8 клас Дата______________ Урок №_____
Тема уроку. Відокремлені обставини, способи їх вираження
Мета:
навчальна: розкрити поняття про відокремлені обставини в реченні; навчити правильно, обґрунтовано вживати розділові знаки при них, знаходити їх у тексті; учити доцільно використовувати відокремлені означення в усному й писемному мовленні, правильно їх інтонувати;
розвивальна: формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені обставини, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами, формувати комунікативну, мовленнєву компетентність учнів; розвивати та формувати національно-мовну особистість, яка характеризується свідомим ставленням до мови, розвиненим мовленням, мисленням, інтелектом;
виховна: сприяти вихованню патріотичної свідомості шляхом ознайомлення учнів з історією рідного міста та видатними людьми Первомайщини.
Очікувані результати: за результатами навчання на уроці учні зможуть знаходити відокремлені обставини в реченні; правильно розставляти розділові знаки при відокремлених обставинах та обґрунтовувати їх; правильно інтонувати речення з відокремленими обставинами.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: виставка книг про рідний край, епіграф уроку, картки самооцінювання, вислови про Батьківщину, картки для роботи в парах та роботи в групах, ноутбук, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, бесіда, робота з підручником, виразне читання, «мозковий штурм», «мікрофон», гра «Пазл», «сходинки знань»
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання, кодований диктант, елементи критичного мислення.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
3. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – література, музика.
4. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Хід уроку
Доброго дня, діти! Сьогодні ми проводимо незвичайний урок рідної мови, на якому присутні гості.
Я сподіваюсь, що наші веселі посмішки, доброта та гарний настрій сприятимуть навчанню.
«Коло єднання» (слайд 1)
Візьміться за руки, посміхніться один одному. Кожен з нас – це частинка світу. Ми любимо себе. Ми любимо один одного і все, що нас оточує. Ми посилаємо любов всім дітям Землі (Діти Землі, ми любимо вас!) Ми посилаємо свою любов планеті Земля (Земле, ми любимо тебе!). Ми бажаємо всім здоров’я і любові!
Прошу, сідайте за парти, ми розпочинаємо роботу.
Вступне слово вчителя
Відомо, що у житті людина може вибирати все, крім батьків і Батьківщини. Вони даються людині Богом. Нам дароване Господом щастя народитися на благословенній слобожанській землі - щедрій, багатій, найкращій у світі.
У народі кажуть: «Не знаючи минулого своєї Батьківщини, ми не варті майбутнього» (слайд 2)
Бесіда
Чи погоджуєтесь ви з народною мудрістю?
А чи знаєте ви історію свого краю, його культурні традиції?
На скільки балів (за 12 бальною шкалою) оцінили б свої знання?
«Мозковий штурм»
Слово вчителя. Темою уроку є «Відокремлені обставини, способи їх вираження» (слайд 3). Розгорніть свої зошити і запишіть дату та тему сьогоднішнього уроку.
Завданнями нашого уроку є: (слайд 4)
«Очікувані результати» (слайд 5)
Учитель. Чого ви очікуєте від уроку? (Учні проговорюють, фіксують свої очікування на стікерах)
Установка на „Лист самооцінювання” (У кожного на парті „Лист самооцінювання”)
Я впевнена у тому, що ви ретельно опрацюєте теоретичний і практичний матеріал з теми, зможете визначити рівень своїх досягнень, тож не забувайте протягом уроку звертатися до листа самооцінювання, виставляючи собі бали за різні види робіт.
Слово вчителя. Батьківщина - це не тільки земля, на якій ви народилися та проживаєте, а й уся духовна спадщина ваших пращурів. А мова теж є духовною спадщиною, яку ми мусимо плекати й примножувати скрізь і завжди.
Пропоную розпочати роботу із «Морфологічної хвилинки» (слайд 6)
Запишіть речення (один учень працює біля дошки).
(Не) знаючи минулого своєї Батьківщини, ми не варті майбутнього.
«Мозковий штурм»
Як пишеться НЕ з дієприслівниками
Підкресліть члени речення.
Розбір дієприслівника як частини мови
Не знаючи – особл. форма дієсл. – дієприсл., додаткова дія, що роблячи?, теп.ч., недок., обставина.
Що допомагає на слух визначити речення з дієприслівниковим зворотом?
