади службових частин мови.
5) Скільки в українській мові частин мови?
6) Яка частина мови не належить ні до повнозначних (самостійних), ні до службових? Що виражає ця частина мови? Навести приклади вигуків.
ІV. Виконання вправ на матеріалі повторення вивченого.
◊ Пояснювальний диктант.
Назвати самостійні частини мови, з’ясувати синтаксичну роль слів самостійних частин мови. Чи виступають членами речення службові частини мови? Чому? Назвати вжиті в реченнях службові частини мови. У чому полягає відмінність між самостійними та службовими частинами мови?
Острів Хортиця пам’ятає хоробрих руських дружинників, що спинялися тут , ідучи на ворога. І вже в часи пізніші він став притулком для волелюбних людей, які втікали сюди з усіх кінців української землі. Поселялися тут і жили з рибальського та мисливського промислу. Часом доводилося й у сутички з ворогом вступати, бо зовсім недалеко в степах часто з’являлися татари.
V. Узагальнення й систематизація вивченого.
Самостійне опрацьовування теоретичних відомостей
Робота в парах
Відповісти на питання з метою перевірки рівня засвоєння опрацьованих правил.
-Подані словосполучення поставити у формі орудного відмінка.
Пояснити написання закінчень.
Гаряча каша, найвища круча, зловісна туча, розквітла вишня, пахуча груша, центральна площа, хижа тигриця, зубата паща, хитрюща лисиця, розкішна паша, сита телиця.
Пояснити написання складних прикметників.
Пшенична нива в жовтому колоссі, над нею неба синього блакить. В полотнищі дво/колірнім злилося усе, що нас об’єднує віки. (Б. Дегтярьов.) Цвітуть, неначе квіти волі, знамена жовто/голубі. (М. Луків.) І тихе, світле, ніжно/золотисте передосіннє надвечір’я міста. (І. Жиленко.) Серпнева ніч розвісила рядно смугасто/синє і таке строкате! Дірками зір аж світиться воно! (Г. Хмільовська.) За вікном вирує чорно/біла злива, краплі – як осколки стоптаних надій. Але це ні/чого! З цього негатива віддрукуєм сотні кольорових мрій. (М. Макуха.)
Числівники підкреслити, визначити в них орфограми. Вказати можливі паралельні форми.
У 8 аналогічних випадках. З 16 однокласниками. Комплект з 23 підручників. У 45 вчителів. З 90 джерел. Більше 50 мов. 675 гривнями. До 1 860 мешканців міста.
Пішки, верхи, двічі, восени, опівночі, навпомацки, навшпиньки, по-хорошому, по-людськи, по-українськи, по-третє, втричі, натроє, утрьох, уп’ятеро, мимохіть, горілиць, праворуч, спросоння, попідтинню, часто-густо, тишком-нишком, пліч-о-пліч, наосліп, всього-на-всього, всьоме, де-не-де, абиде, будь-де, казна-коли, колись.
Творча робота в групах.
Учні повинні скласти рекламу навчальному закладу або написати твір-мініатюра про навчання в училищі.
Найбільш цікаві роботи зачитуються.
Вправа – «Так- Ні»
Змолоду, утрьох, щодня.
На щастя, до вподоби, кінець кінцем, по всюди
Нанівець, глибоко, крадькома, водночас, гаряче.
Кругом, навпроти, поруч, зараз, щодня.
«Перевірка в режимі самоконтроль»
1.Так 2. Ні 3. Так 4. Ні 5.Так 6. Ні 7. Так 8. Ні
Рефлексія
Оцінювання і мотивація навчальних досягнень
Написати твір-мініатюра на тему : «Чому я обрав професію «Столяр будівельний , паркетник», використовуючи складні іменники, прикметники,прислівники.