План уроку Історія України
Клас 11 Дата _____________
Тема: Відновлення Автономної республіки Крим. Створення Меджлісу кримсько-татарського народу.
Мета: ознайомити учнів з історією кримськотатарського народу в кінці ХХ ст.; продовжити формування у учнів уміння аналізувати та зіставляти історичні явища і факти; виховувати повагу та толерантність до національних меншин, які проживають в Україні.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, карта України, атлас, дидактичні матеріали.
Основні поняття і терміни: депортація, репатріація, Меджліс, Курултай.
Основні дати і події: 20 січня 1991 р., 12 лютого 1991 р.
Основні персоналії: Мустафа Джемілєв
Очікуванні результати: після цього уроку учні зможуть: аналізувати становище кримських татар початку 90-х років ХХ ст., мати уяву про боротьбу кримських татар за свої права та повернення їх до Криму.
Структура уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Відновлення Кримської АРСР.
Створення Меджлісу кримсько-татарського народу.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
V. Підсумки уроку.
VI. Домашнє завдання.
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.
Учитель оголошує учням тему й основні завдання уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вступна бесіда
1) Що таке національні меншини?
2) Які національні меншини мешкають в Україні?
3) Згадайте про внесок кримських татар у боротьбу проти фашистської Німеччини?
4) Розкажіть, хто такий Аметхан Султан та чим він відзначився?
5) Коли було проведено депортацію кримських татар?
6) Чому 18 травня кримські татари вважають днем національного трауру?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Відновлення Кримської АРСР.
Розповідь учителя:
Перебудовчі процеси розпочаті в СРСР кардинально змінили політичну, економічну та культурну ситуацію в союзних республіках, зокрема й Кримської області.
Питання про відновлення Кримської АРСР було порушено в листопаді 1990 р. кримським обкомом КПРС, яким керував М. Багров. Цей крок кримські комуністи пояснювали, як спробу збереження свого впливу і влади в Криму на фоні активного повернення на півострів кримських татар.
Робота з термінами і поняттями:
Репатріація – повернення на батьківщину, з поновленням їх громадянських прав, військовополонених та цивільних осіб, які під час війни опинилися за межами своєї країни та перебували тривалий час поза батьківщиною.
20 січня 1991 р. у Криму відбувся референдум ( перший плебісцит в історії СРСР). На загальне голосування було винесено питання: « Ви за відтворення Кримської Автономної Радянської Соціалістичної Республіки як суб’єкта Союзу РСР і учасника Союзного договору?». Більшість жителів півострова висловилася за відновлення Кримської АРСР ( 77% жителів півострова).
12 лютого 1991 р. була відновлена автономія Криму – Кримська АРСР. У ній створювалася Верховна Рада. Згідно з «Законом про вибори» для представників депортованих народів та етнічних груп були передбачені квоти на представництво у Верховній Раді автономії. У Законі зазначалося, що ці гарантовані квоти мають тимчасовий характер – на період, доки депортовані повернуться в Крим. Також, було передбачено 14 місць для кримських татар і по одному місцю для німців, вірмен, болгар і греків.
Єдиною політичною силою на півострові, що виступила категорично проти проведення референдуму, була Організація кримськотатарського національного руху. На той час на півострів переселилось 83 тис. кримських татар.
2. Створення Меджлісу кримсько-татарського народу.
Розповідь учителя:
Кримськотатарська спільнота має складну внутрішню структуру і значним її організуючим фактором є релігійна ідентифікація та авторитет громадських лідерів.
Робота з термінами і поняттями:
Меджліс – найменування законодавчо-представницького органу (парламенту) ряду країн (Іран, Азербайджан), народів (Меджліс кримських татар), а також взагалі Народного зібрання, переважно в арабських і ісламських країнах.
Курултай – національне зібрання, вищий представницький повноважний орган кримськотатарського народу.
Згідно із статутом, метою меджлісу є подолання наслідків геноциду вчиненого проти кримських татар радянською владою, відновлення прав і національно-територіальне самовизначення. Розташований у Сімферополі (до 18.09.2014 р.).
Меджліс було засновано 26 червня 1991 для представництва інтересів кримських татар перед українською та кримською владою, а також в міжнародних організаціях.
30 червня 1991 р. Меджліс прийняв національний гімн і прапор кримських татар.
Структура і керівництво.
Є виконавчим органом Курултаю кримськотатарського народу і обирається з його членів. Складається з 33 членів. Для виконання рішень Меджлісу в усіх місцях проживання кримських татар в Україні обираються органи національного самоуправління — регіональні та місцеві меджліси, що підпорядковуються основному керуючому органу.
Протягом усього часу існування головою Меджлісу був Мустафа Джемілєв. З листопада 2013 головою Меджлісу є Рефат Чубаров.
Отже, чому ця людина, стільки років змогла обіймати цю посаду?
(випереджальне навчання: учням підготувати і презентувати повідомлення про Мустафу Джемілєва).
Після заслуховування повідомлення, учні використовуючи метод «Мікрофон» дають оцінку політичній діяльності Мустафи Джемілєва.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Запитання та завдання:
1) Чому в Криму активізувалась діяльність за відновлення Кримської АРСР?
2) Які події пов’язані з відновлення Кримської АРСР?
3) Який Закон було прийнято 12 лютого 1991 року?
4) Коли було засновано Меджліс кримських татар?
5) Хто став його керівником?
V. Підсумки уроку.
Отже, можна вважати кримський референдум січня 1991 року початком відліку часу, який зробить Крим особливим регіоном України в ХХІ ст..
VI. Домашнє завдання.