(Паузи, суфікси - вши, -ши, - учи, -ючи )
Чим найчастіше бувають виражені відокремлені обставини?
Як на письмі виділяються відокремлені обставини?
А в усному мовленні?
Робота в парах. Гра «Пазл» (слайд 7)
Складіть речення, з’єднавши стрілками. Речення, яке найбільше сподобалось запишіть у зошити. Підкресліть відокремлену обставину. За кожне правильне речення ви зможете отримати 0,5 бала (всього 2,5 б.)
Словникова робота
Ландмілі́ція — рід місцевих військ у 18 столітті.
1.Споруджуючи Олексіївську фортецю в 1731-1733 рр.,…………………………… 2.Переселившись разом із родинами,……. 3.Отримавши право на спадкове дворянство,………………………………. 4.Створившии штучний ставок Сиваш,….. 5.Розташувавши місто на водорозділі двох басейнів річок Дону та Дніпра,…………
|
-засновники мріяли про його щасливе майбутнє. -поміщик Лихачов мав на меті забезпечувати водою паровози залізниці. -поручик Д.І. Лихачов залишився жити в Олексіїївці. -ландміліціонери оселилися на землях вздовж лінії фортець. -переселенці знали про призначення Української оборонної лінії. |
Ключ (слайд 8)
Гра «Позитив»
Учням пропонується піднятися із своїх місць. На слайдах, під музику, з’являтимуться фото нашого міста різних років. Впізнавши рідне місто, учні повинні плескати у долоні. Якщо на фото не наше місто – учні присідають.
Завдання. Прочитайте текст «Розбудова нашого міста».
Визначте стиль та тип мовлення.
Випишіть номери речень з відокремленими обставинами.
Розбудова нашого міста
1. Засновники розгорнули першу сторінку історії міста Первомайський, проклавши у 1869 році залізницю Курськ — Харків — Севастополь. 2. У червні того самого року був споруджений полустанок на відстані 80 км від Харкова. 3. А уже у вересні 1929 року з ініціативи місцевих мешканців К. Толокнєєва, К. Федосеєнка у селищі було створено артіль. 4. За пропозицією артільників вона стала називатися «Перше травня» на честь Дня міжнародної солідарності трудящих. 5. На початку грудня 1929 року було відкрито Лихачовську машинно-тракторну станцію (одну з перших МТС у Харківському окрузі). 6. Організувавши МТС, виникла потреба збудувати клуб, бібліотеку та семирічну школу. 7. У 1952 р. селище перейменували на Первомайський, а у 1964 р. розпочали будівництво хімічного заводу. 8. Відкривши у 1970 році комбінат, в трьох кілометрах від хімзаводу почали зводити житловий масив. 9. Хімічний комбінат став одним з найбільших у державі, спеціалізуючись на виробництві ядохімікатів для потреб сільського господарства. 10. Фахівці хімічної промисловості прибули на майбутній комбінат з різних областей України, Росії, Білорусії. 11. Статус міста Первомайський здобувало не поспішаючи. 12. Так у 1991 році Україна стала незалежною державою, а селище Первомайський отримало статус міста.
Ключ: 1869
«Мозковий штурм»
Що означає дата-ключ для нашого міста?
(Засновники розгорнули першу сторінку історії міста Первомайський, проклавши у 1869 році залізницю Курськ — Харків — Севастополь. ) (слайд 11)
Назвіть відокремлені обставини в цьому реченні.
Чому речення № 11 не потрапило до ключа? Поясніть, керуючись теоретичним матеріалом підручника на с. 213 (на слайді правило )
Сьогодні ми ознайомилися з історичними фактами виникнення нашого міста. Але міста по-справжньому визначними роблять люди. То ж давайте більше дізнаємося про людей, які прославляли і прославляють наш Первомайський. (слайд 12)
Василь Родіонович Петров, Андрій Федорович Парамонов, Володимир Іванович Лупальцов, Микола Іванович Панов, Микола Михайлович Коренєв ... і це далеко не повний список відомих людей, які народилися на нашій землі..
На слайді ви бачите світлини Ігора Кутєпова, який народився 17 грудня 1965 року в м. Первомайський Харківської області. Вихованець ДЮСШ м. Первомайський та Харківського спортінтернату. Воротар Харківського ФК "Металіст" та збірної України. Майстер спорту.
Творча лабораторія
Складіть речення про те, як один із названих людей став відомим. У своєму реченні використайте один із фразеологізмів. Але перед виконанням цього завдання ви повинні самостійно прочитати правило на с. 215. (слайд 14)
Працювати не покладаючи рук
сидіти склавши руки
випивши гірку чашу
( Ігор Кутєпов працював над собою не покладаючи рук ).
І варіант |
ІІ варіант |
Відокремлюватися можуть: А підмет, присудок, обставина; Б додаток, означення, обставина; В підмет, присудок, означення; Г підмет, додаток, обставина.
Відокремленими називаються члени речення, які: А виділяються за змістом та інтонаційно; Б указують на того, до кого звернено мовлення; В передають ставлення мовця до висловленого; Г відносяться до одного й того самого слова в реченні й відповідають на одне й те саме питання.
На письмі відокремлені члени речення виділяють: А комами; Б комами і тире; В тире; Г дужками.
А А пісня, наростаючи, пливла над берегом. (О. Гончар) Б Жінка йде поволі й трохи зігнувшись. (О. Довженко) В І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам. (Г. Горик) Г Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись. (І. Нечуй-Левицький)
Дієприслівникові звороти фразеологічного типу: А комами виділяються Б комами не виділяються
А Побачивши один рушник, вишитий суровими нитками, я зрадів… (За І. Цюпою). Б За Таманню по ярах шуміли, спадаючи, весняні води (Г. Тютюнник). В Вона стояла закам’яніло, мовби не дихаючи, нічого не чуючи і не бажаючи знати (П. Загребельний).
|
А виділяються за змістом та інтонаційно; Б указують на того, до кого звернено мовлення; В передають ставлення мовця до висловленого; Г відносяться до одного й того самого слова в реченні й відповідають на одне й те саме питання.
На письмі відокремлені члени речення виділяють: А комами; Б комами і тире; В тире; Г дужками.
Відокремлюватися можуть: А підмет, присудок, обставина; Б додаток, означення, обставина; В підмет, присудок, означення; Г підмет, додаток, обставина.
А А пісня, наростаючи, пливла над берегом. (О. Гончар) Б Жінка йде поволі й трохи зігнувшись. (О. Довженко) В Дівчата зачіпали Миколу, жартуючи, а він усе стояв похнюпившись. (І. Нечуй-Левицький) Г І я зими крутий долаю норов, обличчя підставляючи вітрам. (Г. Горик)
А За Таманню по ярах шуміли, спадаючи, весняні води (Г. Тютюнник). Б Побачивши один рушник, вишитий суровими нитками, я зрадів… (За І. Цюпою). В Вона стояла закам’яніло, мовби не дихаючи, нічого не чуючи і не бажаючи знати (П. Загребельний).
А комами виділяються Б комами не виділяються
|
Ключ: В - І 1б, 2а, 3а, 4в, 5б, 6б
В – ІІ 1а, 2а, 3б, 4г, 5а, 6б
Сьогодні ми ще раз пригадали історію нашого міста. Сподіваюся, що кожен виніс із уроку нову інформацію про відокремлені обставини, а також більше дізнався про малу Батьківщину. Пам’ятайте, що від кожного з нас залежить, яким буде наше рідне місто.
Учитель пропонує учням здійснити перевірку виконаної роботи та оцінити свою діяльність на «сходинках знань»
3. Усе зрозумів, усе виходить
2. Зрозумів, але потрібно ще попрацювати
1. Погано зрозумів новий матеріал, потрібна допомога
Учитель пропонує учням обрати домашнє завдання відповідно до результатів оцінювання своєї діяльності на «сходинках знань».
Домашнє завдання на наступний урок:
Усім: Опрацювати теоретичний матеріал підручника с. 213-216,
Перша сходинка: виконати письмово вправу 372.
Друга сходинка: скласти 7 речень з відокремленими обставинами.
Третя сходинка: використовуючи відокремлені обставини, написати твір-мініатюру на тему: «Місто, яке я люблю».
Домашнє завдання на все життя: Запам’ятайте вислів Сенеки: «Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя»
Чи справдилися ваші очікування?
* дізнався…
* повторив…
* зрозумів…
* навчився…
* найбільший мій успіх це…
* найбільші трудності я відчув…
* я не вмів, а тепер вмію…
* зробив успіхи…
* навчив інших…
* я змінив погляд…
* мене захопили..
* бажаю продовжити..
* на наступному уроці я хочу…