Виховання у дітей інтересу до читання засобами шкільної бібліотеки

Про матеріал
Дана розробка допоможе вчителям і батькам учнів молодшеї та середньої школи зацікавити дітей процесом читання
Перегляд файлу

 

Виховання у дітей інтересу до читання засобами шкільної біібліотеки.

 

Зміст.

Вступ.

1 Виховання у дітей інтересу до читання засобами шкільної бібліотеки.

2 Методичні рекомендації бібліотекарям закладів загальної середньої освіти  щодо підвищення читацької активності.

Висновки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020

 

 

                                                                                Читання повинно виконувати три

                                                                                основні завдання: дати людині

                                                                                знання, розуміння, активний настрій

                                                                                у роботі над самоосвітою. 

                                                                                                                               М. Рубакін   

                         

Вступ

   Розбудова української держави неможлива без інтелектуально і творчо обдарованих громадян. У системі національної освіти, яка прагне активного оновлення, формування юних громадян, здатних генерувати нові ідеї, винаходити нові технології і знання, відроджувати українську національну культуру, значну роль продовжує відігравати книга, яка має великий виховний вплив на людину, особливо в період становлення особистості.

1.

   За всіх історичних обставин освіта за допомогою книги була головним чинником культурно-просвітницької діяльності в Україні, наш народ завжди прагнув знань, духовності і це реалізовувалося через книгу.

   Саме книжка визначає спрямування особистості, пробуджує громадянське почуття, виховує любов до Батьківщини й до свого народу; виробляє моральну, етичну і трудову позицію людини; з книжки починається виховання, книга – джерело знань.

   Вміло організована робота з книгою – найголовніша запорука формування дитячих уподобань, смаків та загальної ерудиції. Читання – віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе. Книга може сприяти моральному розвитку дитини або завдати йому шкоди. Саме читання книг допоможе сформувати світогляд дитини. Педагог В. О. Сухомлинський велику увагу приділяв виховному значенню дитячої літератури. Кожна книжка для дітей не тільки повинна бути цікавою, а й має прищеплювати найкращі почуття, виробляти позитивні риси людського характеру.

   Значна роль у вихованні духовної культури особистості належить шкільній бібліотеці, яка була і буде обов`язковим підрозділом загально-освітніх закладів, оскільки її мета – навчити учнів, озброїти їх знаннями за допомогою книги.

   Аналіз рівня читацької та інформаційної компетенції громадян України свідчить про кризу читацької культури. Дедалі частіше можна почути думку, що електронні засоби здатні частково, а то й повністю забезпечити всі потреби людства, пов`язані з освітою, культурою, вихованням і дозвіллям. Це зумовлено втратою в суспільстві інтересу до читання. Тому формування читацького інтересу  в наймолодших користувачив книги є актуальною проблемою сьогодення.

   Сучасна соціокультурна ситуація призвела до зниження авторитету друкованого слова, послабленю факторів, які впливають на читацьку активність населення, особливо молоді. Загрозливі тенденції щодо втрати інтересу до читання літератури призводять до зниження освітнього, загальнокультурного рівня громадян, порушення процесу розвитку особистості, що може спричинити виникнення загрози втрати здатності суспільства до розвитку та призвести до зниження рівня соціально-економічного розвитку країни в цілому.  У той же час від рівня культурної компетентності громадян великою мірою залежить конкурентноспроможність країни та її національна безпека.

   В умовах розвитку науково-технічного прогресу , зокрема інформаційних технологій, існує проблема зниження рівня читацької культури населення, а також інтересу до користування друкованою книгою як джерелом інформації, особливо молодого покоління.

                              Найкраща послуга, яку може

                              надати книга, - це не тільки

                              відкрити істину, а й спонукати

                              замислитися над нею.

                                                                   Е. Хаббарт

   Бібліотека – найважливіший елемент будь-якої довгострокової діяльності, спрямованої на розвиток грамотності й освіти, надання інформації, економічного, соціального й культурного розвитку. Саме робота бібліотеки спрямовує на заохочення громадян, особливо молоді, до активного читання.

   Шкільна бібліотека надає інформацію й ідеї, необхідні для успішного існування в сучасному інформаційному суспільстві, де знання відіграють найважливішу роль. Бібліотека прищеплює учням потребу в постійній самоосвіті, розвиває уяву, виховує громадську відповідальність.

   Зокрема, шкільна бібліотека надає  книги й інші інформаційні ресурси всім членам шкільного колективу, тим самим спонукаючи користувачив розвивати критичне мислення й ефективно використовувати всі види інформації.

2.

