Волк Наталія В'ячеславівна,
заступник директора з НВР,КЗО “Майська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів”
ВИХОВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГІДНОСТІ ТА ПАТРІОТИЗМУ . СУЧАСНІ ПІДХОДИ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ В
УМОВАХ КРЕАТИВНОЇ ОСВІТИ
Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується
(В. О. Сухомлинський).
К. Д. Ушинський вважав, що патріотизм є не тільки важливим завданням виховання, а й могутнім педагогічним засобом: «Як немає людини без самолюбства, так немає людини без любові до батьківщини, і ця любов дає вихованню вірний ключ до серця людини і могутню опору для боротьби з його поганими природними, особистими, сімейними і родовими нахилами ».
Для педагогічного колективу Майської СЗШ національно - патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним.
Метою основних орієнтирів виховання є створення цілісної моделі виховної системи на основі громадянських і загальнолюдських цінностей як орієнтовної для проектування моделей виховних систем у навчальних закладах.
Впроваджуючи основні орієнтири виховання такі як ціннісне ставлення до себе, ціннісне ставлення до суспільства і держави, ціннісне ставлення до людей, ціннісне ставлення до праці, ціннісне ставлення до природи, ціннісне ставлення до мистецтва, ми виховуємо майбутнього громадянина держави, патріота своєї Батьківщини.
Патріотизм виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовності відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею, повазі до українських звичаїв і обрядів, досконалому володінні українською мовою.
Виховання національної гідності та патріотизму – основа, на якій ґрунтується суспільство, держава. Стати громадянином, тобто свідомим членом суспільства, відданим сином Вітчизни, дуже не просто. Громадськість твориться з порядності, совісності, чуйності до чужого болю, здатності боротися проти несправедливості. Суть громадянськості – у вмінні й необхідності жити інтересами рідного народу, власної держави. Таким чином, виховувати в дитині громадянина – це означає навчати її жити заради Батьківщини.
Однією із найактуальніших проблем педагогічної науки і практики є визначення змісту шкільної освіти, який повинен служити засобом громадянсько - патріотичного виховання. ЇЇ актуальність зумовлена потребами Української держави, якій потрібні люди, громадяни з глибоко осмисленою життєвою позицією. Поняття патріотизму виражає найвищу і найсильнішу духовну силу, що зумовлює активну життєву позицію людини. Концепцією громадянського виховання закладено зміст провідних ідей державотворення, які націлюють на виховання в учнів патріотичних почуттів, усвідомлення свого українства, пробудження національної самосвідомості, вільнолюбного козацького духу [1].
Ми розробили оптимальну систему національно -патріотичного виховання в школі з обґрунтуванням нового осмислення навчально-виховного процесу, що забезпечує ефективний процес пробудження громадянсько-патріотичних почуттів сучасного покоління через зв'язки з життям українського народу в минулому і сучасному.
Наш досвід роботи показує, що вирішувати проблему можна тільки в системі, тому що в усіх видах основної діяльності школяра, учня, вихованця (навчанні, праці, громадській роботі, спорті, туризму, грі, гуртковій роботі, позакласній роботі, тощо) є місце для здійснення громадянсько-патріотичних вчинків та справ.
Реалізації громадянсько-патріотичного виховання у позакласній роботі відбуваться через проведення в школі таких заходів , як :
Вивчаючи нашу славну історію, надбання великих світочів української духовності, високу народну культуру нації, оригінальну літературу, дивовижну українську мову, рідний край у учнів з'являється спрага до наукових знань, зацікавленість у дослідженні історичних джерел, фактів.
Приклади спільних досліджень вчителів та учнів в шкільному науковому товаристві «Сузір'я»:
«Майське : із минулого до сьогодення»;«Із попелу забуття»;Районний путівник «Моя сільська рада в об'єктиві»;Книга – пам'яті;Науково – дослідницька робота «Причини і наслідки Голодомору»;Науково – дослідницька робота «Друга світова війна»Розповім по подвиг «Герої мого села»«Україна-європейська країна»«Обласні центри України»«Комсомольська юність моєї родини»«Україна.Дніпро єднає захід і схід»«Українська кухня» Проводячи таку роботу ,ми працюємо над формуванням у дітей наукових світоглядних позицій: наші учні зможуть захищати, пропагувати свої погляди, власні концепції світобачення, моделі поведінки громадянина-патріота, а також це допомагає сформувати у них здатність орієнтуватися в навколишньому середовищі. Наступна цільова група національно-патріотичної роботи є класні керівники. Саме класні керівники забезпечують відповідне інформаційне середовище в кожній віковій групі, проводить заходи щодо поширення знань про державу, проводять роботу з громадянсько-патріотичного виховання, використовуючи різноманітні форми роботи (виховні години, тематичні бесіди, екскурсії, класні години, зустрічі з видатними особистостями, заочні подорожі, віртуальні мандрівки, брейн-ринги, круглі столи,акції та інше).
