Тема: Відношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями.
Мета: ознайомити учнів із законом об’ємних співвідношень газів Гей-Люссака; навчити розв’язувати розрахункові задачі, застосовуючи вивчений закон; поглибити уявлення учнів про речовини в газоподібному агрегатному стані; удосконалювати вміння розв’язувати розрахункові задачі, якщо в реакції беруть участь або утворюються газоподібні речовини, розвивати в учнів логічне мислення та самостійність під час виконання завдань.
Засоби та методи навчання: словесні (розповідь учителя з елементами бесіди), наочні, практичні (самостійна робота).
Тип уроку: комбінований
Базові поняття: газоподібні речовини, закон об’ємних співвідношень, закон Гей-Люссака.
Обладнання: картки із завданнями.
Структура та хронометраж уроку
Перебіг уроку
(Слово вчителя)
А) С3Н6 + НСl → ; В) С3Н6 + Н2О→;
Б) С3Н6 + Н2 → ; Г) С3Н6 + Br2 → .
2. Серед наведених реакцій вкажіть реакцію галогенування:
А) СН2 ═ СН2 + Cl2 → ; В) СН2 ═ СН2 + НСl → ;
Б) СН2 ═ СН2 + О2 → ; Г) СН2 ═ СН2 + Н2 → .
3. . Серед наведених реакцій вкажіть реакцію гідрогенгалогенування:
А) СН4 + Cl2 → ; В) СН ≡ СН + НСl → ;
Б) С2Н2 + О2 → ; Г) ) С2Н2 + Н2 →.
4.Які з наведених речовин знебарвлюють бромну воду:
А) СН3 ─ СН2 ─СН3; В) СН ≡ СН; В) СН3 ─ С ═СН2 ;
Б) СН3 ─ СН ═ СН2 │
СН3
5. Якими речовинами можна скористатися, щоб виявити сполуки з кратними (подвійними та потрійними) зв’язками:
А) Н2; Б) Br2; В) КМпО4; Г) НСl .
6. Вкажіть тип реакції, спільний для насичених і ненасичених вуглеводнів:
А) приєднання; Б) заміщення; В) горіння; Г) обміну.
7. Які особливості будови зумовлюють характерні властивості етилену:
А) простий (ординарний) зв’язок; В) потрійний зв’язок;
Б) подвійний зв’язок; Г) два подвійні зв’язки.
8. Які особливості будови зумовлюють характерні властивості ацетилену:
А) простий (ординарний) зв’язок; В) потрійний зв’язок;
Б) подвійний зв’язок; Г) два подвійні зв’язки.
9. Виберіть правильне твердження: етилен можна одержати під час…
А) взаємодії етану з хлором; Б) взаємодії ацетилену з хлороводнем;
В)дегідрування етану; Г)дегідратації етилового спирту(відщеплення Н2О).
10.Виберіть правильне твердження: ацетилен можна одержати під час…
А) дегідрування пропану; Б) термічного розкладу метану;
В)дегідрування етану; Г)дегідратації етилового спирту (відщеплення Н2О).
3.Мотивація начально-пізнавальної діяльності
(Слово вчителя)
За рівняннями реакцій можна обчислювати масу. Об’єм, кількість речовини, що вступили в реакцію та утворилися. Багато реакцій за участю вуглеводнів перебігають у газовій фазі. Тому потрібно використовувати таке поняття як молярний об’єм. Пригадайте, чому дорівнює Vm. Але, якщо речовини є газоподібними і вимірюються в об’ємних одиницях, то обчислення можна значно спростити, використовуючи закон співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях , або закон Гей-Люссака. Познайомимося з цим законом, навчимося використовувати його в обчисленнях.
4.Актуалізація теоретичних знань (Вправа «Подивися в минуле»)
Чому дорівнює молярний об’єм будь-якого газу за нормальних умов?
Усі гази однаково стискаються, мають однаковий термічний коефіцієнт розширення. Об’єми газів залежать не від розмірів окремих молекул, а від відстані між молекулами. Відстані між молекулами залежать від швидкості їх руху, енергії та, відповідно, температури.
На підставі цих законів і своїх досліджень італійський учений Амедео Авогадро сформулював закон:
В однакових об’ємах різних газів міститься однакова кількість молекул.