  Для забезпечення реалізації державної політики у сфері культури та освіти й розв`язання проблеми зниження рівня читацької активності учнівської молоді, підвищення рівня культурної компетентності громадян, обізнаності молоді  найзначнішим здобудкам духовної культури людства, розвитку інтелектуального потенціалу нації, зокрема шляхом підвищення читацької активності, шкільна бібліотека має вирішувати такі завдання:

- підтримувати й забезпечувати освітні завдання, сформульовані в концепції школи;

- розвивати й підтримувати в дітях звичку й радість читання й навчання, а також потребу користуватись бібліотекою упродовж всього життя;

- заохочувати діітей та юнацтво до систематичного читання;

- розвивати зацікавленість молоді в користуванні друкованою книгою як джерелом інформації;

- підвищувати рівень читацької компетентності молоді;

- надавати можливість для створення й використання інформації  як заради одержання знань, розвитку розуму й уяви, так і для задоволення;

- забезпечувати доступ до місцевих, регіональних, національних і міжнародних ресурсів, а також використовувати інші можливості  ознайомлення учнів із різними ідеями, досвідом і думками;

- організовувати заходи, що виховують культурну й соціальну свідомість і сприяють емоційному розвитку;

- пропагувати читання як усередині школи, так і за її межами.

3.

   Сучасна шкільна бібліотека повинна формувати в дитини навички читання й безперервної самоосвіти. Дітей потрібно заохочувати користуватись бібліотекою з раннього віку. Шкільна бібліотека більше, ніж будь-яка інша, наближена до дитини. Включеність у життєвий простір дітей і навчальний процес школи роблять діяльність бібліотеки особливо важливою.

Висновки.

   Одне із завдань сучасної школи – допомогти дитині підготуватися до життя. Забезпечити реалізацію принципу «життя як навчання впродовж життя» можливо через формування в учнів потреби в читанні, здатності захоплюватися текстами, виявляти літературний смак, висловлювати аргументовану думку з приводу прочитаного. За даними експертів, найважливіше завдання школи і в нашій країні, і за кордоном – навчити дітей читати, викликати в них смак до читання.

   Одним із провідних принципів Нової українськоїм школи є «дитиноцентризм», що продовжує традицію її розвитку на засадах гуманізму і демократизму. У центрі освітнього процесу – учні, їхні очікування, потреби, інтереси й життєві пріорітети, які формуються в результаті усвідомлення ціннісних категорій життя. Саме на те, щоб кожна учнівська нестандартна аргументована думка була сприйнята як така, що має право на існування, спрямована читацькоцентрична освітня парадигма, перевага якої в тому, що вона розширює наші межі бачення світу, закладає принцип відкритості до нового. На уроках літератури й бібліотечних, а також на позакласних заходах, які «занурюють» до читацькоцентричної парадигми, діти розуміють літературний твір як психологічно живий об`єкт, як те, що містить певний потенціал для подальшого розуміння життя, тобто основою  читацькоцентричних уроків / заходів є принцип сприймання світу літератури як живого.

   При цьому  не можна заперечувати самобутніх читацьких інтерпретацій дитини. Читання дозволяє розширити пізнавальні можливості, розвинути уяву, є важливим чинником нестандартного розв`язування життєвих проблем.

   У Законі України «Про освіту» (2017) спільними для всіх компетентностей визначено такі вміння:

- читання з розумінням;

- висловлювати власну думку усно й письмово;

- критичне та системне мислення;

- здатність логічно обгрунтовувати позицію, творчість, ініціативність;

- конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв`язувати прблеми;

- здатність співпрацювати з іншими людьми.

   Зважаючи на викладене вище, можна стверджувати, що для формування цих умінь максимально сприятливими є  читацькоцентричні уроки й заходи на базі шкільної бібліотеки.

   З метою заохочення дітей та молоді до спілкування українською мовою вважаємо за доцільне постійно залучати їх до участі в заходах, присвячених датам і подіям, що пов`язані з книгою та читанням.

  1. Міжнародний день дарування книжок – 14 лютого.
  2. Міжнародний день рідної мови – 21 лютого.
  3. Всесвітній день читання вголос –перша середа березня.
  4. Всесвітній день письменника – 3 березня.
  5. Всесвітній день поезії – 21 березня.
  6. Міжнародний день дитячої книги – 2 квітня.
  7. Всесвітній день книги й авторського права - 23 квітня.
  8. День слов`янської писемності й культури – 24 травня.
  9. Міжнародний день читання електронних книжок у вільному доступі -18 вересня.
  10.  Всеукраїнський день бібліотек – 30 вересня.
  11.  День української писемності та мови – 9 листопада.

   Підсумовуючи викладене, можна зробити висновок, що читання гарних книг рідною мовою сприяє збереженню культурної спадщини як основи національної культури та розширення доступу до неї учнівської молоді.   

 

Джерела.

  1. Клочек Г. Літературна освіта в новій українській школі: стратегія і тактика реформування/ Г.Клочек  // Дивослово.-2017-№2
  2. Криворотенко О. Як мотивувати учнів до читання художніх творів/ О.Криворотенко // Дивослово.-2017-№2
  3. Мельник І. З морських глубин добувають перлини, а з книжок – життєву мудрість: формування морально-етичних норм поведінки учнів засобами дитячої літератури./ І.Мельник  // Учитель початкової школи. – 2018 - №5
  4. Фасоля А. Читацька компетентність: що фориуємо, що і як перевіряєио й оцінюємо/ А.Фасоля // Дивослово. -2017-№9
  5. Ісаєва О. Чи буде особистість майбутнього HOMO LEGENS / О.Ісаєва / Дивослово. – 2014-№4

 

 

                   

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку