Дана презентація допоможе розкрити поняття про відокремлені обставини, удосконалить вміння вживати розділові знаки при них, обґрунтовувати їх вживання за допомогою правил, виробить вміння знаходити відокремлені обставини в реченнях, правильно використовувати їх в усному і писемному мовленні, виразно читати речення з відокремленими обставинами.
1. Обставини, виражені дієприслівниковими зворотами. Десь коник, заховавшись у траву, бездумно сюркотить собі помалу... (В. Стус).2. Обставини, виражені одиничним дієприслів-ником, що стоїть здебільшого перед дієслів-ним присудком.І я, заплакавши, назад поїхав знову на чужину (Т. Шевченко).
1. Дрібний та тихий пішов дощ мов крізь сито сіючись.2. Стрепенулися темнi ліси i розправляючи підстави-ли своє загоріле листя під дрiбнi дощові краплі.3. Вітер скотившись із гір у долини сховався в темних ярах i щось глухо бубонів високим скелям та глибо-ким ярам (З тв. Панаса Мирного).4. Пахне м'ята хліба радіючи цвітуть (М. Рильський).5. Внаслідок дощів дорогу зовсім розмило (О. Гончар).6. Ясний місяць зблiд засоромившись зірниці та червоного ранку (I. Нечуй-Левицький). Спишiть речення, ставлячи, де треба, розділові знаки.
1. Дрібний та тихий, пішов дощ, мов крізь сито сіючись.2. Стрепенулися темнi ліси i, розправляючи, під-ставили своє загоріле листя під дрiбнi дощові краплі.3. Вітер, скотившись із гір у долини, сховався в темних ярах i щось глухо бубонів високим скелям та глибо-ким ярам (З тв. Панаса Мирного).4. Пахне м'ята, хліба, радіючи, цвітуть (М. Рильський).5. Внаслідок дощів дорогу зовсім розмило (О. Гончар).6. Ясний місяць зблiд, засоромившись зірниці та червоного ранку (I. Нечуй-Левицький). Перевірте
Тихо курілися луки переливаючись барвами(Я. Баш). А ліси зеленіли напрочуд мирно а села проліта-ючи, мигтіли привітно (О. Гончар). Степ струснувши із себе росу та зігнавши при-мітні тіні горить рівним жовтозеленим ко-льором (Панас Мирний). Жаркий духотний день зомлівши мов стовп упав на груди ночі (Б.-І. Антонич). Перепишіть речення, розставивши пропуще-ні розділові знаки.
Тихо курілися луки, переливаючись барвами (Я. Баш). А ліси зеленіли напрочуд мирно, а села, проліта-ючи, мигтіли привітно (О. Гончар). Степ, струснувши із себе росу та зігнавши при-мітні тіні, горить рівним жовтозеленим ко-льором (Панас Мирний). Жаркий, духотний день, зомлівши, мов стовп, упав на груди ночі (Б.-І. Антонич). Перевірте
Складіть і запишіть речення, синонімічні до поданих, замінивши один з однорідних при-судків відокремленою обставиною. Поясніть розділові знаки.1. Вода на озері ніби поважчала, переливається перламутром — вітер хвилю жене (О. Гончар).2. Поблискує мокре дубове цебро, маревіють, тануть переповнені сонцем угіддя (О. Гончар).
Складіть і запишіть речення, синонімічні до поданих, замінивши один з однорідних при-судків відокремленою обставиною. Поясніть розділові знаки.3. Сонце схилилось на захід і не пекло вжетак дошкульно, як раніше (Г. Тютюнник).4. Вночі скрипів і осипався клен (Л. Костенко).5. Вода шумить між камінням, підкидає вгору хвилі (І. Нечуй-Левицький).
Домашнє завдання. Виписати з художньої літератури по два приклади речень, ускладнених відокремленою обставиною, вираженою: а) одиничним дієприслівником; б) дієприслівниковим зворотом; в) іменником у формі непрямого відмінка з прийменником. Письмово схарактеризувати відокремлені обставини за схемою:1. До якого члена речення належить.2. Яке місце відповідно до нього займає (препозицію чи постпозицію).3. Чим виражений відокремлений член.