1
Дата ___/___/___ Клас __________
Вид, видоутворення. Мікроеволюція
Мета уроку: розширити уявлення учнів про вид; ознайомити з критеріями виду, його структурою, з поняттями «мікроеволюція» та «видоутворення», способами видоутворення, факторами мікроеволюції; розвивати в учнів увагу і пам’ять, уміння логічно мислити, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки й узагальнення; формувати товариські стосунки в колективі, науковий світогляд, виховувати усвідомлення значимості кожного живого організму (представника певного виду).
Очікувані результати: учні мають характеризувати критерії виду, способи видоутворення; учні мають порівнювати географічне й екологічне видоутворення.
Обладнання: ___________________________________________________________
Тип уроку: урок засвоєння знань.
1.1. Привітання.
1.2. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.
1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Перевірка присутності учнів: кількість за списком ____, кількість присутніх на уроці ___, відсутніх ___.
2.1. Повідомлення теми уроку.
2.2. Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
Мета уроку: ознайомитися з поняттями «мікроеволюція» та «видоутворення».
Завдання уроку:
1. Розширити уявлення про вид.
2. Ознайомитися: з критеріями виду, його структурою; з поняттями «мікроеволюція» та «видоутворення».
3. Дізнатися про способи видоутворення та фактори мікроеволюції.
Обговорення висловів учених
Вид реально існує в природі і не змінюється з часом. К. Лінней
Видів немає. Вони — плід уявлення; але історичний розвиток існує. Ж. Б. Ламарк
Види реально існують, вони відносно постійні і є результатом історичного розвитку. Види змінюються внаслідок еволюції. Ч. Дарвін
Як видно з цих висловів, кожний учений мав свою думку щодо виду. Яка ж із цих думок стане нам більш близькою, ми дізнаємося наприкінці уроку.
4.1. Аналіз та виправлення типових помилок, яких припустилися учні під час виконання практичної роботи № 3 «Порівняння природного і штучного доборів».
4.2. Кросворд із ключовим словом. Розв’язавши кросворд, учні дізнаються ключове поняття уроку («мікроеволюція»).
План пояснення нового матеріалу:
1. Вид. Критерії виду. (Бесіда, складання схем, пояснення вчителя.)
2. Мікроеволюція. (Пошуковий метод, словникова робота, бесіда.)
3. Видоутворення. («Я вчений», словникова робота, складання схеми, повідомлення учнів.)
«Мікрофон»
Запитання до учнів (повернення до мотивації уроку):
— Яке з тверджень учених є для вас найбільш близьким? Яке з них є найбільш точним? Поясніть свою думку.
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, характеризують критерії виду, способи і шляхи видоутворення, порівнюють їх.
8.1. Завдання для всього класу.
Підручник _______________________________________________________________
Робочий зошит ___________________________________________________________
8.2. Індивідуальне завдання.
1. Навести приклади адаптацій організмів у живій природі, підготувати слайд-шоу із цими прикладами.
2. Підготувати презентацію з прикладами бейтсівської та мюллерівської мімікрії.
Вид, видоутворення. Мікроеволюція
4.2. Кросворд із ключовим словом
Можна накреслити його на дошці, відобразити на екрані або роздати учням на окремих друкованих картках.
Зверніть увагу учнів, що ключовим словом цього кросворду є основне поняття теми нового матеріалу.
|
1л |
а |
м |
а |
р |
к |
|
||||||||||||
|
2і |
з |
о |
л |
я |
ц |
і |
я |
|||||||||||
3к |
а |
р |
л |
|
|
||||||||||||||
4д |
а |
р |
в |
і |
н |
||||||||||||||
|
5д |
о |
б |
і |
р |
|
|||||||||||||
6т |
е |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
|
|||||||||||
|
7в |
и |
д |
|
|||||||||||||||
8б |
о |
р |
о |
т |
ь |
б |
а |
||||||||||||
|
|
9п |
о |
п |
у |
л |
я |
ц |
і |
я |
|
||||||||
10е |
в |
о |
л |
ю |
ц |
і |
я |
||||||||||||
11г |
р |
а |
д |
а |
ц |
і |
я |
|
|||||||||||
12м |
у |
т |
а |
ц |
і |
ї |
|
||||||||||||
13п |
а |
л |
е |
о |
н |
т |
о |
л |
о |
г |
і |
я |
|||||||
За горизонталлю:
1. Прізвище вченого, який створив першу еволюційну теорію. 2. Репродуктивне обмеження видів. 3. Ім’я вченого, який увів бінарну номенклатуру видів. 4. Прізвище вченого, який увів поняття «боротьба за існування». 5. Буває природним і штучним.
6. Учення, що спрямоване на наукове обґрунтування ідеї Бога. 7. Систематична група, що реально існує в природі. 8. Буває міжвидова і внутрішньовидова. 9. Елементарна одиниця еволюції. 10. «Сходи істот» за Ламарком. 11. Сукупність усіх змін у популяції організмів протягом поколінь. 12. Матеріал для еволюції (згідно із синтетичною гіпотезою). 13. Наука, що вивчає вимерлі організми.
1. Вид. Критерії виду
Бесіда, пояснення вчителя, складання схем
Пояснення нового матеріалу слід розпочати з пригадування учнями поняття «вид» (матеріал уроку № 29).
Складання схем
Структура виду:
2. Мікроеволюція
Пошуковий метод, словникова робота
Учням пропонується знайти в тексті підручника термін «мікроеволюція», прочитати його, записати, повторити.
Мікроеволюція — сукупність еволюційних процесів, що відбуваються в популяціях одного виду.
Бесіда
Обговорення чинників мікроеволюції, що вже відомі учням.
— Які чинники впливають на хід еволюції?
Чинники мікроеволюції:
Необхідно саме останнім чинником відзначити ізоляцію, бо так буде легше підвести учнів до наступного розділу уроку.
3. Видоутворення
«Я вчений», словникова робота, складання схеми, повідомлення учнів
Після обговорення терміна «видоутворення» учням пропонується описати різні способи видоутворення, для цього використовується матеріал, який є в підручнику,
і повідомлення учнів, по ходу складається схема в зошитах.
— Що таке видоутворення?
Видоутворення — це еволюційний процес виникнення нових видів унаслідок мікроеволюції за певної ізоляції чи пристосування до нових умов довкілля. Видоутворення має необоротний характер, на відміну від мікроеволюції.
— Які способи видоутворення існують?
Способи видоутворення:
Шляхи видоутворення:
Поняття «дивергенція» введено Чарлзом Дарвіном для пояснення різноманіття сортів культурних рослин, порід свійських тварин і біологічних видів.
Додаток до уроку
Кросворд із ключовим словом
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
|
7 |
|
|
|
|||||||||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
12 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
За горизонталлю:
1. Прізвище вченого, який створив першу еволюційну теорію. 2. Репродуктивне обмеження видів. 3. Ім’я вченого, який увів бінарну номенклатуру видів. 4. Прізвище вченого, який увів поняття «боротьба за існування». 5. Буває природним і штучним.
6. Учення, що спрямоване на наукове обґрунтування ідеї Бога. 7. Систематична група, що реально існує в природі. 8. Буває міжвидова і внутрішньовидова. 9. Елементарна одиниця еволюції. 10. «Сходи істот» за Ламарком. 11. Сукупність усіх змін у популяції організмів протягом поколінь. 12. Матеріал для еволюції (згідно синтетичної гіпотези). 13. Наука, що вивчає вимерлі організми.