Класні керівники залучають до роботи батьків, визначають пріоритет в педагогічній роботі з батьками, проводять навчання батьків.
Важливою складовою в національно -патріотичному вихованні є сама атмосфера закладу та природне середовище, в якому розташована школа, де дитина проводить майже цілий робочий день. Ми творимо духовний простір школи , комфортні умови для життєдіяльності. У нас є картинні галереї, портретна галерея “ краса врятує світ ”; портретна галерея “ Історичні діячі України-Русі ”; куток бойової слави; Символіка України “, “ Символіка школи ”, «Ми працю любимо що в творчість перейшла; інформаційний зал безпеки життєдіяльності; куточки відпочинку; настінні панорами «Хліб – то праця людська», «Т.Г Шевченко», та інші.
Атмосфера закладу – це атмосфера школи духовності, школи-берегині та потужне джерело виховання громадянсько – патріотичних почуттів.
Наша робота переконує, що досвід, військово-патріотичного виховання активно використовується в навчально-виховному процесі і витікає це із самого змісту національної школи. Діяльнісним і системним підходом формування патріотизму є традиції закладу, позакласна робота, які служать благородній справі – розвитку патріотичної особистості. В організації дозвілля, відпочинку ми вбачаємо не тільки засіб розвитку громадсько-патріотичної людини, але і такої, що яка має здоров'я, психологічні, духовні, фізичні сили, а також моральні, естетичні, інтелектуальні почуття.
Традиції закладу служать благородній справі формування громадянсько-патріотичної позиції школярів.
У нашому закладі традиційно проводяться: Козацькі забави, день Покрови (козацьке свято), конкурс строю, пісні та примовки до Дня українського війська, День Соборності України, ритуал вшанування прапора, День Захисника Вітчизни, День збройних сил України, День гідності і свободи, тематичні козацькі кола, день самоврядування, військово-спортивне свято, лінійка Слави, День ЦЗ, спортивно-масові заходи, екологічні акції та акції милосердя, зустрічі з учасниками ВВВ і АТО.
Волк Наталія В’ячеславівна,
заступник директора з НВР,КЗО “Майська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів”
ВИХОВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГІДНОСТІ ТА ПАТРІОТИЗМУ . СУЧАСНІ ПІДХОДИ ВИХОВАННЯ ШКОЛЯРІВ В
УМОВАХ КРЕАТИВНОЇ ОСВІТИ
Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується
(В. О. Сухомлинський).
К. Д. Ушинський вважав, що патріотизм є не тільки важливим завданням виховання, а й могутнім педагогічним засобом: «Як немає людини без самолюбства, так немає людини без любові до батьківщини, і ця любов дає вихованню вірний ключ до серця людини і могутню опору для боротьби з його поганими природними, особистими, сімейними і родовими нахилами ».
Для педагогічного колективу Майської СЗШ національно - патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним.
Метою основних орієнтирів виховання є створення цілісної моделі виховної системи на основі громадянських і загальнолюдських цінностей як орієнтовної для проектування моделей виховних систем у навчальних закладах.
Впроваджуючи основні орієнтири виховання такі як ціннісне ставлення до себе, ціннісне ставлення до суспільства і держави, ціннісне ставлення до людей, ціннісне ставлення до праці, ціннісне ставлення до природи, ціннісне ставлення до мистецтва, ми виховуємо майбутнього громадянина держави, патріота своєї Батьківщини.
Патріотизм виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовності відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею, повазі до українських звичаїв і обрядів, досконалому володінні українською мовою.
Виховання національної гідності та патріотизму – основа, на якій ґрунтується суспільство, держава. Стати громадянином, тобто свідомим членом суспільства, відданим сином Вітчизни, дуже не просто. Громадськість твориться з порядності, совісності, чуйності до чужого болю, здатності боротися проти несправедливості. Суть громадянськості – у вмінні й необхідності жити інтересами рідного народу, власної держави. Таким чином, виховувати в дитині громадянина – це означає навчати її жити заради Батьківщини.
Однією із найактуальніших проблем педагогічної науки і практики є визначення змісту шкільної освіти, який повинен служити засобом громадянсько - патріотичного виховання. ЇЇ актуальність зумовлена потребами Української держави, якій потрібні люди, громадяни з глибоко осмисленою життєвою позицією. Поняття патріотизму виражає найвищу і найсильнішу духовну силу, що зумовлює активну життєву позицію людини. Концепцією громадянського виховання закладено зміст провідних ідей державотворення, які націлюють на виховання в учнів патріотичних почуттів, усвідомлення свого українства, пробудження національної самосвідомості, вільнолюбного козацького духу [1].
Ми розробили оптимальну систему національно -патріотичного виховання в школі з обґрунтуванням нового осмислення навчально-виховного процесу, що забезпечує ефективний процес пробудження громадянсько-патріотичних почуттів сучасного покоління через зв’язки з життям українського народу в минулому і сучасному.
Наш досвід роботи показує, що вирішувати проблему можна тільки в системі, тому що в усіх видах основної діяльності школяра, учня, вихованця (навчанні, праці, громадській роботі, спорті, туризму, грі, гуртковій роботі, позакласній роботі, тощо) є місце для здійснення громадянсько-патріотичних вчинків та справ.
Реалізації громадянсько-патріотичного виховання у позакласній роботі відбуваться через проведення в школі таких заходів , як :
Вивчаючи нашу славну історію, надбання великих світочів української духовності, високу народну культуру нації, оригінальну літературу, дивовижну українську мову, рідний край у учнів з’являється спрага до наукових знань, зацікавленість у дослідженні історичних джерел, фактів.
Приклади спільних досліджень вчителів та учнів в шкільному науковому товаристві «Сузір’я»:
«Майське : із минулого до сьогодення»;«Із попелу забуття»;Районний путівник «Моя сільська рада в об’єктиві»;Книга – пам’яті;Науково – дослідницька робота «Причини і наслідки Голодомору»;Науково – дослідницька робота «Друга світова війна»Розповім по подвиг «Герої мого села»«Україна-європейська країна»«Обласні центри України»«Комсомольська юність моєї родини»«Україна.Дніпро єднає захід і схід»«Українська кухня» Проводячи таку роботу ,ми працюємо над формуванням у дітей наукових світоглядних позицій: наші учні зможуть захищати, пропагувати свої погляди, власні концепції світобачення, моделі поведінки громадянина-патріота, а також це допомагає сформувати у них здатність орієнтуватися в навколишньому середовищі. Наступна цільова група національно-патріотичної роботи є класні керівники. Саме класні керівники забезпечують відповідне інформаційне середовище в кожній віковій групі, проводить заходи щодо поширення знань про державу, проводять роботу з громадянсько-патріотичного виховання, використовуючи різноманітні форми роботи (виховні години, тематичні бесіди, екскурсії, класні години, зустрічі з видатними особистостями, заочні подорожі, віртуальні мандрівки, брейн-ринги, круглі столи,акції та інше).
Класні керівники залучають до роботи батьків, визначають пріоритет в педагогічній роботі з батьками, проводять навчання батьків.
Важливою складовою в національно -патріотичному вихованні є сама атмосфера закладу та природне середовище, в якому розташована школа, де дитина проводить майже цілий робочий день. Ми творимо духовний простір школи , комфортні умови для життєдіяльності. У нас є картинні галереї, портретна галерея “ краса врятує світ ”; портретна галерея “ Історичні діячі України-Русі ”; куток бойової слави; Символіка України “, “ Символіка школи ”, «Ми працю любимо що в творчість перейшла; інформаційний зал безпеки життєдіяльності; куточки відпочинку; настінні панорами «Хліб – то праця людська», «Т.Г Шевченко», та інші.
Атмосфера закладу – це атмосфера школи духовності, школи-берегині та потужне джерело виховання громадянсько – патріотичних почуттів.
Наша робота переконує, що досвід, військово-патріотичного виховання активно використовується в навчально-виховному процесі і витікає це із самого змісту національної школи. Діяльнісним і системним підходом формування патріотизму є традиції закладу, позакласна робота, які служать благородній справі – розвитку патріотичної особистості. В організації дозвілля, відпочинку ми вбачаємо не тільки засіб розвитку громадсько-патріотичної людини, але і такої, що яка має здоров’я, психологічні, духовні, фізичні сили, а також моральні, естетичні, інтелектуальні почуття.
Традиції закладу служать благородній справі формування громадянсько-патріотичної позиції школярів.
У нашому закладі традиційно проводяться: Козацькі забави, день Покрови (козацьке свято), конкурс строю, пісні та примовки до Дня українського війська, День Соборності України, ритуал вшанування прапора, День Захисника Вітчизни, День збройних сил України, День гідності і свободи, тематичні козацькі кола, день самоврядування, військово-спортивне свято, лінійка Слави, День ЦЗ, спортивно-масові заходи, екологічні акції та акції милосердя, зустрічі з учасниками ВВВ і АТО.