Тема. Віднімання. Правило віднімання числа від суми. Письмове додавання та віднімання багатоцифрових чисел
Мета: ознайомити учнів із прийомами письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел у межах мільйона; узагальнити уявлення дітей про зв'язок дій додавання і віднімання; розвивати вміння розв’язувати задачі та рівняння із застосуванням письмових обчислень, вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення; виховувати любов до Батьківщини, інтерес до знань, акуратність у роботі.
Форма проведення: урок-подорож.
Обладнання: карта України, картки з квітами, мультимедійна презентація.
Хід уроку
I . Організаційний момент.
Девіз уроку
Математика – наука
Дуже точна й правильна.
Добре той її вивчає,
Хто розум і увагу проявляє.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
а вашими вірними друзями під час роботи будуть уважність,
взаємодопомога, винахідливість.
Метод «Мозковий штурм», «Гронування»
лічимо міркуємо розв’язуємо
порівнюємо МАТЕМАТИКА відповідаємо
граємо складаємо задачі
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Я очікую … нових знань,
– міркувати,
– розв’язувати,
– порівнювати,
– грати,
– складати,
– правильно лічити,
– злагоджено працювати.
ІV. Актуалізація знань учнів
1 зупинка. Каліграфічна хвилинка. Природознавча зупинка
- Довжина кордону України 6 993 км.
- Довжина кордону з півночі на південь 893 км, а за сходу на захід - 1316 км.
- Найвища гора Кримських гір (Роман-кош) – 1545 м.
- Найвища гора Карпат (Говерла) – 2061 м
(6 993 893 1 316 1 545 2 061)
Завдання:
- найдіть «зайве» число;
- найдіть найбільше та найменше чотирицифрові числа (підкресліть);
- назвіть скільки у найбільшому числі всього тисяч, сотень, десятків;
- назвіть сусідів найменшого числа.
2 зупинка. Математичний диктант
- Обчисліть суму чисел 300 і 154 (454 міста в Україні);
- Число 230 збільшити у 100 разів (23 000 річок в Україні);
- Число 15 000 збільшити на 5 000 (20 000 озер в Україні, найбільше – Ялпуг, що знаходиться в Одеській області);
- Суму чисел 210000 і 30000 зменшити у 10 раз.( 24000 кв.м – територія Карпатських гір);
- Утворіть число, що складається із 603 одиниці 2 класу 700 одиниць 1 класу
( 603700 кв.км – територія України).
454 23 000 20 000 24 000 603 700
Самоперевірка (відповіді на екрані)
Метод «Кубуванння» (діти передають кубик, читають на гранях питання і швидко відповідають):
-Як називаються числа при додаванні?
- Як називаються числа при відніманні?
--Що дістанемо, коли від суми віднімемо один із доданків?
-Як знайти невідоме зменшуване?
-Як знайти невідомий від′ємник?
-Як порівняти два числа?
V. Вивчення нового матеріалу
3 зупинка. Робота над новим матеріалом
1.Підготовча робота
2. Опрацювання правила
Підручник с. 96, № 561 (з коментуванням). Читання правила
VІ. Закріплення нового матеріалу
4 упинка. Диференційована самостійна робота:
1 група (жовті) - № 562 (1) – з коментуванням біля дошки;
2 група (рожеві) - №562 (2) – самостійно в зошитах;
3 група (зелені) - №562 (3) – самостійно і біля дошки.
5 зупинка «Математика з другом»
-Давайте пригадаємо, коли від суми віднімемо один доданок, що ми дістанемо?
-Отже, як можна перевірити дію додавання? (дією віднімання)
-А що потрібно зробити? (Від суми відняти один із доданків, якщо дістанемо другий доданок, то дія виконана правильно).
-А скажіть мені, будь ласка, коли до різниці додамо від′ємник, що отримаємо? ( Зменшуване)
-Отже, як можна перевірити дію віднімання? (До різниці додамо від′ємник і якщо отримаємо зменшуване, то дія виконана правильно)
-Перевірте, чи правильно виконано додавання і віднімання:
847294 -235451=611843
29035+43462=72497
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (6 зупинка)
- Створення позитивного емоційного настрою
Потяніться, як тягнеться квітка до сонечка. Такі квіти є тільки на нашій землі.
Подивіться один на одного. Такі діти є тільки у нас, в Україні. Усміхніться один одному і збережіть ці посмішки.
VІІ. Розвиток математичних знань.
7 зупинка. Розв’язування виразів № 563 (колективно)
№ 564 (самостійно)
№565 (біля дошки з коментуванням)
- З якими державами межує Україна? (7д. – Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова, Білорусь, Росія).
- Якими морями омиваються берега України? (Чорним, Азовським).
а)– Які ріки України ви знаєте? (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Десна).
- Дніпро – 3 за величиною річка в Європі, довжина – 2285км, довжина Сіверського Донця – 1056км.
- На скільки км Дніпро довший, ніж Сіверський Донець?
- За допомогою якої дії ми зможемо відповісти на це питання?
2285
-1056
б) – Які гори є в Україні? (Карпати, Кримські).
- Яка найвисока гора в Україні, в Карпатах? (Говерла). Її висота – 2061м
Біля неї знаходиться гора Близниць – 1881м, Чорна гора – 2020м.
В Криму:
г.Роман-Кош – 1545м;
г.Чатир-Даг – 1427м;
г.Ай-Петрі – 1234м.
- Порівняємо висоту деяких гір. Як дізнатись, на скільки одне число більше, чи менше іншого?
- Скласти приклади.
1881
-1545
-------
3 3 6
VIII. Підсумок уроку
IX. Рефлексія. Галявина творчості (10 зупинка)
- Ось і добігає до кінця наша подорож. Чи була вона цікавою і корисною, ми дізнаємося з нашої невеликої галявини. Вам необхідно вибрати квітку – символ нашої України і прикрасити галявину. Якщо: