Відношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями.

Про матеріал
Тема: Відношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями. Мета: ознайомити учнів із законом об’ємних співвідношень газів Гей-Люссака; навчити розв’язувати розрахункові задачі, застосовуючи вивчений закон; поглибити уявлення учнів про речовини в газоподібному агрегатному стані; удосконалювати вміння розв’язувати розрахункові задачі, якщо в реакції беруть участь або утворюються газоподібні речовини, розвивати в учнів логічне мислення та самостійність під час виконання завдань. Засоби та методи навчання: словесні (розповідь учителя з елементами бесіди), наочні, практичні (самостійна робота). Тип уроку: комбінований Базові поняття: газоподібні речовини, закон об’ємних співвідношень, закон Гей-Люссака.
Перегляд файлу

Тема: Відношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями.

Мета: ознайомити учнів із законом об’ємних співвідношень газів Гей-Люссака; навчити розв’язувати розрахункові задачі, застосовуючи вивчений закон; поглибити уявлення учнів про речовини в газоподібному агрегатному стані; удосконалювати вміння розв’язувати розрахункові задачі, якщо в реакції беруть участь або утворюються газоподібні речовини, розвивати в учнів  логічне мислення та самостійність під час виконання завдань.

Засоби та методи навчання: словесні (розповідь учителя з елементами бесіди), наочні, практичні (самостійна робота).

Тип уроку: комбінований

Базові поняття: газоподібні речовини, закон об’ємних співвідношень, закон Гей-Люссака.

Обладнання: картки із завданнями.

Структура та хронометраж уроку

  1. Організаційний момент (2хв)
  2. Перевірка домашнього завдання (5хв)
  3. Мотивація начально-пізнавальної діяльності (3хв)
  4. Актуалізація теоретичних знань (5хв)
  5. Виклад нового матеріалу (15хв)
  6. Узагальнення та закріплення нового матеріалу (10хв)
  7. Підсумок уроку (3хв)
  8. Виставлення оцінок та їх мотивація (1хв)
  9. Інструктаж з домашнього завдання (1хв)

 

Перебіг уроку

 

  1. Організаційний момент

(Слово вчителя)

  • Привітання вчителя з учнями
  • Перевірка готовності робочих місць до проведення уроку
  • Перевірка присутніх

 

  1. Перевірка домашнього завдання
  1. Перелічите, які реакції характерні для ненасичених вуглеводнів.
  2. «Мозковий штурм» Чому для насичених вуглеводнів притаманна здатність вступити в реакції заміщення, а для ненасичених – приєднання?
  3. Тест – контроль .
  1. Серед наведених реакцій вкажіть реакцію гідрування:

      А) С3Н6 + НСl → ;         В) С3Н6  + Н2О→;

      Б) С3Н6  + Н2      ;          Г) С3Н6 + Br2 → .

2. Серед наведених реакцій вкажіть реакцію галогенування:

А) СН2 ═ СН2 + Cl2 → ;        В) СН2 ═ СН2  + НСl → ;

 Б) СН2 ═ СН2  + О2 → ;        Г)    СН2 ═ СН2 + Н2 → .

3. . Серед наведених реакцій вкажіть реакцію  гідрогенгалогенування:

 А) СН4 + Cl2 → ;                  В) СН ≡ СН + НСl → ;

  Б) С2Н2  + О2 → ;                 Г)  ) С2Н2  + Н2 →.

4.Які з наведених речовин знебарвлюють бромну воду:

А) СН3 ─ СН2  ─СН3;   В) СН ≡ СН;           В) СН3 ─ С ═СН2 ;

Б) СН3 ─ СН ═ СН2                                             

                                                                   СН3  

5. Якими речовинами можна скористатися, щоб виявити сполуки з кратними (подвійними та потрійними) зв’язками:

А) Н2;       Б) Br2;         В) КМпО4;       Г) НСl .

6. Вкажіть тип реакції, спільний для насичених і ненасичених вуглеводнів:

А) приєднання;   Б) заміщення;    В) горіння;    Г) обміну.   

7. Які особливості будови зумовлюють характерні властивості етилену:

А) простий (ординарний) зв’язок;     В) потрійний  зв’язок;

     Б) подвійний  зв’язок;                          Г) два подвійні зв’язки.

 8. Які особливості будови зумовлюють характерні властивості ацетилену:

А) простий (ординарний) зв’язок;     В) потрійний  зв’язок;

     Б) подвійний  зв’язок;                          Г) два подвійні зв’язки.

      9. Виберіть правильне твердження: етилен можна одержати під час…

      А) взаємодії етану з хлором;  Б) взаємодії ацетилену з хлороводнем;

      В)дегідрування етану;              Г)дегідратації етилового     спирту(відщеплення  Н2О).

      10.Виберіть правильне твердження: ацетилен можна одержати під час…

      А)  дегідрування пропану;  Б)  термічного розкладу метану;

      В)дегідрування етану;          Г)дегідратації етилового спирту  (відщеплення   Н2О).

3.Мотивація начально-пізнавальної діяльності

 (Слово вчителя)

    За рівняннями реакцій можна обчислювати масу. Об’єм, кількість речовини, що вступили в реакцію та утворилися.  Багато реакцій за участю вуглеводнів  перебігають у газовій фазі. Тому потрібно використовувати таке поняття як молярний об’єм. Пригадайте, чому дорівнює Vm. Але, якщо речовини є газоподібними і вимірюються в об’ємних одиницях, то обчислення можна значно спростити, використовуючи закон співвідношення об’ємів газів у хімічних реакціях , або закон Гей-Люссака. Познайомимося з цим законом, навчимося використовувати його в обчисленнях.

4.Актуалізація теоретичних знань (Вправа «Подивися в минуле»)

Чому дорівнює молярний об’єм будь-якого газу за нормальних умов?

    Усі гази однаково стискаються, мають однаковий термічний коефіцієнт розширення. Об’єми газів залежать не від розмірів окремих молекул, а від відстані між молекулами. Відстані між молекулами залежать від швидкості їх руху, енергії та, відповідно, температури.

    На підставі цих законів і своїх досліджень італійський учений Амедео Авогадро сформулював закон:

В однакових об’ємах різних газів міститься однакова кількість молекул.

    За звичайних умов газоподібні речовини мають молекулярну будову. молекули газів дуже дрібні порівняно з відстанню між ними. Тому об’єм газу визначається не розміром частинок (молекул), а відстанню між ними, що для будь-якого газу приблизно однакова.

    А. Авогадро зробив висновок, що, якщо взяти 1 моль, тобто 6,02 · 1923 молекул будь-яких газів, то вони займатимуть однаковий об’єм. Але при цьому вимірюватися цей об’єм має за однакових умов, тобто за однакових температури й тиску.Умови, за яких проводяться подібні розрахунки, назвали нормальними умовами.

    Нормальні умови (н. у.): Т = 273 К або t = 0 °С;

Р = 101,3 кПа або Р = 1 атм. = 760 мм рт. ст.

Об’єм 1 моль речовини називають молярним об’ємом (Vm). Для газів за нормальних умов він дорівнює 22,4 л/моль. Відповідно до закону Авогадро, 1 моль будь-якого газу займає однаковий об’єм, що за нормальних умов дорівнює 22,4 л/моль.

Отже, об’єми газоподібних реагентів і продуктів реакції співвідносяться як їх коефіцієнти в рівнянні реакції. Цю закономірність використовують для хімічних розрахунків.

5.Виклад нового матеріалу

(Розповідь вчителя з елементами бесіди)

Закон об’ємних відношень газів (Гей-Люссака)

У хімічних реакціях  об’єми газів, що вступають у реакцію та  утворюються  внаслідок реакції, співвідносяться як невеликі цілі числа.  (ці числа відповідають коефіцієнтам у рівнянні реакції)

Алгоритм розв’язування задач:

  1. Записуємо скорочену умову задачі
  2. Записуємо рівняння реакції
  3. Над формулами речовин записуємо відомий об’єм  однієї речовини. Через Х позначаємо невідомий об’єм іншої
  4. Під формулами записуємо відповідні коефіцієнти
  5.  Складаємо пропорцію та розв’язуємо її.

(Учні записують в зошити)

Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями. (Пояснення вчителя, розв’язування задач.)

Задача 1. Обчисліть об’єм хлору, що може приєднати етен об’ємом 5 л.

Eqn004

(Відповідь: 5 л хлору.)

Задача 2. Обчисліть, який об’єм кисню потрібен для спалювання метану об’ємом 1 м3.

Eqn004

V(CH4) = 2V(O2) = 2 (м3).

(Відповідь: 2 м3 кисню.)

Задача 3. Обчисліть об’єм етину, для повного гідрування якого витратили водень об’ємом 20 л.

e_030

Eqn004

(Відповідь: 10 л етину.)

6.Узагальнення та закріплення нового матеріалу .

6.1 Завдання для закріплення нового матеріалу.

6.2 Самостійна робота. (Роздатковий матеріал.)

В-І

Задача №1Обчислити об’єм водню,що може приєднати  5,6л ацетилену внаслідок повного його гідрування. Визначте об’єм продукту  реакції.

Задача №2 Спалили 4л бутану (н.у.). Який об’єм кисню знадобився для цього?

Задача №3 Який об’єм карбон (ІV) оксиду утвориться під час спалювання 15 м3 етилену?

В-ІІ

Задача №1Обчислити об’єм водню,що може приєднати  3,5л ацетилену внаслідок повного його гідрування. Визначте об’єм продукту  реакції.

Задача №2 Спалили 6л бутану (н.у.). Який об’єм кисню знадобився для цього?

Задача №3 Який об’єм карбон (ІV) оксиду утвориться під час спалювання 18 м3 етилену?

7.Підсумок уроку

(слово вчителя)

    Отже, на сьогоднішньому уроці ми ознайомилися з законом об’ємних співвідношень газів Гей-Люссака, навчилися обчислювати об’ємні співвідношення газів за хімічними рівняннями.

8.Виставлення оцінок та їх мотивація

9.Інструктаж з домашнього завдання
Опрацювати параграф 21, ст. 142, завдання ст.145-146:

1-5 – достатній рівень

1-7 – середній рівень

1-9 – високий рівень

 

 

 

 

 

 

 

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ  І НАУКИ УКРАЇНИ

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

Груповий методист Квас В.М.

«Затверджую»___________________

                                                             (підпис)

«__ » _____________2016 р

 

 

Конспект уроку

З хімії у 9-му класі

З теми «Відношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Обчислення об’ємних співвідношень газів за хімічними рівняннями.»

Студентки – практикантки IV курсу 43 групи

Природничо – географічного факультету

Спеціальність: 6.040101 Хімія

Дорошко Тетяни Сергіївни

                                                                                                   

                                                                                           Дата проведення:

                                                                                       «___»______________2016

                                                                                     _____________________

                                                                                                                 (підпис вчителя предметника)

_____________________

                         (оцінка)

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
Додано
24 лютого
Переглядів
266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку