ВИХОВАННЯ ГРОМАДЯНИНА-ПАТРІОТА В СИСТЕМІ ВИХОВНОЇ РОБОТИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Про матеріал
У роботі представлено теоретико-методологічний аспект системи виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу. Досвід Шелепуської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради Черкаської області з практичного втілення системи виховної роботи школи та сценарії заходів національно-патріотичного виховання учнів. Робота призначена для заступників директорів шкіл з виховної роботи, педагогів-організаторів, класних керівників.
Перегляд файлу

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ

ЧЕРКАСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

 

ШЕЛЕПУСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

ЧЕРКАСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 Cherkaskiy_rayon_gerb.png

 

 

ВИХОВАННЯ ГРОМАДЯНИНА-ПАТРІОТА

В СИСТЕМІ ВИХОВНОЇ РОБОТИ

ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

 

 

 

 

 

Черкаси – 2016

 

Автор:

Безпала Світлана Вікторівна, заступник директора з виховної роботи, практичний психолог, педагог соціальний Шелепуської загальноосвітньої школи Черкаської районної ради Черкаської області, спеціаліст

Рецензент:

Висоцька Марія Петрівна, методист районного методичного кабінету відділу освіти Черкаської районної адміністрації Черкаської області

 

 

 

 

 

 

 

 

У роботі представлено теоретико-методологічний аспект системи виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу. Досвід Шелепуської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради Черкаської області з практичного втілення системи виховної роботи школи та сценарії заходів національно-патріотичного виховання учнів.

Робота призначена для заступників директорів шкіл з виховної роботи, педагогів-організаторів, класних керівників.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схвалено радою районного методичного кабінету

відділу освіти Черкаської районної державної адміністрації

Протокол від 26.01.2016 № 3

ЗМІСТ

ВСТУП

4

І. СИСТЕМА ВИХОВНОЇ РОБОТИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

6

ІІ. ПРАКТИЧНЕ ВТІЛЕННЯ СИСТЕМИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ ШЕЛЕПУСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ

13

ВИСНОВКИ

36

ДОДАТКИ

37

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

57

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина. 
     Л. Костенко 

ВСТУП

 

 Виклики ХХІ століття актуалізують завдання розвитку і виховання особистості, яка здатна до самостійного мислення, генерування нових ідей, прийняття нових рішень, несення відповідальності за власне майбутнє, майбутнє свого народу, майбутнє своєї Батьківщини. Не випадково в документах Спеціальної сесії ООН (травень 2003 року) зазначено, що діти повинні мати можливість здійснювати право вільно висловлювати власні думки, набувати знань і навичок, які стосуються прийняття рішень і спілкування, щоб розв’язувати завдання, які ставить перед ними життя [2, с.3]. Необхідно спрямовувати енергію, знання, уміння і навички учнів на участь їх у діяльності громадянського суспільства.

 На сьогоднішній день наша держава потребує громадян нової формації. Громадян компетентних, відповідальних, здатних приймати рішення, мислити неординарно, а головне – любити і бути відданими своєму народу і своїй Батьківщині – Україні. Питання виховання громадянина-патріота – це питання підготовки дітей до майбутнього життя. Ось чому, нам необхідні знання і досвід з виховання підростаючого покоління – патріотів та підтримка дітей, чиї власні переконання спрямовані на активну участь у громадському житті, дітей, які мають організаторські здібності, усвідомлюють себе потенційними лідерами, громадянами власної держави, мають бажання використовувати свій потенціал заради майбутнього України.

 Очевидно, що навички управлінської та організаційної діяльності стануть надбанням людини лише тоді, коли вони будуть прищеплені в дитячі роки, коли участь в громадському житті та активна життєва позиція сприятимуть набуттю вихованцями необхідних знань, умінь і досвіду соціальної партнерської взаємодії.

 Участь підростаючого покоління в громадському житті школи, населеного пункту, району, регіону, країни – важливий крок і умова залучення учнівської молоді до перетворень, що відбуваються у нашому суспільстві. Найкращі результати у формуванні соціальної компетенції учнів дає широка варіативність виховної роботи навчального закладу.

 У цьому контексті важливого значення набуває розробка і впровадження такої системи виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу, яка б сприяла розвитку лідерського потенціалу дітей та учнівської молоді, їхньої громадянської ініціативи, набуття ними через соціальну практику досвіду активної та компетентної участі в громадському житті. З даних причин національно-патріотичне виховання учнів є надзвичайно актуальним.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. СИСТЕМА ВИХОВНОЇ РОБОТИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

 

 Патріотизм є сьогодні нагальною потребою суспільства, оскільки лише високий рівень патріотизму населення здатний забезпечити соціально-політичну стабільність та гідне місце держави в цивілізованому світі. Суспільство зацікавлене в тому, щоб саморозвиток особистості, становлення її патріотичної самосвідомості здійснювався на національній та морально-етичній основі.

 Провідні ідеї та основи національно-патріотичного виховання знайшли своє відображення у державних нормативно-правових актах, зокрема у Конституції України, Законі України «Про освіту», Законі України «Про загальну середню освіту», Національній доктрині розвитку освіти, Державній національній програмі «Освіта (Україна ХХІ століття)», Національній стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 рр. та Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. №641.

 Відповідно до Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін [1, с.2].

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді – це комплексна системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, громадських організацій, сім’ї, освітніх закладів, інших соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави. Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації. Патріотичне виховання – складова національного виховання, головною метою якого є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин. Воно сприяє єднанню українського народу, зміцненню соціально-економічних, духовних, культурних основ розвитку українського суспільства і держави [1, с.4-5].

 

Принципи патріотичного виховання

з  Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді

  

 

 

 Реалізуючи виховну проблему роботи школи «Зростання пріоритетної ролі національно-патріотичного виховання в навчально-виховному процесі шляхом збереження народних традицій, вивчення історичної спадщини нашого народу», виховуючи майбутніх свідомих громадян-патріотів України в Шелепуській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів функціонує система виховної роботи з учнями.

 Метою системи виховної роботи є формування та розвиток особистості громадянина-патріота України, яка здатна здійснювати усвідомлений вибір, змінити на краще своє життя та життя інших людей у власній державі.

 Завдання системи виховної роботи:

  • організація колективного пошуку оптимальної структури системи виховної роботи з учнями, яка б відповідала потребам сьогодення;
  • визначення сучасного змісту, форм та методів виховання громадянина-патріота України;
  • виховання кожної дитини, як громадянина держави, національно свідомого, соціально компетентного, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати відповідні рішення в життєвих ситуаціях;
  • розвиток учнівського самоврядування як осередку національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді;
  • забезпечення науково-методичного та психолого-педагогічного супроводу реалізації системи виховної роботи;
  • залучення батьківської громадськості, представників органів державної влади, місцевого самоврядування, громадських організацій до виховання дітей та учнівської молоді.

 Очікувані результати:

1) формування духовної, високоморальної, життєво компетентної особистості, гідного громадянина України;

2) підвищення рівня виховності й загальної культури учнів;

3) формування ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, соціального і природного середовища і до самої себе;

4) зростання інтересу батьківської громадськості, представників органів державної влади і місцевого самоврядування, громадських організацій до виховання дітей та учнівської молоді;

5) підвищення іміджу навчального закладу.

Основні напрямки виховної роботи:

1) ціннісне ставлення до себе;

2) ціннісне ставлення до людей;

3) ціннісне ставлення до праці;

4) ціннісне ставлення до природи;

5) ціннісне ставлення до мистецтва;

6) ціннісне ставлення до суспільства та держави.

 Концептуальна (провідна) ідея системи виховної роботи  учнями є побудова навчально-виховного процесу на основі науково обґрунтованої системи загальнолюдських і національних цінностей, соціально значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, природи, праці, мистецтва і самої себе.

 Концепція системи виховної роботи моделюється на методологічних засадах відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів».

 Управління системою виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу здійснюється на основі принципів демократизації, гуманізації, національної спрямованості, культуровідповідності, цілісності, суб’єкт-суб’єктної взаємодії, особистісної орієнтації [2, с.2].

 

 

 

 

 

 

 

СИСТЕМА ВИХОВНОЇ РОБОТИ

ШЕЛЕПУСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ

 

 

 

 Науково-методичне забезпечення виховного процесу здійснюється через:

  • оптимізацію системи методичної роботи, як важливого чинника формування готовності педагогічних кадрів до організації навчально-виховного процесу відповідно до сучасних вимог;
  • використання інноваційних педагогічних технологій, активних та інтерактивних форм і методів виховання;
  • розробку прогностичної моделі особистості випускника загальноосвітнього навчального закладу [2, с.4].

 

УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ ВИХОВНОЇ РОБОТИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. ПРАКТИЧНЕ ВТІЛЕННЯ СИСТЕМИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ

ШЕЛЕПУСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ

 

 Планування та прийняття управлінських рішень як функція шкільного управління передбачає розробку та впровадження системи виховної роботи та її планування. План виховної роботи школи є складовою частиною Плану роботи школи на навчальний рік.

 План виховної роботи школи містить у собі аналіз виховної роботи в школі за попередній навчальний рік, опис виховної проблеми школи та відповідних завдань виховної роботи педагогічного колективу на навчальний рік.

 План виховної роботи школи складено помісячно. План роботи на місяць містить щотижневі плани роботи. План роботи на місяць містить наступні розділи:

  1. Організаційна робота.
  2. Морально-правове виховання.
  3. Превентивне виховання.
  4. Художньо-естетичне виховання.
  5. Сімейне виховання.
  6. Екологічно-трудове виховання.
  7. Формування здорового способу життя.
  8. Національно-патріотичне виховання.

 Підготовка виховної роботи розпочинається щороку у серпні з аналізу виховної роботи в школі за попередній навчальний рік та складання Плану виховної роботи школи на поточний навчальний рік.

 

 

 

 

 

 

ВЕРЕСЕНЬ – Місячник безпеки життєдіяльності

«Твоє життя – в твоїх руках»

 Традиційно навчальний рік розпочинається першого вересня з Дня знань. В цей день Шелепуська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів гостинно відчиняє двері для школярів, їхніх батьків та працівників школи. Проводиться свято до Дня знань, на якому робиться наголос, що Україна – держава незалежна, а спільна праця вчителів та батьків має бути спрямована на формування особистості громадянина-патріота України, розвиток поваги учнів до Державних символів України, любові до народу, нашої держави, її мови, культури, історії, традицій та звичаїв українського народу.

 Першого вересня для учнів 1-11-х класів класні керівники проводять перший урок патріотичного спрямування «Україна – єдина країна», «Наша воля, наша слава не вмре, не загине», «Ми – діти твої, Україно», «Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо», «Пізнай свою історію – вона єднає». Відбувається знайомство учнів зі статутом школи та правилами для учнів.

 Протягом першого тижня навчання, вже традиційно, для учнів 1-11-х класів проводяться виховні години «Кожен учень – це обличчя України, кожен учень – це обличчя школи» на яких кожна дитина повинна відчути себе частинкою українського народу, громадянином своєї держави, невідємною складовою учнівського колективу.

 Місяць вересень присвячений безпеці життєдіяльності учнів. В його рамках проходять: Тиждень безпеки руху, Тиждень пожежної безпеки, Тиждень безпеки життєдіяльності. Під час зазначених тематичних тижнів учнів вивчають правила дорожнього руху, правила безпеки під час поїздок шкільним автобусом, проводяться практичні заняття «Правила поведінки під час пожежі», конкурс малюнків серед учнів 1-4-х класів «Вогонь – друг, вогонь – ворог», профілактичні бесіди «Основні правила безпеки життєдіяльності», тематичні виховні години «Правила безпечної поведінки в побуті».

 Третього тижня вересня під керівництвом вчителя образотворчого мистецтва проходить виставка малюнків учнів школи «Україна – моя рідна країна». Також під керівництвом педагога-організатора та активу учнівського самоврядування проходить Свято квітів і врожаю «Дари твоєї щедрої землі, Україно»

 

Свято квітів і врожаю, учні 5 класу, композиція «Господарі української землі» 2014

 

 Також у вересні проходять заходи до Міжнародного дня туризму та Дня партизанської слави під час яких учні школи вивчають історію рідного краю, його найвизначніші природні та історичні пам’ятки, вшановують пам’ять загиблих десантників в урочищі Білка в роки Другої світової війни, де їм встановлено пам’ятний знак.

 21 вересня кожного року до Всесвітнього дня миру, в рамках всеукраїнської акції «Голуб миру» учні 1-6-х класів організовують флешмоб «Ми – за мир на всій землі!».

 Флешмоб до Дня миру, 2015

 

В останній тиждень вересня до Всесвітнього дня бібліотек відбувається загальношкільна виставка «Літературні надбання України», де учні можуть ознайомитися з творами класиків української літератури і творами сучасних письменників та поетів, в яких центральне місце займає Україна – її історія, здобутки, вікова боротьба з незалежність та опис життєвого шляху відомих українців.    

 

ЖОВТЕНЬ – Місячник національно-патріотичного виховання

«Україна – наша Батьківщина»

 Кожного року в жовтні у школі проводяться заходи з національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. Так, 14 жовтня до Дня Покрови Пресвятої Богородиці, до Дня українського козацтва та до Дня захисника України, який встановлений Указом Президента України за участі учнів школи відбувається свято «Козацькі забави»,  яке проходить відповідно до давніх козацьких традицій. Учасники свята створюють власну Січ, обирають собі кошового отамана та діляться на курені між якими відбуваються змагання на спритність, силу, витривалість, кмітливість та знання історії України. В цей день також проходить конкурс кашоварів «Козацька каша – сила наша».

 Цього дня проходять години спілкування та виховні години для учнів 1-11-х класів на тему: «14 жовтня – День захисника України», які спрямовані на виховання почуття патріотизму в учнів, готовності віддано захищати незалежність та державний суверенітет України. Вчителем образотворчого мистецтва організовується виставка малюнків на тему: «Славне козацьке минуле України».

 

Свято «Козацькі забави», 2015

 

 В рамках місячника національно-патріотичного виховання проводиться Тиждень захисту Вітчизни. Цього тижня відбуваються спортивні змагання між учнями школи, проходить конкурс козацької пісні серед кращих вокалістів та презентація «Видатні борці за волю України».

 28 жовтня проходить конкурс стінгазет до Дня вигнання нацистських окупантів з України в роки Другої світової війни.

 

ЛИСТОПАД – Місячник морально-правового виховання

«Україна – правова держава»

 Листопад місяць у школі присвячений морально-правовому вихованню учнів. Впродовж не одного року проходить Місячник морально-правового виховання «Україна – правова держава» в його рамках організовується Тиждень правознавства до Дня юриста, який відзначається 08 жовтня. Вчителем правознавства проводяться бесіди та практичні заняття на теми: «Права, свободи та обов’язки громадян України», вчителем образотворчого мистецтва організовується конкурс малюнків серед учнів школи «Мої права та обовязки». Класними керівниками 1-11-х класів проводяться виховні години на тему: «Обережно – торгівля людьми!». Педагогом соціальним для учнів 7-11-х класів проводяться профілактичні заняття на теми: «Моє життя та шкідливі звички», «Скажемо курінню, алкоголю та наркотикам – «НІ!» та практикуми з толерантного, ввічливого та культурного спілкування.

 Кожна третя середа місяця – Єдиний день профілактики правопорушень у школі. Класними керівниками, вчителем правознавства, педагогом соціальним та практичним психологом серед учнів проводиться робота з виховання почуття поваги до власної держави, державних символів України, Конституції України, виконання законів України, поваги до інших громадян держави та громадян інших держав, народів, націй, національних меншин, які проживають на території України.

Куточок державної символіки Шелепуської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 09 листопада щорічно відзначається День української писемності та мови. Учні школи цього дня беруть участь у Міжнародному конкурсі знавців української мови імені Петра Яцика. Вчителями української мови та літератури проводиться свято «Наша мова – наймиліша, рідна, соловїна», проходить конкурс читців-декламаторів літературної спадщини Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки, В. Симоненка.

 Четвертої суботи листопада учні школи відвідують пам’ятний знак жертвам голодомору 1932-1933 рр., що знаходиться в селі Шелепухи та згадують там хвилиною мовчання невинні жертви комуністичних репресій. В школі проходить загальношкільна лінійка-реквієм на якій згадуються ті страшні сторінки нашої історії та дається настанова учням, щоб більше такі події в історії України не відбулися.

 

 

ГРУДЕНЬ – Місячник збереження здоровя

«Здоровя – запорука щасливого майбутнього»

 Грудень у школі вже неодноразово починається із заходів присвячених Всеукраїнській акції «16 днів проти насильства». В ці дні практичним психологом, педагогом соціальним проводиться анкетування учнів школи на тему: «Небезпека насильства в сімї, в школі, серед однолітків», тренінгові заняття для учнів 7-9-х класів «Світ без насильства», для учнів 10-11-х класів «Як не стати жертвою насильства», для учнів 1-6-х класів «Світ добра і краси».

 01 грудня педагогом-організатором та активом учнівського самоврядування проводиться загальношкільна лінійка до Всесвітнього дня боротьби з ВІЛ/СНІДом «СНІД – стосується кожного». Вчителем біології проводиться виставка стінгазет та малюнків «ВІЛ/СНІД очима дітей», шкільним бібліотекарем організовується виставка літератури з даної тематики, сестрою медичною у 5-11-х класах проводяться уроки здоров’я, соціальним педагогом випускається інформаційний бюлетень «СНІД – небезпека ХХІ століття».

 03 грудня до Міжнародного дня інвалідів у школі проводяться тематичні уроки, години спілкування, «години психолога» на тему: «Діти з особливими потребам серед нас».

 06 грудня до Дня збройних сил України вчителями фізичної культури для учнів 8-11-х класів проводяться спортивно-розважальні змагання патріотичного спрямування – «Майбутній захисник України», «Найсильніший, найвитриваліший, наймужніший». Вчителем історії проводиться круглий стіл для учнів 5-7-х класів «Справжні патріоти нашої Батьківщини».

 Другого тижня місяця вчителі початкових класів серед учнів проводять конкурс малюнків, презентацій, розповідей «Моя сімя за здоровий спосіб життя».

 19 грудня до Дня святого Миколая Чудотворця для учнів 1-6-х класів вчителями початкових класів та педагогом-організатором проводиться свято «До нас іде Святий Миколай» яке дарує учням казку, пісні, вірші та міні-вистави з елементами українських народних традицій.

 

Свято «До нас іде святий Миколай», 2015

 

 Найулюбленішим та найочікуванішим святом для учнів школи є Новий рік. Підготовка до свята розпочинається за два тижні з конкурсу на кращу іграшку для новорічної ялинки. Актив учнівського самоврядування проводить екологічну акцію «Збережи ялинку», під час якої учні виготовляють та розповсюджують агітаційні листівки серед жителів села.

 Зустріч Нового року проходить весело, цікаво, адже учні школи під час новорічного свята мають змогу розкрити всі свої таланти, в повній мірі проявити себе.

 

Зустріч Нового 2015 року, учні 1-4-х класів

 

СІЧЕНЬ – Місячник народознавства

«Українські народні звичаї і традиції»

 Після новорічних канікул учні школи готують привітання для жителів села із святами Різдва Христового та Старого Нового Року. В будинку культури села Шелепухи учні ставлять виставу відповідно до українських народних звичаїв і традицій: колядують, щедрують, засівають житом і пшеницею, щоб майбутній рік був у достатку і мирі, співають різдвяних пісень та носять від хати до хати Різдвяну зірку і «водять козу».

 Актив учнівського самоврядування підводить підсумки конкурсу на краще оформлення кабінету класу до новорічних свят.

 Вчителями початкових класів для учнів організовується перегляд мультфільмів про зиму, звичаї і традиції українського народу.

 Третього тижня місяця вчителі фізичної культури проводять спортивний турнір «Найкращий спортсмен школи», вчитель географії проводить конкурс кросвордів «Моя Україна», класні керівники 1-11-х класів організовують годину спілкування патріотичного спрямування «Я українець»,  бібліотекар школи проводить усний журнал «Я патріот».

 

ЛЮТИЙ – Місячник профорієнтації

«Мій майбутній вибір»

 З метою професійного самовизначення учнів 9-11-х класів, підготовки їх до майбутньої професії, її усвідомленого вибору, відповідно до власних інтересів, знань, умінь та навичок, лютий у школі присвячений профорієнтації учнівської молоді.

 Заступником директора школи з виховної роботи організовуються зустрічі для учнів випускних класів із представниками навчальних закладів різних рівнів акредитації. Між школою та Черкаським державним технологічним університетом та Білоцерківським національним аграрним університетом підписані договори про співпрацю в напрямку професійної орієнтації учнів 9-11-х класів.

 Класними керівниками 9-11-х класів проводяться тематичні виховні години «Мій майбутній вибір», «Мій професійний вибір і майбутнє держави». Практичним психологом проводиться психологічна діагностика учнів 9-11-х класів з метою визначення їх професійної спрямованості, для батьків випускників проводяться засідання батьківського клубу «Батьківська просвіта» на тему: «Роль професійного самовизначення у майбутньому дитини».

 Другий рік поспіль учні школи, їхні батьки та колектив працівників навчального закладу є учасниками акції «Повертайся живим!». Під час якої учні під керівництвом вчителя трудового навчання виготовляють вироби-обереги для захисників України, які охороняють наше мирне життя і незалежність України у зоні проведення АТО. Також під час акції її учасники збирають для потреб українського війська та добровольців медикаменти, засоби особистої гігієни, продукти харчування та інше, які волонтери доправляють у зону проведення АТО.

 

   Листівки-обереги в кольорах українського прапору для учасників АТО, 2015

 

Вироби учнів для захисників України, 2016

Листи захисникам України, 2016

 

 20 лютого відповідно до Указу Президента України від 11.02.2015 №69 «Про вшанування подвигу учасників Революції гідності» відзначається День Героїв Небесної Сотні. Учні школи є учасниками заходу з вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні «Україна – понад усе!».

 

  Вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні, 2016

 

БЕРЕЗЕНЬ – Місячник книги

«Книга – твій друг і порадник»

 Березень місяць традиційно розпочинається зі свята 8 Березня. Цього дня чоловіча частина учнівського колективу вітає зі святом жінок та весни своїх мам, бабусь, сестричок, однокласниць та жіночу частину працівників школи – організовують для них святковий концерт. Під керівництвом вчителя трудового навчання учні виготовляють подарунки своїм мамам. Вчителі початкових класів проводять серед учнів конкурс на кращу вітальну листівку для мами.

 09 березня в школі проходять заходи присвячені річниці народження Т.Г. Шевченка. Цього дня відбувається загальношкільна лінійка «Тебе ми чуємо, Кобзарю, крізь століття!» та конкурс читців-декламаторів творчої спадщини Т.Г. Шевченка.

 Під час проведення Тижня української літератури вчителями української мови і літератури проводиться конкурс учнівських творів «Моя сім’я» з метою розвитку творчих здібностей учнів.

 В рамках місячника «Книга – твій друг і порадник» бібліотекарем школи організовуються екскурсії для учнів до бібліотеки села Шелепухи, зустрічі з працівником бібліотеки села Софіївка. Проводиться усний журнал для учнів 1-5-х класів «Видатні історичні постаті України».

 Актив учнівського самоврядування проводить щорічні акції серед школярів «Подаруй бібліотеці книгу» та «Книжкова лікарня» – допомога бібліотекарю в ремонті книг.

 В березні класними керівниками учнів 8-11-х класів організовуються суботники з прибирання шкільної території та центральної вулиці і парку села Шелепухи. Волонтерські загони учнів 7-11-х класів допомагають одиноким людям похилого віку, вчителям пенсіонерам, ветеранам та учасникам Другої світової війни по господарству.

 

КВІТЕНЬ – Місячник екології

«Земля – колиска життя»

 Протягом всього квітня учнями школи, класними керівниками, вчителем екології, активом учнівського самоврядування організовуються заходи з благоустрою села Шелепухи та території школи. Проводяться рейди трудових екологічних десантів «Чисті вулиці села», «Ні сміттю», «Пластикова пляшка», «Чистий парк», «Посади дерево біля школи».

 Вчителі початкових класів проводять виховні години для учнів «Земля – наш дім, нам жити і нім». Активом учнівського самоврядування випускаються стінгазети на тему: «Бережіть природу!». Серед класних колективів проводиться конкурс на краще оформлення шкільної клумби та акція «Посади квіти біля школи, щоб вона розквітла».

 

 

 

Квіти біля школи, 2015

 

Щорічно в квітні бібліотекар школи для учнів готує презентацію з розповіддю «Державні та національні символи України».

 

ТРАВЕНЬ – Місячник пам’яті

«Назавжди у нашій пам’яті подвиг героїв Другої світової війни»

 08 та 09 травня ми згадуємо події та вшановуємо пам’ять учасників Другої світової війни. 08 травня – День памяті і примирення, 09 травня – День Перемоги над нацизмом у Другій світовій війні. В ці дні учні школи вітають зі святом ветерана Другої світової війни Теслю Григорія Андрійовича та учасника бойових дій Здора Петра Семеновича, жителів села Шелепухи.

 09 травня всі учні та працівники школи беруть участь у пам’ятному мітинзі біля пам’ятника загиблим воїнам в роки Другої світової війни.

  День Перемоги, 2015

 І ось, в кінці травня, добігає кінця навчальний рік. Учні очікують приємних вражень від літніх канікул, відпочинку. А в очах випускників школи сум, тому що закінчилося дитинство і водночас надія на світле і щасливе майбутнє.

 

Свято Останнього дзвінка, 2015

 

ЧЕРВЕНЬ – відпочинок у пришкільному

оздоровчому таборі «Сонечко»

 Протягом червня учні 1-8-х класів мають змогу відпочити, набратися сил, здоровя і приємних вражень у пришкільному оздоровчому таборі «Сонечко».

 Вчителі-вихователі пришкільного оздоровчого табору готують для дітей цікаві і змістовні тематичні дні: «День захисту дітей», «День здоровя», «День казки», «День розумників та розумниць», «День екскурсій», «День спорту», «День цікавих відкриттів», «День природи рідного краю», «День дитячої творчості», «День мрій». В дні відкриття і закриття табірної зміни учні готують святкові концерти «Планета дитинства» і «Прощавай, табір!»

 Для учнів проводяться цікаві екскурсії до природних памяток  села, до історичних памяток міст Канева та Черкас.

Літній оздоровчий табір «Сонечко». Відпочинок на природі, 2014

 

 

Структура учнівського самоврядування

Шелепуської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

 Важливу роль у становленні майбутніх громадян-патріотів власної держави відіграє їх залучення до процесів учнівського самоврядування, організації та управління власною активною діяльністю в інтересах інших людей, школи, суспільства в цілому.

 В Шелепуській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів функціонує орган учнівського самоврядування – УЧКОМ (Учнівський Комітет) школи.               УЧКОМ школи включає в себе найбільш активних, творчих і відповідальних учнів 5-11-х класів. Роботу УЧКОМу очолює Голова, якого учні школи обирають на відкритих виборах. УЧКОМ школи в своїй роботі керується Положенням про організацію учнівського самоврядування в Шелепуській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Положенням про Голову УЧКОМу Шелепуської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Статутом учнівського самоврядування Шелепуської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Планом роботи УЧКОМу школи на поточний навчальний рік.

 Обраний Голова УЧКОМу працює з командою – головами та членами комісій УЧКОМу та старостами 5-11-х класів. Робота УЧКОМу керується через Раду правління УЧКОМу, яка включає в себе Голову УЧКОМу, голів комісій УЧКОМу та старост 5-11-х класів.

  В школі здійснюють діяльність волонтерські загони учнів 7-11-х класів, які надають посильну допомогу по господарству вчителям пенсіонерам, одиноким людям похилого віку, ветеранам Другої світової війни.

 До основних завдань роботи УЧКОМу школи входять організація і проведення загальношкільних заходів, свят, конкурсів, вечорів відпочинку, чергування по школі, в шкільній їдальні та на території школи з метою попередження порушення учнями правил поведінки.

 

Волонтерський загін учнів 8 класу. Привітання з Днем людей похилого віку

Здора Петра Семеновича, жителя села Шелепухи

 учасника бойових дій Другої світової війни, 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура УЧКОМу Шелепуської ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гурткова робота в школі

У 2015-2016 навчальному році у школі функціонують 2 гуртки військо-патріотичного вихованя учнів «Зірниця» та «Джура».

 Програма гуртка «Джура» направлена на використання елементів козацької педагогіки, використання досвіду наших предків по вихованню підростаючого покоління, виконання зоконів кодексу «лицарської честі». Головною метою програми роботи гуртка є формування та розвиток повноцінної особистості, гармонійної людини, патріота Батьківщини. Усі заняття спрямовані на поглиблення знань учнів, розширення їх кругозору, виховання загальнолюдських християнських цінностей, формування світогляду громадян незалежної демократичної держави, сповнених національної гідності та поваги до інших народів. Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах комісією із захисту Вітчизни науко-методичної Ради з питань освіти МОНМС України, протокол №3 від 01.06.2012 р. (лист Інституту ІТЗО від 14.06.2012 № 14.1/12–Г–119) [3, с.3]. Керівник гуртка – вчитель фізичної культури Тесля В.В.

 Програма гуртка «Зірниця»  спрямована на формування в учнів почуття патріотизму, мотивацію до збереження свого здоровя та фізичного розвитку, свідомого ставлення до особистої та громадської безпеки, розвиток рухових здібностей та морально-вольових якостей. Програму гуртка схвалено комісією із захисту Вітчизни науково-методичної Ради з питань освіти МОНМС України листом Інституту ІТЗО від 06.03.2012 р. №14.1/12-Г-70 [4, с.4]. Керівник гуртка – вчитель фізичної культури Тесля В.В.

 Туристсько-краєзнавчу роботу з учнями проводить вичтель фізичної культури Тесля В.В. Програма роботи гуртка «Юні туристи-краєзнавці» перша сходинка до пізнання учнями рідного краю, реалізації інтересів у вивченні  природного різноманіття та історико-культурного надбання України та світу, формування туристсько-спортивних та краєзнавчих знань, умінь і навичок. Програма складена за збірником «Програми з позашкільної освіти: туристсько-краєзнавчий напрямок» (Випуск 1). Лист МОНМС України від 02.04.2012 №1/11-4293 [5, с. 4].

 Під керівництвом вчителя української мови і літератури Жук Л.П. проводяться заняття гуртка «Шкільна риторика». Програма розроблена відповідно до збірника «Програм курсів за вибором і факультативів української мови 8-11 класів» схвалених для використання в загальноосвітніх навчальних закладах (лист МОНМС України від 29.06.2010 № 1.4/18-Г-361) [6, с.5].

 Під керівництвом практичного психолога і педагога соціального проводяться заняття соціально-психологічного гуртка «Промінь». Мета роботи гуртка формування в учнів 5-7-х класів культури спілкування та навичок ефективної взаємодії у групі. Програма роботи гуртка розроблена за програмою факультативного курсу для учнів 5-7-х класів «Психологія спілкування» зі «Збірника програм факультативних курсів, курсів за вибором та спецкурсів для застосування в роботі працівників психологічної служби загальноосвітніх навчальних закладів» Національної академії педагогічних наук України Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи. Затверджено листом Міністерства освіти і науки України від 06.06.2013 №1/9-413 «Про впровадження  факультативних курсів працівниками психологічної служби системи освіти» [7].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

 Система виховної роботи Шелепуської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради Черкаської області – це складна соціопедагогічна сутність, яка охоплює весь навчально-виховний процес, інтегруючи в себе навчальні заняття та позаурочну діяльність учнів, комплексний цілеспрямований вплив на особистість у процесі її активної динамічної взаємодії із соціальними інституціями, спрямованої на фізичний, психічний, духовний розвиток особистості справжнього громадянина-патріота своєї Батьківщини.

 Оцінка результативності виховної діяльності школи здійснюється через порівняння очікуваних результатів виховної роботи з її реальними результатами. Очікувані результати впливу системи виховної роботи школи складаються з трьох елементів:

  • набуті знання, уміння і навички;
  • сформоване ставлення учня до себе, оточуючого природного і соціального світу;
  • життєві компетентності – можливість діяти у конкретній життєвій ситуації, відповідно до власних цінностей, ставлень та знань.

 Основними шляхами реалізації системи виховної роботи школи є створення власної  комплексної програми виховання дітей та учнівської молоді, забезпечення готовності вчителів, класних керівників до розв’язання проблем виховання дітей та учнівської молоді, науково-методичне та інформаційне забезпечення функціонування системи виховної роботи школи.

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

ВИХОВНА ГОДИНА

«Я – ГРОМАДЯНИН УКРАЇНИ»

Для учнів 6-8 класів

Україна починається з тебе

              В.М. Чорновіл 

 

Мета: розкрити суть понять «держава», «громадянин», «патріот»; розвивати в учнів прагнення бути свідомим громадянином України та її патріотом; виховувати любов до рідної Батьківщини.

ХІД ВИХОВНОЇ ГОДИНИ

I. ОРГНАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Учитель. Дорогі діти, сьогодні ми зібралися з вами для того, щоб поговорити з вами про те, громадянами якої держави ми є, про патріотизм і наші з вами громадянські обов’язки. Давайте разом зясуємо суть таких термінів як «держава», «громадянин», «патріот».

Вчитель зачитує записані на дошці визначення понять «держава», «громадянин», «патріот».

Держава  політичне утворення з власним населенням, визначеною територією, економікою і політичною владою.

Громадянин особа, що належить до постійного населення якої-небудь держави, користується її правами і виконує обов’язки, встановлені законами цієї держави.

Патріот той, хто любить свою Батьківщину, відданий своєму народові, готовий заради них на жертви й подвиги.

Учитель. Діти як ви розумієте слова видатного українського політика Вячеслава Чорновіла «Україна починається з тебе».

Діти дають свої відповіді на питання.

 

 

Учениця.

Ми – весна твоя, рідна Вкраїно,

І, звичайно, твоє майбуття!

Дай розправити крилонька наші,

Будувати прийдешнє життя.

Учень.

Дай нам, земле, з джерел твоїх сили

І відваги, й наснаги нам дай.

Перші кроки ми робим сьогодні,

На дорогах життя нас стрічай!

Учнями виконується пісня «Ми всі діти твої, Україно!»

Учитель. З чого починається Батьківщина? Батьківщина починається з кожного з нас, з усіх тих, хто віддавна любив свою країну, боровся за її незалежність. І зараз, в нелегкий для України час, ми маємо бути справжніми свідомими громадянами власної країни.  З людини починається родина, Батьківщина і вся наша велична й неповторна Україна. ЇЇ красою захоплювались поети, художники, композитори.

Учениця.

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе так гарно,  чисто, незрадливо,

Усе, як є – дороги, явори,

Усе моє, все зветься Україна.

Учень. Україна – одна з найбільших держав Європи. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями в Україні живуть росіяни, білоруси, кримські татари, поляки, чехи, молдавани, болгари, євреї, поляки, греки, представники багатьох інших національностей. Усі вони в нашій державі мають однакові права, усі вони громадяни України. Громадянин – людина, яка постійно живе в державі, користується її правами й виконує обовязки, встановлені законами цієї держави. І якої б не були національності громадяни України – всі вони її діти, про всіх  вона дбає, всім дає однакові права.

Учитель. А зараз діти поділіться на три групи. Кожна група отримує Конституцію України. Завдання для першої групи – знайти основні права громадян України, завдання для другої групи – знайти основні обов’язки громадян України, завдання для третьої групи – знайти основні свободи громадян України.

Групи учнів після роботи зачитують свої відповіді.

Учитель. Наша держава багата на творчі, обдаровані постаті. Громадяни нашої країни багато зробили в минулому і роблять зараз для розвитку мистецтва, культури, науки, спорту в нашій державі та в усьому світі.

Розповідь кожної групи учнів про видатних людей України, які прославили нашу країну на весь світ.

Перша група – Тарас Шевченко, Катерина Білокур.

Друга група – Михайло Грушевський, Богдан Хмельницький.

Третя група – Віталій Кличко, Ірина Мерлені-Мельник.

Учитель. Вікторина «Ерудит» (кожній команді дається по шість запитань).

1. Кольори Державного Прапору України.

2. Перші два рядки Державного Гімну України.

3. Старовинний обряд уславлення різдвяних свят піснями.

4. Пташка, оспівана в українських  народних  піснях, символ матері.

5. Дерево – символ України.

6. Чим прикрашають голову українські дівчата.

7. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя та долю, виряджаючи в далеку дорогу.

8. Основний Закон України

9. Як співають і слухають Державний Гімн України.

10. Що символізує синій колір Державного Прапору України.

11. Державний Герб України.

12. Що було прийнято 28 червня 1996 року.

13. Найрідніше, найкраще, найдорожче місце на землі.

14. Що було проголошено 24 серпня 1991 року.

15. Державна мова України.

16. Хто є Кобзарем України.

17. Земля там найкраща, де…

18. Кого з відомих українців ви знаєте.

Учитель. Людині визначено Богом місце народження, країна, небо, вона не може нічого змінити, як не може змінити саму себе. І куди б ти не пішов, твоя Батьківщина з тобою.

Учениця.

Люблю тебе, Вітчизно, мила Україно,

Бо щастя жити ти мені дала.

Для мене ти одна і рідна, і єдина,

Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!

Учень.

Я – твій громадянин, і прагну я зростати,

Тягнусь пагінчиком до сонця і тепла.

Моя свята і рідна, Україно-мати,

Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!

ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СВЯТО ДО ДНЯ ЗАХИСНИКА УКРАЇНИ

«КОЗАЦЬКІ РОЗВАГИ»

Мета: прилучити дітей до джерел національної icтopiї, культури; сприяти патріотичному вихованню, осмисленню себе, своєї особистості як частини великого українського народу; пробуджувати національну свідомість; загартовувати дітей фізично i морально.

ХІД ЗАХОДУ

Звучить запис пісні про Україну, на сцену виходять ведучі - хлопчик та дівчинка, в українських костюмах та козачок.

Вірш «Земля моя…» читає козачок.

Земля моя, земля найкраща в світі!
Я твій маленький, тонкий пагінець.
Без тебе я ніде не зможу жити,
Для мене ти і ненька, і мудрець.

Земля моя, мій милий рідний краю,
Тебе я в щасті й горі пізнаю.
Твою красу всім серденьком вбираю
І хочу знать історію твою.

Я хочу знати всі твої джерела
І рідну мову, щирості слова.
Бо ще жива культура, ще не вмерла,
Бо Україна — вічна і жива!

Земля моя, земля найкраща в світі,
Ось тут моє коріння і рідня.
Бо тут мого дитинства сонце світить,
Я тут росту і тут живу щодня.

Земля моя, прекрасна Україно,
Твоєю піснею я серденько живлю.
Для мене ти і вічна, і єдина,
І я тебе всім серденьком люблю!

 

Ведуча

Пречистая Свята Покрово –

Козаків покровителько!

І наших звичаїв хранителько!

Молюся тобі, Богородице мила,

Щоб славою ти Україну покрила,

Як землю багрянцем дібров,

Щоб ворог її не зборов.

Даруй доброту і любов.

Візьми нас під свій Материнський Покров!

Ведучий

Світ у сяйві, не впізнати саду і городу.

То Покрова – світле свято нашого народу!

То Покрова землю вкрила щедрими плодами,

Розпростерла ніжні руки, стала понад нами.

То Покрова захисниця людей православних.

То Богиня-помічниця запорожців славних!

Ведучий. Доброго дня, шановні наші гості! Сьогодні в нас свято до Дня Покрови Пресвятої Богородиці, Дня українського козацтва, Дня захисника України – «Козацькі розваги».

Ведуча.  На нашому святі присутні нащадки славних запорізьких козаків, які покажуть свої знання з історії козацтва та продемонструють фізичну міць та силу духу.

Ведучий. Перші згадки про козаків датовані 1489 роком.

Є думка, що слово «Січ» походить від слова «сікти».

Ведуча. Січ — то була простора площа на Дніпровім острові Хортиці.

Ведучий. Довкола площі стояли побудовані хати, так звані коші, або курені.

Ведуча. Хто хотів стати козаком, мав наперед відслужити три роки в старого козака за джуру (помічника). Джура робив усяку роботу й носив за козака другу рушницю й потрібні йому речі.

Ведучий. Козаки вбиралися просто: в грубу сорочку, в кирею та широкі шаровари. За широким поясом носили пістолі й люльку.

Ведуча. Їли сушену рибу й печене м’ясо та юшку з рибою.

Ведучий. Жінок на Січі не було, і ніхто не міг мати на Січі жінку, навіть сам отаман.

Ведуча. Січове військо ділилося на полки. Полк мав п’ять сотень по сто люду, сотня мала десять десятків (куренів) по десять люду.

Ведучий. Січчю командував кошовий отаман.

Ведуча. Козаки билися до останку, кажучи: «Перемога, або смерть!».

Ведучий. А зараз ми запрошуємо дозмагання наших учасників.

Під козацький марш заходять учасники змагання.

Перший курінь Шелепуської Січі – «Хортиця»

Другий курінь Шелепуської Січі – «Степові вовки»

Ведучий. Представляємо суддів нашого змагання:

1.

2.

3.

Ведуча. Зустрічайте кошового отамана Шелепуської Січі.

Отаман. Спасибі Вам, панове молодці,

Преславні запорожці,

За честь, за славу, за повагу,

Що Ви мені учинили і на свято запросили.

Отаман звертається до козаків:

Гей, Ви хлопці-козаки,

Час нам змагання розпочати,

Наша мати, рідна Січ,

Подає до волі клич.

Доки буде Січ у нас –

Буде волі славен час.

Дорогі діти мої! Підійдіть до мене, благословлю Вас.

Козаки стають на коліна і схиляють голову перед отаманом.

Благословляю Вас! Бережіть козацьку честь і Боже Вас борони зрадити землі своїй, своєму народові! Хай береже Вас Господь!

Перший конкурс

Ведучий. Команди! Рівняйсь! Струнко!

До переліку гасел приготуватися!

Козаки представляють свої загони.

Ведуча. Просимо суддів підвести підсумки конкурсу. Максимальна кількість балів за конкурс – 5.

Другий конкурс

Ведучий.

Наша вільна Україна,

Наше щастя і наш рай!

Чи на світі є країна

Ще миліша за наш край?

І в щасливі, й злі години

Ми для неї живемо,

На Вкраїні, для Вкраїни

Будем жити й живемо

Для того, щоб захищати свою країну, треба бути розумним, сильним, хитрим, спритним.

Ведуча.

Вікторина з історії козацтва. Кожне питання вікторини по черзі задається командам. Максимальна кількість балів за правильну відповідь – 2.

1. Яких ви знаєте козацьких отаманів – героїв українського народу?

2. Назвіть відомі військові звання з Запорізької Січі.

3. Що було ознакою влади гетьмана?

4. Перерахуйте види одягу, який носили козаки.

5. Що таке запорізький оселедець?

6. Що таке запорізькі вуса?

7. Якого звичаю дотримувались козаки, йдучи в бій?

8. Які завдання загадували парубкові при посвяченні в козаки?

9. Як вітали козаки один одного?

10. Як називались човни на яких переправлялись козаки?

11. Назвіть найвідоміші Січі в історії українського козацтва.

12. Як називались козацькі кораблі?

Ведучий. Просимо суддів підвести підсумки конкурсу.

Третій конкурс

Ведучий.

Нас не зможуть супостати

Взяти в кайдани свої:

Ми бороним наші хати,

Наші тихії гаї.

Третій конкурс перевіре вашу спритність, а називається він «Спритні козаки». Максимальна кількість балів за конкурс – 10.

Пане кошовий отамане, командуйте! 

Ведуча. Поки наше журі підводить підсумки трьох конкурсів, ми пропонуємо вам музичну паузу. Для Вас звучить пісня «Це моя земля».

Четвертий конкурс

Ведучий. А зараз конкурс курінних отаманів. Щоби боронити свій народ, козаки повинні мати силу в руках. Починаємо змагання силачів. Запрошуємо від команд курінних отаманів.

Пане кошовий отамане, командуйте!

Ведуча. Просимо суддів підвести підсумки конкурсу. Максимальна кількість балів – 10.

П’ятий конкурс

Ведуча. «Козацька сила» – піднімання «гетьманської булави» – гирі. Максимальна кількість балів – 10.

Пане кошовий отамане, командуйте!

Шостий конкурс

Ведучий. «Козацька каша». Козаки щоби добре воювати, боронити неньку-Україну мали добре їсти. Максимальна кількість балів – 5.

Пане кошовий отамане, командуйте!

Ведучий. Просимо суддів підвести підсумки конкурсу.

Сьомий конкурс

Ведуча. Команди зараз позмагаються у перетягуванні канату. Максимальна кількість балів – 10.

Пане кошовий отамане, командуйте!

Ведучий. Просимо суддів підвести підсумки наших козацьких змагань

Ведучий.

Запорізькі козаки,

Є нам що згадати… Нам найкраща ненька-мати —

Запорізька славна Січ.

Чорний вус, брова чорнява,

Не судомив руку страх,

І дзвеніла наша слава

На розгонистих вітрах.

Ведуча. Слово надається голові журі.

Підведення підсумків змагань, нагородження учасників.

Ведучий. Ось і закінчилося наше свято. Всі ви були молодці. Пам’ятайте, ви — майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками повинні повсяк час прославляти її.

Ведуча. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю так, як заповідав великий Тарас, бережіть волю і незалежність нашої держави.

Ведучий. Поважайте свій народ і нашу мелодійну мову.

Ведуча. На все добре, шановні гості!

Звучить пісня «Українська родина».

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОПОВІДЬ НА ЗАСІДАННІ БАТЬКІВСЬКОГО КЛУБУ

«БАТЬКІВСЬКА ПРОСВІТА»

НА ТЕМУ:  «СПІВПРАЦЯ ШКОЛИ І СІМЇ  У  ПИТАННІ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО  ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ»

Доповідає заступник директора школи з виховної роботи

 

 На сучасному етапі перед системою освіти постає надзвичайно актуальне завдання формування творчої, соціально активної, всебічно розвиненої особистості, громадянина-патріота України. Це завдання успішно вирішити можна лише за умови налагодження ефективної взаємодії школи та сім’ї, адже сім’я і школа – найважливіші соціальні інститути, які несуть відповідальність виховання майбутнього покоління, яке вже завтра творитиме історію України. Сім’я разом із школою створюють оптимальне навчально-виховне середовище для повноцінного формування та розвитку особистості школяра. Лише в тісній співпраці вчителів і батьків можна досягнути позитивних результатів у справі виховання і навчання дітей та учнівської молоді.

 Дане питання регулюється наступними нормативно-правовими актами: Законом України «Про освіту», Законом України «Про загальну середню освіту», Національною доктриною розвитку освіти та Концепцією національно-патріотично виховання дітей та молоді. Метою виховної роботи сім’ї  і школи є підготовка дитини до майбутнього самостійного життя, чи як стверджував видатний французький письменник ХІХ століття Ернест Легуве: «Мета виховання навчити наших дітей обходитися без нас». Батьки – найперші та найголовніші вихователі, які відповідають перед власним сумлінням, народом, державою за виховання своїх дітей. В сім’ї дитиною вперше засвоюються  основні принципи моралі, виробляються навички суспільної праці, формуються естетичні смаки, власні життєві плани, громадянська позиція. Проте на сьогодні такі звичайні людські цінності, як любов, повага, взаєморозуміння, почуття відповідальності та родинного єднання відходять на другий план. У наш час втрачається роль сімейного виховання і власне сім’ї як найбільш впливового фактора формування особистості дитини. Але діти – продовжувачі не тільки батьківського роду, а й майбутні творці та охоронці суспільного ладу та власної держави. І від того, які духовні та моральні цінності закладуть у їхні душі сім’я та суспільство, залежатиме майбутнє всього народу. Батьки чомусь переконані, що їхні діти – це лише їхні діти, а не майбутні громадяни держави.

 Питання співпраці школи та сім’ї у напрямку виховання громадянина-патріота належить до найактуальніших і водночас найскладніших. Завдання, які висуває суспільство перед школою стають настільки складними, що без високої педагогічної культури всього суспільства, насамперед сім’ї, зусилля вчителів, якими б значними вони не були, виявляються недостатньо ефективними. Дуже часто в питанні співпраці сім’ї та школи  побутує думка про те, що батьки – це «помічники» при школі, тобто вони – об’єкт педагогічної дії. Роль домінанти в цьому випадку відводиться школі. Насправді ж, коли говориться про співпрацю, то слід сприймати батьків як рівноправних партнерів у виховному процесі. Сім’я і школа – рівноправні суб’єкти у соціальному виховному процесі. 

 Ми працюємо у звичайній сільській школі, Шелепуській ЗОШ І-ІІІ ступенів. У нашій школі виховується 85 учнів, а це має свої переваги: ми добре знаємо батьків своїх вихованців, переважна більшість мам і татусів – це колишні наші учні. Але це не означає, що ми відступаємо від принципів демократизації у взаємодії із батьками. Ця взаємодія, зрозуміло, зазнає удосконалення: від чогось відмовляємось, щось нове впроваджуємо. Прагнемо спільними зусиллями домогтися якнайповнішого взаєморозуміння, бо лише за таких умов можна розраховувати на позитивні результати в спільній діяльності. Отже, співпраця батьків і вчителів – основа в організації навчально-виховного процесу. Для того, щоб співпраця була дієвою, необхідно домогтися сформованості в батьків педагогічної культури. Формується вона як на засадах етнопедагогіки, так і на основі надбань педагогічного досвіду, наукових досліджень педагогіки, психології, особливо сучасних.

 Співпраця школи з сім’єю, опора на національні та родинні традиції сьогодні набувають особливої актуальності. Ставлення батьків до проблем виховання дітей не є однозначним. Анкетування, що проводилось з батьками учнів показало, що близько 70% батьків розуміють усю відповідальність за навчання і виховання своїх дітей, 15% сходяться на думці про те, що виховувати дитину повинна сім’я, школа, суспільство. І на превеликий жаль  15% батьків знімають із себе відповідальність за виховання своїх дітей, вважаючи своїм завданням забезпечити матеріальний добробут дитини, а про духовність нехай подбає школа.

 Отже, плануючи в школі навчально-виховних процес, наш колектив намагається максимально залучити до роботи батьків. Для налагодження постійного та дієвого зв’язку сім’я-школа незамінною є робота батьківських комітетів  класів. З метою залучення батьків до співпраці у справі навчання та виховання підростаючого покоління у школі функціонує  загальношкільний батьківський комітет. Він покликаний допомагати школі та сім’ї в здійсненні загальної середньої освіти дітей, забезпечувати глибокі та стійкі знання учнів з основних наук, виховувати у школярів високі моральні якості, свідоме ставлення до праці, відповідальність, організованість та дисципліну, культуру поведінки в правовому, естетичному, фізичному аспектах, охороні їхнього здоров’я. У своїй роботі батьківський комітет школи керується Положенням про батьківський комітет школи, планом роботи школи, рішеннями батьківських зборів, рекомендаціями педагогічної ради, директора школи та класних керівників.

Батьківський комітет нашої школи обирається щорічно на загальношкільних батьківських зборах. До його складу входять по одному представнику від кожного класу. Батьківський комітет складає план роботи на навчальний рік. Тож всіх небайдужих батьків, до питання навчання та виховання підростаючого покоління, запрошуємо до участі у роботі батьківських комітетів класів та школи, до організації, проведення та участі у виховних загальношкільних та класних заходах. Дякую за увагу!

 

СЦЕНАРІЙ ЗАХОДУ  ДО ДНЯ ЗАХИСТУ ДІТЕЙ

В ПРИШКІЛЬНОМУ ОЗДОРОВЧОМУ ТАБОРІ «СОНЕЧКО»

 

Ведучий. Вітаємо вас дорогі діти, шановні батьки, гості свята! Щиро раді бачити вас – гарних, життєрадісних, усміхнених. Маємо надію, що такий настрій буде панувати весь день, адже першого червня у всьому світі відзначають Міжнародний День захисту дітей. Перше червня – це святковий день не тільки для дітей, але й для дорослих. І зібрались ми сьогодні разом з вами, щоб радіти миру, сонцю, ясному небу.

Учень. Читає молитву.

Боже наш, спаси і сохрани!

Державу нашу – нашу Україну!

Від всіх напастей  відверни

Не доведи нас до загину.

Прости провини наші, Господи, прости!

Прости батьків, дідів і прадідів далеких.

Прийми благання наші і прийми подяку

За милосердя твоє, за терпіння,

За всі гріхи і за провину всяку,

Почуй, Спасителю, наші моління!

Верни нам пам’ять, Боже,

Очисть від скверни і від усього злого

Подай терпіння всім, здоров’я дай.

Дай працю чесну для життя земного.

Пошли нам дощ у спеку,

У холод дай тепла,

Щоб все цвіло біля кожної хатини,

Щоб на столі був хліб, було й до хліба,

Дай миру нам, дай злагоди й добра.

З’єднаймо всіх в сім’ю єдину,

Щоб ми жили в любові як брати

І славили ім’я Твоє виличне

На віки вічні, назавжди!

На сцену виходить танцювальний колектив «The best» з танцем «Квітуча Україна».

Ведучий. Як діти засміються – і сонце ласкаве засяє,

Прокинуться луки, ліси і поля,

Усе зацвіте, заспіває…

А нам заспіває Гудзенко Ілона, учениця 4 класу пісню «Сонечко».

Виконання пісні.

Ведучий. Найбільше  я хочу, щоб мир був у світі,

Як  небо у зорях, а сад наш у квітах.

Найбільше я хочу, щоб сонце щоранку

Зі мною віталось, присівши на ганку.

Щоб мирне небо на усій Землі

Єднало всіх дітей по всьому світу.

І хай літають завжди журавлі,

І колоски видзвонюють налиті.

Танець запорізьких козаків виконують хлопчики з 1-4-х класів.

Ведучий. Як виспівують ноти, мов по сходах ідуть,

То злітають в висоти,то з листям падуть.

Лине птахою пісня у блакитний політ,

Їй у серденьку тісно, лине пісня у світ!

Запрошуємо на сцену Троян Ярославу та Маламуж Анастасію, учениць 8 класу з піснею «Україна – це я». 

Ведучий: Сьогодні буде торба сміху,

Вам, любі гості, на утіху!

Гумореcка «Чудний школяр» у виконанні Боровського Вадима, учня 9 класу.

Ведучий. Хочемо миру – нехай буде мир,

Пісня лунає і сміх.

Хай сонечко з неба освітить наш дім,

Хай усмішка сяє у всіх!

В цей перший літній день по всій Землі

День захисту дітей святкують люди!

День дитинства, миру на Землі,

Наше літо ніжиться в теплі,

В день дитинства у містах і селах!

Учень. Хай щастя і злагода будуть у вас,

У кожній сім’ї і родині.

Родина свята найдорожча для нас,

Без неї нема України!

Звучить пісня «Українська родина». Виконують всі разом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРИ НА ТЕМУ:

«ЛЮДИНА ЗАЛИШАЄ СЕБЕ В ЛЮДИНІ»

Форма проведення: година спілкування.

Мета: сприяти формуванню морально-етичних цінностей через родинні стосунки, власний батьківський приклад.

Методи та прийоми: метод створення виховуючих ситуацій, робота в малих группах, бесіда, дискусія; вправи «асоціативний кущ», «кошик якостей»

ХІД  ЗАХОДУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Слово вчителя: (читає уривок з оповідання В. Сухомлинського)

Давно це було… В одному селі дівчата і жінки вирішили показати свою майстерність. Домовились, що в неділю всі прийдуть на сільський  майдан і кожна принесе найкраще, що вона зробила своїми руками: рушник,  полотно, скатертину тощо. У призначений день всі дівчата і жінки прийшли на майдан. Принесли   багато дивовижних речей. У старих людей, яким громада доручила назвати найкращих майстринь, очі розбіглися: багато було талановитих жінок і  дівчат. Дружини і доньки багатіїв принесли вишиті золотом і сріблом шовкові покривала, тонкі мережані завіски, на яких були вив’язані дивовижні птахи. Але переможницею стала дружина бідняка Марина. Вона не принесла ні вишитого рушника, ні мережива, хоч усе це вміла чудово робити. Вона привела пятирічного сина Петруся. А Петрусь приніс жайворонка, якого сам  вирізав з дерева. Приклав Петрусь жайворонка до губів заспівала, защебетала пташка, як жива. Всі стояли на майдані, не поворухнувшись, усіх зачарувала пісня, і раптом у блакитному небі заспівав справжній, живий жайворонок, якого привабив спів на землі.

«Хто творить розумну і добру людину найкращий майстер» таке було рішення стариків.

 Кожен, хто має дітей, усвідомлює: виховання дітей не лише найважли- віше, але, мабуть, і найскладніше наше завдання. «Якщо хочеш залишитися  в серці людському виховай своїх дітей», повчає великий український   педагог В. Сухомлинський. Істина ця для вас не нова.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Вправа «Кошик якостей»

Слово вчителя: У мене в руках кошик, а у вас стікери у формі різних плодів. Будь   ласка, на стікерах напишить одну людську якість, яку ви дуже хочете  виховати в своїй дитині. А я буду йти з кошиком і збирати врожай – ви складаєте плоди до кошика, говорячи написане.

Висновки після вправи. Вчитель на дошці прикріплює стікери, що заповнювали батьки.

Як правило, нажаль, таку моральну  якість, як  патріотизм, батьки згадують не часто.

Вправа «Асоціативний кущ»

Запропонувати батькам виконати вправу «Асоціативний кущ».

 

 

                                                            Патріотизм

 

 

 

 

Батьки підбирають слова, що асоціюються в їх розумінні зі словом патріотизм. Взагалі це: любов до країни, родинні почуття, знання історії свого народу, родоводу, почуття обов’язку, повага до літніх людей, ветера нів тощо.

Слово вчителя:

- Чи кануть такі поняття як «патріотизм», «патріот», «почуття патріотизму», Батьківщина, Вітчизна, «громадянин», «почуття обов’язку» у наше минуле?

- Як пробуджувати в дитині почуття любові до Батьківщини?

- Так,  саме «пробуджувати», тому що це почуття є в кожній душі, лише треба його тільки підсилювати. Змусити любити неможливо! Любов треба виховувати! Як? Про це наш сьогоднішній захід.

Слово вчителя: Питання не в тому, потрібний нам патріотизм чи ні. Усіляка країна стане руїнами, якщо її громадян не об’єднує прихільність до землі, на якій вони мешкають, бажання зробити цю землю ще кращою. Ми звикли пишатися ратними перемогами, але не військові досягнення роблять країну багатою та щасливою. Її робить такою народ, що проживає в ній, його духовні цінності.

Ми справедливо пишаємось нашою культурою, але чомусь вона не захистила нас від пияцтва та наркоманії, не позбавила нас від хамства, лихослів’я  та вульгарності. Мабуть теперішній патріотизм полягає не тільки у поважному ставленні до нашої історії, а й у повазі до себе, як до особистос ті, в повазі до оточуючих, як своїх співвітчизників і загалом, до своєї країни такої, якою вона є, з її досягненнями, недоліками та поразками.

Робота в малих групах «Ази сімейного патріотичного виховання»

Об’єднати батьків у групи по три особи, запропонувати відповісти на питання: «Сімейні прийоми виховання національної свідомості, національної гідності та самосвідомості», викласти в тезах необхідність гарного навчання в школі з позиції патріотичних почуттів. Групи працюють впродовж п’яти хвилин, потім презентують свої напрацювання.

Слово вчителя: Виховання майбутнього громадянина починається в сім’ї. Саме тут закладається духовна основа особистості, прищеплюється любов до Батьківщини, роду і народу, батьки змалечку вчать дітей шанувати історію, культуру, рідну мову. Як безцінний скарб передається з покоління в покоління пам’ять роду. Зберегти її від байдужості, передати у спадок онукам – ось наше головне завдання. Це і є процесс сімейного патріотичного виховання. Тож, давайте зараз створимо спільний коллаж «Наші родинні свята».

Випуск спільного коллажу «Наші родинні свята». Батьківський коментар до коллажу.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП

Слово вчителя: Спілкуйтесь зі своїми дітками, нехай не вулиця і не телебачення з Інтернетом будуть для них джерелом істини, а саме ви. Дивіться з ними фільми вашого дитин ства добрі, чисті, мужні. Не забувайте про дідусів і бабусь, а потім і діти ваші не забудуть про вас. Саме в людині залишається людина.

Підходить до кінця час нашого спілкування. Сьогодні ми ближче познайомились, зробили крок назустріч один одному у нелегкій справі виховання молодих патріотів. Саме такий, сумісний, школа і сім’я, підхід у вихованні принесе найкращі плоди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 №641. Режим доступу: mon.gov.ua/content/16/06/15/konczepcziya.doc

2. Келембет Л. Модель виховної системи загальноосвітнього навчального закладу: теоретичний аспект. Режим доступу: osvitatlm.if.ua/node/88

3. Навчальна програма гуртка козацько-лицарського виховання «Джура».

Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах комісією із захисту Вітчизни науко-методичної Ради з питань освіти МОНМС України, протокол №3 від 01.06.2012 р. (Лист Інституту ІТЗО від 14.06.2012 № 14.1/12–Г–119). Режим доступу: kids-center.com.ua

4. Навчальна програма гуртка «Зірниця». Програма гуртка схвалено комісією із захисту Вітчизни науково-методичної Ради з питань освіти МОНМС України листом Інституту ІТЗО від 06.03.2012 р. №14.1/12-Г-70. Режим доступу:  book.rosvita.rv.ua/programu

5. Збірником «Програми з позашкільної освіти: туристсько-краєзнавчий напрямок» (Випуск 1). Режим доступу: http://ukrjuntur.org.ua/nasha-bbloteka/programi-gurtkv

6. Програми курсів за вибором і факультативів  з  української мови.  8-11  класи  /  За  заг.  ред. К.В.Таранік-Ткачук.  – К.:Грамота, 2011. – 272 с.

7. Збірник програм з викладання факультативних курсів, курсів за вибором та спецкурсів для застосування в роботі працівників психологічної служби загальноосвітніх навчальних закладів: навчально-методичний посібник. / за наук. ред. В.Г. Панка. Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/59/1371027087/1371027458

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Завантаження...
doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
28 березня 2019
Переглядів
1905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку