Виховання – це цілеспрямований процес формування особистості, її моральних, соціальних і культурних якостей. Його мета – розвиток у дитини цінностей, які допоможуть їй бути свідомим, відповідальним та самостійним членом суспільства. Виховання здійснюється через різні методи і форми, що сприяють розвитку характеру, вмінь і соціальних навичок.
Кінцевою метою виховання особистості є її підготовка до повноцінного Завданням є різнобічний розвиток дитини; створення умов суспільного життя, яке передбачає виконання ролей громадянина, для цілеспрямованого систематичного розвитку людини як трудівника, громадського діяча, сім'янина, товариша. суб'єкта діяльності, особистості, індивідуальності.
Форми виховної роботи — варіанти організації виховного процесу, композиційна побудова виховного заходу. До них належать класні години, етичні бесіди, зустрічі з відомими людьми, екскурсії, обговорення книг, читацькі конференції, диспути тематичні, розважальні, вечори і ранки, свята, змагання (спартакіади), турніри, виставки, конкурси, колективні творчі справи та ін.
У процесі виховання особливо важливими є такі закономірності.
1.Органічний зв'язок виховання із суспільними потребами та умовами виховання.
2. Взаємодія у виховному процесі всієї сукупності різноманітних чинників.
3. Опора у виховному процесі на позитивні якості дитини, стимуляцію активності особистості, позитивні емоції від досягнутих успіхів.
4.Результати виховання залежать від виховного впливу на внутрішній світ дитини, її духовну, емоційну сфери.
5.Визначальними у вихованні є діяльність і спілкування.
Результатом є щаслива, здорова, освічена людина, що може бути активним членом суспільства, неповторною особистістю.
Цілеспрямованість виховання, Поєднання педагогічного керівництва з ініціативою і самодіяльністю учнів, Повага до особистості дитини, поєднана з розумною вимогливістю до неї, Опора на позитивне в людині, Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, Систематичність і послідовність виховання, Єдність педагогічних вимог школи, сім'ї та громадськості, Єдність свідомості й поведінки, Народність, Природовідповідність, Культуровідповідність, Гуманізація, Демократизація, Етнізація.
Пахомова В.В.
Засоби виховання — надбання матеріальної та духовної культури
(художня, наукова література, радіо, телебачення, Інтернет, предмети образотворчого, театрального, кіномистецтва тощо), форми і види виховної роботи (збори, бесіди, конференції, гуртки, ігри, спортивна діяльність), які задіюють під час використання певного методу.
Розрізняють такі групи методів:
1. Методи формування свідомості особистості: бесіди, лекції, методи дискусії, переконання, навіювання, приклад.
2. Методи організації діяльності, спілкування, формування позитивного досвіду суспільної поведінки: педагогічна вимога, громадська думка, довір'я, привчання, тренування, створення виховних ситуацій, прогнозування.
3. Методи стимулювання діяльності і поведінки: гра, змагання, заохочення, покарання. 4. Методи самовиховання: самопізнання, самооцінювання, саморегуляція.