Тема уроку: Звичайні дроби Мета : навчальна : сформувати вміння читати, записувати та наводити прикла- ди звичайних дробів, розв’язувати вправи на знаходження дробу від числа і числа за його дробом; пояснювати, що показує чисельник і знаменник дробу; розвивальна: розвивати вміння правильно і чітко висловлювати власні думки, логічно мислити; виховна: виховувати наполегливість, старанність, інтерес до математики.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП Учитель перевіряє готовність учнів до уроку та наголошує на вивченні нового розділу «Звичайні дроби та дії над ними».
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Створюється відповідна мотивація через розв’язування практичної задачі, після розв’язання якої учні свідомо відчують необхідність введення дробових чисел, що натуральних чисел недостатньо для оцінювання величин.
Чому буде дорівнювати площа кожної частини, якщо сторона квадрата:
1) 10 см; 2) 2 см; 3) 1 дм?
Так як формула площі квадрата , то:
1)102 : 4 = 25см2; 2) 22 : 4 = 1см2; 3) 12 : 4 не ділиться.
Після виконання завдань учні (можна за допомогою вчителя) доходять висновку: розв'язання деяких математичних завдань приводить до необхідності введення нових, окрім натуральних, чисел — дробових.
IІІ. ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ
Розглянемо с.157 мал. 206 та с.158 мал. 207 підручника. Робимо висновок, що числа , , – дробові. Дробові числа записують за допомогою двох натуральних чисел і горизонтальної риски у вигляді . Такі записи називають звичайними дробами. Число b, записане під рискою, називають знаменником дробу і показує , на скільки рівних частин поділено одиницю (ціле). Число a – записане над рискою, називають чисельником дробу і показує, скільки взято рівних частин одиниці (цілого).
Приклад 1. Звичайний дріб показує, що ціле число поділено на 5 рівних частин і взято 3 такі частини.
Розглянемо задачу на знаходження дробу від числа.
Приклад 2. Скільки градусів становить розгорнутого кута?
У ході розв’язування можна обговорити такі питання:
Висновок. Для розв’язання задачі потрібно розгорнутий кут поділити на 5 рівних частин - розгорнутого кута дорівнює 180 : 5 = 36, тоді розгорнутого кута – це 36 2 = 72.
Складається вираз : (180 : 5) · 2 = 72.
Відповідь: 72.
Розглянемо задачу на знаходження числа за його дробом.
Приклад 3. У саду росте 24 груші, що становить усіх дерев. Скільки всього дерев у саду ?
При обговоренні розв’язання цієї задачі доцільно з’ясувати такі питання :
Висновок. Складаємо вираз: ( 24 : 4 ) · 7 = 42 (дерева).
Відповідь: 42 д.
ІV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ
1. Виконання усних вправ № 918, № 919.
2. Виконання письмових вправ № 923, № 938 (задача на знаходження дробу від числа), № 951 (задача на знаходження числа за його дробом).
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Закінчи речення :
1.Якщо кавун розрізати на 9 рівних частин, то кожну з них позначимо як дріб…
2.Чисельник дробу дорівнює … , а знаменник −…
3.Прочитайте дріб . Число 13 показує … , а число 9 − …
4.Щоб знайти від 24 кг, потрібно …
5. Якщо довжини відрізка дорівнює 10 см, то, щоб знайти довжину всього відрізка, потрібно …
6. Чверть години – це …хвилин
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§27(вивч.); розв’язати № 922, 924, 930.
1