За звичайних умов газоподібні речовини мають молекулярну будову. молекули газів дуже дрібні порівняно з відстанню між ними. Тому об’єм газу визначається не розміром частинок (молекул), а відстанню між ними, що для будь-якого газу приблизно однакова.
А. Авогадро зробив висновок, що, якщо взяти 1 моль, тобто 6,02 · 1923 молекул будь-яких газів, то вони займатимуть однаковий об’єм. Але при цьому вимірюватися цей об’єм має за однакових умов, тобто за однакових температури й тиску.Умови, за яких проводяться подібні розрахунки, назвали нормальними умовами.
Нормальні умови (н. у.): Т = 273 К або t = 0 °С;
Р = 101,3 кПа або Р = 1 атм. = 760 мм рт. ст.
Об’єм 1 моль речовини називають молярним об’ємом (Vm). Для газів за нормальних умов він дорівнює 22,4 л/моль. Відповідно до закону Авогадро, 1 моль будь-якого газу займає однаковий об’єм, що за нормальних умов дорівнює 22,4 л/моль.
Отже, об’єми газоподібних реагентів і продуктів реакції співвідносяться як їх коефіцієнти в рівнянні реакції. Цю закономірність використовують для хімічних розрахунків.
5.Виклад нового матеріалу
(Розповідь вчителя з елементами бесіди)
Закон об’ємних відношень газів (Гей-Люссака)
У хімічних реакціях об’єми газів, що вступають у реакцію та утворюються внаслідок реакції, співвідносяться як невеликі цілі числа. (ці числа відповідають коефіцієнтам у рівнянні реакції)
Алгоритм розв’язування задач:
(Учні записують в зошити)
Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями. (Пояснення вчителя, розв’язування задач.)
Задача 1. Обчисліть об’єм хлору, що може приєднати етен об’ємом 5 л.
(Відповідь: 5 л хлору.)
Задача 2. Обчисліть, який об’єм кисню потрібен для спалювання метану об’ємом 1 м3.
V(CH4) = 2V(O2) = 2 (м3).
(Відповідь: 2 м3 кисню.)
Задача 3. Обчисліть об’єм етину, для повного гідрування якого витратили водень об’ємом 20 л.
(Відповідь: 10 л етину.)
6.Узагальнення та закріплення нового матеріалу .
6.1 Завдання для закріплення нового матеріалу.
6.2 Самостійна робота. (Роздатковий матеріал.)
В-І
Задача №1Обчислити об’єм водню,що може приєднати 5,6л ацетилену внаслідок повного його гідрування. Визначте об’єм продукту реакції.
Задача №2 Спалили 4л бутану (н.у.). Який об’єм кисню знадобився для цього?
Задача №3 Який об’єм карбон (ІV) оксиду утвориться під час спалювання 15 м3 етилену?
В-ІІ
Задача №1Обчислити об’єм водню,що може приєднати 3,5л ацетилену внаслідок повного його гідрування. Визначте об’єм продукту реакції.
Задача №2 Спалили 6л бутану (н.у.). Який об’єм кисню знадобився для цього?
Задача №3 Який об’єм карбон (ІV) оксиду утвориться під час спалювання 18 м3 етилену?
7.Підсумок уроку
(слово вчителя)
Отже, на сьогоднішньому уроці ми ознайомилися з законом об’ємних співвідношень газів Гей-Люссака, навчилися обчислювати об’ємні співвідношення газів за хімічними рівняннями.
8.Виставлення оцінок та їх мотивація
9.Інструктаж з домашнього завдання
Опрацювати параграф 21, ст. 142, завдання ст.145-146:
1-5 – достатній рівень
1-7 – середній рівень
1-9 – високий рівень
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
Груповий методист Квас В.М.
«Затверджую»___________________
(підпис)
«__ » _____________2016 р
Конспект уроку
З хімії у 9-му класі
З теми «Відношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями.»
Студентки – практикантки IV курсу 43 групи
Природничо – географічного факультету
Спеціальність: 6.040101 Хімія
Дорошко Тетяни Сергіївни
Дата проведення:
«___»______________2016
_____________________
(підпис вчителя предметника)
_____________________
(оцінка)