Урок з мистецтва на тему "Виготовлення та оздоблення писанок"
8 клас для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступенів
Тема: Виготовлення та оздоблення писанок
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів з традицією виготовлення писанок в українській культурі.
-
Навчити основам виготовлення та оздоблення писанок за допомогою простих, доступних методів.
-
Розвивати дрібну моторику, уяву та творчі здібності учнів.
-
Сприяти розвитку уважності, терпіння та естетичного смаку.
Обладнання:
-
Білі пластикові яйця або інші безпечні "пісанки" (замість натуральних яєць, щоб уникнути травм).
-
Воскові крейди або спеціальні писанки для малювання (для заміни традиційного воску, що важко застосовувати).
-
Фарби (акварельні, гуаш) і пензлики.
-
Картки з традиційними орнаментами писанок.
-
Трафарети з простими малюнками для дітей, які мають складності з малюванням.
-
Столики для роботи, серветки для чистоти, пластикові контейнери для води.
-
Захисні фартухи для учнів.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (5 хв)
-
Привітання учнів, настрій на заняття.
-
Пояснення мети уроку: "Сьогодні ми будемо виготовляти та оздоблювати писанки, які є важливим елементом української культури."
-
Встановлення правил поведінки: уважно слухати, працювати акуратно та чисто.
2. Вступна частина (10 хв)
-
Розповідь про писанки:
-
Пояснення значення писанок в українській традиції. "Писанка — це не просто яйце, це символ, що несе в собі благословення на майбутнє."
-
Показ карток з орнаментами писанок, розповідь про різні символи (сонце, хрест, рослини). Прості форми: "сонце — це символ добробуту, а хрест — це захист від зла".
-
Показ процесу виготовлення писанки:
-
Оскільки для дітей з інтелектуальними порушеннями помірного і тяжкого ступеня важливо використовувати наочність, вчитель демонструє кроки створення писанки:
-
Підготовка "яйця" (пластикове яйце).
-
Нанесення малюнка (використовуємо кольорові воскові крейди або писанки для малювання).
-
Після цього переходимо до фарбування.
3. Основна частина (25 хв)
-
Практична частина:
-
Підготовка до роботи: учні одягають фартухи, готують матеріали для роботи (пластикові яйця, фарби, пензлики, картки з орнаментами).
-
Розділення на групи: учні можуть працювати по парах або в невеликих групах, щоб один допомагав іншому.
-
Техніка виготовлення писанки:
-
Учні вибирають орнамент із карток або малюють свій малюнок. Вони можуть користуватися трафаретами, щоб спростити процес.
-
Нанесення воскових малюнків або малювання за допомогою крейд. Наприклад, вони можуть обвести яйце смужками або простими фігурами.
-
Після цього учні малюють основні елементи фарбами (для дітей з тяжкими порушеннями можливо використовувати шаблони або готувати заготовки з нанесеними орнаментами).
4. Заключна частина (10 хв)
-
Оцінка та коментарі:
-
Вчитель оглядає роботи учнів, надає позитивний зворотний зв'язок: "Молодці! Ви чудово працювали! Кожна писанка у вас вийшла яскравою та красивою!"
-
Учні мають можливість показати свої роботи, розповісти, що саме вони малювали і який символ обрали.
-
Вчитель наголошує на важливості кожного елемента, пояснюючи значення орнаментів.
5. Підсумок уроку (5 хв)
-
Вчитель підсумовує урок, наголошує на тому, як важливо зберігати традиції та мистецтво.
-
Запитує учнів, що їм сподобалося в процесі створення писанки, чи хочуть вони продовжувати цю роботу вдома або в майбутньому.
-
Домашнє завдання: "Пам'ятайте про нашу традицію писанок! Можна зробити таку писанку вдома разом з батьками."
Рекомендації для організації уроку:
-
Підхід до кожної дитини: У разі потреби допомагати тим, хто має труднощі з виконанням завдань. Допомога може бути в наданні більш простих завдань або додаткових наочних матеріалів.
-
Використання простих інструментів: Для учнів з інтелектуальними порушеннями можна використовувати вже підготовлені заготовки для писанок або трафарети.
-
Заохочення та підтримка: Під час виконання завдання важливо підтримувати дітей, хвалити їх за старання та креативність, навіть якщо результат не зовсім відповідає очікуванням.
Висновки:
Цей урок допомагає дітям не лише оволодіти практичними навичками, але й розвивати почуття приналежності до культури, адже писанка є важливим елементом українського мистецтва. Важливо, щоб урок був адаптований для різних рівнів розвитку, забезпечуючи всім дітям можливість творчого самовираження.